Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 10:29

Als de oorspronkelijke deelnemers het niet erg vinden om zo nu en dan iets vegetarisch voorbij te zien komen dan blijf ik liever hier denk ik :o Veganistisch past uiteraard ook goed in een vegetarisch dieet. :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:27

Onder het motto van: little effort big result heb ik mijn gewone yoghurt vervangen voor soja-yoghurt. Gevolg: 3wk lang menstruatiekramp, rugpijn en vreetbuien. Ik realiseerde me het nieteens direct maar toen ik gisteren boodschappen ging doen en die soja-yoghurt in m'n hand had dacht ik 'oh jaaa...' Ook de afgelopen weken wat makkelijker geweest met vleesvervangers waar soja in zit.

Ik kan er dus echt niet tegen. Gewoon echt niet. Ik word spontaan door mijn pil heen ongesteld. Idem dito met soja-vleesvervangers. *zucht* -O-

Dit is wel een beetje irritant want ik vind enerzijds vegan zo ontzettend makkelijk want ik hoef niet te letten op of het lactose-vrij is, anderzijds is het heel lastig want nu moet ik dus heel erg letten op of er soja in zit.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 11:33

Probeer eerst eens zonder de soja yoghurt en melk, dan hoef je niet meteen de vleesvervangers te laten staan. Ik word ook een hormonen bom door soja als zuivel vervanger, maar van soja als vleesvervanger heb ik geen last. Misschien ligt het aandeel samenstelling of de hoeveelheid, maar het is wel fijn om niet het grootste deel van de vleesvervangers te hoeven laten liggen..

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:00

Prima toch als ook vegetariërs meepraten, ik ben zelf ook jaren vega geweest en sinds kort overgestapt op vegan. Merk zelf dat dit topic me veel inspiratie geeft.
Blijf ook vooral recepten posten en inderdaad met kleine aanpassingen of weglatingen zijn vega recepten makkelijk vegan te maken !

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 13:08

Misschien is het juist een groot voordeel dat dit geen 'hokjes' topic is :D Elk goed besluit in de goede richting, is toch weer een juiste stap. Samen komen we er wel :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:13

_Nelleke_ schreef:
Onder het motto van: little effort big result heb ik mijn gewone yoghurt vervangen voor soja-yoghurt. Gevolg: 3wk lang menstruatiekramp, rugpijn en vreetbuien. Ik realiseerde me het nieteens direct maar toen ik gisteren boodschappen ging doen en die soja-yoghurt in m'n hand had dacht ik 'oh jaaa...' Ook de afgelopen weken wat makkelijker geweest met vleesvervangers waar soja in zit.

Ik kan er dus echt niet tegen. Gewoon echt niet. Ik word spontaan door mijn pil heen ongesteld. Idem dito met soja-vleesvervangers. *zucht* -O-

Dit is wel een beetje irritant want ik vind enerzijds vegan zo ontzettend makkelijk want ik hoef niet te letten op of het lactose-vrij is, anderzijds is het heel lastig want nu moet ik dus heel erg letten op of er soja in zit.

Ik eet ook geen sojaproducten want ik vind er veel niet te vreten, keuze genoeg hoor!

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:19

Hadden jullie tijdens jullie overgang van 'omnivoor' naar veganist ook problemen met jullie vertering?
Ik ben nu 4 dagen raw veganistisch bezig en ik krijg wel alles binnen wat ik nodig heb maar mijn lichaam is wat ontregeld nu.. Ik weet dat dit door de plotse overgang is maar hadden jullie hier ook zo'n last van? :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:24

Sielka schreef:
Hadden jullie tijdens jullie overgang van 'omnivoor' naar veganist ook problemen met jullie vertering?
Ik ben nu 4 dagen raw veganistisch bezig en ik krijg wel alles binnen wat ik nodig heb maar mijn lichaam is wat ontregeld nu.. Ik weet dat dit door de plotse overgang is maar hadden jullie hier ook zo'n last van? :D

Ja,maar uiteindelijk wordt het allemaal veel beter dan er voor hoor! Geduld, even wat kiwis op de lege maag eten of flink wat pruimen en alles loopt weer gesmeerd ;)

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:51

Ik zal eerst nog een paar dagen afwachten :D
Zijn hier trouwens ook bokkers die raw-veganistisch/vegetarisch zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:43

Raw? Een beetje. Ik ben vooral vaak te lui om te koken. :')

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:04

Ehmmm... Wat houdt dat precies in? :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 20:07

Vandaag Aubergine met kanemelksaus en granaatappel gegeten(van ottolenghi). Met een Thaise komkommersalade met pinda en limoen.

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:39

Raw betekent dat je geen 'dode' groenten eet.
Dus niets geroosterd of boven de 40°C verwarmd.
Hierdoor blijven de enzymen in de groenten levend waardoor ze de vertering zouden verbeteren :)
Ze zeggen dat je hier ook meer 'levende' energie van krijgt..

Ik denk nu niet dat er echt veel waar van is maar het is gewoon handig dat je niets moet koken of bakken en dergelijke :')
Gewoon uit de koelkast nemen en hupsakkee :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:45

Haha ja dat is wel fijn :D
Mijn moeder heeft een collega die rauw eet maar als enige uitzondering wel thee drinkt. Dat vind mijn moeder echt niet kunnen want dan ben je niet echt een rawfoodie(?) Was wel een raar gesprek, ik had echt zoiets van "mens waar bemoei je je mee" :')

Raw food is trouwens niet automatisch vegan, iemand kan nog steeds leer kopen etc. Ook drinken sommige kinderen die normaal rauw eten ook "rauwe" melk, dus niet gepasteuriseerd oid.
Wel bestaan er ook weer genoeg raw food vegans :)

AH heeft nu trouwens ook sojayoghurt in het huismerk *\o/* Toevallig zocht ik er deze week naar en zag het niet maar blijkbaar wel zeer binnenkort, zo niet nu al :)

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 21:50

Waar maakt een mens zich toch druk om :')

Ik heb vandaag samen met mijn papa verschillende recepten gezocht uit krantenknipsels die hij al jaren verzameld.. Hieraan zie je pas hoe weinig er vroeger vegetarisch of veganistisch werd gegeten, sommige knipsels zijn meer dan 20 jaar oud..

Uiteindelijk toch wel tot een paar leuke gerechten gekomen die we ook een beetje aangepast hebben!
De meeste ervan zijn speciaal voor in een tajine pot, ik kijk er nu al naar uit :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:03

Ik wil heel graag nog een keer seitan halen. Heb het al zo lang niet meer op, en weet eigenlijk ook niet waar je dat hier kan kopen.

Ooit heb ik echt iets ongelofelijk lekkers op, een vegan beef wellington :oo (met seitan) Eens kijken of ik dat recept nog terug kan vinden, dat was echt zo lekker! Misschien lekker voor de kerst :) (was ook tijdens een kerstdiner)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:04

Is seitan lekker? Ik durf het niet zo goed te proberen, ziet er niet zo smakelijk uit ;) Jumbo heeft het, in het Smaakt schap.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 23:19

Echt :D Eens kijken dan maar.

Het ligt er net aan wat je ermee maakt. Het heeft een structuur die erg aan vlees doet denken dus is erg geschikt voor in pasteitjes bijvoorbeeld. Erg rijk aan eiwitten en ijzer ook als ik me niet vergis. Ik zou het gewoon een keer proberen :) Gewoon even een lekker receptje opzoeken en gaan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:58

Dit topic is zo leuk. Je leert echt veel van elkaar!

Ik at vandaag een friet speciaal, ook super gezond :o

Dat rauw eten vind ik echt heel interessant!! Ik ga er eens mee aan de slag. Even goed bij stil staan wat ik naar binnen werk of dat rauw is haha.

Ik ben vandaag met het paardenbeest op het strand geweest. Wat was dat fijn zeg <3

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 00:42

Oh wat leuk! Hopelijk viel het weer wat mee! :D
Ik ben nu toch al een week veganist en ik moet zeggen dat het lijkt of mijn reflexen vele beter zijn geworden? Dit kan nu puur toeval zijn maar volgens mij is het wel zo :j

Nu begin ik wel al commentaren te krijgen dat mijn levensstijl extreem is en dat ze met mij niet naar de dokter willen gaan moest ik een tekort oplopen.. Fijn :x
Dan vind ik het toch wel extremer wat er allemaal eerst moet gebeuren voordat zo'n worst of biefstuk op jouw bord beland.. :')

Ik kan het raw eten ook enkel maar aanbevelen! Je zult vele meer moeten eten dan gekookt en gebakken voedsel maar zo ben je tenminste wel even bezig in plaats van een hele dag op je luie kont te zitten en niets doen.. :')

Ik vind dit topic ook echt leuk, er worden zóveel tips gegeven! :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:56

Ik vraag me trouwens af hoe de mensen in dit topic tegenover Mindfulness/Yoga/Meditatie/Psychedelica staan. Ondanks dat veganisme totaal niet zweverig is, sluiten veel denkbeelden wel aan bij Mindfulness. En ik ben best geïnteresseerd in dat wereldje!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:23

Ik heb een tijdje club yoga gedaan maar dit was puur voor het trainen van mijn spieren. Verder heb ik er helemaal niks mee :n

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:55

Ik had gisteren mijn ouders en schoonouders te eten, weer hele discussies. Wel er naar vragen, maar vervolgens lekker je ongezouten negatieve mening geven zonder echte inhoud. Zucht.

Ik had wel een lekkere curry gemaakt, hmm!

Rauw eten gaat mij persoonlijk te ver, kan me niet echt voorstellen dat dit goed voor je is, als je enkel rauw eet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:58

Mijn moeder doet veel aan meditatie, en ik vind het zelf ook erg interessant, maar ik heb er gewoon de tijd niet voor :o of ik vind andere dingen belangrijker, zo moet ik het zeggen. 'Eerst nog even dit doen.. O en dan nog even dat doen..' :=

Rauw eten, zou ik graag doen, maar ik vind gekookt eten juist zo lekker := Wel bak ik meestal niet te lang.

Hoe zit dat met peulvruchten en rauw eten, want die kun je niet zomaar rauw eten, toch?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:17

Als je alles rauw eet en zeker vegetarisch/veganistisch dan kom je tijd te kort.
Hebben ze studie naar gedaan.
Komt naar voren in the truth about food. Documentaire over eten. Gaat puur over de zin en onzin over zaken die over eten beweerd worden. Zoals bijvoorbeeld wordt je hyper van suiker en helpt tomaat tegen zonnebrand.

Mindfullnes en meditatie lijken me erg nuttig maar kan zelf er de rust niet voor vinden.