De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:53

Ankje11 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Ik wil dit jaar weer allerlei groentes e.d in de tuin hebben. Nu ben ik alleen benieuwd wat voor mest het beste is om te gebruiken.

* Zak met droge koeienmest korrels
* Paardenmest van een mestbult
* Kippenmest

Ik heb mij een week terug laten vertellen dat de herfst het moment is voor de verse mest, omdat de bodem er lang over doet om dit te verwerken
Ik kreeg dus de tip om in de lente (rond deze tijd dus) de gedroogde koemestkorrels of compost te gebruiken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:04

Verse mest trekt juist stoffen uit de grond om te verteren. Stoffen die je IN de grond wilt houden. Mest zou ik altijd eerst laten composteren.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:10

Antheman schreef:
Verse mest trekt juist stoffen uit de grond om te verteren. Stoffen die je IN de grond wilt houden. Mest zou ik altijd eerst laten composteren.

mest trok toch ook veel bodemleven aan, wat juist goed is? :o?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 19:26

falionrule schreef:
Antheman schreef:

mest trok toch ook veel bodemleven aan, wat juist goed is? :o?

Ja, kevertjes enzo. Dat dan weer wel ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:53

Om wormen aan te trekken schijnt koffiedik goed te werken!

Ik heb vanmiddag 2 grote kersenbomen en een supergave pruimenboom in de tuin gezet.. en volgende week na de vorst gaan we nog een appelboom halen, en misschien nog wel een paar pruimenbomen, want dat zijn echt gave dingen en dat voor 20 euro!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:01

8nnemiek schreef:
Om wormen aan te trekken schijnt koffiedik goed te werken!

Ik heb vanmiddag 2 grote kersenbomen en een supergave pruimenboom in de tuin gezet.. en volgende week na de vorst gaan we nog een appelboom halen, en misschien nog wel een paar pruimenbomen, want dat zijn echt gave dingen en dat voor 20 euro!

Dat klinkt leuk! Ik heb jammergenoeg geen plaats voor die fruitboompjes....
Ik ben best wel benieuwd hoe ie eruit zien in jouw tuin :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:03

Gaaf fruitboompjes, hier ook tuin te klein voor bomen.
Drink geen koffie dus wormen moeten het maar zonder doen.

Goede aardappel tips gelezen hier, misschien dat ik ook nog een aardappeltje of 2 ergens in stop.

Nou speurtocht naar vermiculiet gestart.
Boerenbond had het hier niet, jammer genoeg.

Plantjes in vensterbank in bakken doen het goed, eerste paprika plantje boven de grond gespot!

Karwei had tuinaarde en potgrond in de aanbieding, heb wat gekocht en planken en balken (poten) voor mijn makkelijke moestuin bakken.

Heb nog een klein probleempje me een stuk zijtuin, planning is hier kippen gaan houden, nu is het meer geschikt voor eendjes.
Terwijl het nu helemaal nog niet hard heeft geregend, dan staan namelijk ook de stoeptegels blank.
Binnenkort even babbeltje met de buurvrouw, is haar gevel en haar regenpijp.
Afbeelding

Als je grint wegschuift staat overal water. (mesthoopje is bedoeld als begin voor composthoop, die elders moet komen (voor de courgettes),
maar ja nu dus niet.
Afbeelding Afbeelding

Het lek :+
Afbeelding

Zeekomkommers!!! Die kan ik er ook wel kweken :+ :D

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 20:11

Ankje, als je nu wil voeden zou ik eerder kiezen voor compost er door werken en eventueel nog wat koemestorrels
echt mest kun je beter in het najaar doen zodat het in het voorjaar goed er door is gewerkt en kans heeft tot verder verteren in de grond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:05

Haalt ze de goten wel leeg?

Die bakken klinkt wel ideaal, maar hoe krijg je daar een goed bodemleven in? Als je zakken grond gebruikt, zitten daar geen beestjes en wormpjes in, die heb je toch ook nodig lijkt me?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:28

Ik had vroeger mijn tomaten ook op het balkon...gewoon in potgrond en als ze mazzel hadden dan nam ik wat mest van stal mee. :D Ze smaakten prima ...Tomaten zijn verzot op paardenmest :j Vorig jaar heb ik ze in de pure mest gezet...zandgrond wat omgespit...mest erover en daar de planten in.
Had superoogst :o

Als je paardemest gaat gebruiken moet je er wel rekening mee houden dat er veel zaden inzitten en je dus veel onkruid krijgt.
Om dit te voorkomen zul je ervoor moeten zorgen dat er meer broei komt in je mesthoop,dit kun je doen door de mest met compost te vermegenen en af te dekken.
Ik laat de mest het liefst minstens een half jaar composteren :)

In bakken krijg je ook gewoon leven hoor,gewoon paar wormen inmikken.Zelfs in kleinere bakken had ik wormen inzitten...
Heb nu 500L bakken...daar komt leven zat in,op een gegeven moment komt er wel een biologisch evenwicht in,mits je de grond niet uitbuit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:41

scheppie grond uit de tuin er doo rmikken en je bent klaar idd en je wil ook niet weten hoeveel leven er in de bakken zit zonder dat je er zelf iets aan doet...waar het vandaan komt :?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 08:09

Misschien een domme vraag hoor :P

Maar waarom zou je wormen enzo nodig hebben in bakken met de speciale moestuin mix?

Het is nou niet zo dat je beestjes nodig hebt om je grond los te houden ofzo, en je hebt ook geen plantenresten of iets waarvan je wilt dat ze ze opruimen, je doet er alleen maar af en toe goed verteerde compost bij dus je hebt voor omzetting van stalmest ofzo ook geen beestjes nodig in je bak :)

Hier krijgen de ponies geen granen dus hopelijk hebben we ook geen last van zaden in de compost :)

Ik zit erg te twijfelen of ik alles zelf ga halen om die moestuin-mix te maken, of dat ik gewoon de kant-en-klare zakken zal kopen....jammer alleen dat die natuurlijk alleen weer op een uur afstand te vinden zijn :P

Of ik zou een hele pallet moeten bestellen en dat is voor nu ook weer een beetje te gek eigenlijk omdat de hele tuin nog op de schop moet en ik dus nog geen definitieve bakken kan plaatsen daar....

Zie hier voor afhaaladressen, bij sommige hebben ze ook alleen vermiculiet, wellicht heeft iemand er iets aan? :)

http://www.makkelijkemoestuin.nl/kaart

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:38

Zaden kunnen ook in het hooi zitten van paarden :)
Mijn pony's krijgen alleen hooi en soms heb ik toch onrkuid als ik hun mest gebruik.
Ik krijg steeds meer tomaatjes omhoog en zit met geduld te wachten tot het mooie weer nu echt komt,zodat ik alles buiten verder af kan maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 11:17

Ja, met hooi natuurlijk ook oppassen dat er geen scheut Zuring op de composthoop gaat :=

Hebben jullie geen problemen met plantjes wanneer je die van binnen naar buiten verplaatst, dat die dan een te harde tik krijgen?

Ik neem aan dat je niet te lang moet wachten met uitplanten omdat ze naarmate ze groter worden, de verandering steeds minder goed aan kunnen?

En met aardbeienplanten, doen jullie daar wat mee? Gooi je die weg na 1 zomer of gebruik je dezelfde planten meerdere jaren? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:07

aardbei gebruik ik een paar jaar en vervang ik met uitlopers van de planten die er staan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:26

Ja, wordt het dan niet elk jaar minder qua opbrengst?

Wat ik gevonden heb qua info is het idee dat als je dezelfde plant meerdere jaren wilt gebruiken, het handig is als je de plant eerst vruchten laat dragen, en zolang die vol hangt met aardbeien moet je dan de uitlopers weghalen. Wanneer je klaar bent met oogsten (komt er op een gegeven moment niks meer aan ofzo?) dan kun je alsnog de uitlopers laten vormen en de plantjes die dan ontstaan, kun je eventueel gebruiken voor een volgende aanplant.

Dan knip je die uitloper in het midden door...en dan? Dan zet je dat plantje ergens anders neer ofzo? :P

Wil je geen uitlopers dan schijn je de plant aan het einde van het seizoen terug te moeten knippen naar 4 goede hart-bladeren en hem zo laten overwinteren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:15

aardbeien redden het kwa opbrengst een beetje max 3 jaar, geven pas goed in het tweede jaar
dat ze staan.
uitlopers, die pluk je er gewoon af, de stengel tussen de plant en de uitloper kun je er gewoon afhalen en het nieuwe plantje stop je gewoon in de grond met het blad boven de grond.
ik doe verder niks met de planten om uitlopers te voorkomen of te bevorderen, de uitlopers die ik niet wil, trek ik er gewoon af en gooi ik weg, de uitlopers die ik wel wil stop ik in de grond.
overblijven doe ik verder ook niks aan :n plant sterft een soort van af boven de grond, dood blad etc trek ik er in het voorjaar af en plant gaat weer verder.
snoeien of iets dergelijks, to much effort ....ik ben een luie moestuinierder :+

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:26

Ik heb van die doorgroeiende-doorbloeiers :D Al een 12 jaar en ik vervang met de uitlopers de planten die het loodje hebben gelegd in de winter. Wat ik over heb zet ik aan de weg met een bordje "gratis" Vind het zonde om ze weg te gooien als ik iemand anders er nog een plezier mee kan doen. Ik heb toch echt elk jaar een mooie oogst. (als de slakken mij niet voor zijn, de merels vangen bot ik plaats een net over de planten }> )Moet wel zeggen dat ze onder mijn appelbomen staan en af en toe te weinig water hebben, ben niet zo een sproeimens :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:19

O, dus je laat de uitlopers niet eerst zelf wortelen, maar gewoon als die ergens liggen / hangen dan haal je ze eraf en legt ze op / in de grond?

Ik wil dus lange hardhouten goten gaan maken voor aan een muurtje van een ruime meter hoog en 4m60 breed. Zit er aan te denken om in de bovenste goot 4 of 5 planten per meter te plaatsen, en de uitlopers daarvan te gebruiken om de onderste goot te vullen :)

Zag op Marktplaats iemand die allerlei verschillende soorten aanbied, zelfs witte! Zien er echt raar uit :P
Ook gele, en Framboos-aardbeien, en idioot grote aardbeien....

Ik zit wel te twijfelen met die goten, wil in principe een goot maken van 15x15x450 cm, maar zou dat wel ruim genoeg zijn qua breedte / diepte? En ik denk dat ik er maar 2 kwijt kan, hoeveel hoogte zouden jullie tussen de 2 bakken houden? Ik denk dat het wellicht ook handig is om de rand af te ronden zodat de ranken met aardbeien langs de bak naar beneden kunnen hangen en niet knikken op de rand van de bak? Is misschien ook wel praktisch :)

Hihi, hoe zet je die plantjes aan de weg dan, in een kistje met aarde ofzo :P

Nou, ik heb vanochtend contact gehad met de mensen van de Makkelijke Moestuin over de MM-mix.

Je kunt daar die kant-en-klare zakken bestellen, maar helaas alleen per pallet. Wel willen ze als je dan zakken teveel hebt, je naam op de website zetten als afhaalpunt voor andere mensen die een paar zakken nodig hebben. Dus mijn naam staat daar nu bij :P

Ben benieuwd of er een beetje vraag naar is :)

De Vermiculiet daar kan ik wel in de buurt aan komen. Turfmolm en keur-compost hadden ze hier in de buurt niet, gisteren een rondje gedaan... en dan nog, dan moet je honderden liters van die 3 soorten spul gaan staan mengen ergens, ook niet erg praktisch. En qua kosten vergeleken met een pallet (van echt het juiste spul) daar bestellen ook niet de moeite waard eigenlijk :)

De dichtstbijzijnde afhaalpunten zitten hier nog een uur rijden vandaan dus dat is ook niet praktisch... dan maar zelf een pallet bestellen en hopen dat ik er nog wat mensen uit de buurt blij mee kan maken :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:22

Hmm, aardbeien... Ga gewoon ergens paar plantjes kopen als ze er zijn.

Met die vorst van van de week, zeker niet slim om dan nu plantjes naar buiten te zetten (retorische vraag).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:26

Ik ga het pas na deze week bekijken in ieder geval, hoop april toch wel in te gaan met allerlei verschillende aardbeienplantjes in de bakken :)

Desnoods dek ik ze dan wel af ofzo als het toch nog winters weer wordt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:34

Je kan aardbeien zelfs in een gewone dakgoot kweken, dus die bakken van jou gaat wel lukken pmarena. Ik zou allen wel meer planten per meter planten. Dan droogt je grond ook niet snel uit door de afdekking van de blaadjes. Al licht het wel van de soort aardbei af die je wil. Die van mij blijven aan de kleine kant.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:44

kweker met veel soorten + betaalbaar
http://www.kweduivenvoorden.nl/

ik wacht idd niet tot ze geworteld hebben, ze staan hier in potten en hangbakken, dus de uitlopers hangen over het algemeen in het luchtledige :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:51

Nou, die 4/5 per meter geeft de man van die aardbeienplantjes aan, ik heb zelf geen idee wat handig is dus vandaar :)

Met die MM-mix is uitdrogen niet zo'n issue begrijp ik, voornamelijk door dat vermiculiet dat het vocht goed vast zou moeten houden. Schijnt daarvoor ook veel gebruikt te worden voor het opkweken van zaadjes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:24

wat ik al eerder zei, ik ben een luie tuinierder...
ik koop geen stek en zaaigrond oid, ik koop potgrond en compost (als ik zelf niet voldoende heb ) en daar doen ze het maar mee, heb nu luxe potgrond voor alles wat binnen voorgezaaid is, van DCM, maar vorig jaar bijna alles in de potgrond van de aldi gehad, is allemaal prima groot geworden :j
nu staan de vers geplante aardbeien in potgrond van de mcd(aanbieding van twee weken terug.)
compost heb ik een bult zakken bij de fixet gehaald vorig jaar in een aanbieding, die zijn de volle grond in gegaan..

vloeibare voeding van biobizz voor de potten , werkt erg prettig vind ik zelf en de volle grond moest het doen met de extra toevoeging van koemestkorrels, kalk en kalium doen
tomaten krijgen als ze geluk hebben tomatenmest van de aldi/lidl/action.

mocht ik echt van die moestuinbakken maken zou ik er eventueel een zak vermiculiet doorheen mengen, maar waarschijnlijk moeten ook die bakken het gewoon met potgrond/tuinaarde met eventueel compost doen