Taarten decoreren XXII

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DIVA2

Re: Taarten decoreren XXII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:41

Jolien, ik bak ook nog niet zo heel lang taarten. Nog geen jaar.
Voordat ik ging beginnen ben ik gaan lezen. Overal gaan lezen, links en rechts.
En elke keer had ik weer iets geleerd.
Had ik vragen, dan zocht ik net zo lang totdat ik de antwoorden had.
Misschien moet je dat ook eens gaan doen. Je leert er enorm veel van!!!
Nu stel je vooral veel vragen, héél veel.
Ik wil met alle liefde wat vragen voor je beantwoorden hoor maar ze stoppen niet :-)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:47

Klopt, ik vraag heel veel, maar ik zoek ook heel veel. Maar kennelijk gebruik ik heel rare zoektermen ofzo.
Daarnaast lees ik ook heel veel tegenstrijdige dingen op het internet en in boeken, vandaar misschien ook mijn vraagwaterval. Gewoon om zeker te weten of ik wel het goede doe ;)
Ik ben nogal een control freak, you know ;) Maar ik zal proberen eens wat minder te vragen en wat meer 'gewoon doen'.
Daarnaast ben ik ook gewoon poepnieuwsgierig en wil ik altijd alles weten :+

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:50

Van gewoon doen leer je ook heel veel.
De dingen die ik belangrijk vind om te onthouden zet ik in een appart schriftje. Daar staan ook mijn PME lessen in.
Tegenstrijdigheden zal je altijd tegen komen, overal! Uiteindelijk moet je van al die dingen je eigen ding gaan maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:56

Zo'n schriftje heb ik inmiddels ook, die bewaar ik in de verhuisdoos met alle bak- en decoratiespullen.
Je hebt ook helemaal gelijk met die tegenstrijdigheid, het blijft natuurlijk ook een kwestie van gewoon doen.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:28

Hmm, ik had gister een biscuit gemaakt, mijn derde denk ik nu, maar de boven en onderkant blijven een beetje plakkerig, zompig haast.. Hij kraakt ook een beetje als ik hem indruk.. Gezocht wat het probleem kan zijn, kom vooral op de manier van afkoelen, maar ik koel al af op een rooster, laat hem eerst een paar minuten afkoelen in de vorm. Hij is gaar als ik hem test met een prikker.

Denk zelf aan de baktijd, ik doe nu zo'n 11 min op 160, 15 min 170 en 13 min 180 graden, hete lucht combi.
Maat 26 cm met fun cake mix volgens de tabel op dlt.

Inmiddels dit biscuit weggegooid, lijkt er toch op dat de baktijd langer moet, gevoelsmatig tho, als iemand hier een tip heeft, graag. Ga nu weer proberen met langere baktijden.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:43

Mijn biscuits "kraken" ook altijd. Je hoort het water als je er op drukt. Tenminste dat lijkt. Ik heb toevallig eergister ook 26 cm met funcakes gebakken, ik doe 20 minuten open 175, dan 15 minuten op 200 en dan tot ie gaar is op 225. Heteluchtoven met een afwijking. 175 = 150, 200 = 175 en 225 = 200 ongeveer.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:50

Ah dus niet alleen baktijden langer maar temperatuur hoger, thx voor de tip, ga het gewoon proberen!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:53

Ik bak met mijn hetelucht op 160 graden, wissel niet van temperatuur. Gaat prima bij mij :)

Volgende week eindelijk een keer een paardentaart maken! En een Kiss-taart :P
Ik wil die uiltjes zo graag uitproberen!! Maar ff een gelegenheid voor bedenken..

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:54

Hoe lang gaan ze er bij jou in? En ook met Funcake mix?

Leuk!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:57

Ik volg de baktijd op de verpakking van funcakes, maar omdat daar 165 graden opstaat doe ik ze 5-10 min langer. Nooit helemaal precies hetzelfde gewoon tot ze gaar zijn, dat controleer ik met een sate prikker. Maar doe de oven niet eerder open tot de baktijd van funcakes verstreken is, dan kan hij ook niet inzakken :P

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:58

Mijn oven kan niet op 160. Ik heb een keer alleen 175 en daarna 200, maar voor de zekerheid zet ik hem altijd nog even op 225. Maar mijn oven heeft een afwijking he!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:04

Ik snap, thx ladies!!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:13

Hmm mislukt ;( Onderkant niet helemaal gaar. Gek want ik heb hogere temp gebruikt, en bijna tien minuten langer _-:(
Hoe moeilijk is het echt :')

Morgen maar weer een nieuwe poging!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:22

Maris, prik met een sateprikker recht naar beneden in je biscuit, als ie er droog en zonder kruimels uitkomt is hij gaar!

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:19

en op het hoogste punt!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:50

Ja dat doe ik al :o? Ik ga zo toch nog een poging wagen, wellicht heeft mijn oven ook wel een andere temp dan hij zegt? We zullen zien, de aanhouder wint! O:) Het was echt 1 tot 2 mm wat niet gaar was op de bodem, aan de prikker niks te zien. Hij leek wel aan de buitenkant al wat minder plakkerig.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:10

Probeer dan eens met de sateprikker ondersteboven :P Dat je zeg maar de achterkant in je taart doet, misschien door het puntje dat het niet goed ziet ;)

Hmm.. Help eens mee.. een reden om m'n uiltje uit te proberen.. Misschien bak ik van de week wel cuppies en dan breng ik ze naar de taartenwinkel waar ik altijd kom :P Die hebben altijd wel wat lekkers staan.. Zijn leuke meiden, als ik kom dan is het 'heeee Patricia ben je daar weer :') ' Moet toch ff taartdozen hebben en een fotoprintje voor as weekend :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:16

Bakken omdat het weekend is? Ik zit ook elke keer dingen te zoeken waardoor ik kan bakken. Maar woensdag ben ik jarig dus das een hele goede reden. Gister de bloemen al gemaakt, zou eens kijken of de foto's mooi zijn.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:21

Ik heb een losse oventhermometer in mijn oven liggen.(zo'n grote Boretti met dubbele oven) Dan weet ik in ieder geval zeker welke temp ik gebruik.
Wijkt ongeveer tien graden af. Best veel.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:26

Ik heb een vraagje! :P Hoe zit dat nou met rolfondant en marsepein? Rolfondant wordt hard en is niet lekker te eten, en marsepein (mits je ervan houdt natuurlijk) wel toch?
En met welke kleurstof kan je het beste witte chocola kleuren? Ik weet dat je gekleurde candymelts hebt, maar die kon ik niet in zwart vinden. Ik heb wel van die gel icing colors, maar die zijn niet geschikt denk ik, of wel? :)

M'n nicht trouwt namelijk vrijdag, dus ik ga cakepops voor d'r maken :D

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:30

zo wat gaan jullie hard, heb vanwege onverwachte ziekenhuisopname na de bevalling even geen puf gehad om mee te lezen, dus heb heel wat in te halen.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:31

Amy, ben blij dat ik een dagje geen taart heb := Heb er al 2 gemaakt dit weekend ;)
Denk dat ik van de week cuppies ga maken met de uiltjes-uitsteker :j

Cakepops.. moet ik ook nog eens proberen :P

Carolien! Wanneer ben je bevallen?? Hoe is het nu??

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:41

Mocht er iemand interesse hebben, ik verkoop mijn sugar craft gun en FI alfabet mold.. Sugarcraft-gun vind ik toch niet zo fijn werken (ik wil die clay extruder) en die alfabet mold is niets voor mij :o Letters zijn ong. een cm, echt heel klein en sierlijk, prachtig, maar niet voor mij := *had verwacht dat de letters groter zouden zijn* Nieuwprijs SCG is 24.95 en de FI mold 17.95 (is deze http://www.deleukstetaartenshop.nl/sili ... -2814.html )

Afbeelding

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:41

Warbling schreef:
Ik heb een vraagje! :P Hoe zit dat nou met rolfondant en marsepein? Rolfondant wordt hard en is niet lekker te eten, en marsepein (mits je ervan houdt natuurlijk) wel toch?

Dit klopt niet. Rolfondant en marsepein zijn beide gewoon lekker te eten als je ervan houdt. Rolfondant is een suikermengsel en marsepein is een amandel/suikermengsel.

Wilton heeft zwarte candymelts.
http://www.deleukstetaartenshop.nl/chocolade-candy-pops-candy-chocolade-melts-wilton-candy-melts-black-280gr-p-6360.html
Je kan het wel met icing colors kleuren, maar dan moet je wel extra spulletje erbij mengen (bijv. flo-coat van Ameri Color) Dat zorgt ervoor dat het wel mengt.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:22

Nou ik ging cakepops proberen hoor. :roll:

Opzich kwamen ze mooi uit de oven, goed ingevet met crisco. Wat door het gaatje naar boven was gekomen kon ik eenvoudig wegvegen... de bovenkant van de vorm kreeg ik er goed af, alleen toen nog uit het onderste vormpje, ging moeizaam maar met een beetje snijden en wrikken ging het nog wel. Iemand tips om dit soepeler te krijgen? Is het zo dat het makkelijker gaat als ze helemaal zijn afgekoeld?

Probleem 1: door dat wrikken werden ze kruimelig, iemand tips om die pops weer mooi glad te krijgen?
Probleem 2: stokjes door de candymelt, maar bleven niet goed zitten in de pops. Is dat een kwestie van wachten totdat de candymelt helemaal opgedroogd is van binnen? Of zijn er nog andere manieren om die stokjes goed vast te zetten?
Probleem 3: de candymelt werd niet vloeibaar genoeg waardoor ik niet mooi kon dopen (ook omdat de pops weer van het stokje flikkerde en omdat ze zo kruimelig waren werd het 1 bende :') ). Ik had het wel lang op het vuur staan, au bain marie. Moet dat dan juist niet en moet het kort op het vuur?
Probleem 4: de chocola werd niet hard, maar das een kwestie van laten drogen neem ik aan. Nu liggen ze in de koelkast.

Jaaa het was echt een succes! Het waren echt zulke gedrochten. _O-