Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:15

quinoa kun je bij de ah kopen. Ik ontbijt nooit met alleen fruit. Als ik naar mijn werk ga neem ik fruit en noten mee. Soms een notenreep van zonnatura o.i.d.

@tayga: minder koolhydraten zou toch de oplossing moeten zijn als je last hebt van vreetbuien. Het is dan wel belangrijk dat je echt afgekickt bent van de suikers. Na 1 dag kharm krijg je juist vreetbuien omdat je lichaam het dan extreem mist. Ik zou dus vooral suikerarm gaan eten, en dan in het algemeen je koolhydraten minderen. 's avonds bijv. maximaal 50 gram aardappelen/rijst of pasta. Na het avondeten geen suikerrijke dingen meer eten/drinken.
Laatst bijgewerkt door Toad op 04-12-12 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevony

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:17

Je hebt bij de Ekoplaza als het goed is ook zakjes van eigen merk, die zijn volgens mij iets van 2,80 en daarmee goedkoper dan bij de AH, want daar krijg je maar een heel klein zakje.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:36

Hier heeft C1000 het niet, ik haal het ook bij AH, van Lassie

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:42

Bedankt voor de tips! Van de week maar even naar de AH.

En qua koolhydraten/suikers dus maar een paar dagen flink afzien. Hoe eten jullie dan bij als je veel gesport hebt? Dan wel aan de rijst/pasta/aardappelen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:55

Tayga schreef:
Bedankt voor de tips! Van de week maar even naar de AH.

En qua koolhydraten/suikers dus maar een paar dagen flink afzien. Hoe eten jullie dan bij als je veel gesport hebt? Dan wel aan de rijst/pasta/aardappelen?

Als ik intensief paardrijd eet ik wel een sneetje speltbrood extra, maar 's avonds nog steeds kharm. Het is wel verstandig om voor het sporten koolhydraten te eten voor de energie.
En reken maar dat het wellicht nog langer dan een paar dagen afzien is, het duurt best een tijdje voordat je lichaam gewend is aan minder suikers.

Ik begon wel een beetje voorzichtig. Eerst thee zonder suiker, toen bij koffie de suiker en melk afbouwen tot zwarte koffie.
Geen snoep/koek/chips enz. meer kopen maar alleen noten en 72% chocolade.

Toen ging ik geen zoet broodbeleg meer in huis halen, alleen extra pure hagelslag met 52% cacao. Vers beleg: huttenkase met tomaat/komkommer, ham, kaas, biologische pindakaas, rauwe ham. Ook maak ik best regelmatig soep en daar lunch ik dan mee.

Tussendoortjes: noten, extra pure chocolade, smoothies, fruit/groenten. Ontbijt: havermout of kwark.

Toen ik eenmaal in dit ritme zat, kostte het voor mij geen moeite meer om nee te zeggen tegen suikers.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:42

Het probleem is een beetje dat het telkens van dinsdag tot vrijdag prima gaat. Maar telkens als ik buitenhuis eet, ergens vieze broodjes krijg oid dat het gelijk weer mis is. In het weekend eet ik veel met vrienden en dan krijg je continu het commentaar dat je 'het best kan hebben' wanneer je snoep oid wil weigeren. En als iedereen dan wel neemt, is het wel lastig te weigeren. En kan ik weer opnieuw beginnen..
Vriendlief doet wel zijn best, maar wat hij als reuze gezond ziet, is nog steeds niet echt jofel. Hij vindt het ook alleen belangrijk dat eten lekker is. Eet nooit fruit en minimaal groente.

Nemen jullie in die gevallen nooit wat?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:50

In die gevallen hield ik altijd voet bij stuk.....ook al is het lastig als anderen je iets willen aanpraten, jij bent bezig met iets en laat je niet door anderen beïnvloeden punt! Je doet/zegt iets met een reden toch? Nou dat is jou stok achter de deur! Gewoon NEE blijven zeggen want op een gegeven moment zullen ze je ook niks aanbieden ze weten dan echt dat je geen b.v. suikers wilt....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:58

Tayga: in het begin is het misschien even lastig, maar het wordt steeds makkelijker. Als ik iemand anders koek o.i.d. zie eten dan heb ik geen behoefte om ook koekjes te eten, tenzij ze heeeeeeeeel lekker zijn. Dan neem ik er wel 1 :P

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:17

Hmm ik ga mijn best doen.

Planning voor vandaag:
O magere kwark, banaan, sesamzaad
T paprika, gekookt ei
O 2 vkb, 100 gr gebraden kip
T appel, handje cashew noten
T 2 vkb gekookt ei
À brocollisoep, spruitjes, andere helft kipfilet

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:04

Zijn hier ook mensen die macapoeder gebruiken?
Ik heb dat vanmorgen gekocht maar ik vind het ronduit vies...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:50

Nevony schreef:
Ik denk dat dat staat voor volkorenboterham.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij Tayga, voel me van suiker heel erg opgeblazen, maar op alleen maar koolhydraten uit fruit en groente vaar ik ook niet zo goed wel. Vooral tijdens het sporten is het moeilijk wat ik moet eten. Nu kies ik vaak voor quinoa-(rijst)wafels met appelstroop, ik weet niet of dat echt heel gezond is, maar dan heb ik in ieder geval toch iets zoetigs, maar het is weer beter dan een stuk ontbijtkoek of een twix, zoals ik eerder deed.

Je zou wat koolhydraten uit bonen (bijv. Kidneybonen,die zijn ook erg gezond) kunnen halen als je het niet uit granen(brood enz.)wilt. Voor mij werkt het super. Sinds kort hebben ze bij het stoepje een broodsoort wat ze sportmix noemen. Zit weinig koolhydraten in maar wel behoorlijk wat soya . Zijn kleine boterhammen maar op 2 van die kleine dingen kan ik het wel een paar uur uithouden , je zit er ook snel vol van.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:54

KarinvdM schreef:
Zijn hier ook mensen die macapoeder gebruiken?
Ik heb dat vanmorgen gekocht maar ik vind het ronduit vies...

Heb er al vaak naar zitten kijken maar het uiteindelijk niet gekocht.Zo nodigdt het ook niet meer uit om het wel te kopen haha. Waar smaakt het naar?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 12:05

Het smaakt naar butterscotch.
Ik doe het nu door m'n havermoutontbijt en compenseer het met wat extra kaneel, ik proef het nu bijna niet meer. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 14:43

Tayga schreef:
Het probleem is een beetje dat het telkens van dinsdag tot vrijdag prima gaat. Maar telkens als ik buitenhuis eet, ergens vieze broodjes krijg oid dat het gelijk weer mis is. In het weekend eet ik veel met vrienden en dan krijg je continu het commentaar dat je 'het best kan hebben' wanneer je snoep oid wil weigeren. En als iedereen dan wel neemt, is het wel lastig te weigeren. En kan ik weer opnieuw beginnen..
Vriendlief doet wel zijn best, maar wat hij als reuze gezond ziet, is nog steeds niet echt jofel. Hij vindt het ook alleen belangrijk dat eten lekker is. Eet nooit fruit en minimaal groente.

Nemen jullie in die gevallen nooit wat?

ik neem echt wel eens wat :j vaker dan goed voor me is (heb snel last van suiker etc)
maar een goed argument om mensen van het aandringen af te houden is gewoon zeggen dat je niet goed tegen >vul maar in< kan , ik zeg ook gewoon dat ik naar word van te veel suiker/khd/vet wat dan ook en dan valt het aandringen meestal wel mee... sleep ook meestal wat geschikte lekkere dingen mee trouwens (voorverpakt over het algemeen, maar wel semi gezond.)

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:58

Bedankt voor de tip hesterve!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:33

butterscotch vind ik over het algemeen wel lekker. Misschien moet ik dan de volgende keer het maar mee nemen ipv er alleen mee in mn handen staan om het vervolgens terug te zetten....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:40

Hai, ik ga hier ook maar weer mee posten. Gelijkgestemden als het gaat om gezonde voeding kom ik irl niet zoveel tegen :+
Misschien kan ik nog wel een leuke bijdrage leveren wat betreft recepten.
Ik eet volgens de principes van de voedselzandloper en weet tegenwoordig de weg wel te vinden naar lekkere recepten. Ik heb sinds die tijd ook veel meer plezier in koken, terwijl het me vroeger niet vlug genoeg op tafel kon staan :o

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:04

Hoi Miryamk, ik ben wel benieuwd naar je recepten! Ik ben ook wel fan van de voedselzandloper.

Hadden jullie trouwens al van dit boek gehoord?
http://juliakang.nl/

Er zijn dingen waar ik het wel mee eens ben, maar in sommige dingen gaat zij erg ver. Ook ben ik juist voorstander van weinig koolhydraten (als je geen fanatiek sporter bent) maar zij zegt juist dat je heel veel aardappelen moet eten. Ik ben het er wel mee eens dat in veel voedingsmiddelen 'gif' zit wat we moeten vermijden. Volgens haar zijn boterhamzakjes ook zo week dat het plastic toch gedeeltelijk in ons brood komt. Hetzelfde geldt voor plastic flesjes met drank erin. Dat betwijfel ik een beetje.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:16

Het is toch helemaal niet natuurlijk voor ons om aardappelen te eten? Ik heb eens een boek gehad over afvallen door het vermijden van gifstoffen maar dan heb je echt geen leven meer :o Detox dieet heette dat. Nou dat heb ik maar laten varen :D
Ik haal veel recepten van eet goed voel je goed http://www.eetgoedvoeljegoed.com/p/recepten.html en heb vorige week het boek Oergondisch genieten gekocht (paleo recepten)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:48

Daar staan wel heel veel lekkere recepten op :) bedankt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:14

Kan ik hier ook aanhaken? Op zich eet ik al jaren best wel gezond, maar ik ben wel een beetje zoekende merk ik, en op zoek naar handige tips.
Beperkende factor is wel dat ik écht weinig tijd heb. Uitgebreid koken gaat dus niet doordeweeks, vaak doe ik dat wel in het weekend :j

Aanvulling: groente komt grotendeels uit een wekelijks groentepakket van de biologisch-dynamische boerderij, fruit ook. Sinds ik dat weer doe, ben ik ook weer creatiever in het koken geworden :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:06

Hoi Wendy. Ik kook echt bijna nooit echt uitgebreid, ben meestal in 15min-30min wel klaar en kook toch altijd gezond. Een pasta of curry is zo gemaakt en met veel groenten nog gezond ook :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:39

Waar ik benieuwd naar ben... ik zie dat op een aantal sites rood vlees wordt vermeden. Wat is de achterliggende reden daarvan? Zelf eet ik niet veel varkensvlees, maar wel heel regelmatig (biologisch) rundvlees. Wat is daar minder gezond aan ten opzichte van bijvoorbeeld kip?

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:24

Hoi Wendy!

Bedankt voor de tip Hesterve!

Ga morgen maar weer eens opnieuw starten. Afgelopen weekend sinterklaas gevierd, teveel en slecht gegeten. En dit lekker doorgezet de afgelopen 3 dagen.

Het enige wat bij mij altijd gezond is, is het ontbijt en avondeten. Is bij mij meestal ook wel in half uurtje klaar!

Lijstje morgen:
O: 400 gr volle yoghurt + havermout
T: 2 spelt-rijstewafels met pure chocopasta
L: 250 gr kwark + el lijnzaad, el kokos, el sesamzaad, beetje cacao en 3 el havermout
T: 2 appels
T: 2 vkb + gekookt ei
A: Broccolisoep, spruitjes/ui/paprika + tilapiafilet

Sport van 19.00-20.00 uur en eet daarna pas warm.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:15

Oh ik ken het probleem Tayga, ik ga mezelf ook alweer twee dagen te buiten. Morgen weer een dagje gezond!