Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:41

@ Noor ik viel pas na een maand of 2 af ;-)

Goeiemorgen! Drukke dag hier voor de boeg, pfff.....Mag blij zijn als ik vanavond weer om 12uur in mn mandje lig :') Maar morgenochtend vertrekken we naar Valkenburg! (eerst nog effe sporten morgenochtend haha)

ik heb aardig wat spierpijn trouwens :+

Mijn lijstje

O: Glas lauw warm water met citroen
O: Smoothie van 1 kiwi, 2 sinaasappels en een handje frambozen (lekker!) en een speltpannekoekje met ham
T: Speltpannekoek met sandwichspread
L: Salade
T: Appel
D: Geroerbakte wilde spinazie met mais en een stukje gegrilde kipfillet

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:47

Meestal eet ik gewoon wat, maar voor vandaag heb ik zelfs een soort van lijsje gemaakt:

O: Havermoutpap met appel en kaneel + een sinaasappel
T: Magere yoghurt met rozijnen
L: Speltbroodje met kipfilet. Waarschijnlijk heb ik daar niet genoeg aan, dus nog iets?
T: Gekookt eitje + handje cashewnoten
A: Ik heb nog geen idee... Zat te denken aan zelfgemaakte tomatensoep, maar misschien verzin ik nog wel iets creatievers
T: Magere yoghurt met rozijnen

Iemand nog tips? Zou het bv. verstandiger zijn de yoghurt door kwark te vervangen? (maar ik vind yoghurt zo lekker :+ )

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:54

Hahaha, tja het zal wel per persoon verschillen wanneer ze afvallen en of ze wel afvallen. Ik kan in ieder geval zegen na ongeveer anderhalve maand dat ik wel lekkerder in me vel zit, heb een beter/constanter leefritme, hoef eigenlijk geen wekker meer te zetten, wordt gewoon standaard tussen 9 en half tien wakker. Ik zorg dat ik om 12 uur in me bed lig en uiterlijk tussen half 1 en 1 ga ik slapen, eerder kan altijd natuurlijk maar aangezien ik vaak s'avonds werken en pas om 11 uur weer thuis ben, meteen slapen daarna wil niet dus dan is 12 uur een goeie tijd. Heb meer energie en geen trek meer in zakken chips of glazen cola. Echt heerlijk dit! :D

Zo maar even naar de winkel om brood te halen, zaterdag op de markt ga ik een keer speltbrood halen. Er staat een biologische bakkerskraam op de markt en ik had het vorige week al gezien dat ze heel veel speltbrood verkopen, dus maar een keer de gok wagen. :)

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:42

weet iemand hier toevallig een lekker smoothie recept met avocado? Had er 2 gekocht bij de Aldi, maar vind ze toch wat waterig smaken.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:00

Toad, de avocados zijn slecht momenteel bij de ap. Gewoon een smoothie met banaan en bessen ofzo? Lekker zoet met zuur, avocado geeft tochvrij weinig smaak. Wat ik ook altijd lekker vind is mijn avocado uitlepelen met een beetje zout en peper.

Bah mijn speltpannenkoekjes waren ranzig :') Veel te plakkerig. Had die uit het receptentopic gemaakt, niet echt gelukt dus. Colway wat zijn de perfecte pannenkoekjes? En kan je die ook dun en knapperig maken?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:10

ik vond de pannenkoekjes ook lastig om te maken, maar had toen de havermoutpannenkoekjes gemaakt. Dat was heel dik beslag, en duurde lang voordat het gaar was, viel ook uit elkaar.

Normaal gesproken lepel ik een avocado uit met peper, zout en worcestershiresaus. Nu vond ik dat niet lekker, omdat ie dus te waterig is. Had een andere oplossing gevonden; heb de avocado geprakt met peper, zout, worcestershiresaus, paprikakruiden en cayennepeper. Dat op een cracker smeren en cherrytomaatjes bovenop. Best lekker!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:14

Ja dat is ook wel een goed idee!!! Heb ook nog een avocado liggen.. Misschien ook maar eens doen.

Ja het viel bij mij dus ook steeds uit elkaar en het was heel dik. Heeft de rest dit niet?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:46

Pff word altijd ongelofelijk duf van zo'n dag school.. Pijn in m'n dak en mijn maag doet zeer. Kan dit niet van de vieze pannenkoekjes komen? :P Of misschien komt het maandelijkse feestje er weer aan..

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:50

Oh ik heb echt de lekkerste salade ooit gemaakt, ik zit echt te smullen en ben nu ook eens vol van een salade

Collie2008

Ik had voor speltpannekoeken

1 kopje volkoren speltmeel
1 volle kop karnemelk
1 ei
snufje zout en een beetje citroensap
halve kop gebroken lijnzaad

Ze smaken neutraal zeg maar hoor, niet echt ergens naar, maar ik gebruik ze zeg maar als 'broodvervanger' en doe er dus beleg op

werden gewoon stevige pannekoekjes hoor, snel 'droog' makkelijk om te keren. beslag was wel iets dik omdat ik er veel lijnzaad doorheen had gedaan.

@ Mara wat een heerlijkheid geen wekker hoeven zetten, de mijne gaat om 06:20 :+ denk niet dat ik ooit uit mezelf rond die tijd wakker wordt
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 12-04-12 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Phylos schreef:
Oh ik heb echt de lekkerste salade ooit gemaakt, ik zit echt te smullen en ben nu ook eens vol van een salade

VERTEL :D

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:52

Middag :wave:

Ik sta ook niet zo vaak op de weegschaal. Ik vind het belangrijker hoe ik mijzelf voel eruit zie.

Ik heb laatste pannekoeken gemaakt met boekwijtbloem, ei en melk. Smaakte prima!

Maartpaard, leuk programma 24kitchen, ze gingen taart bakken! Haha

Ik heb vanmorgen ontbijten met een grote smoothie met aardbeien, ananas en mango. Daarbij 2 speltboterhammen met 60% hagelslag.
Nu ben ik Quinoa aan het maken. Het staat nu te koken met een bouilionblokje. Wil dadelijk nog een uitje, knolflook en tomaat bakken voor erbij. En dan nog wat geitenkaas erbij -moet op-. Hopelijk smaakt de quinoa lekker en niet zo hard als de vorige keer.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:56

Klinkt lekker allemaal!!

Oke kan die kop karnemelk ook met kokosmelk? Ik gruwel van karnemelk :P En wat doe je er dan op? Want ik wil het dan bijv mee naar school nemen, maar beleg wordt vaak vies zeg maar.

Ben benieuwd naar je salade phylos!

Inderdaad leuk he dat 24 kitchen, kan er echt de hele dag naar kijken haha :D Komen heel vaak super leuke programma's met leuke handige tips!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:04

Hoi allemaal,

Ik zit eraan te denken wat dingen te bestellen bij superfoodstore.nl. Ik zoek dan dingen die ik in kwark/yoghurt, smoothies, pap en pannenkoekjes kan stoppen. Ik gebruik nu vaak tarwezemelen, gebroken lijnzaad, zonnebloempitten en 7granenvlokken of een goede muesli. Ik zat te denken aan:
- Cacao nibs (stukjes rauwe chocolade) en/of cacao poeder
- Chia zaad
- Gojibessen
- Hennepzaad
(niet alles tegelijk hoor)

Zit ik dan een beetje op de goede weg? Of kan ik bepaalde combinaties beter niet maken? Wat raden jullie aan, wat mis ik nog of wat kan ik beter achterwege laten? Wat zijn nog echt aan te raden producten van superfoodstore? Of kan ik beter bij een andere winkel bestellen? Is toch wel prijzig allemaal namelijk.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:08

De salade: zakje gemengde sla, blikje tonijn, sperziebonen, aardappelblokjes, tomaat, augurk, mais, ui, pijnboompitjes en dressing.

Hij was echt heerlijk en heb hem eindelijk op

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:09

Klinkt goed phylos!

Century, ik heb precies diezelfde dingetjes. Ik doe ze met een beetje yoghurt en een banaan allemaal bij elkaar hoor :P Hazelnoten vind ik er ook heerlijk erdoor! :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:10

@Colway: haha, maar vanaf volgende week is het geen wekker zetten voor mij ook afgelopen. Dan heb ik op dinsdag en woensdag weer college om 9 uur dus dan gaat de wekker ook op 8 uur. Maar alsnog later als jou. :P

@Phylos: receptje inderdaad!

@Century: ik kan je niet echt helpen, weet er zelf nog te weinig van, maar volgens mij zitten er nog genoeg andere mensen in dit topic die er iets meer verstand van hebben. :)

Ik heb net ook heerlijk gelunched, had een omelet gemaakt met wat lenteui, kaas, kerriepoeder en peper en zout, op 2 volkorenboterhammetjes. Toen nog 1 boterham met leverpastie en toch 1 plakje krentenspijsbrood. Zonde om weg te gooien dus hij moet gewoon even op. En oja, een glas melk, dus ik zit eigenlijk wel vol. Vanmiddag misschien nog ergens een fruitsalade maken met appel,peer en manderijn om me vitaminetjes weer binnen te krijgen. En vanavond een kip-paprika roerbakgerecht met een aziatische twist met rijst.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

Ik schrik trouwens wel van de prijzen bij de superfoodstore. Die liggen bij de vitaminstore en de natuurwinkel echt een suk lager :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:15

De prijzen vind ik inderdaad ook nog een drempel. Ik weet er ook nog te weinig van Century, maar het klinkt allemaal goed..En ik mag ook aannemen dan zo'n superfoodstore alleen goede producten verkoopt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:17

Goedemiddag :D

Blegh ik heb weer de saaiste dag ooit, morgen tentamen en het is allemaal van die superdroge, abstracte stof. Qua eten gaat het wel redelijk op zich.

Ontbijt: 2 geroosterde speltboterhammen met paprikaspread + tomaat + peper
T: 1 zelfgemaakte lijnzaadcracker (aanrader, duurt nog geen 5 min. om te maken) met een plakje oude kaas
Lunch: halve gezonde apple crumble
T: smoothie met sinaasappel, kiwi, spinazie, scheut water
Avondeten: wederom een wokgerecht met broccoli :+ broccoli moet op en het was de vorige keer zo lekker! Broccoli met paprika, prei, kabeljauw en een zelfgemaakt sausje :9

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:17

Ja, het is best wel prijzig... maar ik kon in de natuurwinkel/vitaminstore deze producten niet vinden of ze waren ook erg duur. Misschien dan toch nog maar eens beter gaan kijken voor ik online bestel. Het klinkt inderdaad wel erg goed, maar ik wil niet meer geld uitgeven dan nodig natuurlijk. Waar halen jullie deze producten dan vandaan? Bij de Ekoplaza kon ik het niet vinden in ieder geval.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:20

Ik vind het ook jammer dat alles zo duur is idd. Chiazaden en gojibessen hebben ze sowieso wel in het assortiment van Ekoland :) Misschien even vragen, ik kon het de eerste keer ook niet vinden.. Hennepzaden heb ik nog nooit naar gezocht :P Rauwe cacao is een goeie, dat heb ik nog nergens kunnen vinden. Bij Ekoland hebben ze wel cacao, maar die is verhit geweest, en dan heeft het verder weinig toegevoegde waarde voor je gezondheid meer.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:20

Poeh, vergeet mij maar vandaag. Heb net een overheerlijk stokbroodje met brie, honing, walnoten en sla op :9 :o

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:22

Kan je het echt nergens vinden bij ekoplaza? Bij de tuinen kan je wel wat halen en ik haal vrij veel bij de vitamin store. Ook hebben ze enorm veel bij de bio buy hier in amersfoort.

Vond die cacao nibs echt niet te vreten, maar met banaan yoghurt en hazelnoten vind ik het echt heerlijk!!

Pff heb honger, al een hele zak nootjes op hihi :o Op school zie ik steeds lekkere kroketten en allemaal dingen, super veel zin in.. Maar ik kan de verleiding wel weerstaan :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:23

Hennepzaad had ik geloof ik wel bij de Ekoplaza gezien, en chiazaad bij de Tuinen maar dat leek ook wel prijzig. Maar ik ga nog wel even goed kijken voor ik iets bestel, want het is allemaal al duur genoeg.