Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:18

Wat denk je van runderbouillon.. ook geen toegevoegde waarde tov groentebouillon. Maar durf te wedden dat ik vaak zat runderbouillon op heb bij anderen thuis, of kippenbouillon. Zag vandaag wel bij ons dat er gelukkig wel maar 3% vlees in zit, maar snap dus echt het nut niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:18

Volgens mij kan je voor het milieu beter vegetarisch worden dan je auto laten staan. Dat is precies wat ik doe := Al zou ik het liefst beide doen, maar dat zou weer betekenen dat me paard op stal of weg moet, dat wil ik dan ook weer niet.

Ik vind vleesbijproducten lastig, aan de ene kant vind ik het goed dat alles (dus ook van de beenderen, waar lijm uit wordt gemaakt) benut wordt, het is niet zo dat er dieren geproduceerd worden om lijm te winnen en dat het vlees een bijzaak is, maar de beenderen zijn bijzaak uit de vleesproductie dus daar wordt dan ook nog wat mee gedaan. Hoe efficiënter, hoe milieuvriendelijker een product vaak is. :)
Aan de andere kant vind ik het een naar idee dat je daar als vegetariër of veganist of flextarier de controle een soort van kwijtraakt. Je kunt niet echt 'kiezen' om een bepaalde productie te stimuleren of te mijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:24

Douce schreef:
Wat denk je van runderbouillon.. ook geen toegevoegde waarde tov groentebouillon. Maar durf te wedden dat ik vaak zat runderbouillon op heb bij anderen thuis, of kippenbouillon. Zag vandaag wel bij ons dat er gelukkig wel maar 3% vlees in zit, maar snap dus echt het nut niet.

hmmm ik vindt er echt smaak verschil in zitten. Soms vindt ik groente boullion lekkerder maar soms rund.

Als ik weet dat iemand vegetarier is zou ik overigens nooit stiekum kippen of runder boullion gebruiken.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:26

Ja proef je dat?

Ik kwam er echt na eeuwen achter dat ze op mijn werk runderbouillon gebruiken, maar ik proefde het echt totaal niet. Kan dus ook zijn dat er dus aan groentebouillon meer smaak zit?

En ik denk ook niet dat de mensen het expres hebben gedaan, maar onbewust of het was soep die al gister was gemaakt terwijl ik onverwacht bleef eten. Dat soort situaties.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:27

Ik ben overigens bewust flexitarier. Ik vindt vlees echt heel lekker :o

Maar omdat het voor het millieu echt beter is eet ik max 3 x in de week vlees.
Wil naar 1 a 2 keer in de week.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:28

Douce schreef:
Ja proef je dat?

Ik kwam er echt na eeuwen achter dat ze op mijn werk runderbouillon gebruiken, maar ik proefde het echt totaal niet. Kan dus ook zijn dat er dus aan groentebouillon meer smaak zit?

En ik denk ook niet dat de mensen het expres hebben gedaan, maar onbewust of het was soep die al gister was gemaakt terwijl ik onverwacht bleef eten. Dat soort situaties.

Ja ik proef het echt. Ja of het moet voor een hele zware erwtensoep gebruikt zijn...misschien dan niet.
Maar ik haal het er echt zo uit.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:30

Magrathea schreef:
Douce schreef:
Ik denk er altijd maar niet teveel bij na.
Beter inconsequent goed dan consequent slecht denk ik altijd maar, vooral als ik inderdaad zo naar de "details" ga kijken.. het was gewoon niet meer te doen.

Dat is zo. En ik kan helaas ook niet controleren waar de lijm op de verpakking vandaan komt
Vind het gewoon belachelijk dat ik op die manier toch gedwongen word om dode dieren te gebruiken. Dat we blijkbaar zo primitief zijn.. :n

Ja.. Ik denk ook dat heel veel dierlijk spul onnodig wordt gebruikt.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:31

Appelmoes_11 schreef:
het enige dat eigenlijk geen veganistische gelijke heeft is een ei. :)

Ik vervang het ei in de maaltijd van mijn zus vaak door appelmoes :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:34

Ei door appelmoes vervangen????? hmmm ik zie hem niet

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:35

Hoezo? :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:37

Als ik ooit door een of andere medische reden vlees moet gaan eten (zwanger bijvoorbeeld, loop nu al elke keer tegen een wel/niet b12 tekort aan ivm weinig interesse in zuivel), dan word ik ook flexitariër :j en het liefst dan ook nog biologisch, maar kan tegen die tijd niet in m'n portemonnee kijken.
Ik hoor nu ook verhalen van mensen die eerst vegetariër waren uit principe en die nu volop bij de MacDonalds eten. Dat is niet mijn planning.

En MyLittleLove, ik denk omdat ei een hele andere smaak en structuur heeft dan ei, en nog een hele andere rij met verschillen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:38

MyLittleLove schreef:

Ik vind Telor Peniki Tjililitan. (Gesmoorde pittige eieren) erg lekker. Nou stop daar maar eens appelmoes in ipv van een ei :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:39

Douce schreef:
Als ik ooit door een of andere medische reden vlees moet gaan eten (zwanger bijvoorbeeld, loop nu al elke keer tegen een wel/niet b12 tekort aan ivm weinig interesse in zuivel), dan word ik ook flexitariër :j en het liefst dan ook nog biologisch, maar kan tegen die tijd niet in m'n portemonnee kijken.
Ik hoor nu ook verhalen van mensen die eerst vegetariër waren uit principe en die nu volop bij de MacDonalds eten. Dat is niet mijn planning.

En MyLittleLove, ik denk omdat ei een hele andere smaak en structuur heeft dan ei, en nog een hele andere rij met verschillen.

Ja hier ook biologisch hoor.

En om het bij eieren te houden, ik koop altijd het ronddeel ei. Goed voor kip en millieu.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:45

Goed bezig hoor NatasjavE, maar wat ik me dus meteen af vroeg, hoe zit het met mayonaise(bijvoorbeeld) dan bij jullie thuis?
Nu heb ik thuis weinig te zeggen over wat mijn ouders in huis halen, maar binnenkort ga ik op kamers en wil ik het natuurlijk wel
'zo goed mogelijk' doen. Gelukkig wil mijn huisgenootje ook milieubewuster eten dus wil ze wel mee vegetarisch eten maar haalt iedereen dan ook bijvoorbeeld biologische mayonaise en alles? Wel zo logisch eigenlijk maar helaas is het zo duur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:48

We eten maar bar weinig mayonaise. Op dit moment staat er een niet biologisch potje. Maar het volgende potje is wel bio.
Probeer zoveel mogenlijk bio te doen.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:50

NatasjavE schreef:
MyLittleLove schreef:

Ik vind Telor Peniki Tjililitan. (Gesmoorde pittige eieren) erg lekker. Nou stop daar maar eens appelmoes in ipv van een ei :D

Ohzo! Nee ik bedoel in sauzen bijvoorbeeld :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:49

Word ik in een potje gestopt? Wie zegt dat ik dat wil? :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:54

Ik hou van appelmoes in een potje }:)

Ik wil van de vriend van mn schoonmoeder nog es leren hoe je mayo maakt. Hij is kok, hij weet dat soort dingen :) ik maak wel zelf eiersalade, veel lekkerder en je weet precies wat erin zit.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:58

Dat soort dingen probeer ik ook zoveel mogelijk bio te halen. Alles met dierlijke producten erin in elk geval biologisch. Groenten en fruit e.d. maakt me niet zoveel uit. Koop ik liever een lokaal-niet-biologisch product dan een biologische ananas die uit peru moet komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 08:16

Dames, jullie beseffen allemaal wel toch dat je veel beter per vliegtuig kan reizen dan per auto? Veel milieuvriendelijker, zeker op lange afstand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:16

mayo maken is trés makkelijk :j
alleen houdbaarheid is bij zelf maak beperkt, maar als je maar een beetje maakt is er niets aan de hand :)

1 eidooier, theelepel mosterd(frans), een scheutje zuur (azijn, citroensap oid) eventueel peper en zout naar smaak , staafmixeren en dan tijdens het mixen langzaam aan de olie er op en omhoogtrekken tot de juiste hoeveelheid en dikte
op 1 eidooier zou je zo 300 ml olie kunnen verwerken
olie is ook een beetje eigen smaak,
een lekkere olijfolie, of een heel neutrale olie
net wat je wil. maar wel belangrijk dat de smaak lekker is , want de olie beïnvloed de mayo heel erg kwa smaak

je maakt er heel makkelijk een smaakjesmayo van door ene uitgeperste teen knoflook toe te voegen bij het eerste staafmixeren, of een sjalotje
of juist meer mosterd en ietsje honing

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:12

Magrathea schreef:
Dames, jullie beseffen allemaal wel toch dat je veel beter per vliegtuig kan reizen dan per auto? Veel milieuvriendelijker, zeker op lange afstand.

Maar ook veel duurder := Dat is tenminste wat mijn vader zegt haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:44

Als je goed zoekt niet.. Het LIJKT duurder dat is wat anders :P

Ga maar na. Als je over een paar weken Ryanair wil vliegen naar Pisa vanaf Eindhoven (een persoon). Kost 73 euro + 40 euro (heen en terug). Daar zit alles bij in.
Als je met de auto diezelfde afstand gaat, ben je 200 euro benzine kwijt voor een richting, dus 400 euro heen en terug. Dan moet je met minimaal vier man gaan om het eruit te halen (je kan namelijk ook een gunstigere dag kiezen qua vliegen, die goedkoop is, maandag bijvoorbeeld). Vliegtuigen zijn zoveel efficienter: auto's hebben voornamelijk brandstof nodig om zichzelf te verplaatsen, terwijl een vliegtuig zijn eigen leeggewicht aan payload mee kan nemen :) per passagier is de CO2 uitstoot dus minimaal. Om maar niet te spreken van het comfort van vliegreizen.. Met de auto naar Italie ben je 24 uur onderweg, met het vliegtuig maar 2-3 :)

Maar eh offtopic O:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:46

Voor mij is auto goedkoper...leasebak
Maar ik ga liever vliegen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 10:51

Dat sowieso :D een vliegtuig staat niet in de file O:) en is de veiligste manier van reizen :j