Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Scubadoo

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:48

Spannend! Laat je het ons weten of het smaakt?

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:53

Ik heb opeens bloemkolen :-) Zie de hele tijd al niets en toen ik vanmorgen ging kijken zag ik bloemkolen van zo'n 15 cm doorsnee :-)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:01

suuzepuus schreef:
Eerst maar eens proberen of het lukt en te drinken is voor ik een duur apparaat ga kopen. Het zijn erg zure appels van een onbekend ras dus hoe ze het doen in sap weet niemand!!

Ik maak altijd groente- en fruitsappen met een sappers.
Als je het een poging wilt geven proberen we het hier.

Heb vorig jaar net een centrifuge weggegeven omdat ik die nooit gebruikte. Had je zo kunnen hebben maar daar heb je nu weinig meer aan :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:03

Het duurt nog even voor ze goed zijn, maar als ik er tegen die tijd nog geen heb dan hoor je van mij Ranna!!
Stop ik m'n fietstassen vol en kachel ik jouw kant op!!

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:04

Haha! Strakke bokt actie! Gaan jullie ook flessen appelsap rondsturen? Net als de stekjes? :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:24

Always welcome Suuz.

Haha, ja hoor Scuub, doen we - NOT :wave:

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:27

Pffff, dan stuur ik je ook geen Rannabozensap! :')

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:45

haha. Dat dat ze dan in van die pakken doen smaakt heerlijk! Het is zoals vers geperst maar ze verhitten het en trekken het vacium waardoor het lang bewaard! echt heerlijk! jammer dat dit niet bij jullie bestaat

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:27

Misschien een gat in de markt om zoiets op te zetten!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:14

dat klinkt inderdaad hartstikke leuk! dan heb je echt je 'eigen' sapje!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:21

Scubadoo schreef:
Pffff, dan stuur ik je ook geen Rannabozensap! :')

Lol :D

Suuz, je schreef pas dat je courgette was opgevroten door 'iets'.
Ik schrok me vandaag het leplazurus omdat ik afgelopen week keek naar de courgettes en er nog niets aan zag zitten wat de moeite waard was en vanmiddag opeens een reuzecourgette zag zitten!
Werkelijk zeg, waar dát ding opeens vandaan is gekomen is me een compleet raadsel. :o? :=

Maar, buiten die joekel om heb ik nog een aantal kleinere geoogst omdat ze niet persé lekkerder zijn als ze groot zijn laat ik normaal gesproken niet zo groot worden namelijk, dus al je zin hebt in een paar courgettes van normaal formaat geef je maar even een gilletje. Als je dan bij je paarden bent kun je even wat meenemen.

Ik zou normaal ook meenemen naar m'n werk voor m'n collega's maar zo ongeveer iedereen is met vakantie en kapot laten gaan vind ik jammer.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:14

hihi, plotseling groeiende bloemkolen en courgettes. :+

bij mij groeit het helaas allemaal heel traag.

hier de foto van mijn kasje. ik twijfel nog of ik hem zo laat, of dat ik de kopse kanten ook (half) dichtmaak.
Afbeelding

en de foto van mijn sla bak voor diana_mabel :) één raampje is er tijdelijk af, want ik had niet genoeg potten voor m'n tomaten en die passen eigenlijk niet meer in de bak.

Afbeelding

en nog een fotootje van m'n tomaatjes die nu beginnen te groeien. geen idee wat voor soort tomaten het zijn.

Afbeelding

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:30

Lief van je Ranna, maar ik kom zo ongeveer om in de courgettes!!! heb er nu 4 geoogst en vriendlief lust ze niet (heb stiekem in de macaroni gedaan en hij vond het heerlijk...) en er zitten er nog een stel aan!! die dingen zijn er inderdaad van de een op de andere dag!! grappig!!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:42

ranna schreef:
kynshiri schreef:
grrr ik had een reuzenbloemkool staan, maar die vreetzak van een knol is uitgerekend de dag voordat ik ze wilden oogsten uitgebroken :(

En hij heeft je bloemkool opgevreten???? :oo

knol= mijn houdini-paard.
ik heb mijn groentjes op een afgespannen stukje van de weide staan omdat ik thuis geen tuin heb.
ik had ook sla, lenteuitjes en een paprikaplant met vruchtjes aan staan. alles heeft ze afgevreten tot vlak boven de grond :( . en dan staat ze daar zo te kijken van 'ow hey, doe de omheining eens open als je wilt, hier is alles op intussen' (ja want we kunnen maar in één richting door de omheining he; om UIT te breken, nooit om terug IN te breken in de weide)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:01

suuzepuus schreef:
vriendlief lust ze niet

Zo'n type heb ik hier dus ook rondlopen :roll:

Ik vind ze gevuld zo lekker maar eet zelf maar weinig en dan zijn 4 courgetteplanten wel een beetje veel. En als de collega's nu niet allemaal tegelijk op vakantie waren kon ik daar nog wel wat aan slijten maar dat lukt de eerste weken ook al niet.
Zal eens op het net kijken wat ik er nog meer mee kan.

kynshiri schreef:
ik had ook sla, lenteuitjes en een paprikaplant met vruchtjes aan staan. alles heeft ze afgevreten tot vlak boven de grond :( . en dan staat ze daar zo te kijken van 'ow hey, doe de omheining eens open als je wilt, hier is alles op intussen' (ja want we kunnen maar in één richting door de omheining he; om UIT te breken, nooit om terug IN te breken in de weide)

Oohhh, wat een lummel zeg! :=
En idd, dat in 1 richting uit kunnen breken is wel vreemd :D Mss snapt ze niet dat uitbreken en inbreken op eenzelfde manier gaat?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:50

Ik geef ze ook altijd weg aan buren, vrienden en familie. Eigenlijk geef ik m'n haklve groententuin weg!! en de kippeneieren ook!! hahah

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:51

Courgette kun je ook invriezen:

Bewaren
Courgettes zijn een week of 2-3 te bewaren, ze blijven het beste bij een lage temperatuur bij een hoge luchtvochtigheid. De koelkast is echter weer te koud.

Invriezen
Invriezen kan in z'n geheel maar ook in plakjes of blokjes. Als u de courgette in z'n geheel invriest moet deze daarvoor ca. 2 minuten geblancheerd worden. Als u de courgette in plakjes of blokjes invriest is 1 minuut blancheren voldoende.

Of soep maken:

Met bassilicum:
Ingrediënten voor 4 personen
4el boter,1 ui,500gr courgette,1teen knoflook,2el bloem,1/2kopje witte wijn,1/2lt vleesbouillon,1 kopje creme fraiche,zout,vers gemalen peper,1/2 bosje bassilicum,1/2 bosje peterselie,2 tomaten,1 bakje tuinkers.

Hulpmiddelen
Staafmixer

Voorbereiding
Maak de ui schoon en snipper hem fijn. Was de courgette en snijd hem in blokjes. Was de peterselie en basillicum en hak ze fijn.Ontvel de tomaten en snij ze in plakken.

Bereidingswijze
Verhit de boter in een pan en fruit hierin de ui glazig.Voeg de courgette en de uitgeperste knoflook toe en laat dit 5 min meestoven. De groenten daarna met de staafmixer pureren. Bloem met witte wijn aanmaken en met de vleesbouillon door de groentenpuree roeren. Laat dit 5 min zachtjes koken.Voorzichtig de creme fraiche erdoor roeren en met peper en zout op smaak brengen, voeg nu de kruiden toe. Schep de soep in borden en leg hier de plakken tomaat op. Garneren met tuinkers en meteen serveren.

Met munt:
Ingrediënten
2 uien, gesnipperd
1 teen knoflook, geperst
2 courgettes, in blokjes
1 tl gedroogde Provençaalse kruiden
1 groentebouillontablet
1 bakje verse munt (15 g), alleen de blaadjes
12 el olijfolie extra vierge
1 beker slagroom (250 ml).Materialen
staafmixer..Bereiden
1. Verhit 4 eetlepels olie in een soeppan en fruit de uien 5 min. Voeg de knoflook toe en fruit 2 min. op laag vuur. Voeg de courgetteblokjes en de kruiden toe en fruit 3 min. Voeg 1 liter water en het bouillontablet toe. Breng aan de kook en laat op laag vuur 12 min. zacht koken. 2. Breng ondertussen een pan water aan de kook. Dompel de muntblaadjes 10 sec. onder met een lepel. Spoel af met ijskoud water, zodat ze mooi groen blijven. Snijd heel fijn, voeg 8 eetlepers olijfolie toe en mix met de staafmixer tot een gladde massa. Voeg naar smaak peper en zout toe. 3. Pureer het courgettemengsel met de staafmixer tot een gladde soep. Roer 3/4 van de slagroom erdoor en verwarm nog 1 min. Breng op smaak met peper en zout. Verdeel de soep over 6 borden, garneer met slagroom en muntolie. Lekker met de kaasstengels.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:51

Hier nog wat over het inmaken van augurken:
Jaren geleden maakten mijn moeder en ik ook augurken in. Alleen maakten wij zure augurken. Een recept daarvoor was in 'Het Haagse Kookboek'. Het is het kookboek dat ik nog steeds het meest gebruik.
Hier volgt het recept daaruit voor augurkjes in azijn.
1 kg augurken
zout om te pekelen
1 1/4 l gesteriliseerde azijn
paar schijfjes mierikswortel
2 takjes venkel
4 laurierbladeren
10 peperkorrels of meer of 1 Spaanse peper

De flessen schoonmaken zoals je doet voor de inmaak.
De augurkjes afborstelen (evt. de puntjes afsnijden) en ze met zout bestrooid laten staan tot de volgende dag. Ze dan afdrogen en met de azijn en de kruiden in flessen overdoen, zo dat ze goed onder staan. De flessen afsluiten om verdampen van de azijn te voorkomen.
In een Duitse supermarkt zag ik kant-en-klare kruiden mengsels voor inmaak van augurken.
Wil je zoetzure augurken dan kan je volgens mij in een weinig azijn 50g suiker oplossen. In plaats van suiker kan je ook vloeibare zoetstof gebruiken.
Mierikswortel maakt het wel scherper van smaak, je hoeft het niet te gebruiken.

Zoetzure ingemaakte augurken
Augurken; jeneverbessen; mosterdzaad; takjes verse dragon; sjalotjes; teentjes knoflook; peperkorrels; rietsuiker; witte azijn (inmaakazijn) (verhouding: 1 liter azijn op 125 gram suiker)

Niet alle kruiden zijn noodzakelijk. Was en schrob de augurken goed schoon. Bestrooi ze rijkelijk met zout en laat ze 24 uur in een bak, op een donkere koele plaats (de kelder) liggen. Het vocht wordt eruit getrokken en de schil wordt daardoor harder.
De volgende dag. Je hebt nu fris, fraai groen ogende augurken. Mooi om te zien. Giet het vocht weg. Dep de augurken droog.
Breng in een grote pan water aan de kook en doe hier in de schone potten en deksels. Zo worden deze ontsmet. (De pan zal niet alles kunnen bevatten, dus bijvullen, al naar gelang de hoeveelheid in te maken augurken.)
Maak de sjalotjes en knoflooktenen schoon. Kies schone, mooie takjes dragon. Zet alles binnen handbereik.
Warm in een pannetje de azijn met suiker: 1 liter azijn en 125 gram rietsuiker. Roer het tot de suiker is opgelost.

Haal met een groentetang een pot uit het kokende water, snel laten uitlekken. Doe er wat van de ingrediënten in en vul 'm met augurken. Giet de zoetzure azijn erover. Minstens tot de augurken onder staan, maar zo vol mogelijk is beter, ingeval een augurk gaat drijven. Vis het deksel uit het kokende water en draai de pot goed dicht. Minstens drie weken wegzetten.

In de literatuur is het onduidelijk of er nu wel of niet met gekookte azijn moet worden gewerkt. Sterker nog: in 'Inmaken en Bewaren' (Wil en Netty Engels-Geurts, 1983) wordt gesproken van '.... voeg eventueel suiker of zoetstof toe. Overgiet alles met azijn. Sluit de pot af.' De azijn is hier dus koud. Met lichte verhitting los je de suiker namelijk zo in de azijn op. In het vooroorlogse 'Onze inmaak' (P.J. Kers jr., uitgave van de Vara) wordt bij Inmaakregels Zoetzuur gesproken van het in een kwartier tot een stroopje koken van suiker en azijn. In de daaropvolgende recepten is de verhouding 2 pond suiker op 1 liter azijn. Voorwaar een stroop! Het zal zeker een conserverende werking hebben, maar dit is mij te gek. In het ongedateerde maar naar het eind zeventiger jaren van de vorige eeuw riekende 'Einmachen' hanteert men voor Russiche Gurken 300 gram suiker (kandij) op 1½ liter witte azijn en 1½ liter water '.... 5 Minuten sprudelnd kochen lassen und über die Gurken gießen. Verschließen. Nach 3 Tagen den Sud abgießen, nochmals aufkochen und wieder über die Gurken gießen. Verschließen.' Dat is wel weer erg veel koken.

Ik heb het volgende gedaan. De suiker verwarmd opgelost in de azijn. Verhouding: 125 gram suiker op 1 liter azijn. De meeste potten heb ik gevuld met lauwe, zoetzure azijn en een aantal met kokende.
Hier en daar raadt men inmaakazijn aan. Dit heeft een hoger zuurgehalte dan de normale huishoudazijn. Maar ik heb nergens inmaakazijn kunnen vinden.

opmerkingen
Na opening: Bijzonder lekker. Misschien een ietsje te veel dragon in de potten. Er is geen verschil te merken tussen de augurken die met kokende azijn zijn overgoten en die dat niet zijn. De zure bommen zijn zacht van binnen en de schil is tamelijk stevig. Het is echter niet een knackiges geheel. Misschien waren de augurken toch al iets te groot of te rijp.

Volgende keer eens werken met de verhouding 100 gr suiker op 1 liter azijn.

Andere kruidenvarianten: spaanse pepertjes en kruidnagels erbij.
Andere vloeistof: 5 dl. witte wijnazijn; 2½ dl. water; 2½ dl. droge witte wijn; 100 gr. suiker.

Daags voor kerst (24-12-2006) openden we een pot augurken die (a) overgoten waren met kokende azijn en (b) met dille (zaadkop) , mosterdzaad en peper. Het leek erop dat de augurken knackiger waren en de smaak erg goed. Dat knackiger zou kunnen zijn omdat de augurken minder groot waren (15 cm)

In april 2007 openden we een pot met de tekst '36 uur zout - gekookte azijn'. Die waren knackig! (En dragon, enz.) Dus zou het aan en langduriger zout en kokende azijn liggen? Een andere pot (mei 2007): idem

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:54

zelf komen we ook om in courgettes we hebben 3 planten, volgend jaar doen we er maar 1.

Sperziebonen kunnen we ook nauwelijks voor eten en de augurken blijven maar komen.

Worteltjes valt me tegen

Prei ziet er niet zo best uit de bladeren lijken wel roestig, wat kan dit zijn?

Pompoen begint vruchten te vormen mijn zoontje doet mee met een wedstrijd van de grootste pompoen.

Spinazie weer gezaaid ben benieuwd.

Broccoli is doorgeschoten net als koriander, kan ik daar nog wat mee?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 13:10

Tnx. DM.

Zou het een slecht worteljaar zijn? Bij mij vallen de zomerwortelen ook bijzonder tegen als in: komt bijna niets op!
Winterwortelen gaat wel maar had meer verwacht.

Heb je wel een spinazie met rond zaad gekozen? Die schieten minder snel door.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:58

Mijn wortelen staan echt top! Weet alleen nooit wanneer ik ze nou moet oogsten :+ En de klei is niet ideaal, worden niet heel erg lang. Maar had ze wel al erg vroeg gezaaid.

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:07

Die courgettesoep recepten klinker erg lekker! Ga ik eens proberen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:38

Pfff onze meloenplanten doen niks.. Zijn ze enorm gegroeid, en zitten vol bloemen.. Maar dit blijft zo.. Er komt geen vruchtje aan niks.. Wat doen we nu verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:10

Kijk eerst eens of er uberhaupt wel al vrouwelijke bloemen aan de plant zitten. De eerste bloemen meestal uitsluitend mannen zijn. Pas later komen er ook vrouwelijke bloemen.
(Zie de discussie en adviezen van vorig jaar rond deze tijd over een courgette die geen vrucht zette)

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:29

Ibbel schreef:
Kijk eerst eens of er uberhaupt wel al vrouwelijke bloemen aan de plant zitten. De eerste bloemen meestal uitsluitend mannen zijn. Pas later komen er ook vrouwelijke bloemen.
(Zie de discussie en adviezen van vorig jaar rond deze tijd over een courgette die geen vrucht zette)

Had wel ergens gelezen dat je ze zelf kan bevruchten.. Maar ik kan niet het verschil tussen de mannelijke en vrouwelijke bloem vinden op internet?

Edit; heb het inmiddels gevonden