Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niien_

Re: Theoriën koolhydraatarm, caloriearm, vetten, eiwitten etc...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:26

Bedankt voor de tip!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:58

Maar is het verstandig om zonder enige kennis of met behulp van een uitgeschreven dieet te gaan puzzelen met je KH?

Ik eet momenteel ook KH arm, maar wel met ondersteuning van supplementen. Ik zou het niet volhouden zonder en het lijkt mij eigenlijk ook niet geheel gezond als je niet "weet" wat je doet.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:00

Ik zit bij een dietiste hoor. Die kan mij daar vast wel mee helpen. Ik spring niet zelf in het diepe. ;)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:31

Maar denken jullie dan dat je met niet kh-arm altijd precies binnen krijgt wat je nodig hebt?
Voor je vitaminen kun je een aanvulling nemen, is niet onverstandig, maar ook gewoon eten voorziet niet in alles.
Geloof dat je als je nadenkt over wat je eet je daar toch bij stil gaat staan.
Zelf ben ik van mijn B12 tekort afgekomen door dit dieet, kennelijk raakten mijn darmen zo geïrriteerd dat ik niet eens alles meer op kon nemen.
Dit gaat natuurlijk niet voor iiedereen op maar geeft weer stof tot nadenken ;)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:47

Ik wil niet zonder KH maar ik wil een balans kunnen vinden tussen alles, aangezien ik nu net even teveel KH binnen krijg. Hoop dat ik die ergens kan vinden :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:18

Ik kreeg MET kh juist veelste weinig binnen van alles. Nu de granen enzo zijn weggevallen ziet alles er een stuk beter uit kwa vitamines en mineralen. Eens in de zoveel tijd neem ik eens een supplement. Ik ben daar voorzichtig mee, aangezien Vitamine A ed nogal gevoelig zijn voor overdosering.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:19

Hmm lastig allemaal! En elk lichaam reageert over weer anders op. Ik zal dit even allemaal aankaarten bij mij dietiste, kijken wat zij ervan vind. Ik ga sowieso wat minder KH eten en dat vervangen door dingen met eiwitten. Aangezien ik 3 dagen op school zit is dan bijvoorbeeld een eitje nemen erg lastig, dus ga de dinsdag en vrijdag KH arm eten en de andere 3 dagen wat minder en gewoon brood voor naar school, lijkt me een goed begin :)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:40

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:54

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:57

Niien_ schreef:
Ik vond trouwens deze link hier ergens op bokt: http://lh5.ggpht.com/_moytMgsg548/TD5nX ... draten.png
En hier heb ik wel veel aan. Maar een vraag aan degene die KH-arm eten. Eten jullie ook helemaal geen rijst of pasta oid of heel soms?

Nope, dat gaat volledig in tegen een KH-arm dieet. Als je al kh's wil gaan toevoegen, zou ik dat doen met wat fruit of desnoods wat volkorenmeel met een lage glucochemische index. Als je door een dergelijk dieet echt gewicht wil verliezen, zul je een periode echt weinig kh's moeten etenm om in ketose te komen. Het heeft dan totaal geen zin om af en toe een dagje weinig kh's te eten. Door de andere dagen blijft je bloedsuikerspiegel schommelen en blijf je dus vet opslaan (en je rot voelen als je kh-gevoelig bent).

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:59

Imre schreef:
Dit is wel een toepasselijk nieuwsbericht http://www.nu.nl/opmerkelijk/2390203/ho ... dieet.html

Maar, wat bewijst dit? Dat je door eenzijdige voedsel gewicht verliest? Dat is al lang bekend. Er is toch ook een Amerikaan die claimt te zijn afgevallen door uitsluitend bij de mac te eten?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:02

Die claimt vlgs mij juist te zijn aangekomen omdat ie bij de mac eet... was het maar zo'n feest (haha) dan nemen we af en toe een maaltje macnuggets met frietjes en een vanille milkshake.

Al ben ik ook tijdens een week in Londen met school wel afgevallen op frietjes en milkshakes van de Mac, het Engelse avondeten was niet om weg te krijgen bij de hostel waar ik zat ;-)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:14

@Mrijn, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.. Je zegt: als je al KH wil toevoegen dan dmv fruit. Maar ik wil juist niet toevoegen maar minderen met KH, alleen dan hoef ik toch niet alle KH te "verbannen" zeg maar? Ik moet toch gewoon 1x in de week volkoren pasta kunnen eten? Neem aan dat mijn lichaam dat niet meteen in vet omzet? Vind het erg ingewikkeld allemaal en ben er nog niet achter wat ik nou het beste kan doen voor mijn lichaam. Ik ben nu redelijk veel afgevallen maar ik at maximaal 1100 kcal op een dag ongeveer (niet expres, zat gewoon niet meer kcal in de producten) en ik ben nu heel bang dat mijn lichaam in spaarstand is gaan zitten, ik heb alleen geen idee hoe ik dat kan merken en hoe ik daar weer "uit" zou kunnen komen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:17

Dat is denk ik toch iets wat je het beste met de dieetist kunt bespreken.
Er zijn verschillende methodes die gebaseerd zijn op khd-arm (of khd-vrij) eten. Atkins is een khd-arme methode en gebaseerd op verschillende fases. In de eerste fases mag je max. 20 gram khd per dag en die moet je halen uit groenten (sla ed.), wat kaas, eieren en evt. nog iets uit vlees. 20 gram per dag is erg weinig. Fruit past daar dan niet in en pasta ed. ook niet. Ook niet 1 keer per week.
Als je echt overweegt om er iets mee te doen dan zou ik je aan willen raden om het Atkins-boek te kopen. Daarin staat duidelijk het hoe en waarom uitgelegd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:03

ik kom vanochtend een collega tegen die ik twee maanden niet had gezien en die merkte meteen op dat ik was afgevallen :+:
KHD vrij eten in Amerika (daar ben ik nu voor een cursus) is trouwens simpel, vanochtend heerlijk ontbeten met een omelet met paprika, ui, ham en champignons en fruit met gemengde noten en cranberries. Net lunch van een verse hamburger (zonder brood) en een uitgebreide salade.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:27

Oeh, dat is wel heel leuk, Lielle! 't Is altijd leuk om te horen als er verschil te zien is. 't Is misschien niet je hoofddoel, maar toch ;)
Geen friet met Big Mac daar in de USA? :))

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:32

Niien_ schreef:
@Mrijn, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.. Je zegt: als je al KH wil toevoegen dan dmv fruit. Maar ik wil juist niet toevoegen maar minderen met KH, alleen dan hoef ik toch niet alle KH te "verbannen" zeg maar? Ik moet toch gewoon 1x in de week volkoren pasta kunnen eten? Neem aan dat mijn lichaam dat niet meteen in vet omzet? Vind het erg ingewikkeld allemaal en ben er nog niet achter wat ik nou het beste kan doen voor mijn lichaam. Ik ben nu redelijk veel afgevallen maar ik at maximaal 1100 kcal op een dag ongeveer (niet expres, zat gewoon niet meer kcal in de producten) en ik ben nu heel bang dat mijn lichaam in spaarstand is gaan zitten, ik heb alleen geen idee hoe ik dat kan merken en hoe ik daar weer "uit" zou kunnen komen.

Als je wil afvallen volgens een low carb dieet is de enige manier om wat kh's toe te voegen in een kleine dosis. Een maaltijd pasta is een enorme dosis omdat daarin enorm veel kh's zitten. Het is allemaal geen kwestie van moeten en hoeven, maar van alle dieten iets doen zonder te wten wat en waarom je het doet, lijkt mij niet werken en frustrerend. Er zijn zat boeken over low carb eten te koop waarin in iedere geval de basistheorie goed wordt uitgelegd.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:54

De KH hoeveelheid in gewone pasta en rijst is heel anders dan zilvervliesrijst en volkorenpasta. Ik heb in mijn kuur dan ook als basis zilvervliesrijst en volkorenpasta, maximaal 100 gr.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:12

Oke mistic! Dan kan ik dus soms wel een beetje pasta of zilvervliesrijst nemen nog. Was al bang dat ik de pasta al helemaal moest opgeven. ;)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:06

Bij KH arm eet je nooit gewone pasta, pasta is puur KH. Er bestaat een soort pasta die zoveel vezels bevat dat je de KH nauwelijks kan opnemen. Die kan evt. in fase 4.
Sommige mensen kunnen volkoren rijst eten in fase 4 in heel kleine hoeveelheden.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:16

Volkoren pasta is toch geen 'gewone' pasta? Of is volkoren pasta ook puur KH?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:23

Yep.
Door de vezels poep je er meer van uit. Dus netto neem je minder KH op dan van "gewone" pasta.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:25

Dat is dan toch goed? :+

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:32

Vet is goed.
Door KH al meer dan 1 miljoen zieke mensen in NL.

OK, beetje zwart wit, maar de voedingsdeskundigen sturen ons al decennia de verkeerde kant op (namelijk richting KH). Hoog tijd voor wat tegenactie.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:34

Oke dan ga ik dus producten zoeken met onverzadigd vet erin en die meer eten. Want neem aan de verzadigd vet sowieso niet goed kan zijn. Ik heb trouwens ook geen idee wat ik dan kan eten waar goede vetten in zitten en in welke hoeveelheid ik dat kan nemen. Staat dat ook in het atkins boek?