Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:30

jemig balli wat klo te zeg... echt niet leuk.... eikels.....
het is nog best vroeg dus je kunt opnieuw beginnen maar het is echt n iet leuk! waakhond nodig?? over 8 a 9 weekjes heb ik er een heleboel in de aanbieding!!
gefeliciteerd met je verjaardag !!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:13

balli schreef:
Pffff... Kom ik na een weekendje weg thuis met het idee "het is heel warm geweest dus m'n plantjes zullen vast veel gegroeid zijn" kijk ik in mn tuin: Zijn de meeste bakken met plantjes gejat! M'n Koriander, Peterselie, munt, pompoenen, tomaten.... Allemaal weg! Nou ik wens ze er veel succes mee... Als ze er ook nog een dressing bij willen moeten ze volgende keer maar aanbellen zeg...
Ze hebben het ook echt gejat voor de plantjes, want de bakken waar "onkruid" in stond hebben ze niet meegenomen, terwijl dat wel de mooiere bakken waren...

Dat is echt idioot, wie jat er nu bakken met plantjes :roll: Ontzettend balen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:59

@Balli, nou ja zeg! Heb je je tuintje zo dicht aan de straat ofzo dan? Niet dat rechtvaardigd dat er gejat is hoor maar ik bedacht me dat ze dan makkelijk te zien waren vanaf de straat.

Wat zijn er toch a-sociale types zeg.
Maar kop op, het is idd nog vroeg, het meeste kun je alsnog weer opnieuw zaaien.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 11:02

anneliesdj schreef:
annepanne schreef:
oliebol ik heb een mengsel van spiritus en afwasmiddel gemaakt.. Ben de groene zeep vergeten :+ ^) Even kijk of dit werkt! Heb volop gespoten!

@balli; Dat is ook idioot, plantjes jatten, alsof ze geen paar euro hebben om een zak sla en een komkommer bij de super te halen :+
Wel jammer dat je nu weer overnieuw moet beginnen. Heb je al in de buurt gekeken? Kan ook zijn dat het 'gewoon' vandalen waren en dat ze de bakken/planten ergens in de sloot gedumpt hebben.

Ik ga niet meer opnieuw beginnen dit jaar... Ik ga over twee maanden verhuizen naar een flatje met balkon, dus dan wordt 't toch krap. Ik heb inderdaad al in de buurt rondgekeken, maar (nog) niets gevonden... Ze moeten ook wel met meer zijn geweest, want 't waren iets van 3 grote bakken en twee kleine.
Ik woon inderdaad aan de drukke weg (de rondweg zelfs), en je kunt zo de tuin inkijken. Je zou zeggen dat dat juist veel zekerheid geeft, omdat er ook veel sociale controle is, maar dit blijkt (al voor de 3e keer ofzo) niet het geval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 13:21

Dat is balen bali,jammer dat je te ver weg woont ,ik had nog wel nieuwe plantjes gehad voor je.Ik heb zoveel stekken dat het uitdelen word.

Bij mij hebben de paprika's ook luis ik heb er wel al vrij grote aanhangen.(paprika's dan hè.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 16:17

Werkt gelukkig super die afwasmiddel/ spiritus troep! Alleen is de zon stiekem toch nog iets gaan schijnen en zijn sommige blaadjes wat bruin (stippen) zal niet zo erg zijn hoop ik?

Hier nu ook twee tupsy turvy's :D Ga in de een tomaten doen en in de andere een komkommer denk ik! Heb daar zoveel stekjes van..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:07

Had eerder deze week 5 rijpe, heerlijke aardbeien maar vandaag had ik een heus schaaltje vol!
En joekels!!!
Volgens mij is het wettelijk verboden zulke mooie, joekels van aardbeien te hebben :=

Gezien de lading aardbeien en bloemetjes die er nog aanzitten ben ik voorlopig nog wel even zoet :9

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:30

Mijn rucola gaat als een speer, moet serieus gaan eten nu want anders zijn ze straks niet meer lekker :D

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:30

Nou lekker dan dat je planten gejat zijn. Echt ze kunnen nergens met hun tengels afblijven tegenwoordig.

Mijn aardbeienplant doet het ook weer heb al vijf aardbeien ervan kunnen eten :D

Ook de tomatenplanten gaan als een speer! Hoe hoog worden die dingen wel niet. Las hier twee meter nog wat := Hoop toch dat ze niet zo groot worden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:50

Planten gejat? Moet niet gekker worden. Sneu hoor, dat er figuren zijn die dat doen. :(:)

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:54

Ik heb nog geen aardbei kunnen eten helaas, ze hangen wel helemaal vol! Alleen beetje jammer dat ze op de grond hangen, hoop dat de aardbeitjes zo wel goed worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:00

Met dit weer schiet alles serieus de lucht in. Tijd nieuwe sla te zaaien zodat we verse sla blijven houden.

@Anna-Jelly, je zou oud stro of hooi onder de aardbeien kunnen schuiven zodat ze niet in het zand hangen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:07

Jemig Balli, dat ze gewoon je planten jatten :(

Ik heb m'n bak met bier ingegraven. Slakkenkorrels zijn ook gekocht, die ga ik vanavond even strooien. Stelletje etters hadden ook al 2 van mijn courgetteplanten helemaal kaal gevroten :(
Aardbeien zijn wel al aanwezig, maar helaas nog niet rood. Kan haast niet wachten!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:18

Ranna, dat is wel een idee, ik ga dit weekend toch naar mijn ouders (hebben boerderij in Duitsland) dus dan neem ik even wat stro mee :j

Ik had ook komkommer zaadjes gezaaid, die komt mooi omhoog nu, net als de rode kool. :)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:31

Ook al balen veel mensen van dit regenachtige weer, voor je tuin is het geweldig! De komkommer zie je per dag groeien, de aardbeien zitten vol met bloemetjes en ik heb de eerste echte aardbei al mogen proeven en oh wat smaakt dat goddelijk uit je eigen tuintje.

Verder heb ik radijs, dát is nu echt een leuke groente voor mensen met weinig geduld en veel talent hoef je ook al niet te hebben. Je zaait de zaadjes in een bak of een zaaibedje, binnen een dag of 5 steken de eerste plantjes hun kopje al boven de grond en vervolgens zie je de knolletjes elke dag groter worden. En lekker!

Dan nog tomaten, die ik veel te vroeg naar buiten heb gezet en nu nog maar 5 tot 10 cm groot zijn. Máár ze zijn wel flink gegroeid en ik voorzie dan ook verscheidene gerechten waar tomaat in verwerkt zit :)) Lente-ui begint er inmiddels ook echt op te lijken, ze zijn nu ongeveer satéprikker-dik. Paprika en rode peper was een experiment met zo'n kweekkasje van de action, ze staan nu ook buiten in een bak en doen het aardig.

Dan mag de peterselie ook niet ontbreken, daar moet je veel geduld voor hebben! Het duurt minstens een maand en meestal langer voordat de zaadjes kiemen en het groeit erg langzaam. Volgend jaar maar een paar plantjes van de lidl, kost bijna niks en dan heb je meteen een bruikbare plant.

Ook heb ik nog een braamboos, heet dat niet tayberry? Die heeft volop gebloeid en is nu vrucht aan het zetten. De druif is ook hard aan het werk om groter te groeien. Als laatste de braamstruik die vanaf een vergeten hoekje op het terrein van de tennisbaan, door het gaas heen mijn tuin in groeit! Alwaar ik hem nu heb gefixeerd zodat hij volgend jaar meteen aan deze kant kan beginnen te groeien ;) Sorry voor het lange verhaal maar een groente/fruittuin is ook zó leuk.

@Balli, gatver wat een rotstreek om je met zorg gekweekte plantjes te jatten. Van mij is ooit zo'n aardbeienpot gestolen, achter uit de tuin die heel beschut lag... De plantjes begonnen net vruchten te maken...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:33

Ik heb gisteren al de eerste peultjes geoogst. Dat is dus ook een snelle groente :D Aardbeien heb ik ook al gegeten, evenals veel radijs en sla.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:53

Mijn tuinkers komt op :')

Aardbeien moet ik nog even gauw gaan kopen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:19

Radijzen is het enige wat hier tot nu toe goed gaat, groeien als kool en zijn echt heel groot en lekker pittig, veel lekkerder dan die waterige dingen uit de winkel.

De paprika planten zijn nu zo'n 5cm groot dus dat schiet nog niet zo op.
Sla en andijvie zijn al meerdere keren gezaaid maar om de een of andere reden komt dat niet op, het zaad is dit voorjaar gekocht dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Ik heb het geprobeerd in de kas buiten en binnen achter glas.
Wortel heeft mijn zusje 3 weken geleden gezaaid maar komt ook niets van op, ik snap het niet zo...

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:29

Ook slakken Annelies?
T'is dat ik vorig keer net 2 miniscule kiemblaadjes in een rijtje zag dat ik weet dat het er had gestaan, maar anders had ik ook gedacht dat het niet op was gekomen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:46

Anna-Jelly schreef:
Ik heb nog geen aardbei kunnen eten helaas, ze hangen wel helemaal vol! Alleen beetje jammer dat ze op de grond hangen, hoop dat de aardbeitjes zo wel goed worden.

Ik heb ze in autobanden staan om dit te voorkomen. Ik heb echt bulten aardbeien staan. Ze zijn alleen nog groen. De rode bessen beginnen nu wel te komen.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:16

Ibbel schreef:
Ik heb gisteren al de eerste peultjes geoogst. Dat is dus ook een snelle groente :D Aardbeien heb ik ook al gegeten, evenals veel radijs en sla.

Wanneer heb je de peultjes gezaaid? Ik zo'n 2/3 weken geleden. Staat nu denk ik 10 cm ongeveer :)

Mijn frambozen zijn nog groen en hopelijk nog wat aan het groeien. Gaat wel snel met dat warme vochtige weer :j

Marloessjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:22

Als de spinazie in de bloei staat, kan je het dan nog wel eten?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:36

:oo Spinazie.. Geen idee Marloes! Maar bedenk me wel net dat ik die van mij had moeten oogsten een dezer dagen! Nou ja morgen maar!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 23:51

kebie schreef:
Ook slakken Annelies?
T'is dat ik vorig keer net 2 miniscule kiemblaadjes in een rijtje zag dat ik weet dat het er had gestaan, maar anders had ik ook gedacht dat het niet op was gekomen.

Hmm, de sla en andijvie had ik in de kas buiten dus dat is voor slakken wat minder toegankelijk maar misschien...
Marloessjee schreef:
Als de spinazie in de bloei staat, kan je het dan nog wel eten?

:n Dan heb je het wel heel erg ver door laten schieten :=
Spinazie is meer een voorjaars en najaarsgroente want die kan niet zo goed tegen temperaturen boven 20 graden, dan maakt het heel weinig blad en schiet heel snel door.
Beter geschikt om in jan/feb of sept/okt te zaaien.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:21

AngelofLove schreef:
Mijn rucola gaat als een speer, moet serieus gaan eten nu want anders zijn ze straks niet meer lekker :D

hier ook, maar ik laat hem lekker doorgroeien, ik wil dat ze zaadjes krijgt zodat ik onbeperkt volgend jaar rucola kan zaaien, ben daar zooo dol op!!!

p.s. belachelijk van de plantenjatter.. hoe sielugh ben je dan???