de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:44

Roosje01 schreef:
Waar bestellen jullie zaden online?

Had vorig jaar kippenmest korrels bij action vandaan dat werkte ook best goed dus binnenkort ff kijken of ze die alweer hebben.

Ik bestel via http://www.moestuinland.nl
Net een mooie bestelling geplaatst, heb alles morgen in huis. Ben al druk bezig met de indeling van de moestuin (help, ik wil te veel op een te klein stuk :') ). Heb ni al zin om weer aan de slag te gaan :))

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:57

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de indelingen. Heb daar eerlijk gezegd geen idee van. Heb op school eens geleerd dat je op elk stukje elk jaar wat anders moet zetten :) Ik krijg een serre (plastieke momenteel :P) van 2 op 3. Daarin komen al de tomaten, de paprika, aardbeiden (wil die in bakken omhoog zetten). Twijfel om er ook komkommer te zetten :) Buiten de serre aardappelen, mais, courgette, wortelen, prei en voederbieten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:07

Wisselteelt is inderdaad wel belangrijk als je gezonde planten wil houden :j En ook gunstiger qua bemesting. Zo geven peulvruchten stikstof af aan de grond, dus is het slim om daar het volgende jaar planten te zetten die juist veel stikstof nodig hebben. En planten die zelf weinig bemesting nodig hebben kun je juist op een stuk grond zetten waar eerder de kolen of vruchtgewassen stonden omdat die juist veel voeding uit de grond weg halen.
Het meest ideaal is wanneer je 6 verschillende stukken hebt, en je dus eens in de 6 jaar een bepaalde plantensoort per stuk teelt. Dan heb je een stuk voor vruchtplanten, bladgroente, peulvruchten, aardappelen, koolplanten en knolgewassen. En nog een extra stuk voor de meerjarige planten als aardbei en asperge en rabarber is ook altijd handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:55

Oh ja, dacht dat ik al wat was vergeten... Ook bloemkool, koolrabi, spinazie en sla staan er op het lijstje. Vorig jaar is zowat alles qua kool hopeloos verpest, maar ook heel veel last gehad van slakken. Dus dit jaar beter. 1ne koolrabi had de juiste maat, de andere is niet groter geworden dan een 2 euro stuk. Heel erg raar allemaal maar goed :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:59

zet er ook nog iemand snijbiet? ik vind dat zo héérlijk, dat komt er als eerste in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:05

Wil ik wel proberen :j Als wij het niet lusten is het voor de konijnen :D Superhandig daarvoor, die moestuin. Onkruid, bladoverschot, groeten die veel te klein zijn gebleven etc. Ze smikkelen er van. Ga nu even een plan op stellen wat ik waar wil planten. Kan zo groot gaan als ik wil, maar moet er ook wel rekening mee houden dat ik ga uitvallen in juni/juli door bevalling. Dus mag niet te groot gaan want anders moet mijn vriend dat er ook nog bij doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:07

Snijbiet heb ik ook besteld. Echt heerlijk <3

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 13:11

snijbiet smaakt wat naar spinazie, kun je ook op dezelfde manier eten, is makkelijk in te vriezen, en is veel makkelijker in de tuin, je kunt van een rijtje snijbiet een hele zomer eten :D

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:29

Hier moeten we ook weer gaan beginnen. Volgende week ben ik vrij, en ga ik beginnen met de spaanse pepers, misschien ook wat paprika nog.
De rest moet nog besteld worden, zaaien van de rest duurt hier nog wel een maandje of anderhalf. Ik kan helaas niet veel binnen laten groeien, anders vreten de katten ze op -O-
Dus als het straks wat warmer wordt in de kas, ga ik eerst binnen zaaien, en dan als ze groot genoeg zijn mag alles verder groeien in de kas.

Bij wie bestellen jullie aardappels? Onze leverancier gaat steeds moeilijker doen als je niet de standaard rassen wilt die hij heeft. Zijn voorraden koopt hij ook steeds kleiner in en er volgen ook de nodige smoezen als het bijna op is (vooral als je dan ziet dat jouw ras via internet goed te verkrijgen is.... <<))
Dus ik hoop een paar goede en betrouwbare adressen te vinden, zodat ik in de toekomst zonder gezeur onze favoriete rassen kan bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 13:34

Klinkt lekker! Je kan het dus zowel gestoofd als rauw eten?
Ik heb net mijn plannetje af. Dit wordt het. Stuk is 10 * 10 en kom op 12 stukjes van 1 meter op 4.5 meter uit :) Morgen of overmorgen eens uitprinten en eens opschrijven wat ik precies waar wil :) Als iemand suggesties heeft, kom maar op. Maar denk dat dit wel een mooi strak veldje is. In de serre komt ook nog chili maar kreeg het niet meer bij op het lijstje :P

Afbeelding

Siamsmeesje: Ik kan jou helaas geen tips geven over bestellen, ben zelf nog zoekende in België. Heb nu wel een leuk adresje gevonden maar vind het nog flink aan de prijs dus ga nog even zien hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:58

Ik ga vragen blijven stellen hoor :+ Heeft iemand ervaring met een biologische slakkenkorrel zoals escar-go van eco style? Wat doen jullie verder tegen de slakken? Want wij hebben wel een flinke plaag elk jaar :)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:17

@DeMolenhoek, België is geen probleem, ik woon in Zeeuws-Vlaanderen bijna letterlijk op de grens met België. Vanuit de woonkamer zie ik de kerktoren aan de andere kant van de grens :D

Ik heb zelf wel de biologische slakkenkorrel, en zeker vroeg in het voorjaar werkt het hier goed bij de eerste sla in de warmte-bak. Al strooi ik een redelijk spoor wat ze dan "moeten" passeren als ze naar m'n sla willen :+
In de rest van het jaar plet ik de grote huisjesslakken met m'n klompen, of ik laat ze verhuizen via de groene container. De naaktslakken trakteer ik op verschaald bier, die kleine alcoholistjes 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:19

Ik heb vorig jaar weinig slakken gehad -klopt af- , ik hoefde er niks aan te doen dus ben heel benieuwd dit jaar

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:21

Maken jullie snijbiet alleen klaar als spinazie of doen jullie er nog meer mee?

Ik werk met de Makkelijke Moestuin Mix, ideaal spul +:)+ Als je dat gewend bent dan wil je niet anders meer :P En ook geen gedoe met wisselteelten enzo. Je schept voor het nieuwe seizoen alles even om, doet er een vracht verse compost bij en je vult je vakken gewoon weer met biologische zaadjes en weinig werk verder +:)+

Ik moet nog een slakken-schrikdraadje om de bakken spannen :P
Maarja moet nog zo veel andere dingen ook doen, pffft.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:53

xJitskee schreef:
Roosje01 schreef:
Waar bestellen jullie zaden online?

Had vorig jaar kippenmest korrels bij action vandaan dat werkte ook best goed dus binnenkort ff kijken of ze die alweer hebben.

Ik bestel via http://www.moestuinland.nl
Net een mooie bestelling geplaatst, heb alles morgen in huis. Ben al druk bezig met de indeling van de moestuin (help, ik wil te veel op een te klein stuk :') ). Heb ni al zin om weer aan de slag te gaan :))

Thx ga is ff kijken.

Slakken hier ook elk jaar drama _-:( . Ik wil graag sla planten maar dag later is het alweer weg dus sonde van het geld -O- . Van alles geprobeerd korrels bierbakjes combie van beide.
Zit te denken om nu iets van schaal op tafel te zetten met sla plantjes daarin maarja welke sla. Hou zelf van ijsbergsla maar dat gaat niet lukken in een schaal 1 krop en schaal zit vol := . Bij plaatselijke tuincentrum hebben ze wel vaak voorgezaaide pluksla plantjes dus misschien doe ik dat wel of krulsla zaadjes.

Heb iedergeval zin om weer te beginnen. Stond net ff in de tuin zonnetje scheen al lekker dacht echt heb zin om in de tuin bezig te gaan. maar ze geven nog regen op en de tuin is al zo nat, en volgende week geven ze ook vorst op dus wacht nog maar ff.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:14

:wave: Hi, ik sluit ook weer aan. Nadat het moestuinieren een paar jaar op een laag pitje heeft gestaan (iets met zwanger en ziek zijn en daarna een handenbindertje op de wereld zetten enzo), wil ik het dit jaar weer eens goed aanpakken.

Tot nu toe met makkelijke moestuinbakken gewerkt, maar die zijn redelijk verrot en gaan eruit. Ik denk dat ik ze ook weg laat. Met een paar staptegels kom je ook je hele tuin door immers. Ik heb dan 16m2 om te beplanten met daarnaast een kas van 2x3 (tomaat, komkommer en paprika) en fruit (framboos, braam, appels, peren, aalbessen en blauwe bessen) apart. Rucola, pluksla en spinazie gaan in een grote bak, die staat tot het te warm wordt op het terras en gaat daarna naar de voortuin, ervaring leert dat mijn moestuintje zomers te warm is voor die bladgroenten.

Goed, dus 16m2 voor bonen, bieten, wortelen, kolen, prei, pastinaak, courgette, pompoen en nog wat spul. Wordt weer een challenge om het te plannen. Voor bonen wil ik een tunnel maken waar ze overheen kunnen groeien, de kolen moeten hier onder doek, anders worden ze volledig opgevroten door de rupsen en ik denk dat ik ook maar eens probeer courgette en pompoen te laten klimmen.
Ik heb de hele winter de kippen al op de moestuin lopen, dus ik hoop dat die de meeste slakkeneitjes killen en dat ik eens een jaar weinig last heb van slakken.

Algemeen gesteld: ik heb er weer zin in. Tis maar een klein stukje, maar ik heb er altijd zoveel lol van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:15

Pmarena: aardappels in stukjes voor koken , snijbiet in repen snijden steel en al en voorkoken
Dan een uitje fruiten, knoflook er bij
Aardappels erbij en bakken en dan de snijbiet goed droog “geknepen” er bij en 5 minuutjes meebakken
Peper en zout naar smaak

Zo simpel , maar zooooo lekker

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:22

Oei word hebberig van die site := ga denk dit jaar is mais proberen en die muismeloen zaadjes lijken mij ook wel wat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:26

Sonja_vR schreef:
Pmarena: aardappels in stukjes voor koken , snijbiet in repen snijden steel en al en voorkoken
Aardappels erbij en bakken en dan de snijbiet goed droog “geknepen” er bij en 5 minuutjes meebakken
Peper en zout naar smaak

Senks Sonja +:)+

Maar echt een hele suffe vraag hè... :o ...hoe doe je dat met "knoflook er bij" voor een leek die nog nooit ergens knoflook in gebruikt heeft..? Dat uitje fruiten dat ken ik wel natuurlijk :D Maar hoe doe je dat met knoflook..?

Een teentje? Twee? Klein maken? Met zo'n vage knoflookpers? Iets anders...? Ikkkenieweetnie :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:30

Siamsmeesje schreef:
@DeMolenhoek, België is geen probleem, ik woon in Zeeuws-Vlaanderen bijna letterlijk op de grens met België. Vanuit de woonkamer zie ik de kerktoren aan de andere kant van de grens :D

Ik heb zelf wel de biologische slakkenkorrel, en zeker vroeg in het voorjaar werkt het hier goed bij de eerste sla in de warmte-bak. Al strooi ik een redelijk spoor wat ze dan "moeten" passeren als ze naar m'n sla willen :+
In de rest van het jaar plet ik de grote huisjesslakken met m'n klompen, of ik laat ze verhuizen via de groene container. De naaktslakken trakteer ik op verschaald bier, die kleine alcoholistjes 8-)

Wel, ik ben deze website aan het bekijken! Ze hebben leuke en aparte zaadjes :)

https://www.tessgruun.eu/

Ik wil die slakken echt dood. In de winter is het zo erg dat als je niet op let je bij elke stap een naaktslak mee hebt. Dus ik denk dat mijn moestuin alles gaat hebben wat mogelijk is. Kiezel, scherp randje etc.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:53

pmarena schreef:
Ik moet nog een slakken-schrikdraadje om de bakken spannen :P
Maarja moet nog zo veel andere dingen ook doen, pffft.

Een slakkenschrikdraadje? Wat is dat? Ik ben echt een totale nitwit op dit gebied.
Heb vandaag de mix besteld en extra compost en om te beginnen het hele pakket met MM zaadjes. Het wordt toch een beetje pionieren. Wil nog wel gekke bietjes erbij gaan kweken en ik ga meedoen met de puntparika challenge van Operation Veggie garden. Dat is een pagina van een grappige meneer op FB.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 17:14

tegen slakken kun je koperdraad rond de planten leggen, daar gaan ze niet overheen

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:25

Bedankt! Erg veelzijdig assortiment inderdaad.
Daar ga ik volgende week eens snuffelen, dan heb ik een weekje vrij. En dan ergens Obama aardappels bestellen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 17:58

jolandje schreef:
tegen slakken kun je koperdraad rond de planten leggen, daar gaan ze niet overheen

Oh dat ga ik uitprobere

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:03

pmarena schreef:
Sonja_vR schreef:
Peper en zout naar smaak

Senks Sonja +:)+

Maar echt een hele suffe vraag hè... :o ...hoe doe je dat met "knoflook er bij" voor een leek die nog nooit ergens knoflook in gebruikt heeft..? Dat uitje fruiten dat ken ik wel natuurlijk :D Maar hoe doe je dat met knoflook..?

Een teentje? Twee? Klein maken? Met zo'n vage knoflookpers? Iets anders...? Ikkkenieweetnie :o

Hihi ik heb een knoflookpers van de ikea (de enige die ik kan vinden die functioneert) daar gooi ik een teen knoflook in met schil en al en dichtknijpen maar.
Dan blijft de schil gewoon achter in de pers.

Maar meestal gebruik ik gewoon een mes.
Teen knoflook pletten met een mes, dan kun je het schilletje er makkelijk afhalen
En daarna fijn snijden tot hele kleine stukjes .
Die gooi ik er dan pas bij vlak voordat ik de aardappels de pan in doe
even met de ui mee fruiten en dan aardappels er bij

Zelf gebruik ik een teen of 2, 3 voor 2 personen