Ik ben momenteel op zoek naar vakken om mijn master uit te breiden in de richting van proefdiervrije wetenschap. Ik ben benieuwd of er zoiets bestaat. Hetgene wat er het dichtst in de buurt kwam tot dusver is een vak in Amsterdam waarbij je daadwerkelijk gekwalificeerd wordt om met proefdieren te werken. Bij het lezen van de vakbeschrijving werd ik toch wel een beetje onpasselijk
Hoewel ik snap dat het nu (nog) niet mogelijk is om overal alternatieven voor te vinden heb ik toch het idee dat niet iedereen er evenveel moeite in wil steken om tot die alternatieven te komen.
) weet ik zo snel ook niet. Maar er zijn genoeg takken van wetenschap waarbij je niet met proefdieren te maken hebt natuurlijk. Misschien kun je ook nog eens in de richting van ethiek, sience in society etc. zoeken? Of juist de compleet andere kant op: het maken van modellen, programmeren etc. Dat je zelf kan leren om proefdier-modellen te maken?
. Zat toen bij mijn project overigens op dezelfde verdieping als de dierproefafdeling, was soms wel pittig als ze langskwamen met een karretje vol muizen
FEM-modelleren van weefsels enzo, 'materiaalkunde' (maar dan voor menselijke weefsels
vandaar. Maar dat gaat hem niet worden dus? Kun je er losse vakken opnemen of zit je gelijk vast aan een minor/master/vast curriculum?
) de gnocchi was erg lekker, dat andere is niet voor niks niet blijven hangen denk ik.