Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:55

Welkom terug poes :)

Ik ben momenteel op zoek naar vakken om mijn master uit te breiden in de richting van proefdiervrije wetenschap. Ik ben benieuwd of er zoiets bestaat. Hetgene wat er het dichtst in de buurt kwam tot dusver is een vak in Amsterdam waarbij je daadwerkelijk gekwalificeerd wordt om met proefdieren te werken. Bij het lezen van de vakbeschrijving werd ik toch wel een beetje onpasselijk :\ Hoewel ik snap dat het nu (nog) niet mogelijk is om overal alternatieven voor te vinden heb ik toch het idee dat niet iedereen er evenveel moeite in wil steken om tot die alternatieven te komen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:00

Toch zou het heel interessant kunnen zijn om zo'n vak te volgen, al is het alleen maar als opstap naar het verbeteren van die tak van onderzoek :)
Als je immers van binnenuit ook weet hoe het er aan toe gaat (informatie van 2 kanten is altijd objectiever) sta je nog beter in je argumentatie als onderzoeker om proefdiervrij te werken.

Wat bedoel je verder met vakken richting de proefdiervrije wetenschap? Ik kan er vrij veel bedenken namelijk, maar ik denk dat we allebei in een andere riching denken :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:06

Eelmo schreef:
Toch zou het heel interessant kunnen zijn om zo'n vak te volgen, al is het alleen maar als opstap naar het verbeteren van die tak van onderzoek :)
Als je immers van binnenuit ook weet hoe het er aan toe gaat (informatie van 2 kanten is altijd objectiever) sta je nog beter in je argumentatie als onderzoeker om proefdiervrij te werken.

Wat bedoel je verder met vakken richting de proefdiervrije wetenschap? Ik kan er vrij veel bedenken namelijk, maar ik denk dat we allebei in een andere riching denken :o

Dat weet ik dus nog niet :) Ik wil gewoon graag relevante kennis opdoen.
Ik ben bijvoorbeeld al een vak tegengekomen (ook in Amsterdam) genaamd 'clinical testing and clinical trials', dat lijkt me erg relevant.
Het vak waar ik het hierboven over had moet je daadwerkelijk zelf ook aan de slag met operatieve technieken bij proefdieren e.d. en ben je daarna gecertificeerd om te werken met proefdieren. Met andere woorden, dan moet je die handelingen dus ook verrichten voor een examencommissie. Dat is toch iets wat ik niet echt zie zitten :n
Hoewel, er zijn misschien mogelijkheden om alleen het theoretische deel te volgen en niet het praktijkdeel. Het gaat me er ook niet zozeer om dat ik er punten voor krijg, maar kennis opdoe :) (En misschien een notitie op mijn diploma oid, dat er ergens officieel staat dat ik die kennis bezit.)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:05

Dat snap ik wel, dat je liever bij zo'n vak het practisch deel niet doet. Bij ons (Nijmegen) is het iig gewoon mogelijk om je voor alleen het theoretisch deel van een vak in te schrijven. Dus dan doe je geen practica/tentamen, maar kan je wel op de bb pagina van het vak. Misschien dat dat voor jou een optie is?

Vakken over proefdieren maar zonder proefdieren ( :+ ) weet ik zo snel ook niet. Maar er zijn genoeg takken van wetenschap waarbij je niet met proefdieren te maken hebt natuurlijk. Misschien kun je ook nog eens in de richting van ethiek, sience in society etc. zoeken? Of juist de compleet andere kant op: het maken van modellen, programmeren etc. Dat je zelf kan leren om proefdier-modellen te maken?

Een heel ver uitstapje zal de faculteit diergeneeskunde zijn. Die zullen genoeg vakken aanbieden omtrend dierproeven denk ik. Maar daar zal je niet zomaar een vak kunnen volgen vrees ik. Heb je al gekeken naar een minor oid in het buitenland?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:25

Eelmo schreef:
Dat snap ik wel, dat je liever bij zo'n vak het practisch deel niet doet. Bij ons (Nijmegen) is het iig gewoon mogelijk om je voor alleen het theoretisch deel van een vak in te schrijven. Dus dan doe je geen practica/tentamen, maar kan je wel op de bb pagina van het vak. Misschien dat dat voor jou een optie is?

Vakken over proefdieren maar zonder proefdieren ( :+ ) weet ik zo snel ook niet. Maar er zijn genoeg takken van wetenschap waarbij je niet met proefdieren te maken hebt natuurlijk. Misschien kun je ook nog eens in de richting van ethiek, sience in society etc. zoeken? Of juist de compleet andere kant op: het maken van modellen, programmeren etc. Dat je zelf kan leren om proefdier-modellen te maken?

Een heel ver uitstapje zal de faculteit diergeneeskunde zijn. Die zullen genoeg vakken aanbieden omtrend dierproeven denk ik. Maar daar zal je niet zomaar een vak kunnen volgen vrees ik. Heb je al gekeken naar een minor oid in het buitenland?

Ik zit momenteel in mijn master, heb mijn minor al lang en breed gevolgd :j . Zat toen bij mijn project overigens op dezelfde verdieping als de dierproefafdeling, was soms wel pittig als ze langskwamen met een karretje vol muizen :(

Ik denk dat het bij mij zoiets wordt Eelmo. Het liefst zou ik dan nog een toetsing hebben zodat ik het daadwerkelijk kan bijschrijven op mijn curriculum, misschien dat het mogelijk is om een mondeling aan te vragen oid.
Modellen maken en programmeren doe ik trouwens in mijn master al :D FEM-modelleren van weefsels enzo, 'materiaalkunde' (maar dan voor menselijke weefsels :+ ). Daarom heb ik deze richting ook gekozen.

Diergeneeskunde heb ik nog niet gekeken, het lijkt me dat het daar juist gaat om dieren en niet om mensen. En ik denk dat ik weinig heb aan de anatomie van een dier als ik juist wil leren hoe je die niet nodig hebt. Maar ik zal eens kijken :j

Edit: helaas hebben zij veel verplichte aanwezigheidsvakken :( Dat gaat me niet lukken denk ik, meerder malen per week op en neer naar Utrecht, zonder OV of stufi :+

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:47

Maar ook proefdieren staan onder toezicht van dierenartsen. Die die dierenarts zal vast dierproef-vakken krijgen ;) vandaar. Maar dat gaat hem niet worden dus? Kun je er losse vakken opnemen of zit je gelijk vast aan een minor/master/vast curriculum?

Is er binnen je 'materiaalkunde' niet een stage oid die zich richt op het uitbannen van proefdieren? Lijkt me dat je dan idd al behoorlijk in de goede richting studeert. Vreemd dat je niets kan vinden, het lijkt juist zo'n logische combo. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:37

Ik kom hier weer even om het hoekje kijken met een vraagje. Heeft een van jullie tips voor goede vega (het liefst vegan friendly) restaurants in Utrecht? Gys ondertussen wel gezien dus die valt in principe af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:04

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:28

LisaGoesVegan heeft er behoorlijk wat op haar site staan in Utrecht dacht ik! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:22

Lekker vegan gegeten afgelopen dagen :j Mijn man zat naast biefstuk te eten. Ik had zijn couscous met groenten wat gepimpt met kruiden, noten en hummus, en het was echt superlekker. Dan zegt dat vlees me echt helemaal niets.

Vanmiddag ook lekker gekookt: zoete aardappel, mais, erwten, spinazie, rode ui, look en veel kurkuma/curry/komijn met daarbij guacemole.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:23

Magrathea: ik ken echt niets van die vakken dus kan je niet helpen. Wel stoer!!

In België is er een mega rel over een varkensslachthuis. Ik weiger de beelden te kijken maar ik van wat ik ken ( van dichtbij, wel 15 jaar geleden) is dit niet uitzonderlijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 23:36

Ik heb andere ervaringen... ook gedeeld in het betreffende topic hier op bokt
maar goed... daar kwam de hooivork en fakkel dan ook direct tevoorschijn
(En werd me vanalles in de mond gelegd )

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:11

Sonja_vR schreef:

België heeft naar mijn idee gewoon dezelfde regels als Nederland, dus mensen denken gelijk dat het overal zo is. Ik geloof dit niet. Feit is wel dat het meer gebeurd, dit is namelijk niet het eerste filmpje wat opduikt over leed in slachthuizen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 00:17

Het feit blijft dat we zeer intelligente dieren letterlijk opkweken als voer. Ik denk dat daar weinig waardig aan kan zijn.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:43

Vanmorgen stond op de NOS app een artikel/interview met een NL slager die via dit slachthuis zijn vlees kreeg. De beste man kende de boer waarvan het vlees kwam, was daar op het terein geweest etc. Varkens lekker buiten, fijn leven. Zowel de slager als de boer wisten niet dat het er in het slachthuis zo aan toe ging.

Ik denk dat je prima een dier waardig aan zijn einde kan laten komen, ook als het doel van de slacht voedselproductie is. Ik denk dat een humane slacht sneller en pijnlozer moet kunnen dan hoe een wild roofdier zijn prooi dood. (om de eeuwenoude vergelijking er maar weer bij te halen)

De conclusie is altijd hetzelfde: haal je vlees zo lokaal mogelijk. Echt niet ieder slachthuis werkt zoals dit horrorslachthuis.

Weet iemand eigenlijk of dit vlees ook naar NL supermarkten gegaan is? Of echt alleen naar (keur)slagers?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 09:57

Riraito schreef:
Sonja_vR schreef:

België heeft naar mijn idee gewoon dezelfde regels als Nederland, dus mensen denken gelijk dat het overal zo is. Ik geloof dit niet. Feit is wel dat het meer gebeurd, dit is namelijk niet het eerste filmpje wat opduikt over leed in slachthuizen.

Klopt... het gebeurt , bedrijf van het filmpje zal ook echt niet de laatste zijn waar zulke wantoestanden plaats vinden
Maar dat was dan ook niet mijn punt :n
In dat topic vermelde ik alleen hoe het zou moeten/hoort te gaan
En dat een bedrijf als die van het filmpje direct gesloten zou moeten worden en degenen die er bij betrokken waren/zijn moen wat mij betreft ook echt wel consequenties voor de kiezen krijgen

... de discussie over het houden van dieren voor het doel van voedsel etc kwam helemaal niet aan de orde.

En ja ... het zou prachtig zijn als niemand ooit nog een dier Zou eten, maar zolang het wel gebeurt. Vind ik dat daar wel op een bepaalde manier mee om gegaan moet worden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 10:04

Humane slacht :+

Ik hoop ook echt dat het er in alle andere slachthuizen veel beter aan toe gaat, maar ik ben bang dat dit slechts een van vele misstanden is.
En volgens mij zijn het vooral de mooie en duurdere stukken vlees die naar keurslagers gaan, en gaat de rest naar supermarkten of wordt verwerkt in broodbeleg en door de frikandellen gedraaid, niet?

In ieder geval top dat er organisaties zijn die dit soort misstanden proberen vast te leggen. Je leest ook dat steeds meer mensen wat vaker vegetarisch willen gaan eten :) Alleen jammer dat dit soort beelden daar voor nodig zijn.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 10:16

Ik weet dat andere slachthuizen het idd anders doen :j
Maar daar tegenover staat idd ook dat ik verwacht dat tielt niet de enige is waar dit soort dingen gebeuren
Waarom ik het verwacht?
Hele simpel , er zijn mensen bij betrokken en we zijn over de hele Linie bekeken nog lang niet zo ontwikkeld als sommige mensen vinden/denken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:23

Wat voor mij de knop omzette was, dat je zo vaak weer iets hoort, dan is het een slachthuis dat vreselijk met de dieren omgaat, dan weer een e-coli in het vlees, salmonellabesmetting, weet-ik-het-wat. Toen heb ik besloten om in plaats van steeds maar weer te hopen dat het met dít stukje vlees toch heus in orde is het gewoon helemaal niet meer te eten :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:26

Inderdaad. Ik wil ook de kans niet meer lopen, dan maar helemaal niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 11:30

Was er van de week niet ook in het nieuws dat er een kankerverwekkende stof werd gebruikt om de geur van rottend vlees te maskeren? :=
Al die berichten, daar wordt je idd niet blij van.
Ik snap ergens ook niet hoe mensen na al die berichten nog zoveel vlees durven eten zonder dat ze weten waar het vandaan komt.. Vlees eet ik al ruim 20 jaar niet meer, maar als er berichten komen over bv kankerverwekkende stoffen in groente of slechte berichten over bv palmolie dan koop ik die ook niet meer.. Ik zou vlees ook niet meer durven kopen tegenwoordig :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 11:33

Magrathea en Phormicola dat is idd ook gewoon een hele legitieme/begrijpelijke reactie/keuze vind ik :j

Ik ben hier in huis ook steeds verder aan het minderen :j
Helemaal schrappen gaat hem niet worden voorlopig (ik woon nu eenmaal samen)
Maar ik weiger dagelijks dier klaar te maken en wat ik wel in huis haal moet aan bepaalde eisen voldoen

Is het perfect? Nee, maar wel beter als eerst en iedere stap is er 1

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:41

Ik vond dit wel een goed geschreven stuk:

http://m.weekend.knack.be/lifestyle/rad ... 13875.html

Ik ben geen die-hard vegetariër of veganist. Ik probeer zoveel mogelijk veganistisch te eten, in eerste instantie voor m'n gezondheid. Nu ik me er sinds een halfjaar meer in verdiep, stuit ik toch op meer dingen waarom ik liever geen vlees eet. Het wordt steeds meer iets moreels, dan alleen een gezondheid/afval aspect. Dit artikel geeft goed weer wat er soms eigenlijk mis is met onze opinie, en ik reken mij zelf daar absoluut bij. Ik was eerder ook naïef en wilde gewoon niet weten waar het vlees vandaan kwam...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:31

Eelmo: varkens lekker buiten? Ik ken geen enkele varkensboer waar de varkens buitenkomen? Ik zie het ook nergens? Nergens varkens op het land toch?

Varkens worden opgekweekt in betonnen hokken in grote loodsen op betonnen roosters. De tanden worden bij geboorte onverdoofd geknipt en de staart ook: anders bijten ze die bij elkaar af door stress/verveling/etc.
Er wordt nog steeds onverdoofd gecastreerd in plaats van te kiezen voor vroeger slachten (vlees van een oudere beer is niet lekker).

Mijn visie om nu geen vlees te eten is puur moreel en heeft eigenlijk niets met gezondheid te maken. Ik heb ook lang geweten en toch niet willen weten. Want je, ik kon toch niets méér doen?
Maar anderzijds: hoe wil ik dan wel dat een dier leeft vooraleer ik het opeet? Het antwoord is bijna dat ik het dan zelf opkweek en er voor zorg. En dat gaat me te ver. Dan maar geen vlees :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:56

Mijn visie op vega(n) eten is ook niet gezondheid. Overigen ook niet dierenleed, echt puur milieu-gericht. Ik ben van mening dat fatsoenlijk vlees prima moet kunnen en t.o.v. alle vleeseters vind ik mensen de meest vriendelijke methodes hebben om dieren te doden (niet houden, doden!). En als ik de keuze zou hebben tussen door een wild dier achternagezeten worden en in doodsangst sterven of een kogel zou ik dat een makkelijke keuze vinden. Alles laten leven en in vrede laten sterven vind ik hypocriet.

Zo'n situatie als nu bij dit slachthuis gebeurt staat bij mij echt helemaal los van mijn wens om wel of geen vlees te eten. Net zoals ik IS geen argument vind om niet in een God te geloven. Dit zijn gewoon schoften en daar voel ik mij als (nog) vleeseter niet verantwoordelijk voor. zelfs het feit dat men het druk heeft mag hier geen argument voor zijn. Zou wat zijn als dit beargumenteerd mag worden met drukte. Dit is geen nalatigheid, maar wreedheid. Nalatigheid kan ontstaan door drukte (tot zekere hoogte), wreedheid nooit.

Maar ik hoop dat het wel de discussie opwakkert rondom vlees eten. Ik ben namelijk overtuigd dat we de dierhouderijnoas diervriendelijk kunnen maken als we eerst minder eten. Als we het nu doen produceren we te weinig voor ons eigen land en moet er (nog dieronvriendelijker gehouden) vlees uit het buitenland gehaald worden en dan loop je je doel voorbij. Om die reden weiger ik ook te tekenen voor petities die alle boerderijenbiologisch willen maken oid.

Terug naar mijn avontuur :D afgelopen week amandelmelk geprobeerd, deze week rijstemelk. Beide zijn wel oke door de koffie, zo los niet. Met havermout nog niet geprobeerd.
Nu ook cocosyoghurt gekocht. Ben een beetje huiverig om alles te vervangen voor soja, aangezien mijn hormoonhuishouding vrij wankel is dus soja nog niet geprobeerd.
Deze week ook 2x vegan gegeten (1x gnocchi met roomsaus v rijstekookroom, champignons en groente en 1x iets wat niet is blijven hangen :') ) de gnocchi was erg lekker, dat andere is niet voor niks niet blijven hangen denk ik.
Aankomende week iig 1x vegan, 1x vega en 1x pannenkoeken eten (dus misschien vega, maar misschien ook niet als ik met spek bestel)

Edit: ohja, die andere was een wrap met een zak van hak met bonen. Daarom is het biet blijven hangen. Het was niet eens rampzalig, maar blijft echt niet favoriet. Aankomende week even geen bonen, week erop wel weer. Ga het wel ooit leren...