Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Re: Soja, tofu en tempé: zet je tanden in vega deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 13:04

Bedankt voor het welkom :D

Magrathea: oh, oh, moet ik me voorbereiden op een gefundeerd betoog? :D Ik heb wel vaak het gevoel dat ik moet verdedigen dat ik nog wel vis eet. Mensen strooien te gemakkelijk met woorden als "hypocriet" e.d.
Terwijl ik gewoon vind dat alles dat ik bijdraag aan de verminderde vleesconsumptie/dierconsumptie, meegenomen is :j

Ik had gisteren een taart gemaakt met asperges en het was best wel een aanrader! :j Het filodeeg was alleen wel een tegenvaller, ik ga de volgende keer bladerdeeg gebruiken :j
Recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... pergetaart

Ander lekker vega taart recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... uiche+brie

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:16

phormicola schreef:
Ik had bij de Griek een keer gevulde tomaat en paprika. Compleet veganistisch, goedkoop en ontzettend lekker :)

Oooh, ik krijg altijd de lekkerste vega schotels bij de Griek! Heeeerlijk :) jammergenoeg is hij hier in het dorp nu weg...

Vega uit eten lukt mij altijd prima! Ik ga ook regelmatig naar het restaurant waar ik heb gewerkt en bestel dan altijd 4-gangen surprisemenu. Krijg altijd heel veel lekkers!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 21:28

Corelli schreef:
Bedankt voor het welkom :D

Magrathea: oh, oh, moet ik me voorbereiden op een gefundeerd betoog? :D Ik heb wel vaak het gevoel dat ik moet verdedigen dat ik nog wel vis eet. Mensen strooien te gemakkelijk met woorden als "hypocriet" e.d.
Terwijl ik gewoon vind dat alles dat ik bijdraag aan de verminderde vleesconsumptie/dierconsumptie, meegenomen is :j

Ik had gisteren een taart gemaakt met asperges en het was best wel een aanrader! :j Het filodeeg was alleen wel een tegenvaller, ik ga de volgende keer bladerdeeg gebruiken :j
Recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... pergetaart

Ander lekker vega taart recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... uiche+brie

ach ben je al suikernazi's tegengekomen? (eet vrijwel suikerloos, maar als je toch nog iets neemt met suiker... oei oei ;) )
tegenwoordig moet je je bijne verantwoorden voor elke hap die je neemt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:42

ach ja, ik eet deels vegetarisch , let vrij goed op wat ik eet kwa suiker en ene hoop andere toevoegingen, maar ga het niet geheel uitbannen , live a little ;)
ik heb wel de neiging om mensen die vega eten ivm sielugh voor de diertjes (en dan bedoel ik een bepaald type wat om die reden geen vlees eet, niet iedereen die om ethische redenen geen vlees eet ) en daarbij heel erg in de preekmodus zitten ook best van het gebruik van melkproducten en allerlei zaken met bepaalde toevoegingen af wil helpen :=
kennisje van me at vegetarisch want het "is zo sielugh voor de diertjes" en was daar altijd heel prekerig in, maar at wel allerlei zaken waar nog steeds dieren voor gebruikt werden , die heb ik van de melk, boter en eieren af geholpen, pringles, mm's etc... die at veganistisch geloof ik na een paar gesprekken

maar zelf ben ik er verder wel heel makkelijk in, hier in huis word een 3 a 5 keer p/w vegetarisch gegeten, soms eet ik vega en krijgt vriendje wel vlees, en ik eet 2 tot 4 keer per week vlees... maar wel minimaal scharrel, net als eieren , minimaal vrije uitloop (totdat ik zelf kippen heb) , melk(producten) ook van scharrelvee etc ,
vis uit duurzame vangst .
hoofdreden voor mij om niet veganistisch te eten..kaas :+ life is empty when it's cheesefree :=

ik ben trouwens parttime vegetarisch ivm gezondheidsredenen.Ik voel me beter/gezonder bij minimaal vleesgebruik , dierlijke producten zoveel mogelijk minimaal scharrel ivm welzijn van de dieren.

vandaag in ieder geval vega...lunch is een tomatensoepje met cannelinibonen er in en als diner een risotto met tuinbonen en een paddestoelenmix.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 18:19

Hier eet vriendlief bijna altijd vegetarisch mee, vindt ie ook erg lekker gelukkig :) maar als ik bij de AH wat biologisch of scharrelvlees in de aanbieding tegen kom, of met de 35% korting sticker, dan neem ik em meestal wel een bakje mee. Vooral de 35% bakjes, dan heb ik zoiets van, het is toch zonde om het weg te gooien, dan maak ik er liever nog iemand blij mee :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 20:01

Ben ik weer eens. Rode bieten gemaakt, voor het eerst. Les: maak er dan geen 8 of 9 tegelijk. Je (vr)eet je er lens aan. Maar ik moet toegeven, wel heul lekker, zo zelf gemaakt.

ladyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 21:38

Ik was vandaag in een restaurant waar ze superlekkere vega quesedillas met pompoen hadden. Jum! mijn dag kan niet meer stuk!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:02

Ik heb ook niet zo veel op met zeurvega's... :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 14:06

Corelli schreef:

Nee joh, je moet lekker doen wat je zelf wil.. Alleen niet raar opkijken als morgenochtend je huis beklad is met leuzen als 'moordenaar' 'etisch onverantwoord' enz. :j

Ja, ik ken het wel hoor. Laatst at ik eiersalade waar een jongen bij zit die nogal is van een pittige discussie, dus dat ging al snel over waardeloze haantjes enzo. Pardon, moet ik me nou gaan verantwoorden terwijl jij elke dag vlees/vistechnisch gezien ruiiiiim voor mij compenseert? (Schrok me dood van de hoeveelheid vlees op zijn broodje.)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 15:30

ach vega, vegan. ben het beide parttime.
soms zwemt er ook opeens een visje tussendoor.
mensen zijn niet allemaal hetzelfde, voor mij werkt mijn dieet prima.
af en toe een visje om de botjes minder te laten kraken en als vriend een crave krijgt.
leven en laten leven, met sielug en "ja maar dat is echt goed voor je"heb ik niet zoveel.
ben streng reformatorisch opgevoed en veel bio's, vega's etc met preekgedrag doen mij daar teveel aan denken.
vind het veel leuker om positief ervaringen te delen dan om mij te moeten verantwoorden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:49

Ik ben wel heel streng vegetarisch,
Ook alles waar dierlijke vetten in zitten mijd ik,
Maar wat anderen doen moeten ze zelf weten.
Ik ben thuis de enige die vegetarisch is ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:06

Ik ben ook meer laissez faire :j Ik eet meestal vegan, bij vlagen vega en ja, soms eet ik vis en zeer zelden eet ik wat vlees. Ik ben van mning dat heel veel dingen wel goed voor je zijn, maar je moet alles in balans houden. Voor mijn lichaam is dat dus meestal vegan :)
Ik eet niet op deze manier omdat ik ethische redenen heb trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:22

Morgen weer kipstukjes bij de Jumbo :D
Ik hoop dat ze die nu wel weer hebben, omdat ze de rest uit de schappen hebben gehaald...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:34

Ga ik naar de biowinkel om dingen van de vegetarische slager te proberen.. Sta ik aan de kassa zonder portemonnee! Schaammoment ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:12

Oepssss haha mij ook al eens gebeurd.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 23:05

Er is zaterdag in Amsterdam Viva las Vegas, een vegetarisch evenement in de studioK. Schijnt vooral erg lekker te zijn ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:11

Zo, net terug van de Jumbo.. Heb in totaal 15 pakjes vega kipstukjes weten te bemachtigen deze week :D De meeste gaan de vriezer in.. eentje ging er gisteren door de bami :9 En nu nog eens bedenken wat ik vandaag kan maken met kip. Vorige maand kipspiesjes gemaakt ermee, die waren ook érg lekker.
Vriendlief mocht ze gisteren kleinsnijden, heb em op een gegeven moment toch maar gezegd dat ie ook nog wat moest bewaren voor door de bami :+

Binnenkort hebben we vakantie, en daar hoort natuurlijk ook bbq bij.. Hebben jullie nog tips voor een vega bbq?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 02:58

Mais is mijn grote favoriet...
Groentespiesjes, gegrilde groente, groentepakketjes met kaas, gepofte aardappels, gemarineerde tofu, fruit (banaan met chocola!)...

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:32

Ik maak altijd hele lekkere groentespiezen, inderdaad ook maïs ingewikkeld in folie :) Of ananasspiesjes, hmmmm <3

Gebruik geen gepaneerde dingen op de bbq, dat werkt niet echt.. Ik vind de BBQ steaks van Valess ook best lekker, maar voor de rest vind ik Valess echt super goor, haha.

Ik moet zeggen dat ik van verschillende "vleesjes" met sausjes enzo super misselijk word, dus ik eet echt veel groenten van de barbecue.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:21

Sausjes kunnen veel foute ENummers bevatten waar je misselijk van kan worden

Een lekkere vega couscous salade bij de bbq is ook niet verkeerd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:16

Ik heb inderdaad wel eens vleesvervangers erop gelegd, maar hoewel ze in de pan heerlijk zijn, worden ze op de bbq niet lekker :n
Groentespiesjes is een leuk idee! Maïs en paprika houd ik niet zo van. Champignons lijken me wel lekker :) Verder eten we vooral veel broccoli en bloemkool en erwtjes/worteltjes/boontjes, maar dat lijkt me weer niks voor op de bbq.
Gemarineerde tofu klinkt wel lekker. Waar doe je dat mee marineren, TM?
En die groentepakketjes, gewoon in aluminiumfolie wikkelen? Kaas ben ik grote fan van. Vooral cheddar, dat smelt zo lekker <3

Gepofte aardappel kun je me voor wakker maken <3 In aluminiumfolie tussen de kolen leggen, en dan na een tijdje doormidden, klontje boter erop, beetje zout.. :9

En ik heb toevallig vandaag aardappelsalade gemaakt om te testen voor bij de bbq binnenkort. Die is ook heerlijk geworden! Met mayo, yoghurt, ui, ei, kruiden.. en uiteraard de vega kipstukjes van de jumbo :Y)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 02-06-13 18:20, in het totaal 2 keer bewerkt

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:19

Kan ik me hier nog melden? :o
Ik ben sinds een half jaar/jaar vegetarisch :j
En ik eet vanavond vegetarische ''kip''vingers :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:08

Voor de bbq: champignons vullen met kruidenkaas/kruidenboter of met geitenkaas
Inpakken in folie en dan op de bbq :)

En marshmallows roosteren natuurlijk, al zijn die ivm gelatine natuurlijk niet strict vega

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:46

Vinden jullie die kipstukjes lekker?
Ik heb ze een paar keer gegeten en vond het eerst wel lekker, maar ik vind ze nu echt niet lekker meer :o
Ben laatst weer naar de vegetarische slager in Den Haag geweest, flink ingeslagen. Ze hebben nu ook visvervangers, wat ook wel eens lekker is. Vind dat de producten uit Den Haag veel beter smaken dan die uit de gewone supermarkt. Veel meer smaak en smaakt ook vaak echt naar echt vlees/vis :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:59