De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 15:13

Lalidan schreef:
Je kan bij de kassa een teststrip halen, zodat je thuis kan testen. Je moet dan alleen nog zelf zien uit te vogelen wat er moet gebeuren.
Als je een klantenpas hebt, kan je ook een zak ophalen, daar aarde indoen (staan instructies op de zak over hoe te verzamelen) en die bij hun laten testen. Dan krijg je een volledig advies.

joepie, ik heb een pas! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 15:18

Ze hebben bij de Welkoop enzo ook Vermiculiet, dat ga ik volgende week halen is de planning :j

Gebruiken jullie dat ook of zijn jullie echt die-hards van de volle grond? :)

Hier vanochtend even flink zitten inlezen over aardappels, al met al het ik nu deze info bij elkaar gesprokkeld, voor het kweken in een zak of ton, dat wil ik wel eens proberen om voorzichtig te beginnen :j

Iemand hier nog op- of aanmerkingen over wellicht? :)

- mooie aardappels uitzoeken, liefst pootaardappels i.v.m. voorkomen van ziektes
- aardappels eerst uit laten lopen totdat de uitlopers 2 cm lang zijn
- laagje van 15 cm bemeste potgrond in bak doen
- aardappel daar op leggen met de uitlopers naar boven
- daar weer 15 cm aarde bovenop gooien
- als loof zo’n 15 cm boven de grond gegroeid is, weer 15 cm “aanaarden".
- dit herhalen totdat bak vol met aarde zit, dan de plant laten uitgroeien
- voldoende water geven: voor er bloemen komen elke 3-4 dagen, met bloemen elke 2 dagen.
- wanneer de bloemen geel kleuren dan nog 2 keer per week water geven tot verdorring begint
- wanneer de bladeren en stengels verdord zijn, alles afknippen tot een cm boven de grond
- alles twee weken laten rusten
- wanneer plant bloemen geeft (of dood gaat? wat onduidelijk) oogsten en aardappels laten drogen
- minimaal 2 dagen wachten met eten i.v.m. maagkrampen enzo
- koel en donker bewaren

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:54

Dit is wat ik ook allemaal heb geleerd over aardapples kweken :)
En bij gaat het goed.
Maar 1 keer een mislukte bak gehad maar dat kwam door zwangerschap dat ik te ziek was om water te geven :o

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:38

Joh, dan was je wel heel ziek, of het water geven was een behoorlijk gedoe :(:)

Ik vraag me af, waarom niet gewoon elke keer als je wat groen ziet het weer aanaarden, zou dat niet veel makkelijker zijn of werkt dat niet? :)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:06

Ik was echt gruwelijk ziek en vergat het op den duur omdat ik teveel met de twee andere kinderen bezig was en met de zwangerschap.
Officeel had ik bedrust maar ja was moet ook draaien..
Ik geloof omdat ie pas na die 15 centimetr uitstekels of zo ontwikkelde,ik heb het ergens gelezen waarom het was.
Volgens mij op het moestuinforum maar weet het niet meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:31

Goede tips voor de aardappelen!
Ik heb ook ergens gelezen dat ze van veel mest houden, dus ik heb er al een paar flinke scheppen compost bij gedaan.. iemand een idee waar ze het t beste op doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 20:42

Okee, dus er is wel een echte reden voor dat je het pas met 15 cm moet doen? Dat heb ik nergens echt gevonden namelijk :)

Annemiek: ik heb een geinig biologisch moestuin boekje uit de jaren '70 waar veel info in staat.
Daarin staat over aardappelen:

Citaat:
Goede, diepe zandgrond levert de beste kwaliteit, ofschoon men aardappelen kan kweken op allerlei gronden, mits ze niet uit dichte klei of los zand bestaan.

De grond moet niet met kalk bemest worden - aardappelen groeien op zure grond - pH-waarde 5-6. Er is een groot verschil tussen zandaardappelen en klei- of veenaardappelen. De eerste zijn karakteristiek van vorm, smakelijk en hard. Veenaardappelen zijn onooglijk, smakeloos en week.

BEMESTING

Aardappels houden niet van te veel organisch materiaal in de grond, zodat compost en mest geheel verteerd moeten zijn. U kunt zoals gewoonlijk in de herfst voor het jaar waarin gepoot wordt met natuurmest of compost bemesten. Als u het nodig vindt om in het voorjaar compost te strooien, moet zulks minstens 14 dagen voor het poten gebeuren. Mest u vooral niet met wieren of as. Teveel stikstof in het aardappelveld levert veel loof en kleine aardappels op. Bovendien worden ze bij koken zwart.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:08

Het nieuwe moestuinboek van Wim Oudshoorn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:27

Nope, Meta nog iets volgens mij? Iets Scandinavisch klinkends iig, met een gebukte hippie in tuinbroek in het land :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:29

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:35

Nee ik heb de genoemde, is wel een leuk boek, staan veel nuttige dingen in. Maar is wel uit jaren 80 en dat merk je ook wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:44

Ik vind het wel geinig, echt zo'n hippie-boek, uit '74 geloof ik :P

Wie weet staan daar nog wel dingen in die in de moderne boeken niet meer staan omdat de moderne technieken nu nog meer ingeburgerd zijn natuurlijk :P

Maar ik zie er ook geen woord in staan over Vermiculiet, en ik wil eigenlijk gewoon wel eens beginnen met alles proberen te kweken op die Makkelijke Moestuin Mix van 1/3 Vermiculiet, 1/3 turf en 1/3 compost, klinkt ideaal qua werking en veel praktischer en efficienter dan in de volle grond!

Heb een paar lange planken hardhout liggen waar ik bloembakken van ga maken voor tegen het muurtje hier naast het huis. Die wil ik lekker vol met verschillende soorten aardbeien zetten :9 Ook gewoon maar in dat mengsel, zou goed moeten werken dus ik ben benieuwd :=

Werkt hier niemand ermee?

Denk dat ik die Vermiculiet ook maar een beetje onder de trellis-schermen ga gooien waar ik nog klimop planten voor moet kopen en plaatsen :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:17

Wat is vermiculiet? En hoezo met turf, dat is toch zuur, juist niet wat groente wil?

In het boek wat ik heb staan ook veel dingen over planten die goed combineren met elkaar omdat ze bv voordeel hebben van de afvalstoffen van de ander ed. Daar hoor je tegenwoordig niemand meer over dus dat is juist intressant.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:34

anneliesdj schreef:
Wat is vermiculiet? En hoezo met turf, dat is toch zuur, juist niet wat groente wil?

In het boek wat ik heb staan ook veel dingen over planten die goed combineren met elkaar omdat ze bv voordeel hebben van de afvalstoffen van de ander ed. Daar hoor je tegenwoordig niemand meer over dus dat is juist intressant.

Daar zijn ook heel goed tabellen over op internet te vinden hoor! :j
Het is idd wel dat mijn opa zei dat dat bestond, in de boeken die ik heb gelezen ter voorbereiding stonden alleen af en toe een opmerking tussen neus en lippen door daarover. Als hij er niks van had gezegd had ik het niet opgezocht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:39

Naar wat ik er van begrijp: Vermiculiet dat zijn een soort steentjes met een hele open structuur waardoor ze zeer licht van gewicht zijn en zeer veel water vasthouden. Die combinatie van Vermiculiet, turfmolm en compost schijnt echt helemaal geweldig zijn om allerlei verschillende groentes in op te kweken.
Professionele kwekers zijn er ook gek op blijkbaar, wordt vaak gebruikt om jonge plantjes in op te kweken.

Doordat het zoveel water vasthoudt en het grondmengsel zeer los en luchtig is, hebben de planten een ideale voedingsbodem en hoeven weinig energie te verspillen aan de aanmaak van wortels, dus die kunnen ze dan steken in het produceren van de groente zelf :)

Ik heb me best redelijk ingelezen over die Square Meter Gardens en moet zeggen dat ik erg enthousiast geworden ben want dat idee lost eigenlijk zo'n beetje al mijn bedenkingen op die ik nog had / waardoor ik toch op zag tegen het aanleggen van een moestuin.

In plaats van het aanleggen van een normale moestuin met al dat werk van spitten, grond verbeteren, veel zaaigoed en water verspillen en het eeuwige gevecht tegen onkruid en allerlei plagen, wil ik nu gewoon wat bakken neer gaan zetten en daar vanalles in gaan planten, lijkt me echt ideaal +:)+

- een beetje verhoogd dus makkelijker toegankelijk, minder bukwerk
- je doet die speciale mix er in dus hoeft niet te tobben met grondverbetering en zuurgraden enzo
- geen gedoe met spitten en dergelijke intensieve en zware grondbwerking
- je loopt niet in de bakken dus de grond blijft lekker los
- je verdeelt de bakken in vakken en zet in elk vak wat anders: geen last van plagen door afwisseling
- je zaait geen hele zakjes uit maar precies wat je wilt laten groeien
- geen onkruidzaden in de mix dus weinig werk aan het weghalen van onkruid
- je kunt tussen de bakken nog paden van schelpen ofzo maken: nauwelijks last van slakken e.d.
- je hoeft maar weinig water te geven omdat die mix het zo goed vasthoudt
- niet snel last van te veel regen, omdat de bak wat hoger staat en dus makkelijk afwatert

Dit is toch ideaal, waarom zou je gaan vechten tegen je kleibodem, ongedierte en aanwezige onkruidzaden als het ook zo kan :)

Je maakt 1 keer die bakken, doet die mix er in, plant je planten....hoeft verder niks uit te zoeken want je plant in elk vak wat anders zodat je vanzelf die gunstige mengeling van gewassen krijgt en beestjes die ene krop kool of sla niet zo makkelijk kunnen vinden tussen de andere planten.... je geeft weinig water, en aan de voet van de groente dus geen problemen met verbranding op warme dagen en geen waterverspilling :)

Wanneer je je krop sla oogst, schep je het vak met de mix weer even met een simpel handschepje door elkaar, doet er een handje compost bij om de voeding weer aan te vullen, en plant iets nieuws. Geen krop sla deze keer vanwege het wisselteelt-principe.

Lijkt mij echt ideaal, alle dingen waar ik tegenop zag daar ben je zo vanaf en het schijnt te werken als een tierelier als je alle enthousiaste verhalen zo hoort :)

Haalt misschien wel een beetje de charme van het harde werk en alle kennis van grondverbeteren, combinatie- en wisselteelten er af, maar mij klinkt het geweldig simpel en efficiënt in de oren en ik hou daar wel van +:)+

Ook heerlijk dat je dan geen schuur vol gereedschap nodig hebt en geen uren staat te tobben / schoffelen / spitten...maar gewoon lekker met je handen een enkele keer een in de bak gewaaid onkruidje er uit trekken, een simpel schepje en gietertje :P

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:50

Wat jij zegt Pmarena. Dat was ook de reden dat ik alles lekker in bakken op werkhoogte heb. Ik vind het erg leuk om te doen, maar ben fysiek niet in staat om een gewone moestuin aan te leggen. Toen ik dit ontdekte was ik zomaar om. En de bakken staan nog leuk ook!

Overigens heb ik er gewoon tuinaarde in gedaan, geen gedoe met vermiculiet ofzo. Het zal best dat de groente er makkelijker door groeit, maar juist groente die iets harder zijn best heeft moeten doen smaakt vaak beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:55

Dat is ook een puntje dat ik me afvraag :j

Aan de ene kant kan dat best zo zijn, aan de andere kant denk ik dat je in dit geval niet echt een plant aan het "oppompen" bent ofzo, je geeft hem gewoon makkelijk toegang tot de benodigde voedingsstoffen waardoor die ze goed op kan nemen en optimaal kan benutten. Lijkt me op zich beter dan een plant die maar moet vechten om wat binnen te krijgen, en daardoor enorme wortels ontwikkeld en verder een beetje achterblijft :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 11:10

Maar tussen die twee uitersten zit nog een hele wereld he. Ik test bijvoorbeeld wel mijn grond, die is nu iets te zuur. Dus er gaat wat kalk overheen, zodat de planten hun voeding wel goed op kunnen nemen. En natuurlijk krijgen ze geregeld water. Het is dus niet zo dat ik mijn plantjes laat 'ploeteren'. Maar het is denk ik gewoon een keuze die ieder voor zich maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:05

Daarom, ook op de volle grond probeer je het je planten zo makkelijk mogelijk te maken door de grond qua structuur en samenstelling zo voordelig mogelijk te krijgen :j

Dat is natuurlijk ook omdat de resultaten dan beter zijn :)

Met zo'n moestuin mix voer je dat op zich nog een stapje verder door, en ik betwijfel of er wat dat betreft een omslagpunt is waarop je het de planten te makkelijk maakt. Wellicht wel, maar aan de andere kant: als ze hun voedingsstoffen maar kunnen pakken, en dat ze weinig wortels aanmaken is geen probleem als je niet ineens stopt met water geven ofzo :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:28

gisteren mest voor de moestuin gehaald, normaal gooi ik er paardenmest op, maar dat duurde zo lang voordat het wegtrok, andere kweekbak begint ook op te komen gelukkig, begon al te denken dat die bak het niet meer ging doen
Zit te denken aan sugersnaps, omdat die zo lekker zijn, weet iemand hier of je die ook gewoon langs een rozenscherm naast de muur kan laten groeien? Of moet ik ergens speciaal rekening mee houden?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:07

Nu ja om daar op dat onderwerp in te gaan.. Ik heb vorig jaar grote tomaten gekweekt op mijn terras (balkon).. enkel potgrond en messtoffen erbij geven en ik moet zeggen te smaak was niet te garden :( !!! Echt het waren prachtige tomaten maar ik heb ze allemaal mogen weggooien... Dit jaar plant ik de tomaten in volle grond bij ouders. Dan weet ik dat de smaak wel weer oke zal zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:26

Heb je ze niet te weinig water gegeven dan wellicht, of de verkeerde meststoffen? Daar worden ze ook goor van :P

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:40

nee heb ze echt genoeg water gegeven!!! ze stonden altijd normaal vochtig. En had ze als meststof bio-messtof voor de moestuin gegeven dus daar kan het niet aan liggen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:27

pmarena schreef:
Ik vind het wel geinig, echt zo'n hippie-boek, uit '74 geloof ik :P

Wie weet staan daar nog wel dingen in die in de moderne boeken niet meer staan omdat de moderne technieken nu nog meer ingeburgerd zijn natuurlijk :P

Maar ik zie er ook geen woord in staan over Vermiculiet, en ik wil eigenlijk gewoon wel eens beginnen met alles proberen te kweken op die Makkelijke Moestuin Mix van 1/3 Vermiculiet, 1/3 turf en 1/3 compost, klinkt ideaal qua werking en veel praktischer en efficienter dan in de volle grond!

Heb een paar lange planken hardhout liggen waar ik bloembakken van ga maken voor tegen het muurtje hier naast het huis. Die wil ik lekker vol met verschillende soorten aardbeien zetten :9 Ook gewoon maar in dat mengsel, zou goed moeten werken dus ik ben benieuwd :=

Werkt hier niemand ermee?

Denk dat ik die Vermiculiet ook maar een beetje onder de trellis-schermen ga gooien waar ik nog klimop planten voor moet kopen en plaatsen :)

ik ben gek op oude moestuinboekjes :P
ik neem in de kringloop ook alles mee wat ik tegen kom :j
vrijwel alles is gewoon toepasbaar

ik doe alles trouwens op de klei waar een hoop compost doorheen is gegaan, vorig jaar en dit jaar goed gekalkt, dit jaar ook weer een berg compost, alle oude grond uit potten uit de kas etc er bij en gaan :+ lekker simpel houden. Ik weet dat de grond hier te zuur was door het onkruid wat er vorig jaar stond, dus flink kalken
en verder compost en koemestkorrel voor de voeding

en nu moet ik rennen, straks verder typen

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 15:34

Ik kom even binnenvallen met een vraag.
Ik wil dit jaar weer allerlei groentes e.d in de tuin hebben. Nu ben ik alleen benieuwd wat voor mest het beste is om te gebruiken.

* Zak met droge koeienmest korrels
* Paardenmest van een mestbult
* Kippenmest