Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PartoutZ

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:13

Thanx! Ga die site is bekijken als ik achter de pc zit :)

Ik heb hypoglycaemie. Moet daarom altijd opletten wat ik eet & dat ik optijd eet.
Eet op het moment vaak brood, maar 4x per dag brood komt nu erg mn neus uit :))

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:02

Vanmorgen mijn havermout met yoghurt ontbijt op voor het eerst.
Ik moet wel hetzelfde ritme van eten aanhouden, maar voel me wel stukken beter :D
En het was minder vies dan ik had gedacht :)) lekker is anders, maar zeker niet smerig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:23

Bij mij smaakte het vanmorgen een stuk beter met heet water op ipv een paar minuten koken. Ik vind het wel een lekker onbijt voor de wintermaanden op deze manier. :j

Ik heb gisteren met wat havermout, 2 eieren, wat rozijnen, pompoenpitten en een beetje stevia een soort van beslag/deeg van gemaakt daar een soort van koekjes van gevormd en die even in de oven gedaan en die koekjes zijn prima te eten. :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:39

Ik eet 's ochtends ook havermout (met water), maar bij mij houdt het m'n bloedsuiker absoluut niet stabiel, helaas. Ik heb een half uur na de havermout alweer enorme honger. Ik ben het inmiddels gewend, maar het eerste half jaar was het echt doorbijten wat dat betreft.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:43

@Phormicola: heeft dat niet te maken met het feit dat je het met water maakt?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:23

Zo, eten we tegenwoordig niet meer gezond? :=

Ik heb vandaag een behoorlijk goede dag gehad, voor het eerst in eeuwen, dus ik post maar weer een lijstje:

O: Twee appels, een peer, drie mandarijntjes en koffie (zwart)
T: sinasappel-amandelmelksmoothie
L: drie oerspeltboterhammen met suikervrije jam, ongebrande cashewnotenpasta en houmous (nee, geen vruchtbare aarde, het wordt gemaakt van kikkererwten ) met een glas kokos-rijstmelk
T: Sojade (ongezoete sojayoghurt) met bosbessen en aardbeien
A: volkorenrijst met tofu, zwarte bonen, tuinbonen, komkommer, paprika en spinazie, en als toetje een zellufgemaakte ijskoffie (koffie, amandelmelk en stevia)

Die rijst-kokosmelk is van Provamel en een absolute afrader trouwens. Er zit een heel chemisch kokossmaakje aan. :')

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:55

Ziet er goed uit Appelmoes :)

mijn lijstje van gisteren is niet al te best.

o: smoothie van 5 sinaasappels en 1 banaan + wat blauwe bessen en frambozen
t: zwarte koffie, thee
l: 3 kippenvleugels
a: beetje rijst met beetje sla. 1 rode wijn. Had niet zo'n honger
t: stukje monchoutaart en een Sinterklaaskikker

gisteren Sinterklaas gevierd, dus nu is er een hoop snoepgoed in huis :+ en ik heb nog Monchoutaart over maar daar ga ik lekker van genieten :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:01

Mijn lijstjes van dit weekend wil ik niet eens aan terugdenken :D we hadden sinterklaasviering en ik vind dat de boog niet altijd gespannen kan staan :+

Mijn lijstje van vandaag:
Ontbijt: druiven, stukje galiameloen en noten
T: stukje melkchocoladeletter
Lunch: 2 speltcrackers met smeerkaas, misschien komkommer erbij, misschien een eitje (of beiden)
T: ?
Avondeten: zalm uit de oven, een halve pofaardappel (zo'n grote) en 250 gram rauwe wortelen

Ik ben weer gestart met het af en toe eten van aardappelen 's avonds, ik merk dat ik me beter voel erna en qua gewicht merk ik niks, behalve dan eerder positief, omdat het me lukt om me beter aan mijn gezonde lijstjes te houden, omdat ik me 'voller' voel. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:04

Toad schreef:

In mijn havermout zit 800 kcal met alles wat ik erbij gooi, dus dat lijkt me niet nee :+

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:07

phormicola schreef:
Toad schreef:

In mijn havermout zit 800 kcal met alles wat ik erbij gooi, dus dat lijkt me niet nee :+

haha, hoe krijg je het weg... een ontbijt van 800kcal _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:43

Ik sport veel, ik ben lang en ik heb gewoon een bovennatuurlijke honger :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:50

Wat stop je er dan allemaal in? :D

Ik vind het een erg lekker ontbijt, zeker met dit koude weer, dan lust ik wel wat warms als ik de paarden heb gevoerd en de stallen heb gedaan. :j

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:25

Ik kom even binnenvallen ;) .
Iemand hier ervaring met Ekoplaza?
Ik wil hier deze week wat boodschappen gaan doen zoals Chiazaad etc.
Wat zijn jullie ervaringen met deze winkel en hebben jullie nog aanraders ?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:26

Ik heb mij voorgenomen om ook weer wat gezonder te eten, omdat ik wat lekker in mijn vel wil komen te zitten>
Heb momenteel een beetje last van haaruitval, steeds hoofdpijn en over de algehele linie ook veel last van stress, maar dat komt ook omdat ik momenteel twee studies tot een goed einde probeer te brengen :=

Nou las ik ergens dat haaruitval en hoofdpijn kunnen komen door een tekort aan gezonde vetten. Ik heb meteen lijnzaadjes gekocht en vanavond eet ik iets met avocado :D
Gister wilde ik ook al gezond eten, maar toen kwam mijn lieftallige huisgenoot aan met chocoladecake en koekjes en toen ging het weer fout, dus vandaar dat ik ook mijn lijstje in het topic wil plaatsen. Een stok achter de deur is wel goed voor mij. Ik drink ook super veel koemelk (nouja drink, ik eet het bij mijn havermout en cornflakes e.d.) en daar wil ik ook een beetje mee minderen, om te kijken of dat zin heeft.

Mijn lijstje voor vandaag (tot nu toe):

O: Havervlokken met warme amandelmelk en een appel met kaneel
T: Mandarijntje
M: Linzensoep van gister
T: Stukjes punt paprika en eigen gemaakte notenmix
A: Iets met avocado en bosui, ik denk dat het zalm wordt met een klein beetje rijst en spinazie die over is van de lunch
T: Biologische yoghurt met pruimenprutje en rozijntjes

De linzensoep is trouwens een aanrader! Hij komt uit het boek van Albarda, maar heb 'm een beetje aangepast naar eigen smaak.
Je kookt water, bouillonbokjes toevoegen, dan daar een wortel bij doen en een rood pepertje en een klein stukje gember wortel. Bosuitjes snijden, die er ook bij en dan nog een hele lading kleingesneden tomaten. linzen erbij en een kwartiertje laten koken. Voor het opgieten eerst verse spinazie in je kommetje doen en dan daar de soep overheen gieten :9
Ik heb nog voor een hele week te eten :P Zoveel was het.

Is mijn lijstje goed? Want het lijkt in mijn ogen wat weinig. Ik weet niet zo goed wat ik tussendoor kan eten dat ook gezond is behalve groente en fruit. Misschien kan ik nog even roggebrood kopen. Speltbrood heb ik ook nog wel een klein stukje van, maar dat vind ik best aan de prijs en ik ben student, dus deze week is het amandelmelk en volgende week weer speltbrood :)

Verder heb ik vandaag niet een super actieve dag. Ik moet wel eerst schoonmaken en nog wat spullen verhuizen, maar de rest van de dag ga ik studeren en vanavond dan een uurtje naar een lesje bij de sportschool.

Ojaa, voor wie de nootjesmix wil maken, dat is ook echt een aanrader!

Ik heb een zakje rauwe noten die ik daarvoor gebruik en een paar zonnebloempitjes voeg ik daaraan toe. Dan doe je de nootjes in een bakje met een lepeltje olijfolie en een lepeltje zonnebloemolie en meng je dat goed. Daar moet je dan kruiden bij doen. In principe kun je doen wat je lekker vindt, bijvoorbeeld: zeezout en paprika poede, dat dan weer goed mengen en in een voorverwarmde ogen stoppen (180C). Het moet ong. ee nkwartiertje in de ovn en tussendoor moet je de nootjes een beetje omdraaien, zodat ze aan alle kanten goed gaar worden.

Super lekker! en volgens mij ook best gezond :)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:18

Even een vraagje vanaf hier! :o

Hoe houdt iedereen het vol met een ontbijt van alleen maar fruit?

Ik zou dan echt na een tijdje weer honger krijgen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:48

Waarom zou je alleen met fruit willen ontbijten? Fruit zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuiker, waardoor je een hoge piek krijgt in je bloedsuiker. Door die piek komt er snelle energie vrij, maar die piek zorgt ook voor een korte verzadiging.
Wanneer je hier iets van eiwitten bij toevoegt hebt je een minder hoge piek en zal je dus ook langer verzadigd blijven.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:09

Deau schreef:
Waarom zou je alleen met fruit willen ontbijten? Fruit zorgt voor een snelle stijging van je bloedsuiker, waardoor je een hoge piek krijgt in je bloedsuiker. Door die piek komt er snelle energie vrij, maar die piek zorgt ook voor een korte verzadiging.
Wanneer je hier iets van eiwitten bij toevoegt hebt je een minder hoge piek en zal je dus ook langer verzadigd blijven.

Daar zat ik ook aan te denken, maar zag hier bij verschillende mensen bij hun ontbijt alleen maar fruit staan. Daarom de
vraag.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:56

Ik ontbijt met fruit met muesli, daar doe ik het prima een hele ochtend op. Met fruit met nootjes ook, maar alleen fruit lukt mij ook niet hoor.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:11

Hier ook niet. Ik vind het lekker om een stukje fruit erbij te hebben, maar van fruit krijg ik altijd zo'n leeg gevoel in mijn maag, dus zeker 's ochtends moet daar nog iets anders bij. Bijvoorbeeld havermout, of yoghurt met krentjes.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:59

Hey, zou ik me hier ook mogen melden? Ik probeer een beetje ala Amber Alberda te eten.
Ik heb behoorlijk 'last' van veel suiker, maar heb aan de andere kant mijn koolhydraten hard nodig i.v.m. het fanatieke sporten. Dus heb behoorlijk moeite om een fijn eetritme te ontwikkelen zonder telkens vreetbuien te hebben. Vooral als ik moe ben, grijp ik graag naar suiker.

Mijn lijstje voor morgen:
o: banaan
o2: Dubbele vkb met groente-omelet
l: dubbele vkb met groente-omelet
t: 2 appels
a: broccolisoep + wokgroente/gehakt/volkorenrijst/sojasaus

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:08

Vkb?

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:33

Ik denk dat dat staat voor volkorenboterham.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij Tayga, voel me van suiker heel erg opgeblazen, maar op alleen maar koolhydraten uit fruit en groente vaar ik ook niet zo goed wel. Vooral tijdens het sporten is het moeilijk wat ik moet eten. Nu kies ik vaak voor quinoa-(rijst)wafels met appelstroop, ik weet niet of dat echt heel gezond is, maar dan heb ik in ieder geval toch iets zoetigs, maar het is weer beter dan een stuk ontbijtkoek of een twix, zoals ik eerder deed.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:43

O ja, dat klinkt wel logisch. :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:48

Dat is inderdaad volkorenbrood.

Ik heb een tijdje ´s avonds minder koolhydraten geprobeerd, maar dat resulteert de volgende dag in vreetbuien omdat ik blijkbaar niet voldoende binnen gekregen heb. En tijdens het sporten ben je dan inderdaad ´leeg´ wanneer je moet pieken.

Nemen jullie allemaal groenvoer mee naar je werk? Ik ben 4 dagen van 7.00-19.00 weg, dus ontbijt dan meestal met yoghurt + havermout en eet dan meestal 6 boterhammen en 2 stuks fruit. Niet echt ala Amber...

Kun je quinoa bij C1000 krijgen? Bij ekoplaza was een zakje ruim 6 euro, dus die had ik laten liggen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:07

Het is al een tijdje geleden dat ik bij Albert Heijn was, maar volgens mij verkoopt die het sowieso en was het daar niet zo belachelijk duur. Stond bij de rijst.