Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:31

Ik heb net de ontdekking van de eeuw gedaan :D

De bakker bij mij om de hoek is veranderd in een zogenaamde Eurobakker. Alles is 1 euro, ook het dure speltbrood en koolhydraatarme brood :wow:

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:39

Albert heijn hebben wij hier niet helaas. We hebben een jumbo. C1000 en een liddle :) en een aldi. Ben op zoek naar gezonde meusli met weinig toevoeging maa wel lekker dat ik nie het gevoel heb dat ik de meusli van me paard door me yogurt heb :p

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:44

Ik heb de C1000 basis muesli. Zitten ook wat rozijnen en hazelnoten in, niet gezoet. Goed te doen :j

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:00

phormicola schreef:
Ik heb net de ontdekking van de eeuw gedaan :D

De bakker bij mij om de hoek is veranderd in een zogenaamde Eurobakker. Alles is 1 euro, ook het dure speltbrood en koolhydraatarme brood :wow:

Wowie dat is fijn! Jammer dat Den Haag een beetje uit de richting is :P

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:33

Bij de jumbo de dorset cereals zijn ook lekker. Alleen volgens mij is dat niet echt muesli maar wel lekker!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:44

Ok bedankt! Ik zal eens wat dingen uittesten van het eigen merk van jumbo en c1000

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:49

Zo net bloemkool gehad.. Vond het niet lekker! Had dit recept gebruikt
Voor 3-4 personen
1 bloemkool (van redelijke afmeting)
olijfolie
1 flinke citroen
2 tenen knoflook, gepeld
een flinke handvol gesneden bieslook
een stuk feta, naar smaak afgebrokkeld
zeezout
.
Snij de bloemkool in kleine roosjes van gelijke grootte (zie foto). Was ze en laat uitlekken in een vergiet. Verhit een scheut(je) olijfolie in een koekenpan en schep de bloemkoolroosjes in de pan als de olie goed heet is. Bak ze in 6-7 minuten goudbruin maar nog lekker knapperig. Eerst de ene kant van de roosjes, daarna de andere kant.
Boen intussen de citroen schoon en rasp de schil eraf. Pers de knoflook uit boven de bijna gare bloemkool (als je dit in het begin al doet verbrandt de knoflook) en bak nog even 30 seconden mee. Haal de pan van het vuur en schep de citroenrasp, een flinke snuf zeezout en de bieslook door de bloemkool. Verbrokkel de feta (hoeveelheid naar smaak) erboven en schep het geheel nogmaals om. Serveer direct.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:07

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:27

Klinkt lekker Onassa!

Oh ik heb er echt plezier in. Allemaal gezonde recepten zoeken etc.
Kan niet wachten totdat ik Quinoa heb geprobeerd. Maar heb eigenlijk al een dagplanning voor morgen.. Misschien dat ik het wel als ontbijt neem. Met rozijnen en fruit en kaneel erdoor.. Hmm.
Bedacht net ik kan het ook prima mee naar school nemen! In een bakje ofzo. Maar blijft fruit dan ook goed?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:15

Ik ben mijn pannekoeken maar aan t uitstellen.. wij hebben net een culinaire take away gegeten, ik had zeebaars met honing mosterd saus met paprika, ui en augurk met warme snijboontjes en wortel en een superlekkere salade. Lekker dat het was! Nu even uitbuiken en een heerlijk relaxt avondje met mijn vriend..

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:31

Bestaat er eigenlijk een site waar je op kan kijken welke groenten/fruit het gezondste zijn?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:17

Ik had als avondeten paprika-tomatensoep met stokbrood en kipspiesjes (met ui, paprika en courgette) uit mijn 'gezond eten'-kookboekje. Erg lekker!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:57

Ben erg benieuwd naar het recept van de paprika-tomatensoep, Century. Ik maak dat zelf ook geregeld, maar ben altijd in voor een ander recept.

Ik heb vanavond de Dhal gemaakt van een aantal pag terug en ik vond het maar matig. Ik vond de smaken wat de koeltjes, hou dmeer van warme donkere stoofpotten. Mijn man heeft wel zitten smullen dus het lag echt aan mijn smaak. Ik had trouwesn de puylinzen en die zijn wel echt de moeite waard!

Zit nu mijn goede gedrag van de laatste dagen weg te vreten met chocoladeamandelen, sjucht...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:31

Er staat een soepje te pruttelen van 3 liter met allerlei groenten goedkoop gekocht van de markt. Met onder andere:
Paprika, aardappelen (roseval), tomaten, uien, limoen (sap), knoflook, tempeh en een bos platte peterselie.

Kosten: 3,50 :)) Kan er twee of drie dagen van eten met z'n tweetjes :Y)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:34

@ Colway: voor groente in je smoothie kan je ook eens op tastespotting.com kijken en even op smoothie zoeken. Daar staan er best veel!

Nou ik heb de verjaardag ook overleefd. Heb geen taart genomen alleen wat toostjes met een kaasje en olijfjes en tomaten. Verder heb ik alcohol ingewisseld voor dubbel fris, je moet toch wat.. Maar had eigenlijk liever water gehad :o Enige waar ik wel heel erg last van had was dat er zoveel gerookt werd binnen. Ik haat dat echt, vind het zo smerig!! Daar kreeg ik nogal hoofdpijn van en heb ook een beetje buikpijn. Achja, het had allemaal erger kunnen zijn haha!

Toen we weer thuis waren heb ik een pak biologische tomatensoep open gemaakt van Unox, maar toen ik op de verpakking keek zag ik dat zelfs daar alweer suiker aan is toegevoegd.. Wel 2 volkoren boterhammen bij geroosterd en ietsje roomboter op gedaan maar dat mocht wel van mij. Ben de hele week namelijk al zo ontzettend gezond geweest!

Nu gaan we zo nog op stap maar ik heb me als BOB aangeboden, dus dat komt heel erg mooi uit haha! Wat is het toch fijn om je rijbewijs te hebben!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:36

Ben nu stukje chocoladetaart aan het eten, maar dat moet af en toe ook kunnen vind ik.
@Mrijn: ik zal hem eens overtypen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:51

Ik hoorde hier trouwens ook nog iemand iets zeggen over wortel in de smoothie.

Bij bagels and beans hebben ze wortel appelsap met een beetje gember en jelly shot, maar deze kan je ook door honing vervangen. Heel erg mjamm!!

Edit: Sorry sinasappelsap met wortel, maar appel moet ook kunnen denk ik!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:19

Heb net een grote mok warme choco gehad en drie keer slagroom bij gespoten haha en heb een halve moorkop gehad...volgens mij zit ik in het verkeerde topic...ga morgen een balansdag inzetten

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:43

Ach schaam je niet Colway..wij hadden visite en de frituur ging toch weer eens aan. Dus patat en snack gehad (wel ook veel sla en wortels/doperwten) vanavond ook nog wat stokbroodjes gehad en blokjes oude kaas..

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:48

Mrijn schreef:
Hmm Hesterve, jouw menu ziet er ook heerlijk uit! Heb je die quinoapannenkoeken gebakken van quinoameel of van de korrels?

Ik heb vandaagin mijn pauze weer inkopen gedaan bij de biowinkel in de buurt van mijn werk. Heb heerlijke honing, koekjes van speltmeel zonder toegevoegde suikers en nog veel meer (mag ook wel voor 40 euro :o )

Mijn menu voor vandaag:

O: smoothie van ananas, 100 gr gemengde sla en limoen (mwahh)
T: havermouth, banaan baksel, 2 speltcrackers met paprikaspread
L: quinoasalade met harde geitenkaas en komkommer
T: Een paar net gekochte koekjes van pseltmeel
D: pastasaus van een beetje gehakt, veel wortel en bleekselderij en tomatensaus met boekweitpasta.

heb de pannekoeken van quinoameel gemaakt dus echt poeder en geen stukjes.

normaal heb ik volkoren pasta(eet over het algemeen weinig pasta maar de keer dat ik het eet...) smaakt boekweitpasta anders? Heb vorige keer wel speltpasta meegenomen maar nog niet gebruikt. Gister in de winkel nog gekeken naar spinazi omdat ik zo'n smootie wel een keer wil maken (ben er waarschijnlijk onterecht een beetje huiverig voor) maar dat hadden ze niet. Kan het ook vervangen worden door ontdooide diepvries spinazie?Of zou dat heel anders smaken?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:57

Colway schreef:
dat hute kase he? Waar smaakt dat naar? Ik heb altijd weerstand ertegen gehad, nooit geproefd en besloten dat ik het niet lust :')

Ik vind de smaak per merk verschillen(het heet ook wel cottage cheese) zelf vind ik die van Danone het lekkerst,vind ik het minst zuur hou ook niet van zure kwark die neem ik altijd van Senoble.
Hoe het smaakt? beetje lastig te omschrijven , zit niet een hele sterke smaak aan,beetje romig met een klein zuurtje . Misschien kan je het vergelijken met die blokjes witte kaas voor in de salade. Het is meer het mondgevoel waar ik aan het begin aan moest wennen.
Wat ik ook lekker vind met huttekase is gestoomde aardappeltjes(je kunt ook zoete aardappels hiervoor gebruiken (aardappeltjes met een mooie schone dunne schil wassen en in een plastic/ magnetron bakje met de deksel er los op 5 a 6 min in de magnetron stomen).De huttekase met verse kruiden en zout en peper aanmaken en als de aardappeltjes gaar zijn bijna door midden snijden en "vullen"met een lepeltje huttekase mengsel

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:03

MaartPaard schreef:
Dat is fijn om te horen! Dat lijkt me in ieder geval een stuk beter dan de 'gewone' lasagne.

En waar kan je hutekase mee combineren?

ik gebruik het regelmatig op verschillende manieren. Zie mijn post hierboven. Soms doe ik een eetlepel door mn kwark, soms om meer eiwitten binnen te krijgen soms omdat ik veel trek heb. Verder eet ik het regelmatig op brood/pannenkoeken als beleg in combinatie met tomaat/komkommer zout ,peper,kruiden(zoals basilicum ,oregano,thijm of wat je zelf lekker vind)
om het een zoet accent te geven kan je een laagje fruitpasta(jam zonder suiker/zoetstoffen)op je brood doen en er dan een laagje hutekase overheen
Er is een website van danone over Huttekase daar stan ook wat recepten op en kan je een goede afsluit deksel bestellen.
Laatst bijgewerkt door hesterve op 11-03-12 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:12

doei schreef:
@Vogeltje
Je avondeten klinkt lekker :9
Goed en onbeperkt ruwvoer vind ik het belangrijkste, als hij wat meer werkt 5 granenmix (zonder toevoeging) en aan vitamine: multivitamine van Primeval (ook zonder toevoegingen/ geef ik zolang de R in de maand is).
Inplaats van lijnzaadolie ben ik overgestapt naar Omega 3-6-9 (net iets meer uitgebalanceerd). En een goede liksteen met de mineralen (die van paardnatuurlijk is heel goed, maar wel prijzig).

- Geitenkaas lasagna klinkt heerlijk :~
- Haha Mrijn flink geshopt :):)
@Negerzoen, Misschien kan je bij je ontbijt nog een eetlepel gemalen lijnzaad toevoegen! (dat ga ik ook doen :P )
@ Hesterve, Je eten ziet er goed uit van vandaag! Heb je nu geen hongergevoel?
@Colway Wat bedoel je bij een stukje fruit ook iets vezelrijks eten?
Misschien Teunisbloem bij de Tuinen?

Weer iets voor op de boodschappenlijst:
- palmsuiker
- spelt lasagna en pasta (bij de supermarkt?)
- En speltcrackers waar kan ik die kopen?

Heb absoluut geen hongergevoel, zit eerder de hele dag vol maar moet wel genoeg binnen krijgen om op gewicht te blijven. Speltcrackers ken ik ook alleen van dr Karg bij de Jumbo, speltpasta heb ik daar niet gezien maar ligt misschien niet tussen de gewone pasta's maar bij de zonnatura producten. Heb zelf speltpasta bij de biowinkel gekocht

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:18

VogeltjeM schreef:
Roelke: zo, 50 km! :oo Respect! Hoe vaak ga je daarheen dan? Is het ook nog een jonkie?

Maartje: echt bedankt voor het recept van de chocomousse, ik heb hem opgeslagen :D jammer dat hij iets te pittig was. :)

Mijn speltmuffins zitten in de oven! Heb alleen al het beslag maar in één taartvorm gegoten, want het was zóveel dat het nooit in mijn muffinvormpjes past :') Ben erg benieuwd. Er zit alleen wel suiker in, dus het wordt echt kleine porties invriezen. Heb de ahornsiroop (wat is dat? niet te vinden bij de AH) ook vervangen door water met een klein beetje vanillearoma. Ben benieuwd of het lekker is :=

als je suiker nodig hebt kan je het ook vervangen door palmsuiker, heb er wel vaker over gepost. Ahornsiroop is gemaakt van het sap van de esdoorn. Dat wordt ingedikt en smaakt zoet(eigenlijk zoiets als vloeibare palmsuiker maar dan van de esdoorn). Vind het zelf erg lekker, t komt uit Canada. Heeft wel een apart smaakje en wordt o.a. op amerikaanse pannenkoeken gegeten.
Zijn de muffins/cake lekker geworden?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:22

Goed om te lezen dat jullie ook wel eens zondigen qua dieet. :+
Ben op mn werk en een cliënt had zelf friet gesneden, heb daar wel twee handjes van op. Maar het was zo lekker.. :P