Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:11

Ik was gisteren begonnen met een taartje, maar had geen zin meer, was al later en voelde me ook niet lekker, dus half afgemaakt de koelkast ingezet en vandaag dus afgemaakt. Had echt helemaal geen zin en geen fut, dus maar snel snel gedaan.
Vond het zonde om deze zo te laten staan :D . Slaat eigenlijk helemaal nergens op, want het is voor ons zelf, dus hadden deze net zo goed zo kunnen opeten := . Maar dat kon ik nou ook weer niet hoor ;) , moet wel áf zijn!
Kleuren komen op de foto véél feller over dan dat het in werkelijkheid is.

Maar goed hier m'n snel snel taartje :P

Afbeelding

Afbeelding

(edit; ik had tussen de paarse 'randjes' ook nog bloemtjes willen doen, maar daar had ik geen zin meer in :D)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:49

Ok, als dat een 'snel snel geen zin' taartje is wil ik wel es een 'nu ga ik es alles uit de kast halen' taart zien :wow:
Wat een kunstwerken worden hier gemaakt zeg, beetje door 't topic gescrold maar volgens mij moet dat best goed kunnen komen met die Apenheul-taart.

Oh, en voor degenen die hem ook zouden willen/kunnen leveren... Verwacht nu niet dat je alleen nog maar bezig bent met taarten voor Apenheul maken hoor, ik heb dit jaar 3 stellen gehad die geïnteresseerd waren maar vooralsnog is daar nog geen definitieve boeking uit gekomen. Nu verwacht ik wel dat dat in de toekomst beter zal worden als we eenmaal een mooi arrangement hebben en ook iets concreets kunnen laten zien aan foto's e.d. (en als ik ook de foyer en het overdekte terras als trouwlocatie krijg van de gemeente, nu is 't alleen nog het toch wat 'saaiere' auditorium), maar 't zal dus - verwacht ik - een incidentele opdracht zijn en omdat ze al heel vroeg boeken (trouwen moet je tegenwoordig toch al snel minimaal een jaar van tevoren beginnen te regelen) weet je't ook ruim van tevoren. In principe zullen het dus geen 'last minute haast opdrachten worden en we kunnen er ook gewoon een minimale bestelperiode aan verbinden zodat je voldoende tijd hebt.

Ik bedenk nu dat het dus ook wel handig is als je het kostenplaatje bij kunt houden en een prijs per persoon ofzo kunt bepalen (daar mag uiteraard een stukje winst voor jezelf in zitten, dit is gewoon een commercieel iets) wat jij wilt doorberekenen aan Apenheul. Denk ook vast na over levering, breng je de taart zelf, wat heb je hier nodig aan 'opstelling' enz. Het mooist voor mij is als ik een taart kan bestellen voor x personen en dat die dan op de afgesproken dag/tijd geleverd wordt zonder dat onze horeca daar zelf nog veel extra's voor moet regelen.
Bovenstaande geldt dus als je'm zelf wilt gaan leveren... Maak je alleen een ontwerp wat wij mogen gebruiken dan worden die dingen uiteraard met de betreffende bakker geregeld.

Er werd nog naar een uiterste inleverdatum gevraagd, ik weet niet hoe jullie die uitdagingen normaal doen, wil niet te veel jullie topic 'bepalen' dus ik vind het prima als jullie deze uitdaging voor een volgend topic gebruiken en die het hele topic laten lopen, zoals jullie normaal ook doen (als ik dat tenminste goed begrepen heb). Ik zag dat een topic maar 100 pagina's duurt hier dus dan moet zoiets zat voor het eind van't jaar wel klaar zijn toch?
Ik wil proberen zo in februari/maart een leuk compleet arrangement te hebben wat op de website kan, inclusief wat foto's (en dus ook een foto van de taart zodat het bruidspaar kan zien wat die Apenheulbruidstaart dan in houdt).

Ashleey_

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:52

Dat is wel een behoorlijk lang termijn zeg! :D Denk dat de meesten de opdracht dan wel vergeten zullen zijn... Maargoed misschien kunnen we eens kijken wie het leuk lijkt om er aan mee te doen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:58

Ik ben al aan het fröbelen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:03

't Mag wat mij betreft ook korter hoor, ik ben absoluut geen taartenbakster dus geen idee hoe snel jullie zoiets kunnen ;) Dat laat ik dus gewoon even helemaal aan jullie over. Ik ga pas als we weer dicht zijn echt aan de slag met nieuwe dingen verzinnen en samenstellen maar als ik voor die tijd al een mooie taart heb is dat prima natuurlijk. Het mag dus eerder, maar 'moet' niet zeg maar...

Oh, via PB werd m'n aandacht nog even gevestigd op iets anders (jaja... we zijn verder geen zeikers hoor :P )
Mocht iemand het logo van Apenheul willen gebruiken, let er dan even op dat we nu een nieuwe hebben...
Deze niet meer...
Afbeelding

Maar deze:
Afbeelding

De rand mag ook oranje zijn en we hebben ook een soort 'hanger' die je ergens aan kunt hangen zeg maar.
Afbeelding

Op onze website vind je verschillende voorbeelden.

We hebben op 't werk een complete brand-guide, die kan ik per post wel toesturen voor degenen die dat willen, daar staan ook alle kleurenschema's in die we gebruiken, de lettertypes, maar bijv. ook wat voor achtergronden we voor folders en andere uitingen gebruiken, alle 'do's en dont's' als het om 'het merk Apenheul' gaat. Wellicht dat daar inspiratie uit te halen valt (maar ook die dingen vind je op onze website wel terug, open maar es een arrangementendocument ofzo, dan zie je de 'oud stijgerplankenhout' of 'gebladderde verf' achtergrond die we o.a. gebruiken)
Als je die brand guide wilt hebben PB dan maar even je post adres, dan verstuur ik die morgen vanaf 't werk.

Maar voor dingen als 'oerwoud', bladeren, abstracte dingen enz is dat niet nodig natuurlijk, ik wil jullie juist zo veel mogelijk de vrije hand laten om iets moois te verzinnen.
Die brand-guide geldt alleen als je echt het logo wilt gebruiken of het volgens die 'merk-regels' wilt doen. Dat hoeft van mij niet, ook alleen het aapje uit het logo mag wat mij betreft los gebruikt worden.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:09

Ik vind het echt een hele leuke opdracht! Ben nu wat inspiratie aan het op doen en ga zo beginnen met een ontwerp te tekenen :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:23

Leuk dat jullie het leuk vinden, ik ben érg benieuwd wat er uit gaat komen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:35

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:37

Aahw..schetig <3

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:53

Heb je enig idee wat het max aantal gasten gaat zijn dat je op jullie locatie kan onderbrengen? Zit daar een limiet aan?

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:56

Ahhhh wat lief Francis <3

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:46

Eh, in't auditorium passen max 300 personen, een staande receptie in de foyer kan nog wat meer mensen herbergen, maar een bruidstaart is meestal alleen voor de 'daggasten', meestal direct na de plechtigheid bij een toast of of als dessert bij een diner. Dat hangt vaak af van de tijd dat de plechtigheid is en zal ook per stel verschillen. Maar ik denk dat er maar weinig stellen zijn die een bruidstaart voor bijv. iedereen op een grote receptie nemen. Daar zijn ze gemiddeld gewoon te duur voor, dan zal men snel voor gebakjes ofzo kiezen (kan natuurlijk leuk zijn om in zo'n geval cupcakes/petit fours aan te bieden met dezelfde versiering als op de bruidstaart, maar misschien draaf ik nu door ;) )

Maar als je tussen de 20 en 50 personen aan houdt denk ik dat dat voor de meeste bruiloften wel ongeveer de lading dekt, zeker bij Apenheul omdat we ook gewoon niet zo groot zijn en onze zalenruimte niet onbeperkt. We zijn geen Burgers Zoo of groot zalencentrum.
Maar we kunnen natuurlijk ook prima aangeven als een taart niet groter kan worden dan een x aantal personen. Als het dan toch een grotere bruiloft wordt kunnen we voor die mensen gewoon de Apenheultaart niet aanbieden. Wij werken veel meer met dat soort limieten. Onze horeca arrangementen zijn bijv. pas te boeken vanaf 20 personen. Voor minder kan het gewoon niet... En er is 1 buffet, het Orang Oetan buffet, waarop een uitzondering gemaakt is, die kan pas vanaf 50 personen geboekt worden... voor minder kunnen we 't gewoon niet én kwalitatief goed én winstgevend bieden. Heel simpel...
Je hoeft je taart wat mij betreft dus niet zo te maken dat hij onbeperkt uit te breiden is ofzo, geef van je eigen taart aan wat de minimum en maximum mogelijkheden zijn, dan kunnen we daar gewoon rekening mee houden. Bij Apenheul is goede kwaliteit belangrijker, we verkopen liever 'nee' dan dat we iets aannemen wat ons eigenlijk boven de pet gaat en daarmee van mindere kwaliteit wordt.

Persoonlijk zou ik het wel heel leuk vinden als het een 'echte' bruidstaart kan worden, eentje die dus meerdere lagen heeft, afhankelijk van 't aantal gasten uiteraard. En of dat dan 'op elkaar gestapeld' of op een standaard is maakt me bij een echt goed ontwerp niet uit, dus heb je wel een leuk ontwerp maar kun je zelf geen 'meerdere lagen taart' maken, dan is zo'n standaard met losse taarten (eventueel van groot naar klein) ook een oplossing.

(edit, even het warverhaal wat aangepast, viel geloof ik nogal in herhaling :o )
Laatst bijgewerkt door Francis op 26-06-11 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:50

Duidelijk :j

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:06

Echt leuk! Ben ook al aan het brainstormen ;)

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:12

Francis wat mag zo'n taart max. kostten. Denk niet dat dit een onbelangrijk iets is. Want in een taart maken zit veel tijd (wat niet te betalen is)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:41

tja, daar heb ik dus geen verstand van (wat zoiets aan kostprijs kost dus). Je mag er uiteraard winst op maken, doet de bakker ook als we'm daar zouden bestellen. Je mag dus zeker ook je tijd doorberekenen. Ik kan wel even kijken op 't werk morgen, ik heb in de banqueting-map wel een prijs indicatie voor bruidstaart van de afdeling Horeca gekregen, daar staat dan gewoon een bedrag per persoon in.
Dat is ook hoe ik het aan wil bieden, zij kunnen een taart bestellen, geven het aantal personen aan en ze betalen dan een x-bedrag per persoon. Stel dat het bedrag uiteindelijk op 4,50 per persoon komt (ik gil maar weer wat hoor), inclusief winst voor de taartbakker, inclusief onze kosten en winst, dan betalen ze voor een taart van 25 personen dus € 112,50. Is dat reeel? Geen idee dus maar volgens mij bied een banketbakker z'n bruidstaart ook voor een x bedrag per persoon aan toch?
We hebben laatst een feest gehad waarbij een soort van bruidstaart moest komen en van de cateraar hebben wij dus ook prijzen per persoon gekeregen, waar wij dan nog weer iets bij op drukken voor dekking van kosten en winst (tja, er moet toch ook gewoon geld verdiend worden, we zijn tenslotte een ongesubsidieerde stichting die volledig op eigen inkomsten moet draaien ;) Voor ons geen gemeente/overheids subsidies zoals voor Emmen of Rotterdam...)
De taart mag om kostendekkend te zijn dus ook gewoon een minimum grootte/aantal personen hebben als je dat wilt, bijv. een taart voor minimaal 20 personen... Als ze met een kleiner gezelschap komen krijgen ze de rest gewoon mee naar huis ;)
Maar misschien is dan een kleinere taart om aan te kunnen snijden met verder cupcakes of petit fours (cupcakes hebben toch geen vulling, zijn toch eigenlijk gewoon 'saaie' cakejes die ge'pimpt' zijn?) een idee. Ik weet niet hoor, zoals gezegd, ik ben absoluut geen taartenbakker dus heb echt geen idee...

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:51

Ja wat je zegt komt in de buurt denk ik hoor.. ik vraag tot nu toe zo'n €3,25 p.p. voor een bruidstaart.
Voor mijn 'normale' taarten heb ik vaste prijzen per maat.

Cupcakes zijn ook te vullen trouwens! ;) Met bijv. jam in het midden. (gebeurd meestal met spuitzak).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:00

Oh ok, dan zou een bedrag in die orde van grootte dus wel in de buurt komen idd...
Zie je, totaal geen verstand van taart bakken (hmm, van taart eten de te meer :9 ) Dan zouden versierde cupcakes dus ook een optie zijn bij grotere aantallen... nou ja, ik laat jullie fijn je gang gaan en ga wel zien wat er uit komt.
Uiteraard verwacht de afdeling Sales (we zijn met z'n drietjes en dan nog 3 dames van de receptie die in ons hoekje zitten ;) ) wel een proef exemplaartje van het winnende ontwerp, we moeten natuurlijk wel testen of 'ie ook lékker is! :9 :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:03

Of 'ie lekker is, ligt weer aan de vullingen _O-

Ik heb mijn ontwerp ingestuurd via pb :D

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:05

Jaaaa hee ik heb alleen een A4 ontwerp dus proeven raad ik dan niet aan := haha!
Nouja als ik win... "als" dan neem ik meteen de uitdaging een proeftaartje op te sturen... dat schijnt toch te moeten lukken, ook erg leuk om te zien of hij heel blijft ;)

Goedzo MM! Ik ben ook al bijna klaar...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:09

Degene met 't winnend ontwerp (ook de 'papieren') mag uiteraard een proeftaartje langs komen brengen en dan gelijk de locatie bekijken en 't park bezoeken ;) We zijn niet lu11ig bij Apenheul ;)

[edit] hmm, bedenk me nu dat we ook geen bezwaar hebben in alle ontwerpen als proeftaartje... niet allemaal tegelijk natuurlijk O:) Dan kunnen we pas echt testen en een 'weloverwogen keus maken' :D :9 O:)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:12

Haha sneakerds :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:27

:D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:37

_O-
MM, je bent wel snel hoor :D
Ik ben net terug van een fair, daar stond iemand die ook cupcakes verkocht...... :x :=

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:38

Niet te vreten of zag het er niet uit :=