Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 09:46

D_M: kook jij de azijn niet? Ik gebruik altijd kokende azijn om in te maken, dan trekken de potten nog een beetje vacuum, en ik vind dat het zuur dan net nog even beter intrekt, maar dat kan verbeelding zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:22

kynshiri schreef:
grrr ik had een reuzenbloemkool staan, maar die vreetzak van een knol is uitgerekend de dag voordat ik ze wilden oogsten uitgebroken :(

En hij heeft je bloemkool opgevreten???? :oo

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:41

hoi allemaal,

ik wil me ook graag melden in dit topic.

ik heb sinds vorig jaar een eigen wei en ben deze zomer begonnen met een moestuintje. ik heb tot nu toe alleen nog maar groente die ik gekregen heb, want ik was zelf nogal laat met zaaien. ik heb nu sla, tomaten en aardbeien.Afbeelding

voor de sla heb ik een zelfgemaakte bak van half ingegraven grindtegels en daarop oude ramen.

de sla groeit echt super goed, ik voorzie de hele familie van sla :D en iedereen vind hem veel lekkerder dan de sla in de winkel
Afbeelding

ik heb ongeveer 15 tomatenplantjes. ze pastte niet meer in m'n kasje, dus ik heb ze overgepot in potten.
ik ben vandaag begonnen met het bouwen van een kas, m'n tomaten houden namelijk niet zo van de regen van de afgelopen dagen en beginnen helemaal geel te worden. m'n tomaatjes begonnen net te groeien, dus ik vindt het zonde om ze weg te laten rotten.

het wordt zoiets, maar dan dus zelfgemaakt:
Afbeelding

iemand nog tips hoe ik het plastic het beste aan de buizen kan bevestigen?

voor m'n aardbeien planten ga ik ook een tunneltje maken, want de vogels zijn me nu steeds voor. het materiaal heb ik liggen, zoiets moet het worden: Afbeelding

verder heb ik van m'n oma een grote bak met koeienmest korrel gekregen. weet iemand wanneer je die het beste kan gebruiken en voor welke planten?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 07:57

Welkom Loulou! Leuk dat je ook aan het moestuinieren bent geslagen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:41

Nee ik kook het niet, zou wel kunnen maar mijn insteek is dat we het opeten zodrag het kan en niet nog jaren willen bewaren :)

Koemestkorrel doe ik in het voorjaar en najaar. Ik denk dat ik het in de moestuin deze week nog een keer extra doe.

Heb je een foto van je slabak?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:43

Ik gooi altijd een berg paardenmest op mn tuintje, dat laat ik even liggen en dan spit ik mijn tuintje om. Zo doen mijn zeer ervaren moestuinhoudende buren het ook dus dat zal wel goed zijn!!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:47

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:48

Ik heb hem meteen bij mijn favorieten opgeslagen!!! hardstikke leuk!!

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:57

oh ik sprak een man op de volkstuin helemaal trots dat hij 2 mollen gevangen had *snif*

hebben jullie trouwens ook zoveel naaktslakken?ze vreten alles op... en met die regen is de escargo ook zo weg ;(

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:53

Bij mij stikt het ook van de slakken. Die hebben een goede zomer volgens mij.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:41

idd hier ook slakken te over, als ik savonds in het donker door de tuin loop hoor ik het kraken (dus dat heb ik 1x gedaan en gelijk niet meer) ik zie ze zelfs bij de achterdeur zitten, een hele slakkeninvasie hier joh!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:28

Welkom hier Loulou, klets gezellig mee. Je tuin ziet er leuk uit!

Slakken heb ik in de moestuin gelukkig niet zoveel. En niet alleen slakken hebben een goede zomer, ik geniet ook van dit weer. Het hoeft niet steeds te regenen maar deze temps vind ik helemaal geweldig en alles groeit goed in de tuin.

@Diana, idd *snik* vanwege de 2 mollen.
Dat vind ik juist zo leuk aan m'n permacultuurtuin. Alles is welkom..... nou ja, luis ben ik niet zo heel blij mee, zeker niet in grote getale maar ach, hoort er ook bij en leuke bijkomstigheid daarvan is dat je allerlei zweefvliegjes in je tuin hebt die de boel bestuiven en lieveheersbeestjes dus ach, aan alle nadeel zit ook weer een voordeel :+

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:36

Diana_Mabel schreef:
Heb je een foto van je slabak?

ik zal deze week even een foto maken :j

en ook van mijn andere projecten :)

ranna schreef:
Welkom hier Loulou, klets gezellig mee. Je tuin ziet er leuk uit!

hihi dat is mijn tuin niet hoor, maar een voorbeeldplaatje van internet. was het maar waar ;) :D

ik heb veel naakslakken, maar gelukkig niet in m'n moestuin. ze zitten vooral bij m'n rijbak en daar heb ik er geen last van.

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:57

hier een stille meelezer , die al tijden meeleest en jullie toch eens wil bedanken voor alle goede tips en voorbeelden

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:04

Even foto's van onze tuin toen we terug kwamen van 2 weken vakantie :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

zo lang niet meer geweest :P

mijn paprika heeft vrucht :D

diana_mabel ziet er goed uit :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:09

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:26

die is ook leuk!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:36

die is gaaf :D

mijn paprika wordt al groter haha

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:24

Wij hebben een giga appelboom in de tuin staan maar buiten wat appeltaarten en appelmoes doe ik er weinig mee. we voeren er heel wat aan de paarden en de paarden uit de buurt smikkelen ook allemaal.
Nou hebben we bedacht dat appelcider misschien wel wat is maar.... daar heb je allemaal moeilijke ingredienten voor nodig. Heeft iemand van jullie nog een idee wat we ermee kunnen?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:28

Appeljam is ook heel lekker. Of je bakt pannekoeken en na die tijd even wat stukjes appel met wat walnoten bakken en dat over de pannekoeken. Als je een keukenmachine met sapcentrifuge hebt kun je ook heerlijke verse appelsap maken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:31

Stukjes appel in pannenkoeken en in cake doen we zeker wel, maar schiet niet op.Het zijn hele grote appels.
Ik praat niet over honderden appels hoor..... eerder duizenden...
Helaas zijn ze niet zo lekker om zo te eten. ze zijn heel erg zuur. Maar wel erg lekker in de moes en taart dus.
Maare keukenmachine en sapcentrifuge, vertel!! bij mijn ouders staat een heel uitgebreid keukending op zolder. eens kijken wat ik daar evt. mee kan!!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:53

wat je kan doen suuzepuus: bij ons kan je zo naar zo'n sapmachine gaan, ze gaan daar in belgie mee rond en dan wordt je appels tot appelsap getrok en vaccum verpakt in van die kistjes (zoals je wijn drinkt)! ik weet niet of dit in nl is?

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:18

Als je het zelf maakt en de appelsap verhit in de flessen tot 80 graden voordat je ze dicht maakt (kan door ze in eeh hele grote pan met water, wat je op 80 graden houdt, te zetten) is het nog lang houdbaar ook. Zelfgemaakte appelsap is veeeeeel lekkerder dan uit een pak.

Als het te veel appels zijn voor een keukenmachine zou je een professionelere machine kunnen kopen (of huren zoals Charlot noemt zou helemaal mooi zijn) en dan bijvoorbeeld de appelsap in een kraampje langs de weg verkopen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:13

Charlot schreef:
wat je kan doen suuzepuus: bij ons kan je zo naar zo'n sapmachine gaan, ze gaan daar in belgie mee rond en dan wordt je appels tot appelsap getrok en vaccum verpakt in van die kistjes (zoals je wijn drinkt)! ik weet niet of dit in nl is?

Helaas hebben ze dat in nederland niet. Ik heb daar vaker van gehoord. lijkt me super leuk!!
Ik wilde ook al gewoon appels in een zakje langs de weg gaan verkopen. We wonen aan een doorgaande weg dus wie weet!!!
Ik zal eens verder gaan kijken naar het maken van sap en bij mn moeder op zolder gaan kijken hoe en wat dat apparaat allemaal kan (weet ze zelf ook niet vrees ik)
Eerst maar eens proberen of het lukt en te drinken is voor ik een duur apparaat ga kopen. Het zijn erg zure appels van een onbekend ras dus hoe ze het doen in sap weet niemand!!