Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:47

Cola lijkt mij juist weer andere ongewenste beestjes aan te trekken, lees: wespen...

Van slakken moet ik ook niets hebben; gelukkig valt het bij ons mee dit jaar.
Vorig jaar hing ik ongewenst in de appelboom toen ik op zo'n gladde rakker ging staan. :+

@ Kaka: ik kreeg een goed advies van Ibbel: stop met staren.
Het gaat inderdaad niet zo snel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:06

Mijn tomaten in de kas zijn nog niet eens 50 cm. Wacht maar rustig af. In augustus zitten die van mij tegen het dak (op 2.40m).
Wel de okselscheuten/dieven weghalen, zodat alle groei naar boven gaat!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:51

Ibbel schreef:
Mijn tomaten in de kas zijn nog niet eens 50 cm. Wacht maar rustig af. In augustus zitten die van mij tegen het dak (op 2.40m).
Wel de okselscheuten/dieven weghalen, zodat alle groei naar boven gaat!

Leg eens uit ?
Zijn dat de onderste bladeren die er vreemd bijhangen?

_Ananas_

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:57

Ik doe eigenlijk nooit dieven :o Tot nu toe altijd al zo verschrikkelijk veel tomaten gehad dat er niet tegen te eten was (cherrytomaten) en dit jaar heb ik cherry, gewone en pomodori _O-

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 00:00

Volgens mij was de zon mijn aardbeienplant iets te veel := Kwam vanavond thuis en hij hing helemaal slap :oo Terwijl hij wel genoeg water heeft gehad := Was wel helemaal uitgedroogt vandaag maar was ook snikheet hier. Hopelijk heeft die plens water nog wat goeds gedaan want zaten al veel beginnende aardbeien aan!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:33

* stopt met naar de tomatenplant staren *

Ik heb vanochtend ontdekt dat ik meer ongenode bezoekers in de tuin heb: mijn bloeiende rozen zitten vol met torren die zich te goed doen aan de bloemblaadjes ^) I totally disagree natuurlijk, maar ik kan niet ontdekken wat voor soort tor het is en wat ik er aan moet doen... ideeen? Het is een zwarte tor met oranje-achtige schildjes en hele lange achterpoten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:54

MarvanTom schreef:
Zijn dat de onderste bladeren die er vreemd bijhangen?

Nee, dat zijn de kleine zijscheutjes die in de oksel van (alle) bladeren ontstaan, als je ze niet weghaalt. Laten zitten maakt dat je een onhandelbaar geval krijgt, met veel te veel scheuten die elkaar in de weg zitten, waardoor schimmels ed een kans krijgen, de tomaten niet rijp/zoet worden omdat er onvoldoende zon op komt, en meestal worden het ook nog kleinere tomaten.

Ténzij je een struiktomaat hebt gekocht, dan moet je juist niet dieven. Struiktomaten groeien niet de hoogte in, en als je daar de zijscheuten van weghaalt hou je geen plant meer over. Er zijn overigens maar heel weinig struiktomaten en die worden echt als zodanig verkocht. Wordt het er niet expliciet bijgezegd, heb je gewoon een topgroeier (één die dus als 1 lange sliert naar boven zal gaan, als je 'm netjes dieft) als je een tomaat koopt (of zaait).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 13:18

ranna schreef:
Met cola??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Gaat de boel idd toch vreselijk van plakken.
Als m'n Ecover-goedje op is wil ik idd dat mengsel van spiritus/zeep eens proberen.
Tnx.

Een natuurlijk middel tegen bladluis; pluk een flinke armvol brandnetels en zet die in een emmer heet water, laat een nacht trekken en de volgende dag met een gieter of plantenspuit goed over je planten verdelen, ook de onderkant van het blad.
Kost je geen cent, nouja, 2 cent voor een emmer water, je moet alleen wel die brandneters plukken :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:01

Ik ga toch maar mijn appelboom bevrijden van de stippelmot.
De spinsels hangen ook in de takken waar we vlak langs moeten lopen en dat is niet prettig als je een stel van die kriebelbeesten op je hebt zitten.
Helemaal een ramp als je er vol met je haar in loopt...
*zie een hysterisch rennende Mar richting huis of stallen, wild op haarzelf meppend om van die rupsen af te komen*

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:51

Ha ha, ja die rupsen zijn dit jaar erg aanwezig.

Ik heb vandaag mijn tomatenplanten verpot naar buiten. Ben benieuwd hoe ze het daar gaan doen. Vond het nu wel warm zat om ze de hele dag buiten te laten.

Heb ook bij het tuincentrum een balkon tomaat gekocht. Geen idee of dat wat is maar zaten al hele kleine mini tomaatjes aan. Zouden deze straks ook eetbaar worden? Stond namelijk er niet bij maar ze zagen er wel leuk uit dus mochten mee.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:55

jammie ik heb mijn eerste gezaaide radijsjes gegeten. En ze smaakten heerlijk gelukkig. De rest is nog niet rijp.
Ik heb nog sla, wortels, bieslook en ik weet niet meer gezaaid hihi dat is een verrassing.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 11:56

anneliesdj schreef:
ranna schreef:
Met cola??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Gaat de boel idd toch vreselijk van plakken.
Als m'n Ecover-goedje op is wil ik idd dat mengsel van spiritus/zeep eens proberen.
Tnx.

Een natuurlijk middel tegen bladluis; pluk een flinke armvol brandnetels en zet die in een emmer heet water, laat een nacht trekken en de volgende dag met een gieter of plantenspuit goed over je planten verdelen, ook de onderkant van het blad.
Kost je geen cent, nouja, 2 cent voor een emmer water, je moet alleen wel die brandneters plukken :+

Ja die methode ken ik.
Heb een emmer met brandnetels staan - al 2 jaar!!! Maar ik durf hem niet opendoen omdat ik denk dat ik dan van m'n stok ga :=
Schijnt ontzettend te stinken.
Moet mijn man maar even doen anders, die ruikt bijna niets _O-

Maar ik zoek eigenlijk iets dat ik niet steeds hoef te herhalen. Jaja, ben meer een luie tuinier :Y)
Maar bedankt voor de tip.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:28

Is wel natuurlijk, met die chemische middeltjes help je ook alle nuttige diertjes om zeep ;)

Ik heb op mijn klimroos nu een soort wittige aanslag zitten wat je eraf kunt wrijven, iemand een idee wat dat is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:34

Meeldauw. Schimmelinfectie.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:03

Anneliesdj: ik heb nu een natuurlijk middel van Ecostyle. Werkt met etherische oliën. Bij mij geen gif op m'n erf.

Je hebt natuurlijk een goede kans dat als ik met dat 2 jaar oude brandnetelaftreksel ga spuiten het wel maar once in a lifetime meer hoeft - lol. Als het waar is dat dat spul na een paar dagen al zo stinkt wil ik niet weten hoe het nu ruikt :D

Ik zie de eerste aardbeien hangen die bijna helemaal rood zijn. Oeh, het water loopt me al in de mond. 't Zijn nog hele mooie dikke ook. Denk dat ze morgen wel helemaal rood zijn :~

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:26

Ibbel schreef:
Meeldauw. Schimmelinfectie.

Dat dacht ik al, wat kan ik daaraan doen?
En hoe komt hij eraan? Ik heb 2 klimrozen naast elkaar staan en de één zit helemaal onder, de ander is kerngezond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 07:26

Sommige rozen zijn gevoeliger dan andere. Er wordt redelijk fanatiek geselecteerd op meeldauwresistentie, dus je zult één roos hebben die dat is :D

Spuiten met anti-schimmelmiddel is het enige dat werkt.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:13

ranna schreef:
Tnx.

het mengsel spiritus/groene zeep/afwasmiddel werkte hier vorig jaar top
cola zelf dus ook nog nooit geprobeerd maar vond het wel logisch klinken omdat dat net als die luizen plakt
dus plak+plak=weg luis ofzo?? zou mooi zijn

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:29

Zidore schreef:
dus plak+plak=weg luis ofzo?? zou mooi zijn

Klinkt als een naam voor een nieuw goedje. Even patent er op aanvragen en de cash komt zo binnen :D

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:30

Wij hebben ook moestuin bij de paarden, mijn broers houden het bij en zijn er altijd lekker in bezig. Ik kan niet wachten op al het lekkere vers!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:31

Mij lijkt het dat de suiker in cola alleen maar luizen aantrekt...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:07

oliebol ik heb een mengsel van spiritus en afwasmiddel gemaakt.. Ben de groene zeep vergeten :+ ^) Even kijk of dit werkt! Heb volop gespoten!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:43

Pffff... Kom ik na een weekendje weg thuis met het idee "het is heel warm geweest dus m'n plantjes zullen vast veel gegroeid zijn" kijk ik in mn tuin: Zijn de meeste bakken met plantjes gejat! M'n Koriander, Peterselie, munt, pompoenen, tomaten.... Allemaal weg! Nou ik wens ze er veel succes mee... Als ze er ook nog een dressing bij willen moeten ze volgende keer maar aanbellen zeg...
Ze hebben het ook echt gejat voor de plantjes, want de bakken waar "onkruid" in stond hebben ze niet meegenomen, terwijl dat wel de mooiere bakken waren...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:53

Wat vervelend balli! Dat is niet leuk thuiskomen.
Dat nog wel op je verjaardag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:54

annepanne schreef:
oliebol ik heb een mengsel van spiritus en afwasmiddel gemaakt.. Ben de groene zeep vergeten :+ ^) Even kijk of dit werkt! Heb volop gespoten!

Volgens mij is dat ook hoe mijn moeder het vroeger deed, of met alleen spiritus en groene zeep, ze had iig maar 2 ingredienten, ik denk dus dat het wel werkt ;)

@balli; Dat is ook idioot, plantjes jatten, alsof ze geen paar euro hebben om een zak sla en een komkommer bij de super te halen :+
Wel jammer dat je nu weer overnieuw moet beginnen. Heb je al in de buurt gekeken? Kan ook zijn dat het 'gewoon' vandalen waren en dat ze de bakken/planten ergens in de sloot gedumpt hebben.