[Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_h

Re: [Foto+Werkwijze] Marsepein Boltaartje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:00

Nou net mijn bestelling gedaan, ruim 60 euri maar dan heb je ook wat hoop ik.
Ik heb ook een roller besteld, die de marsepein p'sies op de goede hoogte rolt ik hoop dat het wat is.

a.s weekend ga ik met mijn zus (kok) even wat proberen.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:42

Leuk! Net Marshmallows gehaald. (Die van de euroshopper waren ook die gesuikerde) dus maar van Haribo. En cakemix, bloem, vanillearoma en poedersuiker. Van het weekend misschien maar een voor m'n oma maken, gevuld met botercréme.

Moet je voor fondant ook eerst afsmeren met botercréme?

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:12

Net de fondant gemaakt, maar wat plakt dat zeg!
En moest je dat in de koelkast bewaren? Heb het nu in huishoudfolie in een bakje gedaan en in de kelder gezet. Maar 1 bolletje (wat er nog allemaal op de tafel zat geplakt) Valt heel snel uit elkaar en die andere niet. Zit er dan teveel poedersuiker bij of wat??

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 20:14

Ja, ook voor fondant afsmeren met botercreme, ook voor mmf.

Nee, je bewaart het niet in de koelkast, gewoon luchtdicht op een donkere plek. Als het te droog is moet je het gewoon doorkneden en dan wordt het soepeler, als het teveel plakt poedersuiker toevoegen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 23:14

_Judith schreef:
Net de fondant gemaakt, maar wat plakt dat zeg!
En moest je dat in de koelkast bewaren? Heb het nu in huishoudfolie in een bakje gedaan en in de kelder gezet. Maar 1 bolletje (wat er nog allemaal op de tafel zat geplakt) Valt heel snel uit elkaar en die andere niet. Zit er dan teveel poedersuiker bij of wat??

Hehe zoals ik een aantal pagina's terug al zei "kleverig" is voor dit spul écht een understatement. Clown
Ik vraag me trouwens af of botercreme vulling wel een goed idee is bij mmf. mmf is namelijk echt onwijs zoet van zichzelf en ik vond zelf botercreme ook erg zoet, dus krijg je dan niet een vreselijke mierzoete taart? Zou je dan niet beter met jam vullen ofzo? Ik weet het ook niet hoor, denk het alleen maar, misschien dat nienewiep een idee heeft? Lachen

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:08

Tsja, taart is gewoon zoet. Je kunt wat lemoncurd door de botercreme doen, dan wordt het wat frisser. En ook een frisse vulling nemen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:25

Zo, ik heb een flinke bestelling geplaatst bij de webshop.
Voorlopig heb ik even genoeg marsepein, botercrème, kleurstof, tylose en versiersels. Nagelbijten / Gniffelen
Bankrekening zegt *auw*.
Hoop dat het spul er voor het weekend is. Haha!

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:28

Ik baal dat ze de extra blanke marsepein niet meer in 5 kg verkopen. Scheve mond Omdat ze nu die nieuwe hebben, maar die wil ik niet.

En 5x 1 kg is weer zo duur, en 1x 14 kg weer te veel.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:34

Wat kost de marsepein uit de webshop eigenlijk?
Hier op de markt is het 6 euro per kilo, valt best mee dus Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:42

Nienke dat dilemma had ik dus ook. 14 kg is véél te veel voor mij, maar 5 losse kilo's erg duur. Heb nu 3 kilo besteld, maar het is wel zonde.
Die nieuwe waag ik me ook niet aan, je leest er te veel slechte verhalen over.

MM wat voor marsepein is dat? Je moet eigenlijk wel 1:3 hebben, met andere is niet goed te werken.

In de webshop hebben ze 2 versies. 1 van 6.95, en 1 van 7.95. Ik neem altijd die van 7.95. Lachen

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:18

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor marsepein het is. zag het liggen tijdens het langslopen, maar ik heb nog liggen.
Dat niet goed werken met andere verhoudingen verklaard wel misschien waarom mijn marsepein scheurt! Ik heb uit Duitsland gehaald, maar kan de samenstelling niet vinden helaas. Staat wel op dat het ook voor boetseren enzo is?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:19

Ow en Mocca, kunnen evt samen bestellen? Als er nou nog iemand meedoet ofzo? Zie dat je ook in wveen woont, das vlakbij!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:26

MM net te laat!
Heb mijn bestelling net vandaag gedaan, sorry.
Als ik dit had geweten had het wel handig geweest ja, konden we de verzendkosten ook delen. Lachen
Volgende keer?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:32

Ik wil dit weekend me er ook aan gaan wagen, maar wat is nu het ultieme om mee te beginnen? Ik zie zo veel verschillende dingen voorbij komen aan vullingen etc dat ik het overzicht kwijt ben Nagelbijten / Gniffelen

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:32

Het makkelijkst en het lekkerst vond ik tot nu toe gewoon cake bakken en dan botercreme ertussen doen en afsmeren en dan marsepein eroverheen!

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:22

_Judith schreef:
@ Dienetje;

Klop in een kom 4 eidooiers met 35 gram suiker tot een luchtige romige créme, die als een dik lint van de garde loopt.

Klop in een vetvrije kom met een schone garde 4 eiwitten met een snufje zout heel stijf. Voeg tijdens het kloppen geleidelijk 55 gram suiker en 2 zakjes vanillesuiker toe. Schep het eiwit en 2 theelepels citroenrasp op de dooiercréme. Zeef er 60 gram bloem en 40 gram maizena boven. Spatel alles luchtig door elkaar. Bedek de bodem van een springvorm (of iets anders Tong uitsteken) met bakpapier en vet het met blue band in. Giet hierop het beslag en strijk het glad.

Bak de biscuit in het midden van een voorverwarmde oven van 165° in ca. 50 min. gaar. Laat de bodem eerst iets in de vorm afkoelen, en stort deze dan op een taartrooster. Laat het verder afkoelen.

(Zo staat het in het boekje, maar dan maken ze er een andere taart van (slagroomtaart) en het dikgedrukte zijn de ingredienten. *LOL* )

Heel erg bedankt. Laat ik de citroen rasp weg. Zal toch geen effect hebben? En de rest kan ik allergie proef maken. Heb net me marsepein gekleurd en ga morgen dus lekker knutselle.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:50

Een beetje citroen rasp is wel lekker hoor, je proeft het vrijwel niet.

Ik ben nu cupcakes aan het bakken, want mijn ah kant en klare citroen cake moest op Lachen

Overigens ga ik er niet iets moois van maken, heb niet zo veel tijd en voor 9 cakejes ga ik niet al die moeite doen...
Dus alleen maar lekker oppeuzelen Vingers aflikken

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:18

ik ga ook weer taarten maken, een puzzel taart, met een rat op de voorkant Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:39

De marsepein die ik gekocht heb is 1:3, de juiste verhouding dus...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:08

even een vraagje..
hoe lang van tevoren moet je de marsepein kleuren?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:36

ik doe altijd een dag van te voren Lachen

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:44

dank Haha!

Danielle_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:14

Nou kreeg net een mailtje dat mij bestelling verzonden is... ben benieuwd als ik thuis kom vanavond.

Even een vraagje, ik heb via de webhop de mix voor botercreme gekocht. Ik wil voor mijn verjaardagstaarten een lekker frisse vulling in de taart hebben. Nu was mijn idee door de botercreme voor de vulling wat citroensap (uit flesje of vers geperst) te doen. Kan dit? Ik kon het niet vinden op de leukste taarten. nl

groetjes

p.s deleukstetaartenshop.nl heeft het volgens mij extra druk met alle crea bea dames van bokt.nl hahahaha.

9 oktober heb ik vanuit het buurvrouwen groepje een hightea avond ;D jah het klinkt bejaard ahhaha. de oudste is 35 maar aghhh als je maar lol hebt.
Als mijn boltaartje lukt introduceer ik hem daar... ben benieuwd naar de reacties.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:53

Danielle, dan kun je het beste een deel van het water dat je bij de mix doet vervangen door citroensap, en niet het er pas later bij doen.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:33

Ga morgen met de fondant en botercréme boltaartje maken Haha! Weet alleen niet of ik genoeg fondant heb..