Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:51

Oh, haha, dan ben ik zo laat ermee! :D

Ik probeer inderdaad ook graag nieuwe dingen! Ik vind een bepaald menu volgen altijd lastig, want dan heb ik altijd dingen te veel of te weinig aan het einde van de week, maar ik kies ongeveer 3 tot 5 recepten per week uit van the Green Happiness om te maken. Deze week heb ik 'appeltaart' op brood gemaakt uit de oven (speltboterhammen met een mengsel van ongezoete appelmoes, een kleine appel, kaneel, rozijntjes, amandelmelk, pure chocolade), auberginerolletjes met zelfgemaakte hummus, een 'ontbijttaart' (rode vruchten, geraspte wortels, ongezoete amandelmelk, boekweitvlokken, havermout, kokosolie), rode-kool-sandwiches, zoete aardappel-lasagne en nog veel meer gemaakt! Echt leuk om mee te experimenteren!

Dus ik verheug me nu al op nieuwe recepten voor aankomende week! :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:16

Dat is ook een toffe manier! Ik ga the Green Happiness eens opzoeken :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:43

Via de site hebben ze veel recepten, maar heb inmiddels hun boeken ook gekocht! :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 15:25

Sorry als het hier niet hoor, maar ik heb een vraagje wat betreft vegetariër zijn

Sinds een week of drie eet ik vegetarisch, maar omdat ik een eet probleem heb is het voor mij vooral heel belangrijk om nog wel hetzelfde aantal calorieën binnen te krijgen als gewoonlijk. Vandaar dat ik bijna altijd nep vlees eet om het op te vangen. Alleen sinds ik dat ben gaan eten heb ik vaak buikpijn (niet heel erg), iets wat ik normaal nooit heb en kleine puistjes op mijn wangen (mijn huid is gewoonlijk heel rustig en op een puistje op mijn kin na tijdens mijn ongesteldheid heb ik nooit iets). Ik vroeg me af of dit toch met de vleesvervangers te maken heeft aangezien het erger wordt wanneer ik nep vlees eet. En ook wat ik zou kunnen eten waarbij ik niet zulke reacties van mijn lichaam krijg..

Alvast bedankt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:34

Welke vleesvervangers gebruik je zoal?
Als je er gebruikt gebaseerd op soja zou je er op kunnen reageren qua huid
Vriendin van me at een periode veel soja en had toen echt een probleemhuid
Toen op de gok soja geschrapt en toen trok haar huid ook vlot bij

Edit : soja zit ook wel in veel vervangers.
Maar je moet er op letten dat je hoog genoeg zit of?

Want dan zou je ook wat meer noten kunnen toevoegen
(Ipv vlees in roerbakgerechten, maar ook gewoon een handje tussendoor , door de yoghurt etc)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 12-03-17 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 17:36

Lestrange01, wat lastig zeg! Ik heb er zelf geen last van gehad geloof ik, maar je zou eens in plaats van het "nepvlees" wat simpelere vleesvervangers kunnen proberen om te kijken of dat beter gaat. Gewoon wat peulvruchten (linzen, kikkererwten, bonen), noten of een eitje. Bijvoorbeeld wat cashewnoten door een pasta met pesto, paprika, uitjes en rucola, of een lekkere curry met linzen/kikkererwten.

Gisteren naar Veggie World in Utrecht geweest, waar praktisch alles vegan was. Vond het erg leuk om er te zijn en heb veel lekkers geproefd. Voor het eerst wilmersburger op, vond de smaak erg goed en zal het binnenkort zelf eens kopen. Alleen jammer van de korte houdbaarheidsdatum vergeleken met echte kaas. Ook heb ik wat pakjes zijdentofu meegenomen om mee te experimenteren in cheesecakes of tiramisu. Tevens heb ik ook erg lekkere fishless filets geproefd, van het merk Gardein. Vond het te duur om meteen mee te nemen (6.50 per pakje), maar mocht de craving naar visfilet toch weer erg hoog worden... ;) Des te meer vegan producten ik leer kennen, des te meer ik langzaam in mijn levensstijl kan opnemen, dus ik ben benieuwd. Ook wil ik weer meer gerechten met tofu proberen te maken.

Tevens vond ik het sowieso erg leuk (en lastig) op de beurs dat ik opeens gewoon alles kon eten wat er was! Ik had veel te veel lunchopties in plaats van keuze tussen maximaal twee gerechten die vegetarisch zijn, dat was toch wel even wennen. :D

Over visvervangers gesproken, laatst heb ik voor het eerst een pasta op met visvrije tonijn van de vegetarische slager. De tonijnsalade had ik al eens geprobeerd, maar vond ik niet zo'n heel groot succes. Deze tonijn was echter heerlijk om door mijn pasta met kappertjes, rode ui, zwarte olijven en crême fraiche te roeren. <3 Eindelijk dus een goed alternatief voor tonijn gevonden, dat ik na al die jaren toch wel erg miste!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:07

Veel Amerikaanse merken daar of niet? Ik zie die merken vaak terug bij Youtubers, hoop dus dat ze hier ook heen komen want die schijnen erg goed te doen te zijn.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:20

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:22

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:30

Riraito, veel Duitse merken geloof ik ook vooral. Er waren in ieder geval veel Duitsers die bij de kraampjes stonden.

Mazida, dat het niet heel goed voor je is, weet ik inderdaad. Ik eet ze ook slechts af en toe, maar soms vind ik het wel heel lekker. Net als bij een zak chips kan het mijns inziens geen kwaad als je het af en toe eet, zolang het maar met mate gebeurt. :P

In de praktijk eet ik zo'n twee keer per maand een vleesvervanger, gok ik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:31

Het lijkt me ook zeer onverstandig om elke dag een vervanger op je bord te kwakken. Anders leren eten is veel beter.

Als ik een vervanger neem dan deel ik dat met mijn peuter. We aten net toevallig voor het eerst in drie weken een vega schnitzel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 19:51

Duitsland heeft sowieso best wel een heel uitgebreid assortiment aan vega en vegan spullen
Zijn ook wel wat online shops te vinden die naar nl verzenden

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 20:00

Mazida, dat ligt helemaal aan welk soort vervanger je eet. Daarnaast is vlees vaak ook verre van gezond, ik denk niet dat je lichaam blij wordt van bacon oid.

Ik eet eigenlijk alleen vervangers bij dingen als stamppot of als ik bij iemand anders eet en zij willen graag vlees.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:04

Vleesvervangers zijn kant en klaar.
Hoeveel zout wordt er toegevoegd tijdens het bereiden van vlees?
Kaas is imo een luxeproduct maar is idd zout en vet. Dan lijkt het mij logisch dat kaasproducten ook zout en vet zijn.
Verder zou ik vleesjus ook niet onderschatten qua vettigheid etc.

Het is de combinatie waarin je het eet. Elke dag 3 zakken naturel chips is vegan, maar 3 bakken broccoli ook.

Ik ben nogsteeds van mening dat men bewust moet worden van eigen voedingspatroon ipv anderen aan te vallen opzich miskent/bedrogen voelen :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:44

Vaak roepen mensen ook dat ze gezonder zijn door geen vlees te eten. Naar mijn idee word je juist gezonder wanneer je meer groente en fruit eet, niet omdat je minder vlees eet. Ik denk dat mensen die vega of vegan zijn daarom ook beter uitkomen in die onderzoeken.

En als ik de hele dag plantaardig én gezond eet, dan kan ik 's avonds best zonder gevolgen een vervanger eten. Het is niet altijd maar 100% gezond, cheaten mag :P

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:26

Zou ik mij hier mogen melden? Ik ben al een lange tijd vegetariër en stap nu steeds een beetje meer over naar veganistisch, maar sinds nu een week heb ik best wel last van lichamelijke klachten en dan vooral enorme pijn in armen en benen. Herkent iemand dit? Komt dit vaker voor? ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:35

Het kan zijn dat je wat vitamine D tekort hebt. Dat hebben veel mensen in de winter, niks om je heel druk over te maken :) Ik had er 2 jaar terug ook last van. Veel buiten komen nu het weer mooi weer wordt! En laat eventueel bloed prikken voor de zekerheid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:59

B12 denk ik ook no meteen aan, gebruik je supplementen?

In het kader van niet ineens 100% het diepe in heb ik deze week al een pak amandelmelk meegenomen. Had graag hazelnotenmelk gehad, aangezien ik het eigenlijk alleen in de koffie drink en hazelnoot+koffie = <3 maar die verkochten ze niet bij de supermarkt hier (woon in klein dorp dus weinig keuze in supermarkt). Voor mijn werk wel vaak in Utrecht centrum dus ga daar wel eens bij de ekoplaza oid kijken voor hazelnootmelk.
De geur van warme amandelmelk %) dus was bezorgd. Eerste beker was ook wel heel erg wennen, maar de tweede smaakte al best wel oke prima.

Mijn man zag zijn kans schoon toen ik zei te willen gaan wennen aan peulvruchten en riep meteen "dan eten we volgende week bruine bonen met kapucijners en appelmoes *\o/* " -O- -O- -O-
Dus ik denk dat ik voor mezelf inderdaad iets van een wrap maak met wat bonen er in zoals hier werd aangeraden en voor hem een groot bord bruine bonen met kapucijners en appelmoes :=

As vrijdag heb ik jullie tip opgepakt om een klein blikje linzen mee te nemen, die gaat door de curry. Heb er wel nog een klein stukje vis voor ons tweetjes samen bij omdat zo'n blikje wel erg weinig is maar als het voldoende bevalt is zonder vis weer een mooi extra gerechtje.
En ik kwam er achter dat ik blijkbaar het boek "green happiness" heb, blijkbaar ooit gekregen van iemand dus daar staan ook nog een hoop recepten in.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:11

The Green Happiness is inderdaad een heel fijn boek! Ik maak echt vaak recepten eruit! Vaak helemaal niet moeilijk en heel verrassend lekker!

Zo heb ik vanochtend 'bananenijs' met crumble gegeten! :D Een bevroren banaan met wat vanillepoeder in de blender, dan een crumble van wat boekweitvloeken, dadels en frambozen erboven op. En ooooooh wat word ik blij van zo'n ontbijt! Heerlijk en het is net alsof je ijs zit te eten. :D

Gisteren had ik bijvoorbeeld een Quick Healthy Pizza: een bio speltpizzabodem met beetje tomatenpuree, cherrytomaatjes, courgette, artisjokharten en verse oregano. Hmmm héérlijk!

En aankomende week ga ik nacho's eten, eveneens gezonde: maïs tortilla's gesneden in driehoekjes en roosteren, en verse saus maken van sambal en avocado. Echt heel heel lekker! En veel groentes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:12

Mijn vriend heeft gisteren wraps met zelfgemaakte guacemole gemaakt, super lekker! Hij vindt het nogal lastig, dat vegan eten van mij, maar echt heel leuk dat hij toch met goede oplossingen komt :D (en dat je dus idd gewoon guacemole bij falafel kan eten ipv dat ene merk vegan mayo waar je dan helemaal zelf knoflooksaus van moet gaan maken :Y) )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:01

Hejoo, weet iemand waar je tarwegluten kunt kopen om seitan mee te maken? Liefst niet via een webshop, dat is zo snel zo duur, ik fiets liever even ergens langs :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 17:42

De molen waar ik brood haal heeft het, dus ik zou zeggen kijk eens of er een molen in de buurt zit?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:02

Er zit hier wel een molen, ik weet alleen niet of die ook een winkel heeft. Maar het is niet ver, zeker een bezoekje waard :)

Ik heb één keer seitan gegeten en dat was echt heerlijk, daarnaast ben ik ook helemaal verlekkerd geraakt door filmpjes van Bosh! en Vegan Black Metal Chef (heil seitan) dus nu moet het er maar eens van komen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 19:01

Ik haal glutenpoeder bij de broodbakwinkel een paar dorpen verderop. Maar bij de molen verkopen ze het inderdaad ook vaak.

Ik heb er zelf nog steeds geen seitan van gemaakt, dat staat nog op de planning. Ik gebruik het nu alleen om mijn brood mee te bakken.
Heb een keer seitan gehad uit blik, maar dat piepte vreselijk tegen mijn tanden :') Ik hoop dat zelfgemaakte seitan dat niet doet, want verder smaakte het super :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 00:56

Na een maand Italië van heerlijk veel kaas ben ik ook wel heel blij om terug te zijn. Afgelopen twee dagen was ik echt opgelucht om Vegan te eten.