_Nelleke_ schreef:Ik heb ook nooit op die manier gekookt maar vergis je niet dat half Nederland nog wel op die manier kookt. Vleesvervangers zijn (helaas) vaak duurder dan het vlees-alternatief. Ik had laatst de braadworst van de vegetarische slager, die was 3,29 oid, voor de grap even gekeken wat 2 gewone braadworstjes kosten: 1,25. Ik vind dat verschil echt enorm en ik begrijp waarom 90% dan voor de echte variant kiest, want die is gewoon goedkoper.
Op het moment dat vleesvervangers goedkoper zouden zijn dan het 'echte' vlees, dan denk ik dat er pas echt mensen voor een alternatief gaan kiezen.
Het is nu nog echt voor de mensen die er bewust mee omgaan en voor kiezen, en dat vind ik jammer.
Ik denk dat het niet zozeer is dat de vleesvervangers te duur zijn, maar het vlees veel te goedkoop in dit voorbeeld... Overigens pak je nu ook wel één van de duurdere vegamerken (DVS) tegenover een behoorlijk goedkoop stel braadworstjes. Als je de vervangers andere merken tegenover biologisch vlees zet, trekt de prijs al een stuk rechter. En nog even los van dit alles... vlees is nou eenmaal een luxeproduct. Geen noodzaak. Dus nóg goedkoper voor die 90% is om gewoon geen braadworst te kopen