Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:04

Je hebt vet en vet. Het vet in koekjes, margarineboter etc. is NIET het vet dat je nodig hebt en is zelfs ongezond voor je. Het is het onverzadigd vet (enkel- en meervoudig) wat essentieel is voor je lichaam. Omega-3 bijvoorbeeld werkt preventief tegen van alles en nog wat. De term "levensgevaarlijk" komt een beetje kort de bocht over, maar ik begrijp het wel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:04

Nee, dat hebben ze niet bij de supermarkt Cayenne.

Waarmee IMJ, met vet? Nee, maar ik probeer wel bewust en gezond te eten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:10

Dani_ schreef:
Je hebt vet en vet. Het vet in koekjes, margarineboter etc. is NIET het vet dat je nodig hebt en is zelfs ongezond voor je. Het is het onverzadigd vet (enkel- en meervoudig) wat essentieel is voor je lichaam. Omega-3 bijvoorbeeld werkt preventief tegen van alles en nog wat. De term "levensgevaarlijk" komt een beetje kort de bocht over, maar ik begrijp het wel.

Dat zeg ik ook, maar phormicola zegt dat het anders is, dat het onzin en achterhaald is dat verzadigde vetten slecht zijn. Ik zou dat zo graag lezen in een gedegen onderzoek! :)
Vandaar dat ik daarnaar vroeg.
Ik heb veel nascholingen met en van internisten.. ze verkondigen dan allemaal iets achterhaalds volgens phormi, daarom zou ik dat zo graag ergens terug willen zien..

edit: en dit staat er misschien banketstaaf dan ik wil laten overkomen.
Ik wil nl heel veel van mensen aannemen, maar dan wil ik het ook graag ergens terug kunnen vinden! :)

Pantykous

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:33

Je hebt verzadigde vetten ook nodig, maar in veel beperktere mate dan enkel en meervoudig onverzadigde vetten.

Transvetten, dus o.a. die in sommige koekjes, margarine en waarin vaak gefrituurd wordt heb je absoluut NIET nodig en die zijn wel slecht voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:38

IMJ schreef:
Dani_ schreef:

Dat zeg ik ook, maar phormicola zegt dat het anders is, dat het onzin en achterhaald is dat verzadigde vetten slecht zijn. Ik zou dat zo graag lezen in een gedegen onderzoek! :)
Vandaar dat ik daarnaar vroeg.
Ik heb veel nascholingen met en van internisten.. ze verkondigen dan allemaal iets achterhaalds volgens phormi, daarom zou ik dat zo graag ergens terug willen zien..

edit: en dit staat er misschien banketstaaf dan ik wil laten overkomen.
Ik wil nl heel veel van mensen aannemen, maar dan wil ik het ook graag ergens terug kunnen vinden! :)

http://jessevandervelde.com/verzadigd-v ... -je-denkt/

hier staat er wel wat over, maar dat is geen wetenschappelijke bron. Kokosolie is bv. ook verzadigd vet, maar wel heel gezond (zeggen ze nu dan he. Kan over 20 jaar ook weer anders zijn B-) )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:48

Dat is het hè? Kennis en wetenschap, het veranderd zo snel.
En toch zou ik die wetenschappelijke bronnen willen lezen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:57

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:50

phormicola schreef:
Pfff, geen idee, ik vind verzadigd vet niet zo boeiend, is niet slecht voor je :)
En ik sport idd flink!

verzadigd vet is toch juist wel slecht?
De oververzadigde vetten zijn toch onschuldig?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:51

IMJ schreef:
Het meeste vet dat we tot ons nemen zijn de verborgen vetten (of dat we tot ons zouden moeten nemen :D.)
Ben je er heel bewust meebezig Karin?

Hmm, eerst een account aanmaken, doe ik later wel.
Is best leuk om is bij te houden en dan echt alles wat je in je mond stopt invullen!

Kan me voorstellen dat je het goed zat bent!!

ik houd alles bij via de voedingswijzer, ik vind het bere interessant!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:45

Om even terug te komen op de havermout :)) Ik heb er vanochtend kaneel, gemberpoeder en een beetje nootmuskaat doorheen gedaan, aanrader!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:52

Ik ben van mening dat je moet doen/eten wat voor jou zelf goed voelt.
De een voelt zich prettig bij het schrappen van vetten, de ander vindt het prettiger om mindersuikers/koolhydraten te eten.

Om af te vallen is het gewoon heel simpel.
Minder Kcal eten dan je normaal gesproken doet.
En voldoende bewegen.

Voor een vrouw is het gemiddelde 2000 Kcal per dag
Ga je daar 200 onder zitten, dan zal je sowieso afvallen :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:06

ik ben in de luxe dat ik geheel niet op vetten hoef te letten....
in de zin van dat ik moet afvallen dan, ik moet over het algemeen gesproken aankomen, ik heb standaard ondergewicht en de dietiste (waar ik een aantal jaar geleden voor het laatst geweest ben) ziet me liever minimaal 5 kg zwaarder om een beetje een buffer te hebben voor als mijn darmen weer eens opspelen. Dan val ik nl snel af en heb ik totaal geen trek.

Wel gebruik ik natuurlijk mijn gezonde verstand, ik moet redelijk wat eten om op gewicht te blijven (laat staan aankomen) maar ik ga dat niet allemaal zoeken in vette producten, het levert natuurlijk wel de meeste kcal maar echt gezond is dat niet. Plus dat mijn darmen dan ook gaan protesteren en ik het juist slechter opneem (omdat de 'doorloopsnelheid' van mijn ontlasting :') errug hoog wordt) wat ook weer niet de bedoeling is.
Door mijn darmziekte kan ik bepaalde dingen toch al slecht verteren en moet ik altijd een beetje opletten met wat ik eet (naast dat het glutenvrij moet zijn), bepaalde producten kunnen mijn darmen gewoon slecht verteren en wordt mijn ontlasting dunner, op zich is dat nog niet zo'n probleem maar die producten moet ik niet dagen achtereen gaan eten want dan raken mijn darmen zo van slag dat het kan leiden tot een opvlamming. (Maiskorrels is zo'n product bijv, had chili con carne gemaakt deze week, maar dat moet ik geen 2 dagen achtereen eten want ik breng dan fors meer tijd door op het kleine kamertje :P)

De enige keer dat ik echt op mijn vetten moest letten was maar een paar dagen ivm een vet-resorptie test/onderzoek ivm mijn darmziekte dus, maar daar stond redelijk aangegeven wat je precies wel en niet mocht eten en hoeveel gram vet er in alles zat...

Het zo strict in de gaten houden van vetten danwel khd zou in mijn geval een slecht teken zijn lol, aangezien ik een ex eetstoornispatient ben. In die tijd hield ik me op zich niet bezig met vetten, wel met kcal, maar ik ben juist blij niet meer obsessief etiketten te lezen of kcal te tellen :P

Hier heb ik net weer havermoutpannekoeken op, gisteren ook al maar ik had nog beslag over van gisteren toen had ik nl minder trek als ik dacht te hebben van te voren.
Aankomende week hoop ik een keer havermout met aardbeien te proberen ipv banaan en kaneel, vorige week waren de aardbeien op de markt al op dus ging dat helaas niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:34

Welke darmziekte heb je?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:06

coeliakie (maar dan een aparte vorm, refractaire coeliakie type 1 om precies te zijn)
ofwel ik moet glutenvrij eten, daarom eet ik dus ook 'duurdere' havermout, nederlandse havermout is nl niet glutenvrij ivm kruisbesmetting met tarwe (en ik heb het uitgeprobeerd en werd er goed ziek van, de kruisbesmetting is dus 'vrij hoog')

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:05

Trouwens vannochtend heb ik ook iets heeeel lekkers gehad.
Banaan en kwarm met havermout in de blender en daarna wat mueslie erdoor :9

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:35

Die smoothies moet ik ook eens proberen! Heb alleen geen blender, kan ook wel met de staafmixer toch?
En die havermoutpannenkoeken, zijn die koud ook lekker als tussen-hapje? (morgen op stap met een nogal forse vriendin, en zou mooi zijn als we dan ipv een broodje vette hap een havermoutpannenkoekje kunnen pakken ;) ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:37

Banaan in de blender vind ik altijd gruwelijk zoet worden, snap niet waarom!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:50

Many schreef:
Om even terug te komen op de havermout :)) Ik heb er vanochtend kaneel, gemberpoeder en een beetje nootmuskaat doorheen gedaan, aanrader!

bijzonder, kaneel kan ik me nog wel voorstellen, maar nootmuskaat? ik zal het eens proberen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:58

Nootmuskaat vind ik eng :')

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:03

zelf gebruik ik het eigenlijk alleen bij groente, maar misschien is het wel een verrassende combi.....

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:51

Ik zou er ook geen al te grote lading op mikken :D Maar ik las het regelmatig in Amerikaanse recepten (cinnamon spice noemen ze het dan vaak) en heb het maar eens voorzichtig uitgeprobeerd. Ik was ook een beetje bang voor de nootmuskaat, maar als je er niet teveel van gebruikt, geeft het een beetje pit aan je havermout, heel lekker!

[edit] In speculaaskruiden zit trouwens ook vaak nootmuskaat :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:00

oke, cinnamon is toch ook kaneel, zijn deze kruiden wellicht familie van elkaar?

Tja, speculaas/kaneel/nootmuskaat kan me indenken dat het elkaar qua smaak raakt.
Weet je wat: ik ga het morgen meteen proberen!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:08

Eeek! Nootmuskaat bij de havermout kan ik me niks bij voorstellen. Ik wacht even af op dappere havermout-eters die het gaan uitproberen voordat ik me er zelf aan waag :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:43

Het lijkt mij ook niks en ik ga dat ook niet proberen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:21

het zit ook in speculaaskruiden, dus zo gek lijkt het me eignlijk niet :P Als je een heul klein beetje doet, en icm gember en kaneel.....