De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:54

anneliesdj schreef:
Mijn moeder zegt altijd dat je moet wachten tot ijsheiligen, dat is 11 mei, dan weet je zeker dat het niet meer gaat vriezen.
Maar ik wacht zelf altijd tot begin april, dan zou het ook goed moeten zijn.

Dat is onzin. Ijsheiligen hou je aan voor vorstgevoelige planten. Dat zijn er best veel.
Maar heel veel verdragen prima vorst en die kun je voor de ijsheiligen buiten zetten/zaaien.

Het is traditie om in april je volkstuin toch wel aardig ingezaaid te hebben, dus dat redt je nooit voor de ijsheiligen :Y)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 16:55

Sonja_vR schreef:
meeste gaat eind deze maand en volgende twee maanden pas de grond in, maar hier zit er ook al vanalles in de grond hoor :j
heb vandaag wel een tunneltje gescoord bij de lidl, straks opzetten en kijken wat het is...voor die 7 euro wil ik wel een gokje wagen :j

Ik heb er 3 :j
2 van die harde plastic dingen en 1 tentachtig iets van doek. Die laatste heb ik nog niet in gebruik.
Madeliefje schreef:
hebben jullie ook in de aanbieding woensdag bij de aldi fruitboompjes aan 4 euro gehad? Hier in belgië dus wel!! Heb mij een perzik en pruimeboompje gekocht!! hopelijk geven ze binnen paar jaar al fruit!!

*gaat aldi site checken*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:15

falionrule schreef:
Ik weet niet wie hier zijn plantjes in wc rolletjes zet (tip die ik had gevonden op internet) maar bij mij zijn ze gaan schimmelen (alleen aan de buitenkant) dus moest ik de tomatenplantjes er weer uit halen.
Het is dus niet aan te raden ;)

Inderdaad, hier hetzelfde :j Ik heb ook al een paar keer in het topic gezet dat het niet zo'n succes was. Zelfde geldt voor potjes van krantenpapier. Heel leuk idee, potjes waren ook stevig, maar gingen ontzettend schimmelen, en dat buiten de kas terwijl de grond in de potjes veel te droog was..

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:16

falionrule schreef:
@pmarena: ja he? Nu maar hopen dat ik nog goed gaas tuis heb liggen voor dat mandje! :D

Ik weet niet wie hier zijn plantjes in wc rolletjes zet (tip die ik had gevonden op internet) maar bij mij zijn ze gaan schimmelen (alleen aan de buitenkant) dus moest ik de tomatenplantjes er weer uit halen.

Ze zijn bij mij nog steeds goed, omdat ik de beslagen kassen laat luchten, anders wordt het er te vochtig.
Jammer van al je werk!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 17:18

8nnemiek schreef:
falionrule schreef:

Inderdaad, hier hetzelfde :j Ik heb ook al een paar keer in het topic gezet dat het niet zo'n succes was. Zelfde geldt voor potjes van krantenpapier. Heel leuk idee, potjes waren ook stevig, maar gingen ontzettend schimmelen, en dat buiten de kas terwijl de grond in de potjes veel te droog was..

Of eierdozen |(

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:22

Ik heb nu nieuwe potjes; de medicijnpotjes van mij oma :)) die hebben de perfecte maat om te zaaien!

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:43

8nnemiek schreef:
Ik heb nu nieuwe potjes; de medicijnpotjes van mij oma :)) die hebben de perfecte maat om te zaaien!

Dat klinkt ook handig, die hebben idd de perfecte grootte! :j

gelukkig had ik mijn kapucijners al verplaatst in grotere bakjes voordat de eierdozen gingen schimmelen!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 17:53

Yes,1 van mijn tomaatjes komt omhoog :D
Zo een klein groen puntje komt omhoog,mijn oudste zoon is helemaal happy want hij mag dit jaar voor het eerst ook een paar plantjes voor zijn eigen hebben.
En ik had beloofd de eerste tomaat die omhoog komt is voor hem :)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:07

liesjecryos schreef:
Yes,1 van mijn tomaatjes komt omhoog :D
Zo een klein groen puntje komt omhoog,mijn oudste zoon is helemaal happy want hij mag dit jaar voor het eerst ook een paar plantjes voor zijn eigen hebben.
En ik had beloofd de eerste tomaat die omhoog komt is voor hem :)

Leuk bedacht, ik hoop dat het plantje niet sneuvelt! :)

Ik zit te twijfelen of ik mijn meloenen alvast moet planten, op het zakje staat zaaien maart-april, maarja...
Ik heb nu zaden voor Charantais meloenen, heeft iemand enig idee hoeveel meloenen er aan één plant zitten, en of het verstandig is om ze gewoon over de grond te laten kruipen ipv een rek om op te klimmen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:09

Antheman schreef:
anneliesdj schreef:
Mijn moeder zegt altijd dat je moet wachten tot ijsheiligen, dat is 11 mei, dan weet je zeker dat het niet meer gaat vriezen.
Maar ik wacht zelf altijd tot begin april, dan zou het ook goed moeten zijn.

Dat is onzin. Ijsheiligen hou je aan voor vorstgevoelige planten. Dat zijn er best veel.
Maar heel veel verdragen prima vorst en die kun je voor de ijsheiligen buiten zetten/zaaien.

Het is traditie om in april je volkstuin toch wel aardig ingezaaid te hebben, dus dat redt je nooit voor de ijsheiligen :Y)

Ze bedoelde dus ook de vorstgevoelige planten, bv bonen ed. Of alles wat je achter glas vast voortrekt.

Sjolvir; wat een baby-conifeertjes! Dat is toch een eitje om die eruit te krijgen?
Die van mij waren echt 3,5 meter hoog met een stamdoorsnede van zeker 15-20cm.

Iemand toevallig nog belang bij een hazelaar? Je mag hem gratis halen, moet je hem wel uitspitten, ik heb hem kortgesnoeid maar dat komt zo weer op.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:14

falionrule, ik zou ze over de grond laten kruipen, als er vruchten aan komen wordt het wel heel erg topzwaar. En ik heb ze ook al in de bakken staan. Na 15 mei plant ik ze in de tunnelkassen.

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 18:19

femiaans schreef:
falionrule, ik zou ze over de grond laten kruipen, als er vruchten aan komen wordt het wel heel erg topzwaar. En ik heb ze ook al in de bakken staan. Na 15 mei plant ik ze in de tunnelkassen.

Oké, dankjewel voor je snelle antwoord +:)+

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:45

Wat planten jullie in de tunnelkassen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:58

Antheman schreef:
8nnemiek schreef:

Of eierdozen |(

ach ja, turfpotjes schimmelen ook, ik laat ze lekker verder schimmelen, vorig jaar is ook alles groot geworden en vrucht gaan geven ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:59

pmarena schreef:
Aardappels in emmers... poot je dan een speciale poot-aardappel of druk je gewoon een nieuwe oogst Nicola uit de winkel in een laagje aarde :P

Ik heb hier een halve zak (van 1kg) staan die begint uit te lopen, dus die gebruik ik voor het experiment. Zonder uitlopers bij het poten komen er vrijwel zeker geen aardappels uit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:03

ik heb hier een paar roseval aardappels van de groenteboer liggen , die liggen in de vensterbank uit te lopen en dna straks de grond in :)
vorig jaar officiele pootaardappels, dit jaar geen zin in omdat ik er maar een paar in een bak zet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:16

Ik heb een paar kleine zakjes bij de AH gehaald; Nicola, rode aardappels en nog een ander soort.. van elk 2 stuks opzij gelegd, en die zijn nu een beetje aan 't uitspringen. Verder heb ik gisteren nog een netje pootaardappels gehaald en nog 3 grote jutezakken erbij. Nu heb ik dus voor de aardappelen van de winkel voor elk soort een kleine zak.. en voor de pootaardappelen 3 grote zakken waar elk 4 aardappeltjes in gaan.. In totaal dus 6 zakken :D
En dan hopen dat er iets uitkomt!
De eerste 3 zakken zijn (voor 1/3e) met grond gevuld.. nu nog wat compost en potgrond erbij en dan kunnen de aardappelen erin. Ik heb ze nu nog in de kas staan.. als de vorst voorbij is hoef ik ze maar buiten te zetten en kunnen ze lekker verder groeien :D

Heeft iemand dit al eens geprobeerd, aardappelen in een zak/emmer? En hoeveel aardappels kreeg je daar uit aan 't eind van het jaar?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:03

Hier gaan de tomaatplantjes als een tierelier...in de wc-rolletjes.Dat het licht beschimmeld is niet zo'n probleem hoor,papier gaat uiteindelijk toch verteren.

Verder staat hier alles even op een laag pitje,heb er sinds zondag een nieuwe poown bij en dat vergt toch nog wel wat werk.Als die 2 bulldozers van mij hun ego's een beetje aan de kant gezet hebben dan kan ik mij weer oriënteren op het tuingebeuren :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:49

8nnemiek schreef:
Heeft iemand dit al eens geprobeerd, aardappelen in een zak/emmer? En hoeveel aardappels kreeg je daar uit aan 't eind van het jaar?

ja, heb het hier ook al een keer als tip genoemd, maar is meerder blz geleden :) Je kan bv in een zak potgrond 2 gaten maken, daar een aardappel indrukken en weer grond er op. Wel regelmatig water geven. Als je wilt oogsten snijd je de zak dan zo open. Ik weet niet meer hoeveel ik er had. Het is hier met de zware klei wel makkelijker dan echt in de grond (al hebben we juist heel veel aardappelboeren hier, haha). De laatste jaren heb ik ook heel vaak tomaten, trostomaten en paprika's gewoon in een leuke gekleurde bloempot, dat wil ook prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:56

Ik zet hier even een berichtje neer want ik wil vanaf dit jaar ook aan een moestuin gaan beginnen en ik kom hier hele leuke goede tips tegen dus ik ga ff meelezen hier +:)+

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:44

8nnemiek schreef:

Jeetje wat creatief! +:)+

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 09:24

Hier ook maar weer een berichtje van mij. Lees nog altijd mee, ben ook druk bezig met de tuin, maar kom niet zo aan posten toe. Ik heb de tomaten en pepers al in bakjes binnen staan, in WC rollen. Ze schimmelen wel wat, maar de ervaring leert dat als je ze gewoon in de aarde steekt, het minder is (ze dus niet alleen neerzetten en vullen met aarde, maar in een bak met aarde stoppen). Verder stoort wat schimmel mij niet, het is niet het soort schimmel wat planten lekker vind en de WCrol zal toch moeten verdwijenen uiteindelijk.

Verder had ik hier mijn tuintje al op werkhoogte staan, aangezien ik zeer slecht kan bukken en knielen. Vorig jaar van restjes hout die hier nog lagen een tafel in elkaar geknutseld en daar deze zakken op gezet: http://www.bol.com/nl/p/gardman-plantza ... 010486936/
Maar die zakken blijven niet netjes, ze zakken in, gaan scheefhangen, slaan groen uit, niet handig en vooral ook heel lelijk. Dus met het mooie weer even vier planken erbij gehaald en de boel omgebouwd:
Afbeelding Tafel is gebeitst en de planken geimpregneerd, vandaar het kleurverschil, maar daar gaat met wat langer mooi weer ook de beitskwast nog overheen.
Zakken een beetje bijgeknipt en erin gedaan, zodat de aarde niet rechtstreeks op het hout komt.

Maar, dat was nog niet genoeg. Op de oprit, die op het zuiden ligt, hadden we nog een mooi plekje voor een bak. Laatst als cadeau een houten bak inclusief worteldoek gekregen om daar neer te zetten. Mooi, maar best prijzig. Bovendien had ik nog een vierkante gardmanzak over. En nog wat hout. Dus wat doe je dan, je bouwt hem gewoon in het vierkant na. Zak erin, aarde er weer in en klaar:
Afbeelding Rechts de gekochte bak, links de gemaakte bak. Het hout daarvan zit een vlek van wat aarde op, er heeft een zak tuinaarde open op gelegen, maar dat trekt wel weer weg (hoop ik, tenminste :+).

Tot slot bij de welkoop testjes gehaald (gratis te verkrijgen op het moment) om de zuurgraad te meten. De tafelbak is behoorlijk zuur, dus daar gaat wat kalk bij.

En dan is mijn tuintje er weer klaar voor! Nog even komende week de vorst afwachten en dan gaat het eerste spul van binnen naar buiten, en ook de eerste dingen rechtstreeks de grond in. Benieuwd wat het dit jaar op gaat leveren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 09:28

Gaaf die bakken!
Die zou ik op mijn terras ook wel willen! Heel leuk dat je ze zelf maakt, daar zit veel meer ziel in :j

Mooi dat de Welkoop de grondtest weer doet, volgende week ben ik daar in de buurt, dan probeer ik wat in te leveren. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:27

Hoe werkt dat bij de welkoop? Kun je gewoon een handvol grond inleveren en laten zij dan horen wat er moet gebeuren?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:30

Je kan bij de kassa een teststrip halen, zodat je thuis kan testen. Je moet dan alleen nog zelf zien uit te vogelen wat er moet gebeuren.
Als je een klantenpas hebt, kan je ook een zak ophalen, daar aarde indoen (staan instructies op de zak over hoe te verzamelen) en die bij hun laten testen. Dan krijg je een volledig advies.