Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:10

In speltbrood zitten juist nog meer koolhydraten...ik zit nog een beetje in dubio, omdat ik ook weet dat tarwe minder gezond is..

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:12

Maar als het complexe koolhydraten zijn is het, met mate, toch niet zo erg?

Toad

Ik eet van mezelf al weinig brood en niet zo veel koolhydraten, dat scheelt.

VogeltjeM

Ik ga die crackers denk ik straks zelf maken! Is toch in 5 min. klaar, lijkt me lachen :D

Mijn lijstje voor vandaag:
Ontbijt: 2 speltcrackers met biologische smeerkaas
T: een heel groot paasei van heerlijke belgische chocolade :o
Lunch: wok met broccoli, prei, vis (zie receptentopic) van gisterenavond, opgebakken met 2 eitjes en een halve rode paprika
T: /
Avondeten: zelfgemaakte broccolisoep met een zelfgemaakte cracker van lijnzaad en tarwezemelen :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:16

@ Phylos, je mag best koolhydraten eten, alleen zorg dat je het beperkt tot smorgens en smiddags en niet savonds en kies voor de traagwerkende variant (o.a. spelt)

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:18

Hallo :wave:

Ik kan brood ook echt niet missen, vooral niet als ik op school zit. s Morgens lekker makkelijk 3 boterhammen smeren en in een zakje meenemen. Salade oid durf ik niet mee te nemen zonder koelkast. Ik heb gister 2 koolhydraatvrije broden meegenomen, ze smaakte erg goed!

Ik eet nu s'morgens altijd een smoothie wat mij erg goed bevalt. Alleen het wordt mij qua smaak nogal saai. In de diepvries heb ik verschillende soorten fruit liggen zoals aardbeien, frambozen, ananas en bosbessen. Ik gooi meestal 2 fruitsoorten bijelkaar en doe er dan wat yoghurt bij. Wat zou ik er nog meer bij kunnen doen om het vloeibaar te maken? Las dat iemand kokosmelk gebruikte, maar daar zit toch heel veel suikers in?

07.00 uur: smoothie van bosbessen, frambozen, kwark en melk
07.45 uur roggebrood met 30+ kaas
10.30 uur: 3 boterhammen, waarvan 2 met zalm en huttenkasse en 1 met bio stroop
13.00 uur: blokje 70% chocolade
16.00 uur: verse tomatensoep met garnalen
18.00 uur: nog onbekend
21.00 uur: handje noten met fruit

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:20

Deau: jouw lijstje ziet er echt heel goed uit! Ik doe altijd een scheut water bij mn smoothie (geen yoghurt of melk) en dan smaakt ie nog steeds lekker, maar ik heb wel meestal fruit met een scherpere smaak erbij, zoals kiwi. Als je een appel blendt, kan ik je water erbij niet aanraden :')

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:22

Appel vind ik echt goor in een smoothie! Wordt echt super meelachtig.. :r

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:23

Phylos, je mag inderdaad wel koolhydraten eten, je hebt ze juist nodig! Alleen niet de snelle variant (tarwe) maar de complexe (spelt, fruit, groente)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:24

Deau schreef:

Inderdaad haha! Dat had ik in mn allereerste smoothie. Heeft een maand geduurd voordat ik weer een smoothie durfde te maken :')
Ik had toen appel, peer, spinazie en water. Never again _O-

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:28

Ik vind peer in een smoothie ook niet geweldig, krijg je een beetje een metaalachtige smaak van.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:29

Oh ik vind dat juist wel heel erg lekker :) Maar kiwi en sinaasappel zijn mijn golden ingredients denk ik..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:31

Uitgeperste sinasappel!
Vind ik lekkerder dan water (geeft wat smaak) en melk kan ik niet tegen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:31

Mijn eerste (en laatste) smoothie was appel, spinazie, water en bosbessen. Dat vond ik echt níet te eten, dus toen heb ik ze afgezworen :P Toch nog maar een keer proberen dan, zonder appel?

Koolhydraten vind ik moeilijk... Ik ben echt een brood-eter, en eet ook veel koolhydraten. Probeer het wel te minderen, maar vrijwel overal (rijst, fruit) zitten koolhydraten in. Soms word ik ook wel een beetje moedeloos van gezond eten. Dacht ik goed bezig te zijn met mijn magere yoghurt, blijkt dat ook slecht te zijn... Ik houd van fruit, maar dat kan ook alleen 's ochtends en met mate. Wat moet ik dán eten? :P

Ik heb overigens vandaag speltbrood gekocht van de C1000, en dat is lekker! Zo lekker dat ik me afvraag of het wel gezond is. Het is ook zo wit, is het echt voedzamer dan een donkerbruin brood? De jongen van de broodafdeling zei dat spelt er maar in één variant was, niet donkerder. Klopt dat?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:32

Witte bonen vind ik ook wel lekker, denk dat ik daar binnenkort maar eens wat mee ga maken.

Wil vandaag nog even naar winschoten om daar naar de ekoplaza te gaan en de ah. Maar geen idee waar de ekoplaza zit dus dat moet ik nog maar even

Mijn lijstje van vandaag:
O: bakje bio yoghurt met 3 scheppen muesli. Glas water.
T: 1 banaan en een half flesje water opgedronken
T: Een grote pindarots met melkchocolade (een van de kids op stage was jarig dus kreeg ik een zakje met pindarotsen)
L: 2 geroosterde volkoren bh met kaas en kersenjam
T: geen idee nog, ga denk ik een lekkere smoothie maken
D: wat de pot schaft

Ik ben allergisch voor appel dus die eet ik niet, mijn hele keel gaat er van opzetten en dat heb ik liever niet.
Ik doe zelf altijd biogarde door mijn smoothie of bio yoghurt. Heb het nog niet met water geprobeerd, denk dat ik dat de volgende keer maar even ga doen.

Nu ga ik gauw met school bezig want heb volgende week mijn tussenbeoordeling van stage en de voorbereiding heb ik nog niet af! Heel slecht maar had niet door dat het al zo snel was en ik ben nogal een uitsteller :o

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:36

Oh ja, dat was het verschil. De snelle en complexe koolhydraten. Nou ik zal toch weer eens gaan kijken voor speltbrood

Mijn favo smoothie is banaan/aardbei/sinaasappelsap/yoghurt.
Vorige week had ik banaan/kiwi/kwark. Dat vond ik niet echt lekker.
Verder heb ik nog weinig uitgeprobeerd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:55

Avonturier schreef:
Mijn eerste (en laatste) smoothie was appel, spinazie, water en bosbessen. Dat vond ik echt níet te eten, dus toen heb ik ze afgezworen :P Toch nog maar een keer proberen dan, zonder appel?

Koolhydraten vind ik moeilijk... Ik ben echt een brood-eter, en eet ook veel koolhydraten. Probeer het wel te minderen, maar vrijwel overal (rijst, fruit) zitten koolhydraten in. Soms word ik ook wel een beetje moedeloos van gezond eten. Dacht ik goed bezig te zijn met mijn magere yoghurt, blijkt dat ook slecht te zijn... Ik houd van fruit, maar dat kan ook alleen 's ochtends en met mate. Wat moet ik dán eten? :P

Ik heb overigens vandaag speltbrood gekocht van de C1000, en dat is lekker! Zo lekker dat ik me afvraag of het wel gezond is. Het is ook zo wit, is het echt voedzamer dan een donkerbruin brood? De jongen van de broodafdeling zei dat spelt er maar in één variant was, niet donkerder. Klopt dat?

Nou ja magere yoghurt is heus niet slecht hoor, maar qua calcium heb je er niet veel aan, je kan oom beter voor magere kwark kiezen denk ik, is voedzamer

Ik beperk mijn koolhydraten vooral tot de ochtend en dat bouw ik af naar de middag toe, savonds eet ik het sowieso niet
Ik mis brood totaal niet, maar goed, ik kan dus inderdaad salades maken en bewaren op het werk. Dat scheelt. Savonds mis ik de rijst/pasta/aardappelen bijna niet, alleen als we echt een lekker pasta gerecht maken eet ik het natuurlijk wel ;-)

Wat betreft speltbrood, je hebt veel varianten, ik ben er al een stuk of 5 tegengekomen denk ik, vraag me vaak af hoeveel spelt er nou echt in zit en wat nog meer ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:57

Deau schreef:

1 van mijn eerste smoothies was met appel/peer/banaan/spinazie, het werd een soort groene appelmoes met lichte bananensmaak :') heb hem opgelepeld als...appelmoes :+

Maar ik vermijd nu appels in de smoothie i.i.g. ;-)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:00

Kan iemand me een korte samenvatting/uitleg geven over koolhydraten en waarom je ze s'avonds niet of juist wel moet eten?

Ik heb nu een smoothie van banaan, 2 manderijnen en wat sinaasappelsap. Het is nog wel wat dikkig en met 'stukjes', wat het vruchtvlees is. Het is even wennen die 'stukjes' maar het smaakt er niet minder om. Ik heb laatst ook een appel in me smoothie gedaan, geloof dat het een smoothie was van vers geperste sinaasappelsap, een banaan, een uitgeknepen citroen en 1 appel heel klein gesneden. Ik vond hem errug lekker toen, misschien doordat de appel zo klein gesneden was het makkelijk vermalen wordt en er meer sap vrijkomt?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:12

Mara in het receptentopic staat een hele samenvatting wat heel interessant is :)

Deze is trouwens heel interrssant!! http://www.weetwatjeeet.nl/index.php/de ... t-gifmeter

Zo zit weer in de trein naar huis, helemaal naar zwolle gereisd voor een onzincollege van 3 kwartier haha. Heb een goede dag vandaag, dat wel! Zo even door naar de stad nog even MSM halen, die was ik vergeten gisteren. Ook even naar de zara, leuk shirtje gezien haha. Oja en een zak boerenkool voor in de smoothie :) is een smoothie met kokosmelk en spinazie lekker trouwens?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:26

Denk dat het afhankelijk is per appel, de 1 is meer 'melig' dan de andere denk ik en een blender maakt er meer sappig iets van dan een staafmixer gok ik

@ maartpaard, gewoon proberen die kokos en spinazie, maar het klinkt niet heel erg lekker

Ik las trouwens dat Victoria Beckham :+ met kokosmelk veel afviel? Enig idee iemand hoe dat zou kunnen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:27

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:28

staat ook e.e.a. aan 'onzin' in wat mij betreft maar goed

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:31

Citaat:
Waaruit Bestaat Een Goed Ontbijt?
Het beste ontbijt dat ik ken is biologische havermout gekookt in water, chi zaad, hennepzaad of lijnzaad, 2 stuks fruit en walnoten.
Niet iedereen houdt van havermout heb ik gemerkt. Een goed alternatief is dan magere kwark of yoghurt met muesli, fruit en walnoten.

Koolhydraten Wel Of Niet?
Je ziet dat ik in mijn ontbijten koolhydraten op neem. Tegenwoordig is het een trend om alleen maar eiwitten te eten. Veel mensen denken dat je dik wordt van koolhydraten. Dat is een hardnekkig misverstand. Je hebt juist koolhydraten nodig , het is je voornaamste energieleverancier! En als je de juiste koolhydraten kiest, word je er ook niet dik van. Integendeel, het brengt je verbranding goed op gang en dus val je sneller af.

Waarom Je Niet Dik Wordt Van Koolhydraten In Je Ontbijt
Ze zeggen niet voor niets: Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. In de ochtend hoeft je alvleesklier maar een minimale hoeveelheid insuline af te scheiden om je koolhydraten op te nemen in je bloed. Dit is het beste moment om koolhydraten te nemen en je energie op peil te brengen.

Naar mate de dag vordert wordt je lichaam een beetje resistent tegen de insuline. Je alvleesklier moet dan meer insuline afscheiden om koolhydraten op te kunnen nemen. Uit onderzoek blijkt dat bij een teveel aan insuline je lichaam meer vet opslaat. De insuline zet als het ware de sluisdeuren naar de vetcellen in één richting open. Het vet kan erin, maar er niet meer uit. Zie daarom het ontbijt als de belangrijkste maaltijd. Daarna de lunch en de kleinste maaltijd is het diner.

*gepikt van een site*

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:34

interessante link en ook duidelijke voorbeelden erbij (al staat spelt etc er niet tussen) Ik weet namelijk zelf nooit zo goed wat ik nou onder complexe koolhydraten moet verstaan of waar en hoeveel eiwit er nou in zit etc