Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avonturier schreef:Mijn eerste (en laatste) smoothie was appel, spinazie, water en bosbessen. Dat vond ik echt níet te eten, dus toen heb ik ze afgezworenToch nog maar een keer proberen dan, zonder appel?
Koolhydraten vind ik moeilijk... Ik ben echt een brood-eter, en eet ook veel koolhydraten. Probeer het wel te minderen, maar vrijwel overal (rijst, fruit) zitten koolhydraten in. Soms word ik ook wel een beetje moedeloos van gezond eten. Dacht ik goed bezig te zijn met mijn magere yoghurt, blijkt dat ook slecht te zijn... Ik houd van fruit, maar dat kan ook alleen 's ochtends en met mate. Wat moet ik dán eten?
Ik heb overigens vandaag speltbrood gekocht van de C1000, en dat is lekker! Zo lekker dat ik me afvraag of het wel gezond is. Het is ook zo wit, is het echt voedzamer dan een donkerbruin brood? De jongen van de broodafdeling zei dat spelt er maar in één variant was, niet donkerder. Klopt dat?
Citaat:Waaruit Bestaat Een Goed Ontbijt?
Het beste ontbijt dat ik ken is biologische havermout gekookt in water, chi zaad, hennepzaad of lijnzaad, 2 stuks fruit en walnoten.
Niet iedereen houdt van havermout heb ik gemerkt. Een goed alternatief is dan magere kwark of yoghurt met muesli, fruit en walnoten.
Koolhydraten Wel Of Niet?
Je ziet dat ik in mijn ontbijten koolhydraten op neem. Tegenwoordig is het een trend om alleen maar eiwitten te eten. Veel mensen denken dat je dik wordt van koolhydraten. Dat is een hardnekkig misverstand. Je hebt juist koolhydraten nodig , het is je voornaamste energieleverancier! En als je de juiste koolhydraten kiest, word je er ook niet dik van. Integendeel, het brengt je verbranding goed op gang en dus val je sneller af.
Waarom Je Niet Dik Wordt Van Koolhydraten In Je Ontbijt
Ze zeggen niet voor niets: Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. In de ochtend hoeft je alvleesklier maar een minimale hoeveelheid insuline af te scheiden om je koolhydraten op te nemen in je bloed. Dit is het beste moment om koolhydraten te nemen en je energie op peil te brengen.
Naar mate de dag vordert wordt je lichaam een beetje resistent tegen de insuline. Je alvleesklier moet dan meer insuline afscheiden om koolhydraten op te kunnen nemen. Uit onderzoek blijkt dat bij een teveel aan insuline je lichaam meer vet opslaat. De insuline zet als het ware de sluisdeuren naar de vetcellen in één richting open. Het vet kan erin, maar er niet meer uit. Zie daarom het ontbijt als de belangrijkste maaltijd. Daarna de lunch en de kleinste maaltijd is het diner.