Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:40

Het valt me op dat de laatste paar dagen iedere pagina wordt gevraagd wat spelt is :) Zouden we op één of andere manier een soort overzicht van gezonde producten kunnen maken voor 'nieuwe' mensen denken jullie? Is wel makkelijk en overzichtelijk. En dan bijv. ook recepten enzo erbij. :D Beetje openingspostachtig, maar dan in het midden :')

Mijn schema van vandaag:
Ontbijt: 2 speltcrackers
T: een stukje speltcake
Lunch: 2 zelfgebakken speltboterhammen met hutekase (jaja, ik ga het proberen :P ), sla, tomaat, komkommer
T: appel of twee mandarijnen, handje onbehandelde noten
Avondeten: (veel) ijsbergsla met tomaat, komkommer, pijnboompitjes, wat cashews en een gekookt eitje. En dan een dressing van yoghurt en wat kruiden.

Avondeten is moeilijk, want ik ben op mn werk en word eigenlijk geacht daar frietjes mee te eten met de cliënten :P Maar dat ga ik even niet doen. Heb alleen geen tijd meer om boodschappen te doen vandaag, dus daarom een beetje karig menu met weinig groenten en veel spelt :')

Oh en ik vind het ook lastig om op mijn eten te letten bij een slaapdienst! Nu worden wij wel geacht om te slapen 's nachts, maar ik ben meestal redelijk gestrest & moe als ik uit die dienst kom, vooral de dag erna heb ik dan echt behoefte om te gaan snaaien.

MightyJoe

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:45

Zal wel handig zijn.. En eventueel ook nog wat andere dingen? Wat informatie over noten, zaden, peulvruchten ofzo?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:00

Ik weet niet hoor, maar Google biedt toch ook uitkomst? Wat we kunnen doen is een apart bio receptentopic openen en daar alleen maar productinfo en recepten plaatsen en hier meer beppen over de gedachten erachter en dagmenuutjes plaatsen. Zoiets hebben we ook gedaan met het low carb topic.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:18

we zouden ook een moderator kunnen vragen of we alle handige informatie in de openingspost mogen plaatsen.

Net weer ontbeten met magere kwark, halve banaan en muesli en een 400 ml mok kamille thee. Zit nu goed vol.

Een receptje voor guacemole:

3 avocado's
aantal eetlepels yogonaise (totdat het lekker smeuig is)
paprikapoeder
kerriepoeder
peper+zout
teentje knoflook (naar smaak)
een rood pepertje (evt. uit tube, ah)
paar drupjes worcestershiresaus

En smullen maar!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:24

Mrijn schreef:
Ik weet niet hoor, maar Google biedt toch ook uitkomst? Wat we kunnen doen is een apart bio receptentopic openen en daar alleen maar productinfo en recepten plaatsen en hier meer beppen over de gedachten erachter en dagmenuutjes plaatsen. Zoiets hebben we ook gedaan met het low carb topic.

Vind ik een goed idee :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:27

Dat van die recepten is een goed idee!

Pfff slechte dag gehad gisteren, wijn, chips, chocolade, boerenkool, bacardi :')

Vandaag maar weer een nieuwe dag

Vriendin had ik een tijd niet gezien, vond me te mager worden...Had alweer een weekje niet op de weegschaal gestaan, weer 1,5 eraf. Moet gaan oppassen inderdaad. Ga m'n schema maar beetje aanpassen. Meer proberen ontbijten en ook lunch.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:54

Oh, ik wil ook te mager worden *\o/* Nee hoor, maar 1,5 eraf klintk me als muziek in de oren.

Ik heb net echt de meest heerlijke smoothie ooit gemaakt, maar of ik hem nog en keer kan maken??? Ik heb nl alle restjes groenten en fruit gebruikt die in de koelkast lagen. Er zat iig in: sap van 1 roze grapefruit, 2 mandarijnen, 1/2 appel, 1 kiwi en dan 1/2 avocado en een handje wilde spinazie erdoor gepureerd. Door die avocado was het heerijk zacht en romig!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:24

Klinkt goed!

Wat zijn handige groentes voor smoothies? Want ik hoor vaak spinazie maar kan je ook rode biet, wortel, whatever doen?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:25

wortel kan denk ik wel, rode biet zou ik zelf niet zo gauw doen vanwege de smaak.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:28

Ik vind rode bietjes heerlijk, maar geen idee of het in combinatie met fruit ofzo lekker is...

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:48

Nachochips worden ook van mais gemaakt toch? Daarom mocht ik die wel van de dietiste. Ik zal straks mijn recept van quacemole even opzoeken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:50

Colway schreef:
Wat zijn handige groentes voor smoothies? Want ik hoor vaak spinazie maar kan je ook rode biet, wortel, whatever doen?

Ben ik ook benieuwd naar! Ik vind spinazie namelijk zacht gezegd om van te kotsen :o .

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:50

Ohhhh lekker, die wil ik wel weten, lekker dippen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:00

Ik meen die van de albert heijn...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:00

Ik denk dat bietjes icm appel of peer wel heel erg lekker is hoor :j

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:01

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:18

Ik zou Natrena met stevia niet gebruiken, zit weer allerlei andere troep door heen waardoor het hele idee eigenlijk weer nutteloos is :')

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:28

Mijn schema vandaag:

Ontbijt: 2 speltcrackers met bio jam en pindakaas, yoghurt met chiazaad, bosbessen, aardbeien en kaneel.
Tussendoor half1: 3 wortels en 4 cherry tomaatjes.
Om 2 uur neem ik mijn lunch: 2 speltcrackers en wat radijsjes. Beetje later als normaal, net terug van stal.
Diner: boekweitpannekoeken met appel en kaneel.

En vanavond wat noten denk ik.. heb wel aardig trek dus misschien neem ik zo ook wel een gekookt eitje er nog bij.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:31

phormicola schreef:
Ik zou Natrena met stevia niet gebruiken, zit weer allerlei andere troep door heen waardoor het hele idee eigenlijk weer nutteloos is :')

Oh -O- Laat ik nou net de steviazoetjes van Natrena gekocht hebben _O-

Een vriendin van me maakt altijd speltbrood met fruit erdoor. Ik krijg het recept van haar, dan zal ik het hier wel zetten :D

Ik kom ook net terug van stal en heb hongerrr! Helaas moeten mijn boterhammen even ontdooien :P

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:37

Net ook me maar eens aan de origineel speltpannenkoeken maar bij mij boekweitpannenkoeken gewaagd.
Moet zeggen valt me niet tegen!
Heb wel gesmokkeld en er een zakje vanillesuiker in gedaan.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:01

Stevia verschilt heel erg inderdaad. Wij hebben het uit bolivia en dat is echt de 'originele' (naar mijn weten) is niks aan toegevoegd en niet die bittere smaak die het hier in Nederland nog wel eens heeft..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:08

Oh balen. Ik dacht stevia = stevia := Maar ook weer vanalles aan toegevoegd. Pff om gek van te worden!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:39

O: Biogarde met chiazaad en een roggebroodje
T: niets
Nu pas L: 1 hard bolletje met heel veel maanzaad/sesamzaad/zonnebloempitten en salami (wellicht niet heel gezond, maar had er zo'n zin in ;-) )
D: Wat ik gisteren zou maken (pasta/spinazie/kip)

Ik had als zoeter agave siroop gekocht, maar ik wilde eigenlijk stevia halen, was in de war :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:48

Om iets te zoeten kan je toch het beste gewoon kristalsuiker geruiken of rietsuiker. Dat is gewoon een tauurproduct niet toegevoegd. Sowieso is het bij mij haat aan aspertaan :)

Ik ga volgende week beginnen met sochtends magere yogurt met wat meusli of creusli. Wat raden jullie mij aan voor merk creusli/meusli ( wij hebben geen bio winkel dus alleen wat in supermarkten te koop is)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 17:11

Bij de Ah hebben ze van eigen merk biologische muesli :)
Heb net van alles gehaald :D