Taarten decoreren XVI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:48

Samantha_ schreef:
Ja 2 tegelijk! Ze hield er 1 aan de zijkant, en 1 bovenop, en kreeg zo een hele strakke bovenkant.
En 3 verschillende, vertel?

Ik gebruik ook 2 smoothers, krijg je inderdaad strakkere randen van, maar zo strak als zij ze op het filmpje kreeg, krijg ik ze niet hoor _O- .
Ik zal eens zoeken naar het filmpje :) . :j

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:51

Polivy schreef:
Ook als boetseren niet je ding is (mijne nl ook niet) is bv een kat zoals die op die bol wol echt appeltje eitje, mocht je het toch ergens nog overwegen. Die is mij zelfs goed gelukt. :')
Ik ga verder nog even voor je nadenken.

Ja die is ook echt super leuk!! Alleen wil ze echt verschillende elementen vanuit de dieren erop hebben staan.. ;)
Zat ook al te denken aan zo'n hondenriem onderaan de taart..

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:56

een cavia of konijn boetseren lijkt me niet heel moeilijk, maar toch..
misschien een puzzelplaatje(dier), en een rolletje fondant uitgerold zeg maar en wat medicijnen..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:01

Thermometer misschien ook Ashley? (ook wel makkelijk te maken)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:02

Beste Taartenbaksters.
Mag ik hier even binnenvallen en jullie een uitdaging voorleggen?

Het is zo dat ik bij Apenheul werk, afdeling Sales en een van de arrangementen die ik 'verkoop' is een trouw arrangement. Sinds dit jaar beschikken wij over een schitterend nieuw pand wat ook trouwlocatie is. Nu hebben we nog geen complete bruiloften gehad behalve die van een collega, dit winterseizoen, als we gesloten zijn, wil ik aan de slag met het samenstellen van een compleet trouw arrangement.
Wat ik daarbij erg graag wil kunnen leveren is een speciale Apenheul-bruidstaart.
En daar zit em de moeilijkheid. Natuurlijk kan ik lokale bakkers vragen maar ik heb geen FLAUW idee wat leuk zou zijn.
Het moet een mooie bruidstaart worden die toch enigszins 'Apenheuls' is maar het mag ABSOLUUT GEEN 'kindertaart' worden met gekke aapjes enz., het moet een elegante taart zijn die ook op een chique bruiloft niet zal misstaan.

De bedoeling is dat er dus een standaard 'Apenheul bruidstaart' mee te boeken is voor stellen die dit willen (ze blijven hier vrij in, willen ze hun eigen taart van hun eigen bakker, dan is dat mogelijk, ik wil de Apenheultaart echt als 'extra service' aanbieden. Hij moet dus ook keer op keer na te maken zijn en in 1 of meerdere lagen te bestellen zijn naar gelang het aantal gasten.

Voorlopig is er geen haast bij, ik weet niet hoe snel jullie gaan in het topic maar ik begreep uit de OP dat jullie per topic een uitdaging hebben, dit zou dus voor een volgend topic kunnen aangezien ik pas vandewinter met het arrangement aan de slag ga.
Als hier mensen zijn die dit in opdracht en op bestelling zouden willen leveren zou dat gaaf zijn, maar als iemand nu eenmalig een leuk 'ontwerp' heeft en het ok vindt dat ik dat na laat maken bij een locale bakker, dan is dat ook goed. Het gaat mij vooral om de creatieve ideëen en het 'ontwerp' zeg maar, aangezien ik gewoon echt geen idee heb wat mooi zou zijn en wat wel en niet werkt.

Even twee puntjes... Apenheul ver'menselijkt' apen niet in uitingen dus geen aapjes met jasjes of op fietsjes enz. (en omdat het geen 'kindertaart' mag worden zal dat sowieso al niet werken) en 'apen eten geen bananen...' (nee echt... da's een algemeen geaccepteerde fout, maar apen eten - in ieder geval bij ons maar ook in't wild niet echt - weinig tot geen bananen, veel te veel suikers, is ongezond voor ze, wordt alleen gebruikt om medicatie te geven of bij hoge uitzondering als lekkernij).

Oh weet je wat... ik maak de uitdaging nog wat groter ;) De winnaar krijgt van mij twee vrijkaartjes voor volgend jaar. Ongeacht of de winnende taart uiteindelijk ook daadwerkelijk geleverd/gebruikt gaat worden, want ik kan me voorstellen dat ondanks dat er mooi werk uit komt de winnaar haar ontwerp niet wil 'af staan' of het toch net niet is wat ik zoek ofzo...

Are we on?

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:03

bambietje schreef:
een cavia of konijn boetseren lijkt me niet heel moeilijk, maar toch..
misschien een puzzelplaatje(dier), en een rolletje fondant uitgerold zeg maar en wat medicijnen..

Nee houdt zelf ook echt niet van boetseersels haha :P

Ben meer van het abstracte. Bijv. geen koe boetseren maar dan koeienvlekken over de taart... om een voorbeeld te noemen ;)

Ashleey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:08

Francis schreef:
Beste Taartenbaksters.
Mag ik hier even binnenvallen en jullie een uitdaging voorleggen?

Het is zo dat ik bij Apenheul werk, afdeling Sales en een van de arrangementen die ik 'verkoop' is een trouw arrangement. Sinds dit jaar beschikken wij over een schitterend nieuw pand wat ook trouwlocatie is. Nu hebben we nog geen complete bruiloften gehad behalve die van een collega, dit winterseizoen, als we gesloten zijn, wil ik aan de slag met het samenstellen van een compleet trouw arrangement.
Wat ik daarbij erg graag wil kunnen leveren is een speciale Apenheul-bruidstaart.
En daar zit em de moeilijkheid. Natuurlijk kan ik lokale bakkers vragen maar ik heb geen FLAUW idee wat leuk zou zijn.
Het moet een mooie bruidstaart worden die toch enigszins 'Apenheuls' is maar het mag ABSOLUUT GEEN 'kindertaart' worden met gekke aapjes enz., het moet een elegante taart zijn die ook op een chique bruiloft niet zal misstaan.

De bedoeling is dat er dus een standaard 'Apenheul bruidstaart' mee te boeken is voor stellen die dit willen (ze blijven hier vrij in, willen ze hun eigen taart van hun eigen bakker, dan is dat mogelijk, ik wil de Apenheultaart echt als 'extra service' aanbieden. Hij moet dus ook keer op keer na te maken zijn en in 1 of meerdere lagen te bestellen zijn naar gelang het aantal gasten.

Voorlopig is er geen haast bij, ik weet niet hoe snel jullie gaan in het topic maar ik begreep uit de OP dat jullie per topic een uitdaging hebben, dit zou dus voor een volgend topic kunnen aangezien ik pas vandewinter met het arrangement aan de slag ga.
Als hier mensen zijn die dit in opdracht en op bestelling zouden willen leveren zou dat gaaf zijn, maar als iemand nu eenmalig een leuk 'ontwerp' heeft en het ok vindt dat ik dat na laat maken bij een locale bakker, dan is dat ook goed. Het gaat mij vooral om de creatieve ideëen en het 'ontwerp' zeg maar, aangezien ik gewoon echt geen idee heb wat mooi zou zijn en wat wel en niet werkt.

Even twee puntjes... Apenheul ver'menselijkt' apen niet in uitingen dus geen aapjes met jasjes of op fietsjes enz. (en omdat het geen 'kindertaart' mag worden zal dat sowieso al niet werken) en 'apen eten geen bananen...' (nee echt... da's een algemeen geaccepteerde fout, maar apen eten - in ieder geval bij ons maar ook in't wild niet echt - weinig tot geen bananen, veel te veel suikers, is ongezond voor ze, wordt alleen gebruikt om medicatie te geven of bij hoge uitzondering als lekkernij).

Oh weet je wat... ik maak de uitdaging nog wat groter ;) De winnaar krijgt van mij twee vrijkaartjes voor volgend jaar. Ongeacht of de winnende taart uiteindelijk ook daadwerkelijk geleverd/gebruikt gaat worden, want ik kan me voorstellen dat ondanks dat er mooi werk uit komt de winnaar haar ontwerp niet wil 'af staan' of het toch net niet is wat ik zoek ofzo...

Are we on?

Voor mij op zich wel een leuke uitdaging om iets te ontwerpen op papier (mag dat ook?) voor mij is namelijk de afstand veeeel te ver ;). Zijn er bepaalde dingen die er dan eigenlijk op moeten?
Ik begrijp uit je verhaal niet zo goed of er nu wel wat aspecten van de apen in verwerkt moet worden of juist niet....?

Misschien kun je er een eind datum aan stellen voor de mensen die mee willen doen? Uiterlijk ..-..-2011 de ontwerpen/taarten klaar zijn?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:24

Leuke uitdaging Francis (zeg ik mede als ex-medewerkster van De Luiaard).

Ashley, volgens mij is het zo: bv silhouetten e.d. van apen zouden wel kunnen, maar een aapje die een kunstje doet niet. Zo'n beeld heb ik in ieder geval vanuit mijn eigen ervaring met de Apenheul en het stukje van Francis sluit voor mijn gevoel daar heel erg bij aan.
Maar goed, ik ken de Apenheul ook als organisatie, dus dat is voor mij wat meer vanzelfsprekend denk ik.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:37

Er mag best 'iets van apen' op, maar ik ben zelf bang dat het al snel 'karikatuur-achtig' over komt. Maar als je't stijlvol weet te doen dan prima. Maar 't hoeft niet persé een aap te zijn. 't Kan bijv. ook iets met oerwoudbladeren, lianen, 't logo van Apenheul, bepaald kleurgebruik (hoewel 'bruin' denk ik niet echt werkt voor een trouwtaart ;) ) Het mag heel stilistisch en/of abstract... laat je fantasie de vrije loop, wat mij betreft 'moet' er niks, als het maar op een of andere manier met Apenheul gelinkt kan worden, in de breedste zin van het woord. (even als voorbeeld; Burgers Zoo heeft bijv. een 'Zebra-trouwtaart' als standaard taart. Gewoon een witte taart met zwarte strepen... Er hoeft dus niet letterlijk een aap of Apenheul op te staan, het mag ook 'abstracter').
En ja, als je weet dat je niet kunt leveren maar wel een ontwerp wilt maken wat eventueel gebruikt mag worden vind ik dat ook helemaal prima, mits het dan wel een 'uitvoerbaar' ontwerp is. Het moet wel i.r.l. gemaakt kunnen worden natuurlijk.

Klopt, Apenheul is wars van alles wat op vermenselijking (da's wat anders dan 'spiegelen' waar we wel veen nadruk op leggen ;) ) of 'misbruik ter vermaak' van dieren en apen in't bijzonder is.
Maar zoals ik zei, ik denk dat dat sowieso al 'opgesloten' ligt in't feit dat het dus geen kinder/karikatuur/stripfiguur taart moet worden. Elegant en smaakvol (uh.. en dan dus niet alleen qua smaak maar ook qua uiterlijk ;) ) is wat ik zoek.
Oh, mocht je toch 'een aap' willen doen, zorg er dan wel voor dat het 'correct' is, dus geen 'iets wat op een gibbon lijkt maar een staart heeft' ofzo... ook daar zijn we nogal 'precies' in ;)

Monique1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:34

Francis leuke uitdaging... Even kijken of ik tijd vrij kan maken om is wat moois te maken :D!

Meiden heb even jullie hulp nodig.. Moet voor maandag een taart maken voor 'geslaagd' met als thema SPW iemand een idee???

Hier nog even 2 taartjes van mij... Geslaagd is na foto recht gelegd ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:30

Afbeelding

Deze heb ik nog samen met Bas z'n moeder gemaakt :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:37

Frensie schreef:
Heeft iemand van jullie de PME cursus gedaan?

Jep, heb de fondant module afgerond en moet nu nog 2 lessen royal icing. Daarna ga ik de suikerbloemen ook nog doen.
Ik volg de cursus bij Ellen's Creative Cakes.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:37

Polivy schreef:
Dat smoothen lukt mij trouwens nooit. Daar krijg ik scheuren van. Het wil bij mij nooit glad over het fondant glijden.

Bij fondant vind ik het ook slechter glijden, blijft plakken :j Bij marsepein is het geen probleem.

woldhoeve

Re: Taarten decoreren XVI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:38

Ik leg altijd een tissue op de taart en dan met de smoother erop. Werkt perfect.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:41

Francis, wat een leuke uitdaging! En laat ik nu net wel in de buurt wonen :)
Ik ga er eens even op broeden, maar ben nogal druk met werk en mijn taartelarij opleiding :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:42

een tissue op de taart Woldhoeve?? Dan blijven er toch vezeltjes aan de fondant plakken?

MamaMiesje

Wat een onwijs leuke uitdaging, die Apenheultaart :) Ik ga daar eens mijn gedachten over laten gaan :)

Ik vond het wel leuk, dat 'geslaagd' in een boogje liep :=

summerfeel

Bij deze van mij weer eens een taartje, gemaakt voor de 30 jarige bruiloft van mijn ouders.

Afbeelding

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:44

De bruidstaart is trouwens af, maar ik laat hem nog even niet zien. Wil het als verrassing houden voor het bruidspaar en de vrouwelijke helft is een Bokker, dus... :D

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:48

Kinke schreef:
een tissue op de taart Woldhoeve?? Dan blijven er toch vezeltjes aan de fondant plakken?

Fondant plakt nooit bij mij :o dus kan prima. Ik gebruik altijd MMF

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:56

MamaMiesje schreef:
De bruidstaart is trouwens af, maar ik laat hem nog even niet zien. Wil het als verrassing houden voor het bruidspaar en de vrouwelijke helft is een Bokker, dus... :D

Nou ben benieuwd. :D

Wat een waanzinnig mooie taarten weer. <3
Wat zijn jullie toch retegoed, is dat alleen maar oefening of toch ook workshops?
Ik kan gerust smoothen over fondant, geen enkel probleem. :)

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:58

Oefenen, Milou :j

W8 ik zal eens (een van) mijn eerste taarten laten zien, dan zie je dat het uiteindelijk nog wel goed komt :')
Afbeelding
_O-

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:04

Kijk, dat geeft de burger moed. :D Thank you! :D :D

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:07

Leuke uitdaging Francis! Zal eens kijken of ik wat kan verzinnen :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:01

Oh MamaMiesje, leuk om een van je eerste taarten te zien !
Dan heb ik toch nog hoop dat het ook goedkomt bij mij :p
Want wat ben veel verbeterd zeg !