Taarten decoreren XI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exodus

Re: Taarten decoreren XI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:12

Whaaaaa dies vet

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:20

Polivy schreef:
Ik vind je beessie echt geniaal!
En nu ben je mooi mijn slachtoffer voor mijn vraag. Ik zie namelijk dat je ook calla lelies hebt gemaakt. Hoe heb je het stuifmeel op de stamper nagebootst?

Dat is een waanzinnig makkelijk trucje als je hem kent! De truc:
Pak een plastic bekertje doe hierin een laag kristalsuiker. Doe een klein drupje kleurgel erin, Wilton of Americolor werkt het beste.
Kleur geel bv. met een tandenstokertje doorroeren en laten staan totdat de kristalsuiker compleet geel gekleurd is.
Dan de stamper maken door een kegel steeds verder uit te rollen. Als hij op het stokje zit en zo goed als droog is inlijmen met eetbare lijn (tyclose aangelengd met water)
De gekleurde suiker op een boord uitstrooien en de stamper er doorheen rollen.
En klaar is je stamper met stuifmeel :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:31

Oooh die beessie!! <3 <3

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:38

aafje87 schreef:
@ MamaMiesje nu alweer 3,5.... Time fly's.. Zucht

Oooh ik dacht dat het nog een beebje was, vanwege die foto :=

Ik ken het: gaat zó snel... Mijn oudste is straks in feb. alweer 5 en mijn beebje van afgelopen mei wordt ook al een hele meid -O-

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:57

Hoi allemaal! Ik lees al een flinke tijd met jullie mee en heb inmiddels zelf twee taartjes gemaakt. Ik ben niet echt een natuurtalent want ze zagen er niet mooi uit, maar ze smaakten wel erg goed gelukkig.

Nu heb ik een vraagje aan jullie: hoe krijgen jullie je taarten zo mooi strak? Ik heb twee keer een taartje gemaakt met als vulling slagroom en verse aardbeien. Maar uiteindelijk is het resultaat een vrij bobbelig taartje.
Ook scheurt de marsepein bij mij vrij snel. Hebben jullie misschien tips?
En het kleuren van de marsepein vind ik zulk vreselijk werk :P

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:34

aafje87 schreef:
Polivy schreef:
Ik vind je beessie echt geniaal!
En nu ben je mooi mijn slachtoffer voor mijn vraag. Ik zie namelijk dat je ook calla lelies hebt gemaakt. Hoe heb je het stuifmeel op de stamper nagebootst?

Dat is een waanzinnig makkelijk trucje als je hem kent! De truc:
Pak een plastic bekertje doe hierin een laag kristalsuiker. Doe een klein drupje kleurgel erin, Wilton of Americolor werkt het beste.
Kleur geel bv. met een tandenstokertje doorroeren en laten staan totdat de kristalsuiker compleet geel gekleurd is.
Dan de stamper maken door een kegel steeds verder uit te rollen. Als hij op het stokje zit en zo goed als droog is inlijmen met eetbare lijn (tyclose aangelengd met water)
De gekleurde suiker op een boord uitstrooien en de stamper er doorheen rollen.
En klaar is je stamper met stuifmeel :D

Thanks. Ik had dat al in mijn hoofd (heb daar ook bloemencupcakes mee gemaakt zoals ze op youtube staat, met mini marshmallows), maar was bang dat het teveel zou glimmen. Maar dus niet. Super!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:43

@Noppes:
Het geheim is, naast een redelijk strakke biscuit, hééél strak afsmeren :D

Als ik klaar ben met afsmeren (en ik stuc echt elk gaatje dicht := ), dan zet ik de taart even een half uurtje in de koelkast. Dan stijft de boter mooi op en als je daarna gaat bekleden, is de taart tegen een beetje druk bestand.

Als je marsepein scheurt kan het zijn dat:
-de kwaliteit niet goed was
-je niet goed doorgekneed hebt, vóór je begon te rollen
-je te dun uitgerold hebt

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:46

MamaMiesje schreef:
@Noppes:
Het geheim is, naast een redelijk strakke biscuit, hééél strak afsmeren :D

Als ik klaar ben met afsmeren (en ik stuc echt elk gaatje dicht := ), dan zet ik de taart even een half uurtje in de koelkast. Dan stijft de boter mooi op en als je daarna gaat bekleden, is de taart tegen een beetje druk bestand.

Als je marsepein scheurt kan het zijn dat:
-de kwaliteit niet goed was
-je niet goed doorgekneed hebt, vóór je begon te rollen
-je te dun uitgerold hebt

Bedankt voor je tips, kan ik zeker wat mee!
Maar moet je eigenlijk altijd afsmeren met botercreme? Ik heb zo'n zak hier staan die ik heb besteld bij de leukstetaarten webshop. Heb het een keer geprobeerd te maken maar ik vond het zo vies. Smaakte nog gigantisch naar boter.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:47

Je hoeft helemaal niet dik af te smeren. Je proeft er nauwelijks wat van vind ik.
Maar je kunt het ook met chocoladepasta doen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:47

Heb je wel ZOUTLOZE roomboter gebruikt?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:23

Waaaaahhh die Beessie is geweldig!!! Wat een knap werk! En dan die echte Beessie eromheen, superleuk!!

Ik vind gewoon zo botercreme ook helemaal niet lekker, ik doe er altijd wel iets doorheen. En als ik niks heb, doe ik er chocopasta door. Smaakt gewoon beter!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:24

Beessie ziet eruit om op te vreten :9
ik maak altijd merengue botercreme, is erg lekker maar met 1:1 botercreme kun je veel strakker afsmeren.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:35

@ Aafje87: Wat leuk dat je ook al even taarten maakt! Mooie taarten ook zeg!
Ik heb wel interesse in die lijst van die vullingen eigenlijk :D

Dat had ik inderdaad ook zo gelezen van die stamper.. (volgens mij wilton.com..) En hoe maak je het blaadje zelf? Ik denk met fondant en tylose of niet?

Ik ben vanavond ook weer druk geweest.. Een biscuit 20cm rond gebakken, een biscuit 28 cm rond gebakken.. De oven stond IETS te warm dus hij is een klein beetje bruin maar met de vullingen en marsepein erdoorheen/ erover proef je dat niet :D.
Heb ook een beetje 1:1 botercreme gemaakt en een beetje patidess cappucino erdoor gedaan.. Smaakt prima! En mn moeder vond deze zelfs lekkerder dan de bc van de mix..

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:39

Ja, zo'n lelie maak je met fondant en tylose of gum paste, en dan een hartvorm. Ik zal even de tutorial die ik had gevonden ervan opzoeken.

[edit]

En alle andere delen...
Laatst bijgewerkt door Polivy op 03-11-10 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:39

ik zag een stukje terug dat er een aantal bokkers zijn die de vulling van jonker fris zo fijn vonden en hem missen, ik kwam vandaag toevallig bij de xenos en daar hebben ze hem nog wel!
(kost 96 cent als ik me niet vergis.)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:42

Owww die beesie :+: Ben gek op beesies :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:19

Op veler verzoek het stukje uit ons huis-aan-huis blad. De scanner werkt nog niet, maar het is maar 1 zin die aan mijn bakkunsten gewijd is. Nog niet de helft van de kinderen zijn trouwens bij ons langs geweest, schijnbaar waren het er in totaal zo'n 50, maar ik heb er maar een kleine 25 gezien.
Citaat:
Traktaties
De traktaties waren ook erg gevarieerd. Natuurlijk is er volop snoep uitgedeeld, maar een heerlijk verpakte stukje peperkoek en een mandarijn waren er ook bij. Eén bewoonster had zelfs speciaal voor deze gelegenheid een eigen 'pompoenlolly' gemaakt: een mooi rond cakeje op een stokje, gedompeld in oranje schcolade met daarop een echt gezichtje.

En nou ga ik de keuken opruimen zodat ik mijn keukenmachine uit kan gaan pakken.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:30

Wat leuk zeg!! En dan kan je die andere lekker zelf opeten :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:32

Ik bak alleen, eten is voor anderen. Was deze week ook weer 0,5 kg kwijt terwijl ik afgelopen week niet heb geschreven en maar half heb opgelet. Schijnbaar toch al iets onder de knie gekregen van het systeem waardoor ik nog steeds iedere week wat kwijt ben.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:39

Super goed! Als je het niet in de gaten hebt dan is het helemaal handig :D

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:30

Handig filmpje overigens! :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:01

Voor de bloemen gebuik ik altijd 50/50 fondant met flowerpaste. Daar dan nog wat tyclose door heen.
Alleen fondant met de tyclose wordt te stug, dan kan je de randjes niet mooi frillen.
Ik heb verschillende stekers die ik ervoor kan gebruiken, rose paddle van wilton is mooi voor kleintjes voor grote met een mooie punt gebruik ik stekers uit engeland, bij cakes by bien kan je die bestellen.
Ik heb ondertussen dozen vol stekers :o voor elke soort bloem wel verschillende en uiteraard niet de texture molds vergeten, je kan het zo gek maken als je zelf wilt! Je kan ook gewoon beginnen met een papieren sjabloon en met een wheelcutter omtreken dat gaat ook nog steeds uitstekend :D

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:56

He aafje, zie dat jij ook uit voorburg komt.
Doe jij ook workshopjes?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:08

liloenstitch schreef:
He aafje, zie dat jij ook uit voorburg komt.
Doe jij ook workshopjes?

Ja doe geef ik inderdaad, hoezo? Intresse? :D

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:16

Ik heb vanochtend de keukenmachine gehaald bij de lidl.
hij werkt prima :)
heb gelijk maar even een mini bisquit gebakken (16 cm)
en heb mini meringues gemaakt, die staan nu nog in de oven.
taartje ga ik denk ik vanmiddag bekleden, maar ben nog een beetje inspiratie loos :D