Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:59

Grrrrrrrrr.... :( Checkik gisteren 1 van de 2 appelbomen op vruchten en tot mijn blijdschap idd wat appels ontwikkelen maar zie ook dat er mieren actief zijn in de boom. Ik kijk wat beter en ja hoor, luis! Gatver!
Ook m'n boerenjasmijn en ook m'n roos hebben er last van.
Heb een ecologisch goedje staan en heb direct gespoten maar ben bang dat ik dat nu de rest van het seizoen iedere paar dagen kan herhalen.

Waar komen die krengen toch vandaag gloeiende, gloeiende.
Weet iemand een permanente oplossing? Wel ecologisch, ik ga niet met gif aan het spuiten ;)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:07

Zouden tomaten al naar buiten kunnen? Ze worden me een beetje te groot om binnen te laten maar ik weet niet of het s'nachts al warm genoeg is voor tomaten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:09

Ik heb mijn paprika nog even binnen gehouden aangezien ik niet in de gelegenheid was om 'm steeds 's morgens buiten te zetten en 's avonds weer binnen. Sinds vanmorgen staat-ie buiten, hopelijk doet-ie het daar beter dan binnen. Daar vindt-ie het volgens mij een beetje te donker. :D

Mijn radijs groeit trouwens als ko... eh, radijs. :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:54

Mijn tomaten staan al buiten, gaat prima! alleen mijn meloen vond het niet zo leuk... ff kijken hoe die het houdt! heb er een kasdeksel overheen gezet!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 16:57

Aardbeienplanten met gele bloemetjes, zijn dat altijd bos- of andere 'wilde' aardbeien? Weet iemand dat?

Mijn groene vruchtjes van de witte bloemetjes zijn spoorloos. Mijn buurvrouw ziet regelmatig merels in onze tuinen vertelde ze, dus ik heb wel een vermoeden waar die vruchtjes zijn gebleven. }:0

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:03

En zo heb ik vanochtend vruchteloos naar mijn sla staan speuren :( rotslakken :( :(
Dit jaar ga ik toch echt met bier en slakkenkorrels aan de gang. Ik zal ze krijgen ~~}>

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:04

Dacht dat ze allemaal bij mij zaten :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:05

Karin schreef:
Aardbeienplanten met gele bloemetjes, zijn dat altijd bos- of andere 'wilde' aardbeien? Weet iemand dat?

Bosaardbeien bloeien ook wit. Geelbloeiende aardbeien zijn sieraardbeitjes. Oneetbaar (als in: volkomen smakeloos).

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:07

Hmm, dan heb ik toch een sieraardbei in die pot zitten. Vorig jaar heeft-ie geen bloemetjes en vruchtjes gehad, dus kan niet vergelijken. Nu bloeit-ie ineens geel.

Die andere heeft gigantische bladeren voor een aardbei. De vruchtjes leken 'normale' aardbeien, maar ik heb ze dus niet eens zien groeien. -O-

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:08

Pyrethrum is een prima luizenmiddel van plantaardige oorsprong. Wordt tegenwoordig weliswaar chemisch nagemaakt (anders zou er geen Perzische Margriet meer over zijn) maar ik gebruik het wel als minst "giftig" (ook planten zijn tenslotte giftig, en spiritus met zeepsop wat als 'groen', niet-chemisch/giftig alternatief wordt aanbevolen is net zo goed "chemisch") en het is zeker een zeer goed werkend middel.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:17

Lieveheersbeestjes werken ook tegen luizen, dus gewoon verzamelen. :D

Mijn buren hebben aardbeienplanten met rode/roze bloemetjes,.. ziet er erg mooi uit.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:22

kavama schreef:

Die zitten er al op :j
Maar die moeten echt versterking want ze kunnen er niet tegen vreten :=
Zag vanmiddag dat ze ook op m'n honingbes zitten |o

Morgen maar weer met de spuit de ronde doen.

Ik moet het afkloppen, heb al jaren aardbeien maar geen vogel die er bij gaat.
Komt mss omdat m'n tuin tegen de schuur aanligt waar steeds zwaluwen nestelen en in- en uitvliegen en die jagen zo ongeveer alles weg wat in de buurt komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:22

Ik heb de aardbeien altijd tijdelijk in een gaastunnel staan anders hebben we er zelf geen. Rode bessen hebben we hier ook al 2 jaar niet zelf kunnen eten dus daar ligt nu ook een net overheen.

De slakken lusten onze hosta's blijkbaar liever. Bijna geen schade aan de sla.

Bier/slakken? Leg uit.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:41

pol013 schreef:

Bier/slakken? Leg uit.

Oh, dus ik kan ook nog Hosta's rond mijn sla zetten?
Het schijnt dat als je een pot met bier ingraaft, ze bier lekkerder vinden dan sla en er vervolgens in verzuipen. Ik zie nu al op tegen de "oogst" maar het is natuurlijk wel een milieuvriendelijke methode :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:11

Heb vanmorgen m'n paprika niet buiten gezet. En het is zulk mooi weer. :(:)

Voelt net of ik vergeten ben om mijn paard in de wei te zetten. :+

Zou ik 'm inmiddels 's nachts buiten kunnen laten staan? De plant bedoel ik dus. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 12:46

kebie schreef:
pol013 schreef:

Bier/slakken? Leg uit.

Oh, dus ik kan ook nog Hosta's rond mijn sla zetten?
Het schijnt dat als je een pot met bier ingraaft, ze bier lekkerder vinden dan sla en er vervolgens in verzuipen. Ik zie nu al op tegen de "oogst" maar het is natuurlijk wel een milieuvriendelijke methode :+

Dat heb ik ook weleens gehoord idd.

Maar Hosta's trekken idd slakken aan wat meestal betekend dat je meer slakken krijgt dan je eerst had en ze beperken zich lang niet allemaal tot de Hosta's. Daarnaast zijn Hosta's nogal groot en het is oerlelijk om die vol met gaten te hebben, vind ik dan.
Kun je idd beter dat bierverhaal proberen, daar heb ik ook weleens van gehoord.

Schijnt dat schelpen strooien ook helpt omdat ze daar niet overheen gaan, dan moet je dus je sla insluiten binnen een schelpenrandje. Is ook diervriendelijker omdat ze daar niet dood van gaan maar ik heb het nooit geprobeerd dus ik weet niet of het waterdicht is.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:13

Hoorde gister dat je van dat bruine bier moet hebben, dat vinden slakken lekker :D :D

Heb mijn paprika al ff in de moestuin staan, gaat prima! Moet wel zeggen dat ze iets luw staan omdat het hek eromheen hele fijne mazen heeft :)) Heb vandaag nog wat bijgehaald :o Er zijn paprika, tomaat, komkommer, courgette en pompoenplanten te koop bij de Lidl :D :D 1,19 euro voor potjes van 12 cm dus niet meer heel klein, maar niet zoals bij de Appie, al helemaal vol :+

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:21

Ik heb sinds gister ook een Mispelboom erbij.
Die vruchten kun je geloof ik eten , maar die man van het tuindersbedrijf zei wel, je moet er van houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:42

slakken zijn mijn vriends grote ergernis. Die heeft de hosta's hier neer gezet. Geen gezicht zo'n plant met alleen bladnerf.
Als ze inderdaad slakken aantrekken ga ik ze dus boycotten.....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:31

Bij mij is 1 van de tomatenplanten van zijn stokje gegaan.
Die schijnt het toch erg goed te doen en is gewoon te zwaar geworden voor zijn strostokje.
Heb hem voorzichtig opgeraapt en een bamboestok gegeven en wat water voor de schrik. ;)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:22

Ik meld me ook maar weer even op dit supergave topic!

Ik heb een siertuin, en overal tussendoor stonden al groenten/kruiden etc.
Ik heb al: Salie (2 soorten), bieslook, munt (door de hele tuin dus dat is leuk zoeken als je een mojito wil maken), citroenmelisse, laurier (3 planten), een heeeeele grote rozemarijn, bramenstruik en vast nog wel wat meer ;-)

Nu heb ik een stukje grond welke ik dit jaar tot groentetuin heb omgedoopt. Hierop staat:

Mijn rucola hangt slapjes. Hij stond eerst in een pot en nu in de grond. geven genoeg water maar hoop dat ze het beter gaat doen.

Radijzen mmmmmm die ga ik ook doen!! (kan nu nog wel toch??)

Framboos is nieuw dus ik kijk wel wat die oplevert

Bramen hadden we al staan en hoop dat die dit jaar gewoon weer gaat geven (vorig jaar niet gesnoeid omdat ik niet wist welke tak :o )

Pompoenplantjes groeien als een raket, ben zo benieuwd want ze komen uit zaad wat ik vorig jaar uit een pompoen heb gehaald en laten drogen.

en in de vensterbank staan aarbeien. ze stonden eerst buiten maar bij iedere zonnestraal kwamen de vogels er van snoepen. nu dus maar binnen gezet en hoop vandaag de 1e te gaan plukken (ze zullen toch niet minder smaken achter glas gekweekt??)

p.s. die foto's hier vind ik echt geweldig!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:37

pol013 schreef:
slakken zijn mijn vriends grote ergernis. Die heeft de hosta's hier neer gezet. Geen gezicht zo'n plant met alleen bladnerf.
Als ze inderdaad slakken aantrekken ga ik ze dus boycotten.....

Kattenpoep is mijn grootste ergenis ^)

Hoe doen jullie tomaten het, de mijne lijkt een beetje achter te blijven qua groei, hij is nu zo'n 50-centimeter hoog. Hij staat beschut in de zon en wordt omhoog gehouden door een touwtje. Groeien tomaten gewoon niet zo snel als ik verwacht had?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:46

kavama schreef:
Ik heb sinds gister ook een Mispelboom erbij.
Die vruchten kun je geloof ik eten , maar die man van het tuindersbedrijf zei wel, je moet er van houden.

Klopt, de vruchten moeten bijna tegen het rotten aanzitten, dan schijnen ze het lekkerste te zijn!

Bij gaat alles zijn gangetje, vind het wel lang duren voordat mijn peulen echt hoogte maken....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 11:47

ranna schreef:
kavama schreef:

Die zitten er al op :j
Maar die moeten echt versterking want ze kunnen er niet tegen vreten :=
Zag vanmiddag dat ze ook op m'n honingbes zitten |o

Morgen maar weer met de spuit de ronde doen.
.

ik hoorde ergens dat je met cola moet sproeien, dat dat helpt? (omdat dat ook plakt)
vorig jaar heb ik de luizen in de rozen goed bestreden met een mengsel van spiritus, groene zeep en afwasmiddel

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:58

Met cola??? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Gaat de boel idd toch vreselijk van plakken.
Als m'n Ecover-goedje op is wil ik idd dat mengsel van spiritus/zeep eens proberen.
Tnx.