Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:36

Ik heb die veganistische kaas gekocht, en hij is heerlijk!
Ik zit alleen even met wat ik er onder kan doen. Boter werkt niet meer en margarine is me nog niet gelukt om die zonder weipoeder te vinden... Ik heb er nu humus onder, maar dat is wel sterk van smaak waardoor de kaas een beetje weg valt.
Weet iemand iets beters?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:44

Die 'boter' van Alpro is prima en verkrijgbaar in elke supermarkt. Nog goedkoop ook. :)

Afbeelding

Welke vega kaas heb je? Ik had laatst iets bij de ekoplaza gekocht wat naar braaksel ruikt en smaakt. Vond het geen succes. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:46

Ik kocht al zo veel ik kon biologisch vlees. Nou,..biologische kip of kipstukjes van de vegetarische slager. Dan is de laaste volgens mij al goedkoper.

Maar goed....DAT doen de meeste al niet. (biologische kip kopen)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:49

Deed ik ook maar bijvoorbeeld bij die braadworst is zelfs het biologische vlees goedkoper dan de vegetarische variant.

Het maakt voor mezelf niet uit maar ik vind het zo jammer dat het op deze manier ook niet echt toegankelijk is voor de gemiddelde hollander die toch altijd erg op de portemonnee is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:54

Ik merk vooral dat de mensen, sorry dat ik het zeg, gewoon enorm zeiken :o . Om de prijs hoef je het echt niet te laten namelijk, in de regel is vegan eten gewoon goedkoper dan vlees. Nee niet als je gelijk geijpt naar de dure A merk vleesvervangers terwijl je net zo lekker iets anders kan eten. Tofu is trouwens niet zo heel duur bij de Indische toko.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:32

Waar ik me echt kwaad om kan maken, is dat mensen zo gaan lopen janken als je ze wijst op hun slechte keuze van vlees. Dus het goedkope, de kiloknallers enzo. Dan gaan ze altijd zielig lopen doen en zeggen: 'Maar ik heb geen keuze, want ik heb geen geld'. Huilie huilie. Oh dan kan ik zo kwaad worden! Dan koop je het toch niet! Dan spaar je die euro's lekker op en kun je 1 of 2 keer in de week een biologisch stuk vlees halen...

Sorry. Moest er even uit :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:43

Snap ik ook niet..
Toen ik nog vlees kocht voor vriendlief (en we hebben het ook niet heel erg breed) zocht ik altijd naar het biologische rundvlees met 35% stickers. Dan had je voor 1,50 tot 2 euro een bakje met rundervinken, gehakt, braadworst of hamburgers, en daar deed hij dan twee dagen mee, en de rest van de week inderdaad vegetarisch.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:50

Nou idd, ik werk in een biologische winkel en bij ons zijn alle vegetarische dingen echt wel goedkoper dan het vlees.
Het vegetarische spul verloopt trouwens ook heel goed, biologisch trekt ook veel vegetariƫrs en veganisten op de een of andere manier.
Gelukkig komen er ook nog steeds meer mensen om biologisch vlees te kopen, dus er komt wel meer besef gelukkig. Maar het kan nog wel een stukje beter..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:54

Jaaa precies! Ik volgde een tijdje robsbudgetmenus.nl , da's een leuke site van een (beroeps)kok die elke week de folders naploos en daar vier vlees- en vier vegamenu's bij maakte. Er stond op de hoofdpagina altijd een stukje statistiek, met bijv de goedkoopste gerechten van die week, en die top 5 bestond steevast uit minstens 3 vega gerechten, meestal ook een vega op 1.
Helaas is deze man overleden maar volgens mij zijn ze de laatste tijd wel weer bezig. Ik kijk nu even op de site, het is erg veranderd :o Vroeger kon je ook een kopje aanklikken met recepten die je kon maken met bijv Euroshopper-producten. Zo heb ik een keer heerlijk voor 0,4ct pp gegeten met een pasta met courgette, krenten en knoflook-broodkruim (broodkruim bakken in veel olie en met veel knoflook = smeuiige topping voor pasta die niet onderdoet voor kaas :D ).

Anyway, je kunt bij weekmenu's kijken naar de menu's van deze week (wow!) en daar houden ze dus rekening met de aanbiedingen van deze week als het goed is. Zeker het proberen waard. :) En zelfs als het niet in de aanbieding is zijn het nog steeds erg goedkope recepten
Zit wel vaak kaas in maar goed dat kun je weglaten of vervangen door edelgist of iets vegan-achtigs

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:07

Oh dat klinkt wel goed!
Ik hou ook echt van koken, maar soms is m'n inspiratie wel op, dan is zo'n site wel ideaal.
Ik had laatst een pompoen curry gemaakt, zat pompoen, bloemkool, prei in en zo'n curry-kruidenpasta, een blikje kokosmelk en ik had er couscous bij. Was echt heel lekker! En helemaal vegan :) ik ben sowieso gek op pompoen.
Ik had laatst ook pompoentaart, dan wel gewoon met boter en een ei...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:16

Pompoentaart heb ik nog nooit gemaakt, maar wel vaak van gehoord. Is dat echt lekker? Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:17

De moeder van een kennis van me heeft elk jaar twee kruiwagens pompoenen uit de tuin, dus die wil hij nog wel eens uitdelen :D Jammie!
Pompoen heeft een zoetige smaak, dus erg lekker in taarten. Een beetje zoals carrot cake. Erg smeuiig is het ook. Gewoon een keer proberen, kan heel weinig aan mis gaan. :)

Boter is echt niet zo moeilijk te vervangen, je hebt n de supermarkt de goedkoopste blokjes allemaal plantaardig :) Zoals Wajang. Erg geschikt voor taart etc.

Ik heb nog naanbrood liggen, dus ik moet maar weer eens curry gaan maken. Zoooo lekker, ik probeer gevarieerd te eten maar ik ben echt helemaal verslaafd aan curry's met kokosmelk en naanbrood <3

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:24

8nnemiek schreef:
Pompoentaart heb ik nog nooit gemaakt, maar wel vaak van gehoord. Is dat echt lekker? Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen!

Ja dat is echt lekker! Ik doe er speculaaskruiden in en ik deed er nog kruimels met basterdsuiker over.

Wat ik me trouwens afvroeg, ik zie vaak vegan cheesecake voorbijkomen op Facebook, op basis van geweekte cashewnoten, smaakt dat heel erg naar cashewnoten? Ik haaat cashewnoten echt, maar het idee van vegan cheesecake lijkt me echt heerlijk, vooral met dadels enzo erdoor. Iemand die dat ooit gemaakt heeft?
Ik volg trouwens Lisa goes vegan, die heeft ook leuke recepten altijd.

Edit: goed dat je het zegt! Ik wil al heel lang naanbrood proberen, maar ik vergeet het altijd. Mijn vader maakt ook vaak zelf pita broodjes met koriander en knoflook. Ook heel lekker bij curry's

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:30

Hier ook kilo's pompoenen uit eigen tuin.
Vorige maand nog deze kruiwagen vol :=
Afbeelding
Onderin ligt een pompoen die niet eens in mijn grote oven past :') En daar heb ik er twee van!
En daarnaast nog een hoop flessenpompoenen, alligatorpompoenen, squashes en een paar enorm grote pink banana pompoenen :=
Nu eten we al veel pompoensoep, geroerbakte pompoen, pompoenovenschotel, gegrilde pompoen en gevulde pompoen.. Maar nog krijgen we ze niet op :+ Dus ik zal de pompoentaart ook eens proberen!

De kaassausjes met cashewnoten ben ik ook wel eens tegen gekomen, maar nog nooit gemaakt. Het klinkt lekker, maar ik hou dus ook niet van cashewnoten..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-11-15 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:32

Oeh, weer een leuke blog om te volgen.
Deze is ook erg leuk: the vegan scholar. Is een student van begin twintig die vooral feel-good-blogs post, erg prettig en herkenbaar. Bijv posts over waarom een 100% perfecte vegan niet beter is dan een 99% perfecte vegan .
http://theveganscholar.blogspot.com.au/ ... s-why.html

Ohhh heerlijk zeg, zoveel groenten <3 ik hoop ooit ook lekker mijn eigen groenten te kunnen kweken! Ben je er veel tijd aan kwijt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:38

Valt wel mee hoe veel tijd ik er aan kwijt ben. In het begin van het jaar een plan opzetten, hoeveel van welke groente, en waar de verschillende groepen komen te staan.. En dan het zaaien en verpotten. Daar ben ik wel een aantal dagen per jaar aan kwijt.
En dan in het voorjaar gratis compost halen met vriendlief, verspreiden en alles netjes afwerken en klaar maken om te planten en zaaien. Daar zijn we een volle dag mee bezig. Veel kan rechtstreeks in de grond worden gezaaid, dus dat kost bijna helemaal geen moeite.
En dan vooral het onkruid bijhouden en in de gaten houden wanneer de groenten goed zijn :)
Het onkruid is nog het meeste werk.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:40

Oh leuk! Die ga ik ook even kijken zo!
Jaa dat lijkt me wel ideaal, allemaal eigen groenten :D ik woon nog thuis en daarna wordt het een klein appartementje met m'n vriend, dus voorlopig heb ik nog niet eens een tuin haha, maar dat wil ik later wel graag.

Misschien dat ik de cheesecake met cashew maar gewoon een keer probeer, binnenkort geef ik een weerwolf feestje, dus dan komt ie sowieso wel op, als ik het niet lust. Ik denk dat door het weken de smaak wel minder wordt en ze zijn ook rauw natuurlijk. En als ik er dan cacao doorheen doe, moet het wel lekker worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:44

Zondag met Lubach _O-

Ook al is het nog best half pro-vlees, super hilarisch

http://www.dumpert.nl/mediabase/6693218 ... eesch.html

Edit: ik had dus al gepost voor ik hem af had gekeken maar dit is echt fantastisch. Dit probeer ik dus altijd al iedereen aan zijn verstand te peuteren. En is een beetje de Lubach-versie van Cowspiracy gok ik zo. Wij veganisten kunnen gewoon lekker een uur onder een kokend hete douche staan en NOG STEEDS minder energie verspillen dan zij die wel vlees eten! :oo

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:14

Magrathea schreef:
Ik merk vooral dat de mensen, sorry dat ik het zeg, gewoon enorm zeiken :o . Om de prijs hoef je het echt niet te laten namelijk, in de regel is vegan eten gewoon goedkoper dan vlees. Nee niet als je gelijk geijpt naar de dure A merk vleesvervangers terwijl je net zo lekker iets anders kan eten. Tofu is trouwens niet zo heel duur bij de Indische toko.

Hier heb je het niet over mij hoop ik? Want dan ben ik niet helemaal duidelijk in wat ik bedoel. Het is voor veel mensen gewoon te ingewikkeld om vega(n) te eten. No offence, maar die hebben vaak niet meer inspiratie dan 5x pw aardappelen vlees en groente, 1x spaghetti bolognese en 1x patat met kroketten.

Om echt verandering te zien moet het veel laagdrempeliger worden. Vega alternatieven die heel goedkoop zijn bijvoorbeeld.

(Die zondag met Lubach was hier gister ook gepost, briljant inderdaad.)

Wat een prachtige oogst 8nnemiek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:19

_Nelleke_ schreef:
Magrathea schreef:

Hier heb je het niet over mij hoop ik? Want dan ben ik niet helemaal duidelijk in wat ik bedoel. Het is voor veel mensen gewoon te ingewikkeld om vega(n) te eten. No offence, maar die hebben vaak niet meer inspiratie dan 5x pw aardappelen vlees en groente, 1x spaghetti bolognese en 1x patat met kroketten.

Om echt verandering te zien moet het veel laagdrempeliger worden. Vega alternatieven die heel goedkoop zijn bijvoorbeeld.

(Die zondag met Lubach was hier gister ook gepost, briljant inderdaad.)

Wat een prachtige oogst 8nnemiek.

Nou ja, weet je wat het is, het internet puilt uit van de hoe-word-ik-vegan handboeken. Dus roepen dat het niet lukt is m.i. een beetje onzin. Wat veganisme betreft is het echt "kan niet is wil niet " zou ik zo zeggen :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:16

Sja... maar Nelleke heeft gewoon een punt.
Gezin van twee werkende ouders met drie kinderen die willen gewoon thuiskomen, eten in no time op tafel en klaar... dan zal het eten idd gewoon heel laagdrempelig moeten zijn om ze er toe over te kunnen halen. Gros van de bevolking is gewoon niet bezig met nadenken over hoe wie wat en waar , het moet gewoon snel, makkelijk en herkenbaar zijn.
Dan kun je heel obstinaat roepen dat het stom is... kan best, maar het is simpelweg de realiteit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:19

Precies, en hebben ze echt geen tijd, dan toch even snel langs mcdonalds? :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:24

Nee , Nelleke heeft wel gelijk. Hier ook een gezin met 2 redelijk jonge kinderen.
Het vergt echt even zoeken naar goede recepten.
Als je die eenmaal hebt dan is het veel makkelijker.

Maar anders is het heel makkelijk om de aardappeltjes te bakken en die worst de pan in te slingeren.

Wat dat betreft hulde voor de appie happie die heeft mij aan makkelijke zo klaar recepten geholpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:32

Haha het gaat er ook niet zo zeer om wat je vind van die mensen, maar te meer wat je kan doen om ze wel over de streep te trekken. Want we kunnen natuurlijk met z'n allen met de armen over elkaar gaan zitten mokken en zeggen dat de rest van Nederland maar stom is omdat ze hun best niet doen, maar dat gaat je, behalve tegenstanders, niks opleveren. :)

En sorry, de informatieverstrekking is wat dat betreft ook om te huilen, want ik ben er best wel mee bezig en heel bewust EN goed met internet, maar veel info wat in cowspiracy werd verteld was mij NIET bekend. Dus wat dat betreft zijn er zat mensen die gewoon echt geen idee hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:37

_Nelleke_ schreef:
Haha het gaat er ook niet zo zeer om wat je vind van die mensen, maar te meer wat je kan doen om ze wel over de streep te trekken. Want we kunnen natuurlijk met z'n allen met de armen over elkaar gaan zitten mokken en zeggen dat de rest van Nederland maar stom is omdat ze hun best niet doen, maar dat gaat je, behalve tegenstanders, niks opleveren. :)

En sorry, de informatieverstrekking is wat dat betreft ook om te huilen, want ik ben er best wel mee bezig en heel bewust EN goed met internet, maar veel info wat in cowspiracy werd verteld was mij NIET bekend. Dus wat dat betreft zijn er zat mensen die gewoon echt geen idee hebben.

Ja maar nu hebben we het over twee verschillende dingen he. Ik heb het over mensen die menen heel graag vegan te willen worden maar het niet te kunnen want het is onhandig/duur/moeilijk. Die hebben er imo eigenlijk gewoon geen zin in en verschuilen zich dan achter dergelijke argumenten.

Het meeste werk bij mijn eten gaat zitten in het snijden van groenten... Nou ja, dat kan je ook weer oplossen door bulk in te kopen op de markt ofzo en dan een uurtje op zondag te besteden aan groenten snijden. Dat doe je dan in de vriezer en dan kan je elke dag de benodigde hoeveelheid pakken en zo in de pan gooien. (Wel even controleren of invriezen lukt zonder dat het vies wordt :D maar ik weet bijvoorbeeld dat je paprika heel makkelijk in kunt vriezen, zeker voor in de saus oid).