Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:32

Chanen schreef:
Cayenne schreef:
Hoeveel eiwitten en koolhydraten krijgen jullie per dag binnen?
Ik zit momenteel rond de 55 gram eiwitten en 147 gram koolhydraten en vraag me af of dit veel is := Door m'n vloeibare dieet ben ik een beetje de draad kwijt en lijk juist aan te komen :? Maar heb ook het idee dat ik door alle kwark etc veel vocht vast houd.

Weet je dat ik me daar helemaal niet mee bezig houd? Zijn daar ook geen richtlijnen voor die je kunt raadplegen, of zitten die net zo in elkaar als de voedingsadviezen van het Voedingscentrum?

Dat weet ik dus niet :+ Maar omdat ik nu vooral vloeibaar eet en daarom m'n hele normale ritme tijdelijk naar de knoppen is, heb ik eens opgezocht hoeveel ik nou precies binnen krijg, en het lijkt me vrij veel.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:03

Cayenne schreef:
Chanen schreef:
Weet je dat ik me daar helemaal niet mee bezig houd? Zijn daar ook geen richtlijnen voor die je kunt raadplegen, of zitten die net zo in elkaar als de voedingsadviezen van het Voedingscentrum?

Dat weet ik dus niet :+ Maar omdat ik nu vooral vloeibaar eet en daarom m'n hele normale ritme tijdelijk naar de knoppen is, heb ik eens opgezocht hoeveel ik nou precies binnen krijg, en het lijkt me vrij veel.

Normaal is het 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Maar sport je veel dan zou het meer moeten zijn omdat eiwitten erg belangrijk zijn voor je spieren, zo'n 1,5 tot 2 g per kg, beetje afhankelijk van intensiteit. Volgens mij heb je niet zo snel een teveel aan eiwitten uit normale voeding.

KarinvdM

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:24

Bij mij wisselt het per dag Cayenne. Maar ik zit door al het fruit dat ik eet best hoog in khd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:46

Bedankt voor de info Ayo! Ik sport idd wel redelijk veel.
Karin, ik wist eigenlijk niet dat er zoveel khd in fruit zitten := Ik ga even kijken! Ben een echte fruiteter (zit nu ook aan de brinta met aardbeien). Maar het viel me wel op dat in Brinta en Havermout toch nog best wat khd zitten.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:49

als je veel sport heb je ook khd nodig!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:51

Ik zit rond de 100 gr eiwitten, 200-300 (of erover heen, maar probeer het binnen de perken te houden) koolhydraten en tussen de 50-100 gr vet per dag.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:56

Judith_ schreef:
F_Orumster schreef:
Voeding en diëtiek studies.

Het is echt afschuwelijk. Vrijwel het grootste deel van mijn voeding en diëtiek studie was gebaseerd op de richtlijnen van het voedingscentrum. Bizar, corrupt en een flinke tegenvaller als je ineens de praktijk in gaat met je advies van 6-8 boterhammen, vet is slecht, niet meer dan twee eieren per week, ontbijtkoek is gezond en drink vooral twee glazen melk per dag. En dat is dan HBO niveau. -O-
Zeg maar niet mijn ding. :+

In de wetenschappelijke onderzoeken wordt het niet beter met voedingsleer... Resultaten worden dusdanig 'verdraaid' opgeschreven en gepubliceerd dat het de geldschieter beter uitkomt. Stel dat 3 proefdieren een behandeling hebben gehad, en in het nageslacht het effect wordt bestudeerd. Stel dat slechts in 1 van de 3 nesten het effect waarneembaar was, dan wordt het andersom opgeschreven; vanuit het nageslacht. Dus het effect wat dus veroorzaakt is door de behandeling van de ouders. Mede door prestatiedruk en door het financieel beheer van de geldschieter zijn wetenschappers hier vaak aan onderhevig en publiceren ze vaak met een zekere tegenzin/onfris geweten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:13

Jeetje Phormicola, dat zijn nog eens cijfers :D Vind het ook best wat vet, maar jij sport toch ook veel?
En hoeveel vet is daarvan verzadigd?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:16

Pfff, geen idee, ik vind verzadigd vet niet zo boeiend, is niet slecht voor je :)
En ik sport idd flink!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 05:14

Hmmja, ik lees overal dat je door te veel verzadigde vetten verhoogde kans loopt op dichtslippen van bloedvaten en een verhoogde cholesterol. Lijkt me dat ze dat niet uit de duim zuigen? Mijn dokter en dieetiste waarschuwden er ook allebei voor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:24

Dat is dus wel uit de duim gezogen. Als je wil kun je lezen over the fat scare, volgens mij begon het in de jaren '60 of '70. Inmiddels weten onderzoekers alweer sinds de jaren '90 dat vet niet voor problemen zorgt (afgezien van transvet), maar dat koolhydraten veel meer negatieve impact hebben op de gezondheid van de aderen.
Ik heb dat soort onderzoeken tot in den treuren doorgespit, dus ze zijn er in overvloed :))

Het Voedingscentrum veranderd hun info niet, waarschijnlijk omdat bedrijven als Kellogg's en Bolletje daar grif voor betalen. Doktoren en dietisten horen dit allang te weten. Ik leer dit zelfs op m'n simpele MBO Doktersassistente.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:30

:') Nou ja, ik krijg volgens mij sowieso te weinig vetten binnen, dus ik maak me er geen zorgen over, maar vind al die onderzoeken wel verwarrend. De een zegt dit en de ander weer dat. Uiteindelijk weet je zelf niet meer wat nou waar is en wat niet.

Dat van khd geloof ik wel, merk zelf ook dat wanneer ik teveel khd heb genomen, ik 's nachts slecht slaap en het bloedjeheet heb. Maar in havermout en brinta zitten ook weer relatief veel khd. Aan de andere kant is het ook weer nodig voor je spieren dus ja :') Ik let gewoon net iets teveel op geloof ik. Moet het etiketten lezen en voorzichtig eten ook weer een beetje afleren dus heb gisteren een afspraak gemaakt voor bij een voedingsconsulente :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:25

Te weinig vet is ontzettend slecht, ik zou daar echt even naar gaan kijken als ik jou was. Een mens kan zonder koolhydraten leven, te weinig proteine is slecht, maar te weinig vet is echt levensgevaarlijk zelfs. Dat niet alleen, wij vrouwen hebben vet nodig voor onze gehele hormoonhuishouding. Belangrijk om genoeg ervan binnen te krijgen, je wilt immers niet alleen slank, maar vooral ook gezond zijn neem ik aan :)

Als je wilt en nog steeds gelooft dat verzadigd vet slecht is, dan eet je dat minimaal. Dan hou je het bij olijfolie :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:27

Maar in de vloeibare dingen die ik nu eet zit gewoon niet zoveel vet := Levensgevaarlijk vind ik een overdreven. Ik krijg wel vet binnen maar minder dan normaal zou moeten. Dat is al een paar jaar zo, maar leef nog steeds :D De vloeibare producten met meer vet kan ik nu ook niet eten want het kauwen lukt niet en van volle vla/kwark/yoghurt krijg ik het gigantisch benauwd :+ Ik ga even kijken naar alternatieven maar ik doe het er nu verder prima op zo en gok dat het ook flink geholpen heeft bij het afvallen.

Kijk trouwens nog steeds iedere dag uit naar mijn havermout met yoghurt en aardbeitjes <3

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:51

Levensgevaarlijk is niet overdreven. Maar hé, je hoeft het niet van mij aan te nemen. Ik kan ook niet zien hoeveel gr vet jij binnen krijgt. Misschien is het wel genoeg en denk jij dat het weinig is. Misschien is het veelste weinig en zul je over 10 jaar vanzelf de gevolgen ondervinden. Ik heb geen idee :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:27

Te weinig vet binnen krijgen en levensgevaarlijk lijkt me zelfs wat lastig, aangezien er in heel veel dingen toch wel vet zit (boter op je broodje -en zelfs in je boterham zelf-, vleeswaren, stukje kaas, glaasje melk, toetje, een keer een koekje, olie om in te bakken/braden). Phormicola, ik wil heel graag je onderzoeken lezen maar geef dan is een linkje van een gerandomiseerd onderzoek. In de gezondheidszorg houden we daarvan, dat weet je :) !

Tuurlijk hebben we vetten nodig bij de opname van vitaminen, ze leveren energie, bouwstenen voor de cellen en isolatie. dat weten we allemaal wel.. maar een overschot is simpelweg niet goed..
En dat zie je terug in de welvaartsziekten die heersen momenteel.. (kijk nu naar mexico, vanmorgen nog in het nieuws helaas)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:57

Niet iedereen doet boter op brood, en niet iedereen gebruikt olie/vet bij het koken IMJ.
Ik gebruik ook weinig olie/vet en dingen als koekjes eet ik niet, melk drink ik niet, kaas eet ik zelden, brood ook maar weinig en daar doe ik geen boter op...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:02

Uiteraard, maar ben jij nu dan levensgevaarlijk bezig?
Of zal je toch nog wat vet uit je voeding halen waardoor je nog steeds gezond hier bij ons bent?

Waar doe je je havermout in eigenlijk?
(en ook havermout bevat een klein beetje vet, je bakt braad in een klein beetje vet en je eet dus vlees, zo sprokkel je dagelijks wat bij elkaar, dat bedoel ik er meer mee te zeggen).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:43

Volgens mijn eet dagboek op voedingscentrum (dus ja, betrouwbaar zal het niet helemaal zijn :+ ) heb ik gisteren ongeveer 10 gram vet binnen gekregen. (Let wel, dat is dus met dit vloeibare gedoe, normaal is het meer).

Ik ben ook erg benieuwd naar de linkjes met onderzoeken :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:45

Dat lijkt me wat weinig idd maar met jouw vloeibare gedoe nu is het nu even niet anders :D! Hoe gaat het?
Die calculator lijkt me grappig! Mag ik een linkje?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:46

Dat wisselt; water, amandelmelk, yoghurt, kwark, Alpro vanilledrink.

Er zijn dagen dat ik niet aan 1 gram vet per kg lichaamsgewicht toekom.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:47

Redelijk, ben het echt helemaal zat, maar heb een paar keer geprobeerd iets hartigs te eten en werd meteen afgestrafd := Een banaan gaat bijvoorbeeld echt niet en dingen afbijten doet enorm zeer! Maar gelukkig nog geen ontstekingen en dat is het belangrijkste.

https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/dashboard/
Je moet wel even een account maken.

Ahhh, Karin eet dus ook weinig vet, gelukkig ben ik niet de enige :P

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:50

Ja kan wel heel makkelijk wat kokosolie door je eten doen Cayenne. :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:56

Het meeste vet dat we tot ons nemen zijn de verborgen vetten (of dat we tot ons zouden moeten nemen :D.)
Ben je er heel bewust meebezig Karin?

Hmm, eerst een account aanmaken, doe ik later wel.
Is best leuk om is bij te houden en dan echt alles wat je in je mond stopt invullen!

Kan me voorstellen dat je het goed zat bent!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:01

KarinvdM schreef:
Ja kan wel heel makkelijk wat kokosolie door je eten doen Cayenne. :)

Dat is nog wel een idee idd. Kun je dat gewoon bij de supermarkt kopen?