De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:48

O nee maar ik woon in het bos en er nestelt een koppel sperwers/buizerds op nog geen 100 meter, dus mijn angst is niet bepaald ongegrond.
Maar zijn je kippen niet alert genoeg of niet snel genoeg? En helpt het als je veel struiken hebt staan of de ren vlak naast huis hebt?
En is mijn gedachte dat een grote kip te groot is voor een sperwer wel redelijk? Of worden die net zo makkelijk gegapt?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:28

anneliesdj schreef:
O nee maar ik woon in het bos en er nestelt een koppel sperwers/buizerds op nog geen 100 meter, dus mijn angst is niet bepaald ongegrond.
Maar zijn je kippen niet alert genoeg of niet snel genoeg? En helpt het als je veel struiken hebt staan of de ren vlak naast huis hebt?
En is mijn gedachte dat een grote kip te groot is voor een sperwer wel redelijk? Of worden die net zo makkelijk gegapt?

die beestjes zijn zeer behendig al vliegend , hij zal moeite hebben met een kip maar het zeker proberen

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 02:34

anneliesdj schreef:

Ze letten wel op. Dat kun je wel merken als er een roofvogel overkomt. Dan schieten ze gelijk onder het leghok of onder 'n boom die over de ren heengaat. Ze weten instinctief dat ze 'dekking' moeten zoeken.
Bij ons niet nodig, want ze zitten dus in een overdekte ren.
En lopen meestal niet los, de ren is ook echt heel groot.

Je zult een keuze moeten maken... ofwel je laat ze los lopen met alle risico's van dien...
of je bouwt een fikse ren en geeft ze ruim voldoende groenvoer etc.etc.
Enne... natuurlijk zouden forse struiken waar ze onder kunnen schuilden al helpen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 08:44

Nah kipjes gaat hem echt niet worden hier...wij zitten echt hier als uitvalsbasis van de roofvogels.Ze zitten hier ook continu naast het land of doen een aaval op een prooi op het land...

Vorig jaar waren we nog bezig in het land en we draaien ons om...zien we een valk die een duif grijpt...ze storten naar beneden op zo'n 3 meter afstand...gevolgt door een koppel kraaien...valk laat los...duif vliegt weg en ook de rest van de vogels.
Mooi gezicht zo vlak voor je neus maar vrees dat kipjes dit niet op prijs kunnen stellen....

Ook niet dat een sperwer een uitval deed op ons terras en in de voortuin afgelopen week...ook de buizerd scheerd vaak laag over het land...nee geen kipjes hier :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:29

Oja... dat zouden we hier dan ook hebben natuurlijk, hier zitten best wat roofvogels.... ik zie regelmatig wat over vliegen of op een paal zitten hier in de wei, is ook wel erg open.

Wel hebben we al behoorlijk wat aanplant gedaan (in de categorie boom en struik) waardoor er genoeg wegkruip-mogelijkheden zullen zijn lijkt me, dus dan maar hopen dat de kippen een beetje voor hunzelf zorgen...? :=

Ja dat mandje is leuk hè!! Handig, shoppen in de tuin, hele zwikkie in zo'n mand en afspoelen maar :)

Aardappels in emmers... poot je dan een speciale poot-aardappel of druk je gewoon een nieuwe oogst Nicola uit de winkel in een laagje aarde :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 11:12

franka75 schreef:
anneliesdj schreef:

die beestjes zijn zeer behendig al vliegend , hij zal moeite hebben met een kip maar het zeker proberen

Dus dan maakt het eigenlijk niet uit of ik een krielkipje neem of een brahma?
Volgens mij is een brahma bijna dubbel zo groot als een sperwer.

Ik wil ze graag los laten lopen maarja, ik hoop dan dat het buizerds zijn, dat zijn echte aaseters en er is een 100km weg redelijk dichtbij, die kunnen dan beter daarheen gaan.
Ik heb trouwens een flinke hazelaar staan waar ik de ren wil maken, zit nog even te denken of die naast of in de ren komt. Maar die bied behoorlijk wat beschutting als hij goed in het blad staat.

Verdorie, ik wil zo graag kipjes. Maar vind dat ze dan eigenlijk wel los moeten kunnen lopen.
O en een muskuseend :j
Hoe zit dat trouwens met ganzen, gaan die in de verdediging tegen roofvogels?
Ik vind Ganzen echt zo onwijs cool <3

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:34

anneliesdj schreef:
Ik heb trouwens een flinke hazelaar staan waar ik de ren wil maken, zit nog even te denken of die naast of in de ren komt. Maar die bied behoorlijk wat beschutting als hij goed in het blad staat.

Beschutting zullen de kipjes fijn vinden. Bedenk wel dat een ren bijna altijd te klein is om na verloop van tijd nog iets groens te behouden en dat ook grotere planten tot kipspringhoogte :+ zullen worden kaalgeplukt. De meeste planten kunnen dat niet erg waarderen.

Eerlijk gezegd kan ik mij haast niet voorstellen dat een roofvogel een Brahma pakt. Hier vliegen ook wel buizerds en dergelijke rond, maar die heb ik nog nooit op een kip zien loeren. De kippen zijn wel alert als er iets komt overvliegen, maar niet echt angstig. Hoewel onze haan normaal gesproken erg lief is denk ik ook niet dat een roofvogel zonder veerscheuren met een hen wegkomt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:35

Wat heb jij voor kippen?

De hazelaar is 3,5 meter hoog, dus daar moeten die kippen flink tegenop springen om die kaal te krijgen :P

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:13

zo, ik was dr ook weer even. Zie dat jullie allemaal al weer flink druk zijn.

kipjes word hem hier niet, we hebben toch echt een te kleine tuin.

Ik zag iets over fruitbomen: denk om een aantal dingen: zelf bestuivend is altijd wel handig. Je kan hem ook leiden, tenminste ik heb mijn perenboom als leiboom. Als je buren hebt zou ik wel even om de plek van de boom denken en kijk even goed hoe groot hij kan worden ivm overlast en zonlicht kwijt zijn in de rest van de tuin.

Ik zag ook een foto van kapucijners: ik heb geen idee wat dat zou moeten zijn, sorry!

Mijn plantjes in de kweekbak gaan HARD, iets te hard, haha. Ik moet het straks allemaal wel kwijt kunnen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:24

Hihi, naar besjes en blaadjes e.d. springende kippen zijn wel geinig ja, ziet er echt niet uit :+

Hier stond een grote appelboom in de tuin, en nog een kleintje.

De grote was heel erg verwilderd en gaf allemaal appels met zo'n raar hard kurkachtig "gat" er in...de bast zag er ook slecht uit. Heb ik uiteindelijk maar weggehaald zodat het jonge boompje nu de ruimte heeft maar daar komen wel maar kleine appeltjes aan :P

Tussen / naast wei en tuin is nog een stukje niemandsland waar 2 appelbomen en een perenboom naast en restje "sloot" staan, maar die zijn helemaal opzij gezakt waardoor ze nu zowat verticaal in die "sloot" hangen. Geven wel goede appels, groot en lekker voor appeltaart en appelmoes :9

Ik zou ze eigenlijk wel recht willen trekken ofzo...stukje ernaast hebben we behoorlijk schoon gemaakt afgelopen jaar zodat we er hooirollen neer kunnen zetten, en ik zou daar tegen dat oude houten hok aan ook wel een kippenhokje en rennetje willen maken.

In de tuin hebben we nog een perenboompje staan die voorheen hele goede peren gaf, maar afgelopen jaar was het niet veel. Er komen zo snel allerlei vlekken in de bladern en van die kurk-achtige stukken in de peren, net zoals destijds bij de appels :=

Ook van die slijmerige / web-achtige nestjes tussen de bladeren en rupsen of iets er in... en we geven die bomen ook geen voeding ofzo dus ik ben bang dat we niet weten wat we er mee moeten doen om ze gezond te houden :o

Heb wel een week of 2 geleden de takken wat uitgedund.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:41

anneliesdj schreef:
Wat heb jij voor kippen?

De hazelaar is 3,5 meter hoog, dus daar moeten die kippen flink tegenop springen om die kaal te krijgen :P

Ik heb mijn kipjes al laten zien. O:) Een hongerige kip moet je niet onderschatten. Alles wat groen is, eetbaar en enigszins bereikbaar gaat eraan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:44

En een kip is meestal wel hongerig, een beetje de Fjord onder de vogels :P

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:46

Klopt, varkens met vleugels zijn het. :+

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:54

Mag ik me ook melden al tuin/kipjes,kookgek?
Hier ook al zaaibakjes vol met zomerbloemen, tomaten, aubergines, meloenen,kruiden,etc. Vandaag wil ik even boontjes scoren en voorzaaien.
En gelukkig hebben wij de luxe van een tuinman die netjes alles voor me omspit en ik alleen de bedden hoef te vormen. Ik heb trouwens twee tunnelkastjes klaar liggen ( Lidle) vorig jaar met 1 een poging gedaan en héél erg bevallen! En de tomatenzakken hebben ook prima werk gedaan, ook die komen weer terug. Vandaag een stuk van de tuin bij mijn groenten gedeelte betrokken, dus het wordt nog wat! Aardappels staan achter de paddock, en ik moet zeggen, ook dat was een succes. Dit jaar wat ouderwetse soorten besteld, ik hoop ze snel te krijgen zodat ik ze wat kan voortrekken. Bij de bestelling zit ook zaad van eenpersoons kroppen sla. Ik eet niet zoveel en met een gewone krop heb ik altijd teveel. Ik kijk in ieder geval naar de ( echte) lente uit! (Helaas krijgen we vanaf vrijdag weer winter)
Owh, en wij hebben onze kippen ook los op het erf (kunnen niet in de groententuin) maar ik heb vorig jaar nog een Buizerd een haan zien verschalken..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:56

Ik had vroeger een kip zelf uitgebroed met een zelf gebouwde broedmachine, Elmo :)) Heb nog nooit zo'n tamme kip gezien, ze kwam om aandacht vragen, wilde constant geaaid worden, ze duwde zelfs de deur open en ging dan binnen op de bank liggen :') Kwam ook aanrennen als je dr riep, en ze kon nog meer kunstjes. Kippen zijn echt slimme dieren!

Zaterdag ga ik ook wat fruitbomen halen. Van een boomgaard die opgeruimd werd. Ik heb twee zoete kersen, twee blauwe pruimen, en een golden delicious appelboom besteld :D

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 14:53

Ja ik had vroeger ook een knuffel kip, die kon je echt kroelen en dan deed ze lekker der oogjes dicht terwijl ze op schoot zat. Het was ook de enige kip die altijd gelijk kwam kijken bij je de rest deed meer hun eigen ding... Wij halen waarschijnlijk jonge kippen bij een kennis vandaan dus geen merk kippen voor mij :D

Nou ik heb hier de hoeken van het zogenaamde gazon eruit gehaald en hier gaan bloemen in om toch een beetje kleur, geur en variatie te krijgen daarnaast zijn de hoeken altijd kaal dus hup grond eruit bloemen erin!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:00

Ik lees net dat er kippen zijn die je op een groot balkon kunt houden (en die heb ik), maar dat vind ik toch wel erg sneu :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:05

Sowieso, die kippenhokjes die in de handel verkrijgbaar zijn... :(:)

Hoe doen de fanatieke kwekers het hier eigenlijk, elk voorjaar alles leeghalen en weer opnieuw beginnen, of zijn er ook dingen die je laat staan, van klim-groentes ofzo?

En zouden boontjes en dergelijke ook tegen van dat fijnmazige gaas op kunnen klimmen, met gaatjes zo groot als een dubbeltje zeg maar, of is dat echt te klein?

Ik denk dat betongaas wel het makkelijkst is wellicht :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 15:47

Zo, leuk om te zien wat iedereen doet deze week!

Ik heb de helft van mijn knof/uienveld schoongemaakt en nu moet ik ff bijkomen *D

Ik zou waarschijnlijk een kas krijgen, maar nu weet ik dat het niet doorgaat. Ik vind het niet zo erg, er is nog zoveel werk in de tuin. En de stal en schuur moeten ook geschilderd worden. Als ik nu de kas had moeten demonteren, vervoeren, fundering moeten aanleggen, opnieuw opzetten en dan wellicht ramen vervangen, is de zomer alweer voorbij :D
Ik wil graag een kas, maar nu even niet. Of ze moeten hem komen brengen enzo.

Mijn oom had me op mijn #$%^&* gegeven, het is nog veel te koud voor de volle grond. Terwijl zijn vrouw zegt dat wanneer het lekker weer wordt, je in de tuin kunt zaaien. Ach, ik heb er nu wat instaan, wat ook in febr. kan. Ik zie t wel hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 15:58

Mijn moeder zegt altijd dat je moet wachten tot ijsheiligen, dat is 11 mei, dan weet je zeker dat het niet meer gaat vriezen.
Maar ik wacht zelf altijd tot begin april, dan zou het ook goed moeten zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:01

Sjolvir schreef:
Hmmmm, kersen... alleen gaat kersenboom hier niet passen.
Appeltaart, klinkt ook goed, maar een appeltaartboom is denk ik te veel gevraagd. }>

Soldetuut, pracht tuin van je vader, heel afwissellend van alles naast en bij elkaar.

Die terasplanken ook goed idee om te gebruiken als bakken hout.

Hier ook tomaatjes poging, voor salade en pasta, en courgette uiteraard ook voor in de pasta, zou niet weten wat ik anders met
een courgette moest doen, vind het eigenlijk smakeloze dingen :+ , maar wel leuk op een composthoop.
En de zaadjes die nu uitkomen zijn leuk! Hele grote blaadjes op een steeltje.

Anneliesjdj, tomaten lukken niet, hoorde net mijn buurvrouw hetzelfde zeggen en ook aardbeien wou bij haar niet.
Hoop dat ik met mijn stukje tuin dan meer geluk heb.

Zijn ze gek bij de tuincentra? zakje aarbei zaadjes 5 euro? huh? Is dat normaal?

paarse asperges, fun! Ken wel die bonen die verkleuren als je ze kookt vind ik ook enig.
(zijn paars worden gewoon groen)

Sabelpootjes zijn wel heel schattig en is toch niet erg dat het kleine eitjes zijn?
Filmpje van die kipjes, die kippen zijn ook leuk om te zien, maar dan moet ik met 3 kippen elke week cake gaan bakken
om van al die eieren af te komen.

Hier is het idee, kippen aan zijkant van het huis en als ik thuis ben kunnen ze ook achtertuin in, of als ik niet thuis ben
en moestuinplantjes zijn niet meer TE kwetsbaar, voor die eetmonstertjes.

Anneliesdj, ik heb geluk!
Net even 1 conifeer getest, je trekt ze zo om!
Zijn al deskundig om zeep geholpen door de buren die er muurtje langs hebben gezet en hun hele tuin hebben betegeld.
Dat komt dus goed!
(meteen ook weer even samen over de schutting gehad, die zij ook willen, dus samen kosten delen en samen plaatsen
en samen 1 uitzoeken die we beiden wel leuk vinden. )

De gewraakte conifeer die slachtoffer werd van mijn test actie.
[ Afbeelding ]

Oh, oh, ben denk ik ook even kwijt.. in andere site...

*proest water over beeldscherm* _O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:02

meeste gaat eind deze maand en volgende twee maanden pas de grond in, maar hier zit er ook al vanalles in de grond hoor :j
heb vandaag wel een tunneltje gescoord bij de lidl, straks opzetten en kijken wat het is...voor die 7 euro wil ik wel een gokje wagen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:09

Ik zag betreffende het SFG idee dat het wel aangeraden wordt om je bak te voorzien van wat krom gebogen pijpjes die je er als een halve hoepel overheen zet, en waar je dan plastic overheen kunt trekken om er een kasje van te maken als het buiten nog niet warm genoeg is. Wanneer het 's nachts dan echt koud wordt, kun je er nog een deken overheen trekken die je er dan 's ochtends weer vanaf haalt zodat het licht er weer bij kan.

Schijnt goed te werken :)

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:47

@pmarena: ja he? Nu maar hopen dat ik nog goed gaas tuis heb liggen voor dat mandje! :D

Ik weet niet wie hier zijn plantjes in wc rolletjes zet (tip die ik had gevonden op internet) maar bij mij zijn ze gaan schimmelen (alleen aan de buitenkant) dus moest ik de tomatenplantjes er weer uit halen.
Het is dus niet aan te raden ;)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:48

hebben jullie ook in de aanbieding woensdag bij de aldi fruitboompjes aan 4 euro gehad? Hier in belgië dus wel!! Heb mij een perzik en pruimeboompje gekocht!! hopelijk geven ze binnen paar jaar al fruit!!