Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VogeltjeM

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:09

Haha ik ben niet de enige speltcracker-addict in dit topic volgens mij hoor :D Van wasa ken ik ze niet!

Klinkt als een superplekje voor je paard, Roelke! Janus staat ook zoveel mogelijk buiten. Momenteel wel 's nachts in een loopstal met andere jonge paarden. Helaas is hier in de buurt geen pensionstalling te vinden waar ze 24/7 met schuilstal aanbieden, dus dan maar zo :)
Ik had die pavokoeken ook, maar schijnbaar zit juist daarin heel veel suiker. Die heb ik dus maar teruggebracht. :)

*gaat nu echt de muffins maken*

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:26

Wauw een paddock paradise, als er hier toch is eentje in de buurt zou komen!!! Haha lijkt me echt geweldig!

Mijn ponypaardje krijgt ook veel ruwvoer (hooi), staat overdag in de wei en 's winters 's nachts in een super grote stal met een shetlander en 's zomers snachts in de paddock dus 24/7 buiten. Verder krijgt hij een handje marstall en verder grasmix van agrobs. Voer trouwens ook omega 3 6 9 :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:34

Ja dat heb ik ook gehoord.. ze krijgt t daar gevoerd, ze hebben ook muesli misschien is dat beter voor haar. Het is idd een superplek. Helaas voor mij ook bijna 50 km rijden maar het is het echt waard. En in een loopstal in een groep is ook fijn voor ze hoor, hebben ze ook meer ruimte! Succes met je muffins! :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:39

Is dat dat paddock paradise van Ylvie?

Mijn chocotoetje had helaas ietsje teveel cayennepeper waardoor hij behoorlijk pittig was haha en dat dat overheerste. Het is wel echt een aanrader want het is natuurlijk een enorm gezond toetje! Ga hem wel onthouden, voortaan iets minder cayenne erdoor.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:43

Nee. Het is onderin Friesland! :)
Jammer dat je toetje net niet helemaal gelukt was!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:46

Roelke: zo, 50 km! :oo Respect! Hoe vaak ga je daarheen dan? Is het ook nog een jonkie?

Maartje: echt bedankt voor het recept van de chocomousse, ik heb hem opgeslagen :D jammer dat hij iets te pittig was. :)

Mijn speltmuffins zitten in de oven! Heb alleen al het beslag maar in één taartvorm gegoten, want het was zóveel dat het nooit in mijn muffinvormpjes past :') Ben erg benieuwd. Er zit alleen wel suiker in, dus het wordt echt kleine porties invriezen. Heb de ahornsiroop (wat is dat? niet te vinden bij de AH) ook vervangen door water met een klein beetje vanillearoma. Ben benieuwd of het lekker is :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:49

Trouwens, voordat ik in dit topic zat, dronk ik 2 liter (flauwe) aanmaak per dag. :o Is nu vervangen door 2 liter water/groene thee. Nooit gedacht dat me dat zou lukken :) Maar ik mis het zoete eigenlijk totaal niet. Mijn enige zwakte/zonde is jus d'orange qua drinken.. :o Het liefst 1 glas per dag. Wat drinken jullie allemaal?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:53

De geitenkaaslasagne was ook weer helemaal heerlijk! En heel gezond ook nog :D

Echt respect ja 50 km. Ik ga zelf denk ik maar een paddock paradise beginnen haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:04

Ja het is wel ver.. ik ga 2 a 3 keer per week. Hiervoor ging ik iedere dag, stond ze veel op stal dus was ik 7 uur thuis van werk, snel (en slecht) eten om snel naar stal te racen om haar er uit te laten. Was geen doen meer, voor paard niet maar voor mij ook niet. Sinds ze daar staat heb ik alles weer wat rustiger in mijn hoofd en is paardje ook helemaal blij :) ze is nog jong, bijna 5, al wel onder het zadel maar zijn nu eerst weer aan het grondwerk gegaan en straks beginnen met rechtrichten aan de hand. Het is echt mooi zo'n paddock paradise, al met die natte winter eind vorig jaar ook wel afzien hoor!

Wat doen jullie met jullie paardjes? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:08

Oh dat kan ik me voorstellen, in de modder...

Haha ik kijk ernaar in de wei :') en ik ga m elke dag zijn podo grow geven.. En ong. 3x per week poets ik hem een beetje, laat hem voetjes geven, wat wijken voor druk.. En heb laatst al een minibeginnetje gemaakt met wandelen :) Hij is nu bijna 10 maanden. <3

Ik vrees voor mijn spelt'cake'.. Hij is nog laaang niet droog nu hij al volgens het recept lang genoeg in de oven staat. :')
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 09-03-12 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:25

Ben benieuwd of je speltcake lekker is Vogeltje!

Waar kun je trouwens baking soda (zuiveringszout) kopen? De natuurwinkel had het niet op voorraad..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:28

VogeltjeM schreef:
Trouwens, voordat ik in dit topic zat, dronk ik 2 liter (flauwe) aanmaak per dag. :o Is nu vervangen door 2 liter water/groene thee. Nooit gedacht dat me dat zou lukken :) Maar ik mis het zoete eigenlijk totaal niet. Mijn enige zwakte/zonde is jus d'orange qua drinken.. :o Het liefst 1 glas per dag. Wat drinken jullie allemaal?

Ik zit tot nu toe vooral nog aan de aanmaaklimonade. Probeer wel meer water en thee (zonder suiker) te drinken maar vind het nog erg moeilijk.

Overigens heb ik een verzorgpony waar ik normaal elke zaterdag mee les en verder wanneer ik tijd heb er lekker mee ga buitenrijden. En daar staan ook wat jonkies bij die enorm knuffelig zijn :P .

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:38

Mijn speltcake is lekker :D Wel nog wat zompig vanbinnen. Ik ben benieuwd of ie nog steeds lekker is als ik m heb ingevroren en weer ontdooid. Maar zo'n hele cake krijg ik niet op binnen 2 dagen (moet ik ook niet willen, hij is best wel zoet :') ). Maar anyways: zonder suiker is het een grote aanrader :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:42

Klinkt lekker hoor en zonder suiker!

Ik drink vooral water en thee. Soms een warme chocomel op mijn werk maar drink helemaal geen fris en sapjes meer! En ook geen koffie, maar dat dronk ik hooguit 1 keer per jaar. :p

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:02

Mooi dat ie lekker is!

Ik drink voornamelijk water, thee zonder suiker en koffie.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:09

de stalling klinkt goed roelke!
pff zit hier in de nachtdienst en dan vind ik het heel moeilijk om op mijn eten te letten. ben daarstraks even boodschappen gaan doen en toen wou ik de danio meenemen die in de bonus was maar daar ben ik maar heel snel vanaf geweken toen ik het etiketje las! per 100g yoghurt zit er 14g suiker! :oo ben even verder gaan kijken en heb toen een tussendoorreep gehaald (ik weet niet hoe ik dat ding moet noemen) het is van spelt gemaakt en is biologisch en zonder toegevoegde troep! ben nu alleen benieuwd naar de smaak :)
verder nog een broodje met kaas meegenomen en klein beetje sushi :o

heb trouwens de quinoa gevonden en gekocht :D

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:12

Wat is spelt eigelijk (dus waar word het van gemaakt? Is het een soort graantofu? :p

En ben wel benieuwd naar die huttekase. Is dat gezond en waar smaakt dat naar en ook heel belangrijk de calorietjes van de kase en bijvoorbeeld een speltcracker :p

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 01:18

huttekase is niet mijn favoriet :o maar er zijn ook mensen die het heerlijk vinden! het smaakt eigenlijk naar niks vind ik en je moet het dan ook echt zelf een beetje op smaak brengen met bijvoorbeeld wat peper en zout of kruiden.

ooooow de verleiding is zo groot nu! hier pal tegenover me staat gewoon een hele grote bak met pindarotsjes, chocolaatjes (beide van de chocoladefabriek hier :9 ) en sultana, truffels, spekkies en noem maar op! ik ga gewoon aan alle suikers denken die erin zitten :)*

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:41

Hüttenkäse heb ik ook nog nooit gehad.. Ook maar is proberen! Vandaag beginnen met fase 1 van het amer boek. Mag ff geen brood enzo. In het weekend lukt dat Zeker wel. Maar op school toch wat moeilijker. Maar vind er wel wat op!
Vanmiddag ga ik boodschapjes doen. Hebben jullie jog echte aanraders ?
Vandaag word dit mijn planning. Zal vast nog niet goed zijn maar sowieso beter dan al die zoetstoffen die ik binnenkrijg..

O: kwark met appel en walnoten. Beetje zoetstof erdoor heeeeel misschien( heb geen honing, bio jam, of stevia. Nog halen)
T: cherrytomaatjes zon 200 gram
L: omelet met wokgroentes en wat kruiden
T: garnaaltjes
D: bloemkool, bio groenteburger
T: appel

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:54

Gisteravond speltpannekoekjes gemaakt hier uit het recept en ze zijn goed gekeurd :P Alleen vind ik ze koud niet zo lekker. Nu gaan de appelmoesmuffins in de oven, ben benieuwd!

Gisteren voldoende fruit op maar veel te weinig groente (een tomaatje geloof ik), vandaag maar even anders aanpakken. Heb worteltjes meegenomen voor tussendoor en die wil ik ook in mijn sapje gaan stoppen. En bij de Lidl waren de grapefruits in de aanbieding, lekker!

Planning voor vandaag:
o: speltpannekoekjes met appel en banaan
t: yoghurt met musli en kiwi
m: 2 speltboterhammen met paprikanoten spead van de natuurwinkel en aubergine, tosti
t: muffin
a: wraps met paprika, mais, ui, vegetarisch gehakt en geitenkaas
t: stuk pure chocola (82%)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:58

Ik zie trouwens Huttekase staan, daar kun je met avocado heel lekkere cuacemole (of zoiets?) van maken voor op brood of voor als dipje bij je tacochipjes

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:39

Hoe staan jullie tegenover smeerkaas?

En wat spelt eigelijk?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:03

Hmmm, nachochips. Als ze die nu toch eens zouden maken van speltmeel...

Ik ben dol op hutjeskaas. Vooral op een speltcracher met tomaar en war zeezout!

Ik heb mijn ontbijtje lekker in bed gegeten. Ik had van de week een stapel boekweitpannenkoeken gebakken en ze per 2 ingevroren. Hoefde vanochtend alleen een zakje uit de vriezer te trekken en er citroenhoning op te doen, heerlijk!
Vanavond ga ik de dhal maken die hier een paar dagen geleden langs kwam.

Ik heb om half 1 les met mijn paard en neem denk ik een grote shake van groenten en fruit mee en een boterham.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:05

Anne_mieke88 schreef:
Hoe staan jullie tegenover smeerkaas?

En wat spelt eigelijk?

Ligt er helemaal wat er in de smeerkaas zit. Ik denk dat slankie de nodige rommel bevat, maar die van de biowinkel niet.

Spelt is oergraan. Google er eens op, dan vind je 100en hits.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:18

Smeerkaas.. zoals word gezegd in die van Slankie zit vast troep enz :j

Klinkt erg lekker Mrijn! Die pannenkoekjes :D

Ik ga denk ik toch als ontbijt een omelet maken. Met 4 eieren ofzo en 400gr groentes. En dan nu de helft en straks met lunch ook de helft. Gelukkig vanmiddag op boodschap. Er is nu niet veel in huis..

Denk trouwens dat ik me niet aan de fases in het boek ga houden. Wil ook gewoon speltboterhammen etc eten nu. En afvallen gaat vanzelf wel als ik minder snoep :j En door sporten! Doe krachttraining en dan heb ik ook genoeg koolhydraten nodig denk ik zo..