Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Paprika's zijn meerjarig hoor. Je kunt ze prima in huis overhouden. Ik heb gele mini's die nu hun derde jaar ingaan, en waar dus ook al bijna rijpe nieuwe oogst aanhangt.
anneliesdj schreef:Ik heb nog 8 preiplantjes gehaald, iemand daar ervaring mee? Want die ik vorig jaar had hadden maar 10cm 'wit' en daarboven al gewoon groen blad, hoe krijg ik prei zoals ik die in de winkel koop? Dus 30 cm witte stevige prei en dan pas groen blad?
Moet je ze dan om de 2 weken weer wat dieper planten ofzo? Want wat onder de grond blijft blijft wit lijkt me?
Citaat:Van de prei van vorig jaar heb ik er 2 weken geleden nog een gegeten, heeft de winter prima overleefd, was niet erg groot maar smaakte prima.
De andere 3 staan nu met een bloemknop erin dus die laat ik maar staan, ben wel benieuwd hoe een prei bloeit
Citaat:Iemand een ander idee om vogels weg te houden?
De hele tuin overspannen met netten is niet zo'n handig idee...
Ibbel schreef:Radijs kan je niet verpotten. Hooguit uitdunnen. Radijs is in een week of 4-6 oogstbaar.
AngelofLove schreef:Mijn tomaat die buiten staat vind buiten staan niet leuk, hij is zo goed als dood al hangen er wel tomaatjes aan maar die blijven groen. Mijn peper plant die binnen staat vind het ook niet zo gezellig. Al paar keer gebloeit maar bloemetjes vallen er bijna net zo hard weer af als dat ze erin gekomen zijn :s
AngelofLove schreef:Mijn tomaat die buiten staat vind buiten staan niet leuk, hij is zo goed als dood al hangen er wel tomaatjes aan maar die blijven groen. Mijn peper plant die binnen staat vind het ook niet zo gezellig. Al paar keer gebloeit maar bloemetjes vallen er bijna net zo hard weer af als dat ze erin gekomen zijn :s
AngelofLove schreef:whaha, actie van mij, de peperplant met de hand bestuiven, hoe doe je dat *BLOND*
Ibbel schreef:MarvanTom schreef:Maar het is niet veel en het blijven groene knikkers.
Of moet ik stoppen met staren?
Het duurt een maand of twee voordat een tomaat rijp is, geteld vanaf het knikkerstadium. Dus stop nog maar even met staren.
Ibbel schreef:Pas uitplanten als ze potlooddik zijn, en dan zo diep mogelijk. Naarmate ze groter worden kun je ze aanaarden. Niet opnieuw uitgraven en herplanten, dan gaan ze doorschieten (of gewoon meteen dood)
Ibbel schreef:Paar roofvogelsilhouetten op een paar stukken stevig doorzichtig plastic plakken (dun plaatje plexiglas bv, oude douchewanden levert mooi materiaal op), aan een stok hangen en in de wind laten wapperen wil wel eens helpen. Of vliesfolie over je zaaigoed/jonge planten tot ze wat groter zijn. Geeft meteen een fijn microklimaat voor de planten, en houdt ook nog eens de vlinders en dus de rupsen weg (moet je het wel de hele tijd tot ze oogstbaar zijn erover laten natuurlijk).
anneliesdj schreef:Zo diep mogelijk? Er moet toch wel wat blad boven de grond zijn? Een cm of 2 is dat voldoende?
Ze zijn nu nog niet potlooddik, heb ze zo gekocht, moet ik ze dan eerst nog binnen in een bakje houden?
anneliesdj schreef:AngelofLove schreef:Mijn tomaat die buiten staat vind buiten staan niet leuk, hij is zo goed als dood al hangen er wel tomaatjes aan maar die blijven groen. Mijn peper plant die binnen staat vind het ook niet zo gezellig. Al paar keer gebloeit maar bloemetjes vallen er bijna net zo hard weer af als dat ze erin gekomen zijn :s
Bestuiven wil wel helpen![]()
Ik had vorig jaar ook een peper en die heeft het heel goed gedaan, je kunt de pepers ook heel lang laten hangen, ze worden alsmaar groter(bijna zo groot als een kleine puntpaprika) en de smaak blijft prima, ook tot ver in het najaar.