Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:58

Leuk plaatje zo. :D

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:29

Ibbel schreef:
Paprika's zijn meerjarig hoor. Je kunt ze prima in huis overhouden. Ik heb gele mini's die nu hun derde jaar ingaan, en waar dus ook al bijna rijpe nieuwe oogst aanhangt.

Ow oeps! Haha maar bij mij stond hij in een grote bak boven mijn konijnenren en was niet een optie om hem binnen te halen :+ Had ik geweten dat ze meerjarig zijn dan had ik hem in pot gelaten en binnengehaald :))

Haha leuke fiets!!

Yucca, ziet er grappig uit zo! Lekker groente telen zonder te bukken :D :)) Jammer dat de duiven zo hongerig zijn! Heb nu ook niets over mijn moestuin, wilde dat graag zo houden :+ Maar misschien toch mijn palen verhogen en een net eroverheen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:08

Hoe moet je die paprika's dan langer houden? Bij mij gaan die naar een jaar altijd dood,en ze staan toch binnen?

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 23:44

Bij mijn weten zijn paprika´s ook niet meerjarig...

De aardbeien bloeien hier ook al, vooral die bij mijn ouders zijn heel dikke planten met bossen bloesem eraan, zijn ook al een jaar oud.

Ik heb nog 8 preiplantjes gehaald, iemand daar ervaring mee? Want die ik vorig jaar had hadden maar 10cm 'wit' en daarboven al gewoon groen blad, hoe krijg ik prei zoals ik die in de winkel koop? Dus 30 cm witte stevige prei en dan pas groen blad?
Moet je ze dan om de 2 weken weer wat dieper planten ofzo? Want wat onder de grond blijft blijft wit lijkt me?

Van de prei van vorig jaar heb ik er 2 weken geleden nog een gegeten, heeft de winter prima overleefd, was niet erg groot maar smaakte prima.
De andere 3 staan nu met een bloemknop erin dus die laat ik maar staan, ben wel benieuwd hoe een prei bloeit :)

Verder doet de radijs het aardig goed momenteel en de bonen komen ook boven de grond. Wel wordt hier alles wat pas gezaaid is opgevreten door vogels en alufolie helpt niet/weinig.
Iemand een ander idee om vogels weg te houden?
De hele tuin overspannen met netten is niet zo'n handig idee...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:01

Tja, je hoeft me niet te geloven, maar ik heb hier drie soorten staan die gewoon doorgaan. Vooral de kleinere soorten doen het goed. Bovendien, die sierpepers voor in de huiskamer blijven toch ook in leven? Zelfde plantenfamilie...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:06

anneliesdj schreef:
Ik heb nog 8 preiplantjes gehaald, iemand daar ervaring mee? Want die ik vorig jaar had hadden maar 10cm 'wit' en daarboven al gewoon groen blad, hoe krijg ik prei zoals ik die in de winkel koop? Dus 30 cm witte stevige prei en dan pas groen blad?
Moet je ze dan om de 2 weken weer wat dieper planten ofzo? Want wat onder de grond blijft blijft wit lijkt me?

Pas uitplanten als ze potlooddik zijn, en dan zo diep mogelijk. Naarmate ze groter worden kun je ze aanaarden. Niet opnieuw uitgraven en herplanten, dan gaan ze doorschieten (of gewoon meteen dood)

Citaat:
Van de prei van vorig jaar heb ik er 2 weken geleden nog een gegeten, heeft de winter prima overleefd, was niet erg groot maar smaakte prima.
De andere 3 staan nu met een bloemknop erin dus die laat ik maar staan, ben wel benieuwd hoe een prei bloeit :)

Prei bloeit wit of zachtpaars, met stervormige bloemetjes, in een 'bosje', net als een (simpele) sierui.

Citaat:
Iemand een ander idee om vogels weg te houden?
De hele tuin overspannen met netten is niet zo'n handig idee...

Paar roofvogelsilhouetten op een paar stukken stevig doorzichtig plastic plakken (dun plaatje plexiglas bv, oude douchewanden levert mooi materiaal op), aan een stok hangen en in de wind laten wapperen wil wel eens helpen. Of vliesfolie over je zaaigoed/jonge planten tot ze wat groter zijn. Geeft meteen een fijn microklimaat voor de planten, en houdt ook nog eens de vlinders en dus de rupsen weg (moet je het wel de hele tijd tot ze oogstbaar zijn erover laten natuurlijk).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 09:50

Ibbel schreef:
Radijs kan je niet verpotten. Hooguit uitdunnen. Radijs is in een week of 4-6 oogstbaar.

Hmmm, Ik ben dol op radijs, misschien toch maar eens kijken of ik het zelf kan planten :P

Ik kan vanavond een stuk of 6 aardbeien oogsten, zijn groot en bijna knalrood! :D Hadden nog 1 dagje zon nodig zag ik gister :P

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:18

Ik heb ook gehoord dat van die felle/glinsterrende windmolens voor kinderen de vogels goed weghouden...iemand ervaring?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:24

Ibbel moet ik ze dan snoeien of zo?die paprika's?
Bij mij staan ze altijd in potten in mijn veranda omdat ik ze leuker vind als kamerplanten met hun kleurtjes.Maar zelfs de spaanse peper gaat bij mij ook dood na een jaar ;(
Ik zal vrees ik niet zo'n groene vingers hebben.
Ik houd alleen een parpika in leven of peterselie :o

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 13:31

Mijn tomaat die buiten staat vind buiten staan niet leuk, hij is zo goed als dood al hangen er wel tomaatjes aan maar die blijven groen. Mijn peper plant die binnen staat vind het ook niet zo gezellig. Al paar keer gebloeit maar bloemetjes vallen er bijna net zo hard weer af als dat ze erin gekomen zijn :s

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:16

Dat lot heeft mijn minikomkommer ook ondergaan. Die lijkt niet echt levenslust meer te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:13

AngelofLove schreef:
Mijn tomaat die buiten staat vind buiten staan niet leuk, hij is zo goed als dood al hangen er wel tomaatjes aan maar die blijven groen. Mijn peper plant die binnen staat vind het ook niet zo gezellig. Al paar keer gebloeit maar bloemetjes vallen er bijna net zo hard weer af als dat ze erin gekomen zijn :s

't Is buiten echt nog te koud voor tomaten.
En die paprikabloemetjes moet je wél even met de hand bevruchten, wil je ook paprika's krijgen. Tezij je je huis deelt met een bijenkolonie :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:56

whaha, actie van mij, de peperplant met de hand bestuiven, hoe doe je dat *BLOND*
Heb vandaag een nieuwe tomaat gekocht voor 2 euro, hahaha, kijken hoe lang die leeft :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:20

AngelofLove schreef:

_O- Herkenbaar...
Ik was in jubelstemming: er hangen toch tomaatjes aan! Maar het is niet veel en het blijven groene knikkers.
Of moet ik stoppen met staren?
Mijn paprikaplantjes hebben ook paprika's, alleen moet je er een vergrootglas bijnemen om het te herkennen.

Waar ik wel iets minder blij mee ben, is het massaal opkomen van wilde papaver op een plek waar ik ze niet heb gezaaid...
Vorig jaar was ik blij verrast met de mooie grote rode bloemen, dus dat mocht blijven van mij.
Alleen niet waar het nu opkomt. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:36

AngelofLove schreef:
whaha, actie van mij, de peperplant met de hand bestuiven, hoe doe je dat *BLOND*

Mert een kwastje gaat het het handigst. Zacht kwastje nemen, even in 1 bloemetje friemelen, daarna in het volgende bloemetje, en zo de rij langs, en uiteindelijk nog even terug naar de eerste. Bloeit er maar één bloemetje, dan kan je ook even met je vinger zachtjes in het bloemetje wrijven, om het stuifmeel naar de stamper over te brengen. Kruisbestuiven (meer bloemetjes met elkaars stuifmeel bevruchten) werkt echter beter.
Een wattenstaafjes of zo'n staaafje om oogschaduw mee aan te brengen werken ook goed. Het is tenslotte poeder dat je opbrengt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 07:37

MarvanTom schreef:
Maar het is niet veel en het blijven groene knikkers.

Het duurt een maand of twee voordat een tomaat rijp is, geteld vanaf het knikkerstadium. Dus stop nog maar even met staren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:41

Ibbel schreef:
MarvanTom schreef:
Maar het is niet veel en het blijven groene knikkers.

Het duurt een maand of twee voordat een tomaat rijp is, geteld vanaf het knikkerstadium. Dus stop nog maar even met staren.

Ik ga het proberen, maar ik weet nu al dat het moeilijk wordt... :D
Sowieso een wonder dat het toch nog groeit!

@ Karin: letterlijk en figuurlijk een fleurige fiets!
Dat is wel een grote paprikaplant zeg; die van mij zijn zelfs samen nog niet zo groot!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:28

Ibbel schreef:
Pas uitplanten als ze potlooddik zijn, en dan zo diep mogelijk. Naarmate ze groter worden kun je ze aanaarden. Niet opnieuw uitgraven en herplanten, dan gaan ze doorschieten (of gewoon meteen dood)

Zo diep mogelijk? Er moet toch wel wat blad boven de grond zijn? Een cm of 2 is dat voldoende?
Ze zijn nu nog niet potlooddik, heb ze zo gekocht, moet ik ze dan eerst nog binnen in een bakje houden?

Ibbel schreef:
Paar roofvogelsilhouetten op een paar stukken stevig doorzichtig plastic plakken (dun plaatje plexiglas bv, oude douchewanden levert mooi materiaal op), aan een stok hangen en in de wind laten wapperen wil wel eens helpen. Of vliesfolie over je zaaigoed/jonge planten tot ze wat groter zijn. Geeft meteen een fijn microklimaat voor de planten, en houdt ook nog eens de vlinders en dus de rupsen weg (moet je het wel de hele tijd tot ze oogstbaar zijn erover laten natuurlijk).

Die silhouetten kan ik weleens proberen.
Ik las net ook iets over windmolentjes met felle kleurtjes, is misschien ook een idee.

Het stikt hier van de mussen en spreeuwen nestelen in de kap van de schuur pal naast de moestuin en spreeuwen zijn nogal sloperds als ze een nest bouwen, takjes en blaadjes verzamelen gaat met grof geweld.
Maar ze zijn wel erg mooi dus ik gun ze hun nestelplezier ook wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:29

AngelofLove schreef:

Bestuiven wil wel helpen :+

Ik had vorig jaar ook een peper en die heeft het heel goed gedaan, je kunt de pepers ook heel lang laten hangen, ze worden alsmaar groter(bijna zo groot als een kleine puntpaprika) en de smaak blijft prima, ook tot ver in het najaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:33

anneliesdj schreef:
Zo diep mogelijk? Er moet toch wel wat blad boven de grond zijn? Een cm of 2 is dat voldoende?
Ze zijn nu nog niet potlooddik, heb ze zo gekocht, moet ik ze dan eerst nog binnen in een bakje houden?

Net zoveel cm diep als dat je witte schacht wilt hebben. Een cm of 10 bij uitpoten. Als ze potlooddik zijn, zijn ze meestel een cm of 20-25 lang, dus je zet ze dan half onder de grond. Dan kan je ze nog een cm of 5-10 aanaarden, en krijg je uiteindelijk witte schachten van ongeveer 20 cm.
Je kunt ze nu tijdelijk bijvoorbeeld even in 9x9 potjes oppotten, (lege toiletrollen zijn nog mooier, rolletjes strak tegen elkaar aan in een kistje zetten, met rol en al de grond in, het karton verteert wel) tot ze dik genoeg zijn om met kluit en al in de volle grond te zetten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:18

Mijn paprika is idd best een joekel. Er zitten al redelijk wat vruchtjes aan, hopelijk gaan die het goed doen.

Heb 'm vandaag ff buiten in de zon staan, maar vannacht gaat-ie weer naar binnen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:42

Ik heb gisteren dezelfde paprika gekocht :D Heb 'm gelijk buiten gezet omdat het toch niet erg koud zou worden. Hopelijk blijft hij het leuk vinden :=
De sla die ik vorige week heb gezaaid kwam al boven en er zaten al verschillende onrijpe aardbeien aan de planten. Ik heb vandaag een flinke laag kalk gestrooid en hoop nu heel hard dat al die beloofde regen ook gaat vallen. Tot nu toe is het nog niet zo veel.....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:28

anneliesdj schreef:
AngelofLove schreef:

Bestuiven wil wel helpen :+

Ik had vorig jaar ook een peper en die heeft het heel goed gedaan, je kunt de pepers ook heel lang laten hangen, ze worden alsmaar groter(bijna zo groot als een kleine puntpaprika) en de smaak blijft prima, ook tot ver in het najaar.

Als ik bloemetjes vind ga ik gelijk bestuiven, whahahaha, echt een actie voor mij :-)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:09

Hier nog iemand met bloemen die er af vallen. Bij mijn courgette vallen de bloemen er ook af. Moeten hier de courgettes niet aan groeien?

Hmm al iets gevonden. Deel het even hier. Iets met mannelijke en vrouwelijke bloemen en inderdaad bestuiven.
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/bestuiving-en-bevruchting-bij-courgettes-is-belangrijk-om-misvormde-en-rotte-vruchten-te-voorkomen/

Met een leuk filmpje voor de ongeduldigen onder ons in de reacties onderin. (schooltv) je ziet een plant super snel groeien.

*edit* heb dus alleen nog maar mannelijke bloemen. Niet dat ze elkaar straks mis lopen en we geen match hebben ;)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-05-10 17:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:15

Bij courgettes zijn de eerste bloemen vaak alleen mannetjes, de vrouwtjes komen later. En ook hierbij geldt, ze moeten wel bevrucht zijn...