Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:38

IJsmachine staat inderdaad op mijn verlanglijstje wanneer ik een grotere keuken heb. Ik ga eens googelen.

Pompoen ohh I love pumpkin!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 07:22

Veel tapenade zijn idd helemaal niet Vegan of vega. De meeste zijn pesto-achting dus yup kaas in.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:33

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:34

Ik hoorde het net op de radio. Lijkt mij prima voor al de mensen die hun stukje vlees niet kunnen missen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:11

Geweldig nieuws dat zulke grote multinationals zich hier bezig mee gaan houden :).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:54

Mooi dat er blijkbaar serieus gewerkt wordt aan plantaardig "vlees".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 14:17

Geweldig nieuws inderdaad! Als de machines binnenkort op grote schaal geproduceerd gaan worden dan gaat de prijs van vleesvervangers waarschijnlijk ook flink omlaag. Het zou mooi zijn als de kipstukjes bijvoorbeeld goedkoper worden dan plofkip uit de supermarkt, dan wordt het voor mensen met weinig geld ook steeds makkelijker om lekker en gemakkelijk vegetarisch te eten :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:42

Ik ga even een stipje bij jullie zetten :D Ik heb mezelf voorgenomen om in Juni een maand vegan te gaan, gewoon om eens uit mijn comfortzone te stappen. Ik heb altijd even tijd nodig om mezelf voor te bereiden en in April en Mei gaat het hem echt niet worden (in April stap ik uit een andere comfortzone door op vakantie te gaan naar China :oo en Mei is bij ons een maand met alleen maar verjaardagen waar we ook vaak mee-eten en ik wil niet dat anderen teveel last hebben van een maand proberen) dus nu even de tijd om mezelf in te lezen.
En het valt me nog niet mee, ik merk dat ik nog heel erg zit in het "vervang" proces ipv nieuwe dingen bedenken. Daarnaast heeft mijn man besloten mee te doen en als grote vleeseter voel ik de druk :')
Als laatste vind ik peulvruchten echt heel erg niet lekker, dus de eiwitinname is nog wel even een dingetje waar ik naar op zoek ben. Zeker omdat ik fannatiek krachtsport doe, ik denk op dit moment nog dat gebruik maken van eiwitpoeder wel echt een must gaat worden, maar misschien kom ik daar nog wel van terug.

Mijn doel is vooral de milieubelasting, minder dan dierenleed. Ik denk dat ik na die maand ook wel weer voor een klein deel vlees zal eten maar ik probeer al een tijdje om regelmatiger vegetarisch te koken en ik merk dat ik dat lastig vindt dus een maand volledig plantaardig helpt me hopelijk om dat wat makkelijker te doen. Voor nu hoop ik daarna 60% vd tijd plantaardig te zitten, waarvan 1-2x pw vlees. Eieren krijg ik van een vriend die een paar eigen kipjes heeft, daar zou ik na die maand minder moeite mee hebben om weer regelmatig terug te plaatsen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:47

Leuk, welkom!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:07

secricible schreef:
Ik ga even een stipje bij jullie zetten :D Ik heb mezelf voorgenomen om in Juni een maand vegan te gaan, gewoon om eens uit mijn comfortzone te stappen. Ik heb altijd even tijd nodig om mezelf voor te bereiden en in April en Mei gaat het hem echt niet worden (in April stap ik uit een andere comfortzone door op vakantie te gaan naar China :oo en Mei is bij ons een maand met alleen maar verjaardagen waar we ook vaak mee-eten en ik wil niet dat anderen teveel last hebben van een maand proberen) dus nu even de tijd om mezelf in te lezen.
En het valt me nog niet mee, ik merk dat ik nog heel erg zit in het "vervang" proces ipv nieuwe dingen bedenken. Daarnaast heeft mijn man besloten mee te doen en als grote vleeseter voel ik de druk :')
Als laatste vind ik peulvruchten echt heel erg niet lekker, dus de eiwitinname is nog wel even een dingetje waar ik naar op zoek ben. Zeker omdat ik fannatiek krachtsport doe, ik denk op dit moment nog dat gebruik maken van eiwitpoeder wel echt een must gaat worden, maar misschien kom ik daar nog wel van terug.

Mijn doel is vooral de milieubelasting, minder dan dierenleed. Ik denk dat ik na die maand ook wel weer voor een klein deel vlees zal eten maar ik probeer al een tijdje om regelmatiger vegetarisch te koken en ik merk dat ik dat lastig vindt dus een maand volledig plantaardig helpt me hopelijk om dat wat makkelijker te doen. Voor nu hoop ik daarna 60% vd tijd plantaardig te zitten, waarvan 1-2x pw vlees. Eieren krijg ik van een vriend die een paar eigen kipjes heeft, daar zou ik na die maand minder moeite mee hebben om weer regelmatig terug te plaatsen.

Tof, goede stap zeg! Wat misschien helpt in die maand is je inschrijven bij de veggie0challenge van Viva Las Vegas: https://veggiechallenge.nl/daag-jezelf-uit/. Je krijgt dan elke dag handige tips en recepten in je mailbox.

De NVV organiseert de vegan-challenge, die is wat groter opgezet (met evenementen en dergelijke) maar die start daarom ook maar een aantal keer per jaar op een vaste datum: http://veganchallenge.nl/

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:19

oh, top, bedankt voor de linkjes! Ik ga ze even rustig bekijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 09:34

Wat goed dat je het gaat proberen :D
Waar ga je heen in China? In de grote steden is vlees echt een enorme opmars aan het maken schijnbaar, maar in de armere gebieden wordt nauwelijks vlees en zuivel gegeten, en volgens mij zit in de echte chinese gerechten sowieso veel minder vlees dan wat wij hier bij de chinees bestellen, dus wie weet kun je daar toch al zo nu en dan vega eten :j

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:36

Leuk zeg, welkom!

Mijn favoriete vegan-websites zijn:
http://www.thegreenhappiness.nl
http://www.lisagoesvegan.nl
http://www.degroenemeisjes.nl
http://www.zoetrecepten.nl (niet alles vegan, maar wel veel)

Ik durfde toen ook niet voor m'n reis van twee maanden (o.a. door China) vegan te gaan eten ivm tolerantie van je lijf voor 'gek eten'. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik in China ook weinig behoefte had aan vlees, ei en melk. :Y) Ze nemen het niet zo heel nauw met de hygiëne, dus dan zijn dat ook de eerste producten die ik laat staan in zo'n land.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:39

8nnemiek schreef:
Wat goed dat je het gaat proberen :D
Waar ga je heen in China? In de grote steden is vlees echt een enorme opmars aan het maken schijnbaar, maar in de armere gebieden wordt nauwelijks vlees en zuivel gegeten, en volgens mij zit in de echte chinese gerechten sowieso veel minder vlees dan wat wij hier bij de chinees bestellen, dus wie weet kun je daar toch al zo nu en dan vega eten :j

een stedentrip in Bejing. Ik heb zelf heel weinig met de aziatische cultuur en vind het echt rete-spannend, maar het is een cadeautje van mijn ouders die er al meerdere malen zijn geweest, dus ik laat me daarin maar leiden door hun.
Ben sowieso geen grote vleeseter, thuis eten we ook samen 1 kipfiletje nu ipv de 2 of 3 die er vroeger met z'n tweetjes gegeten werden. Maar begreep dat de taalbarriere daar wel zodanig is dat het met wijzen en gebaren gaat. Ik ken het gebaar voor veganistisch niet :') Dus zal er daar ook zeker op letten, maar als ik het doe dan wil ik het wel goed doen dus dan liever een maand dat er meer rust is.
Bovendien is op dit moment het enige wat ik daar vertrouw de pekingeend, juist gezien die hygiëne :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:55

Ik ben in november in China geweest oa Beijing. Veel gerechten zijn met vlees maar er is zeker ook zonder. Het eten is er heerlijk!!! Probeer zeker ergens de zoetzure knapperige varkenstukjes als je nog vlees eet :')

Verder vind ik pinterest heel inspirerend. Gewoon Vegan intypen en een ingrediënt of iets als curry of stew en dan krijg je echt lekkere recepten. Veel dingen zijn eigenlijk heel eenvoudig Vegan te maken zoals empenada's, curry, stoofpotjes, ovenschotels, pasta's etc.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:56

Ja, pinterest ben ik idd al een board aan het maken.
WAar ik denk ik het meeste tegenaan loop is dus die peulvruchten en dat ik tot nu toe juist vrij weinig koolhydraten at, dus het is mentaal ook een hele overschakeling voor mij om nu juist wel weer producten als rijst, aardappels, graan enz. te gaan eten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:59

O maar er is juist ook weer veel zonder Graan te vinden. Zoeken op plantbased, glutenfree helpt. Ik eet erg graag zoete aardappel, paddenstoelen,Hummus, linzen, Mais, erwten eigenlijk alle groenten :D je kunt op pinterest ook dingen uitsluiten. Denk door een - ervoor te zetten?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:12

Super leuk secricible! Heel veel succes alvast. Mijn vriend eet tegenwoordig nog maar 1x per week vlees omdat het vegan eten hem ontzettend bevalt.

Hebben jullie nog een tip voor een app die producten scant en aangeeft vegan of non-vegan? Heb een tijdje Is it Vegan gebruikt maar die kende zo goed als geen producten (US app). Vind het in de supermarkt makkelijker dan alle dierlijke e-nummers uit mijn hoofd te leren. Ik laat nu veel producten liggen die misschien wel vegan zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:17

Selka schreef:
Super leuk secricible! Heel veel succes alvast. Mijn vriend eet tegenwoordig nog maar 1x per week vlees omdat het vegan eten hem ontzettend bevalt.

Hebben jullie nog een tip voor een app die producten scant en aangeeft vegan of non-vegan? Heb een tijdje Is it Vegan gebruikt maar die kende zo goed als geen producten (US app). Vind het in de supermarkt makkelijker dan alle dierlijke e-nummers uit mijn hoofd te leren. Ik laat nu veel producten liggen die misschien wel vegan zijn.

Kun jij eens aangeven welke gerechten jou vriend graag eet? Ik zou het heel tof vinden als het hem bevalt, maar ik vrees er nog voor.
Niet op de minste plaats omdat wij beide heel fanatiek barbecuers zijn, en dus graag een mooi stuk vlees op de bbq leggen (geen dutch bbq met speklappen, worsten en kipfilets, maar gewoon 1 stuk mooi vlees van een goede slager). Maar zoals gezegd, de kans is groot dat we na die maand dat soort dingen weer terug oppakken: wel mooie stukken vlees met aandacht, maar niet meer het dagelijks vlees door alles heen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:23

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:20

Groente is ook heerlijk op de bbq <3
Maiskolven, gevulde tomaat, gevulde champignons, gemarineerde courgette-plakken, gemarineerde tofu/tempeh, gepofte aardappel <3

Mijn vriend at vroeger ook dagelijks vlees, maar al vrij snel nadat we gingen samenwonen hoefde ik geen vlees meer te kopen voor hem, hij vond niet dat het echt iets toevoegde, maar ik kook dat ook niet heel vaak aardappel/groente/vlees. En dingen als ovenschotels, wokschotels, pastamaaltijden enzo hebben gewoon geen vlees nodig.. die 'bite' en de hartige smaak krijg je ook bv met paddestoelen en sojasaus of lekkere kruiden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:28

dat gebeurt nu ook wel hoor 8nnemiek ;) maar wij zijn het type dat de bbq ook rustig 12uur heeft draaien om een stukje vlees heel langzaam te garen. dat lukt met mais wat minder gemakkelijk haha :D
Maar misschien bevalt het ook wel zo goed dat daar ook geen behoefte meer aan is, we gaan het gewoon zien.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:36

Klinkt alsof je er sowieso al bewust instaat, secricible :) Nou ben ik zelf ook minder strict; als ik aan goed vlees kan komen (onze buurman heeft het niet zo op ganzen op zijn veld bijvoorbeeld), dan vind ik dat af en toe echt heel lekker. Wel super dat je je helemaal aan het onderdompelen bent :D

Qua peulvruchten; humus, dus van kikkererwten, vind je dat wel lekker? Daar kun je bijvoorbeeld veel mee experimenteren. En het is ook van tuinbonen e.d. te maken. Kijk vooral naar recepten die niet gewoon uitgaan van gekookte groenten, maar die de groenten (in jouw geval zeker peulvruchten dus) opnemen in het grote geheel. Dus curry's, ovenschotels, humus etc. Dan is de structuur al anders en de smaak ook, want die wordt door meerdere ingrediënten bepaald. Ik merk in elk geval dat dat bij mensen om mij heen heel veel verschil kan maken. Succes! En heel veel plezier in Bejing!

Overigens; mocht je daar Engelssprekende mensen tegenkomen, dan kun je hen misschien wel om vegetarische/veganistische recepten vragen. De Aziatische keuken is ontzettend rijk en uitgebreid en je kunt er zeker inspiratie opdoen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:46

Selka schreef:

Ik had een tijdje een e-nummer app, die was heel handig. Kun je alles op invoeren en hij geeft dan aan wat het is en of het een dierlijke oorsprong heeft / kan hebben. Het heette dacht ik gewoon 'e-nummer app' ofzoiets :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:00

mar_fay schreef:
Klinkt alsof je er sowieso al bewust instaat, secricible :) Nou ben ik zelf ook minder strict; als ik aan goed vlees kan komen (onze buurman heeft het niet zo op ganzen op zijn veld bijvoorbeeld), dan vind ik dat af en toe echt heel lekker. Wel super dat je je helemaal aan het onderdompelen bent :D

Qua peulvruchten; humus, dus van kikkererwten, vind je dat wel lekker? Daar kun je bijvoorbeeld veel mee experimenteren. En het is ook van tuinbonen e.d. te maken. Kijk vooral naar recepten die niet gewoon uitgaan van gekookte groenten, maar die de groenten (in jouw geval zeker peulvruchten dus) opnemen in het grote geheel. Dus curry's, ovenschotels, humus etc. Dan is de structuur al anders en de smaak ook, want die wordt door meerdere ingrediënten bepaald. Ik merk in elk geval dat dat bij mensen om mij heen heel veel verschil kan maken. Succes! En heel veel plezier in Bejing!

Overigens; mocht je daar Engelssprekende mensen tegenkomen, dan kun je hen misschien wel om vegetarische/veganistische recepten vragen. De Aziatische keuken is ontzettend rijk en uitgebreid en je kunt er zeker inspiratie opdoen :)

Ik ben dietist dus eten is mijn werk, dus sta er inderdaad wel heel bewust in. Maar werk in een volledig andere branche (ouderenzorg) dus geen kennis met veganisme. Vegetarisch lukt me nog wel, maar veganistisch ehm.... Maar scheelt dus wel dat ik het heel interessant vind.

Hummus vind ik oke, falafel vind ik erg lekker, dus die heb ik al als winst. Meestal eten we dat ook als we vegetarisch eten, of anders courgetterolletjes met ricotta (maar, kaas :+ ). Het gaat vooral om de structuur van peulvruchten, dat melige droge wat ik echt heel naar vind. En als kind heb ik echt een trauma gehad aan bruine bonen (urenlang aan tafel met een bord met ondertussen koude bonen met een zurige saus er overheen :r ) dus ik heb er ook gewoon echt heel veel weerstand tegen. Zit deels tussen de oren :D

Selka, de recepten ga ik thuis ff doorspitten en in mijn pinterest lijst gooien!