Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Ik ga even een stipje bij jullie zettenIk heb mezelf voorgenomen om in Juni een maand vegan te gaan, gewoon om eens uit mijn comfortzone te stappen. Ik heb altijd even tijd nodig om mezelf voor te bereiden en in April en Mei gaat het hem echt niet worden (in April stap ik uit een andere comfortzone door op vakantie te gaan naar China
en Mei is bij ons een maand met alleen maar verjaardagen waar we ook vaak mee-eten en ik wil niet dat anderen teveel last hebben van een maand proberen) dus nu even de tijd om mezelf in te lezen.
En het valt me nog niet mee, ik merk dat ik nog heel erg zit in het "vervang" proces ipv nieuwe dingen bedenken. Daarnaast heeft mijn man besloten mee te doen en als grote vleeseter voel ik de druk![]()
Als laatste vind ik peulvruchten echt heel erg niet lekker, dus de eiwitinname is nog wel even een dingetje waar ik naar op zoek ben. Zeker omdat ik fannatiek krachtsport doe, ik denk op dit moment nog dat gebruik maken van eiwitpoeder wel echt een must gaat worden, maar misschien kom ik daar nog wel van terug.
Mijn doel is vooral de milieubelasting, minder dan dierenleed. Ik denk dat ik na die maand ook wel weer voor een klein deel vlees zal eten maar ik probeer al een tijdje om regelmatiger vegetarisch te koken en ik merk dat ik dat lastig vindt dus een maand volledig plantaardig helpt me hopelijk om dat wat makkelijker te doen. Voor nu hoop ik daarna 60% vd tijd plantaardig te zitten, waarvan 1-2x pw vlees. Eieren krijg ik van een vriend die een paar eigen kipjes heeft, daar zou ik na die maand minder moeite mee hebben om weer regelmatig terug te plaatsen.
8nnemiek schreef:Wat goed dat je het gaat proberen![]()
Waar ga je heen in China? In de grote steden is vlees echt een enorme opmars aan het maken schijnbaar, maar in de armere gebieden wordt nauwelijks vlees en zuivel gegeten, en volgens mij zit in de echte chinese gerechten sowieso veel minder vlees dan wat wij hier bij de chinees bestellen, dus wie weet kun je daar toch al zo nu en dan vega eten
Selka schreef:Super leuk secricible! Heel veel succes alvast. Mijn vriend eet tegenwoordig nog maar 1x per week vlees omdat het vegan eten hem ontzettend bevalt.
Hebben jullie nog een tip voor een app die producten scant en aangeeft vegan of non-vegan? Heb een tijdje Is it Vegan gebruikt maar die kende zo goed als geen producten (US app). Vind het in de supermarkt makkelijker dan alle dierlijke e-nummers uit mijn hoofd te leren. Ik laat nu veel producten liggen die misschien wel vegan zijn.
Selka schreef:Super leuk secricible! Heel veel succes alvast. Mijn vriend eet tegenwoordig nog maar 1x per week vlees omdat het vegan eten hem ontzettend bevalt.
Hebben jullie nog een tip voor een app die producten scant en aangeeft vegan of non-vegan? Heb een tijdje Is it Vegan gebruikt maar die kende zo goed als geen producten (US app). Vind het in de supermarkt makkelijker dan alle dierlijke e-nummers uit mijn hoofd te leren. Ik laat nu veel producten liggen die misschien wel vegan zijn.
mar_fay schreef:Klinkt alsof je er sowieso al bewust instaat, secricibleNou ben ik zelf ook minder strict; als ik aan goed vlees kan komen (onze buurman heeft het niet zo op ganzen op zijn veld bijvoorbeeld), dan vind ik dat af en toe echt heel lekker. Wel super dat je je helemaal aan het onderdompelen bent
![]()
Qua peulvruchten; humus, dus van kikkererwten, vind je dat wel lekker? Daar kun je bijvoorbeeld veel mee experimenteren. En het is ook van tuinbonen e.d. te maken. Kijk vooral naar recepten die niet gewoon uitgaan van gekookte groenten, maar die de groenten (in jouw geval zeker peulvruchten dus) opnemen in het grote geheel. Dus curry's, ovenschotels, humus etc. Dan is de structuur al anders en de smaak ook, want die wordt door meerdere ingrediënten bepaald. Ik merk in elk geval dat dat bij mensen om mij heen heel veel verschil kan maken. Succes! En heel veel plezier in Bejing!
Overigens; mocht je daar Engelssprekende mensen tegenkomen, dan kun je hen misschien wel om vegetarische/veganistische recepten vragen. De Aziatische keuken is ontzettend rijk en uitgebreid en je kunt er zeker inspiratie opdoen