Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:05

WingsToFly, er is in Londen een heel leuk vega/vegan restaurant genaamd: Vanilla Black. Ik ben daar toen gaan eten toen ik in Londen was. Het helpt om voor je tripje even te googlen op restaurants waar je lekker vega(n) kan eten en op een lijstje te schrijven en mee te nemen (met dichtstbijzijnde metrohalte erbij). Sowieso leuker dan om in de standaard toeristen burgerrestaurants te belanden.

En ja ik snap je helemaal, soms voel ik me echt moedeloos worden als ik iemand op TV voorbij zie komen die elke dag naar de KFC gaat en hele emmers kip wegwerkt. Dan denk ik ook, waar doe ik het voor...

Maar anderzijds: goed voorbeeld doet goed volgen. Daarom ben ik ook vega en probeer ik vegan te zijn met minimum effort en maximum result, zodat niet vega's ook zien dat het best makkelijk kan zijn. Ipv dat ze denken dat het heel ingewikkeld is en dat je leven nooit meer leuk zal zijn. :')

Niet te moeilijk dus over een dierlijk E-nummer etc want daar ga ik de wereld toch niet mee redden. Maargoed, dat is ieder voor zich, ik heb respect voor mensen die het helemaal uitpluizen en het beste proberen te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:11

WingsToFly schreef:
Hebben jullie daar ook wel eens last van? Wat doen jullie dan?

Nu ben ik pas net over gestapt naar vegetarisch dus heel veel gevallen heb ik nog niet meegemaakt.

Maar in de hele discussie wordt ik er wel moedeloos van.

Ik ben geen purist en mijn mening is dat je best met mate vlees kan eten. En dan bedoel ik niet 1 keer in de week niet. Voor ons als gezin lastig inplannen dus hup helemaal niet meer.

Maar als ik dan mensen voorbij zie komen met dubbele burgers en nee ik ga mooi niet minderen (zie discussies hier op bokt) dan wordt ik wel een beetje geërgerd.
Het gevoel dat je alleen maar aan het compenseren bent. Terwijl als iedereen echt flink mindere het zoveel uitmaakt.

Ik probeer maar bewust lead by example te doen.
Gisteren een uit het ik minder mooi niet kamp(is zijn moeder notabene verloren aan darmkanker) te eten gehad.
Had niet door dat hij geen vlees had gekregen en vond het helemaal lekker.( was vegetarisch en niet veganistisch)

We hebben het tot dusver tegen niemand gezegd dat we geen vlees meer eten. Heel bewust wachten wij af totdat iemand er iets over zegt :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:13

Beetje hetzelfde verhaal als Nelleke dus :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:19

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:27

Sja, die mensen die elke dag kfc en driedubbele hamburgers eten.. Die komen zichzelf wel tegen denk ik dan. Misschien voor hun 50e een bypass operatie nodig, en als ze geluk hebben kunnen ze het navertellen.. Hier in mijn omgeving zie ik mensen alleen maar minderen gelukkig. Vriendlief eet zo veel mogelijk veganistisch(en die at vroeger elke dag vlees), mijn schoonbroer eet sinds kort vegetarisch(die at ook het liefst elke dag mcdonalds en kfc maar was bijna chronisch ziek zwak en misselijk :+ ), mijn moeder een nog maar heel weinig vlees en de huisarts stond versteld van hoe snel haar cholestorol zakte.. Mijn zusje kookt ook heel veel vegetarisch nu schoonbroer geen vlees meer eet.. Alleen mijn vader, die kon zo tussen de rednecks in amerika :roll: liefst elke dag alleen maar vlees vlees vlees.. Maar meestal eet ie uit gemak toch maar met de pot mee, vegetarisch :Y)
En als we eters hebben zet ik altijd iets speciaals op tafel en vragen de meeste mensen naar het recept. Altijd leuk als je dan hoort dat ze het thuis ook nog eens maken :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:38

Dat filmpje is inderdaad echt hilarisch NatasjavE. :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:47

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:41

Hallo mag ik me hier ook melden? Ik lees al een tijdje mee, maar heb ook wel zin om echt mee te praten.
Ik ben nu sinds mijn 7e vegetarier, 13 jaar dus alweer en sinds een tijdje probeer ik er ook op te letten helemaal geen niet-vegetarische kaas en geen niet-vegetarische wijn te drinken, ik eet al nauwelijks zuivel en bijna alleen eieren van eigen kippen. Veganist zijn vind ik erg mooi, maar voor mij helaas niet haalbaar. Ik ga namelijk over een krap jaar een opleiding beginnen als patissier, na 2 tussenjaren gedaan te hebben.

Mijn omgeving is over het algemeen heel begripvol, vooral mijn moeder ziet de ernst van zo vlees eten in. We eten dan ook heel vaak vegetarisch en dan met tofu of soja of gewoon lekker veel groenten. Alle dagen dat ik mee eet is er sowieso geen vlees. Mijn vader en broers kunnen hun vlees nog wel erg waarderen en dat is ook prima.
Mijn vriend is Colombiaans, waar vlees eten toch wel heel erg gewaardeerd wordt, hoewel hij mij wel snapt, blijft dat wel altijd een dingetje helaas. Het is nu gewoon een onderwerp waar we niet over praten, dat gaat het beste. Overigens dringt hij het verder niet op ofzo hoor! En andersom respecteer ik zijn keuze ook.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:36

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:04

Ik denk het ook ja. :)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:50

jasz schreef:
Hallo mag ik me hier ook melden? Ik lees al een tijdje mee, maar heb ook wel zin om echt mee te praten.
Ik ben nu sinds mijn 7e vegetarier, 13 jaar dus alweer en sinds een tijdje probeer ik er ook op te letten helemaal geen niet-vegetarische kaas en geen niet-vegetarische wijn te drinken, ik eet al nauwelijks zuivel en bijna alleen eieren van eigen kippen. Veganist zijn vind ik erg mooi, maar voor mij helaas niet haalbaar. Ik ga namelijk over een krap jaar een opleiding beginnen als patissier, na 2 tussenjaren gedaan te hebben.

Mijn omgeving is over het algemeen heel begripvol, vooral mijn moeder ziet de ernst van zo vlees eten in. We eten dan ook heel vaak vegetarisch en dan met tofu of soja of gewoon lekker veel groenten. Alle dagen dat ik mee eet is er sowieso geen vlees. Mijn vader en broers kunnen hun vlees nog wel erg waarderen en dat is ook prima.
Mijn vriend is Colombiaans, waar vlees eten toch wel heel erg gewaardeerd wordt, hoewel hij mij wel snapt, blijft dat wel altijd een dingetje helaas. Het is nu gewoon een onderwerp waar we niet over praten, dat gaat het beste. Overigens dringt hij het verder niet op ofzo hoor! En andersom respecteer ik zijn keuze ook.

van mij wel welkom!
oha ik snap dat verhaal van jou en je vriend wel inderdaad
mijn moeder stemde er ook positief op maar wij aten hiervoor ook al niet veel vlees
maar ik ben weer wel gelukkig mee dat ik nu echt ermee stop hoe denk jij erover?
weet iemand trouwens nog echt een lekker recept vegan en niet iets uit kookboek ouzo
ik zoek nog echt apartere om mee te experimenteren !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:00

Ik ben al met het kerstmenu bezig.

Dat wordt nog een lastige. Normaal gesproken staat er ieder jaar ossenstaartbouillon op het programma... euhhhh,..juist ja.

Maarrrrr dat opent de weg naar nieuwe dingen...ik weet alleen nog niet welke.

Voor wie denkt overdrijf je nu niet een beetje,...het is november. Nee dit is voor mij normaal rond deze tijd van het jaar. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:04

Haha leuk juist! Ik vind het geweldig om een mooi kerstmenu op tafel te zetten! :)

Is een mooie krachtige bospaddenstoelenbouillon een goed alternatief?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:12

Ja daar zat ik ook al aan te denken. Met een ravioli met truffelmascarpone er in of zo. (Sorry niet vegan, :o )

Ik heb ook ergens een lasagne met pastinaak gezien....ga ik nog even naar kijken.

Ja ik vind het echt heerlijk om te koken. Kerst is mijn droomseizoen wat dat betreft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:21

Ik ga dit jaar voor de gevulde pompoen als centerpiece in het midden op de tafel :j Gevuld met risotto ofzo :9

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:24

Ohhhh dat zal er ook wel mooi uitzien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:31

Deze kwam ik tegen op internet:
Afbeelding
:D
Ik heb nog een paar knaloranje pompoenen liggen uit eigen tuin, die vind ik nog wat mooier :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:33

Prachtig! Post je hier ook een foto van het eindresultaat?

Ik heb vanavond lekker gevulde paprika's gegeten (met rijst). :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:36

Ohh ja ziet er mooi uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:42

Zal ik doen!

Gevulde paprika's zijn ook altijd lekker ja, net als gevulde tomaat en gevulde portolello :9
Ik had de tomaten laatst uitgehold en de inhoud gebruikt om rijst in gaar te koken met wat bouillonpoeder en ui/champignon en kruiden. Daarna nog even in de oven.. Heerlijk!

Bospaddestoelen zijn inderdaad ook echt typisch kerst! Vind ik ook altijd zo lekker om daar ragout van te maken, voor in een pasteitje :9

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:54

Ohja dat had ik van het weekend gemaakt voor vriendlief. Die wilde eigenlijk graag vlees in het weekend maar heb lekker bospaddenstoelenpasteitje gemaakt. Was een goed genoeg alternatief. :)

Ik vind het ook heerlijk om te koken en ik kan me goed voorstellen dat als je dagelijks gortdroge aardappelen, tot snot gekookte groente en een lap vlees eet, je je vlees niet zo graag wil weglaten. Maar tot nu toe heb ik nooit klagende gasten gehad. :D En ook geen klagend vriendje gelukkig. (Ik at voorheen ook 'maar' 1x p/w vlees en ben van m'n 7e tot 23e vegetarisch geweest). Vega voelt ook weer veel meer als 'mezelf' ofzo.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 22:25

Hmmm dat heb ik nooit lekker gevonden. Klassiek Nederlands aardappeltje, groente vlees menu.

Als ik vlees op tafel had dan was het vaak op een Italiaanse of Aziatische manier.
Of Frans.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:18

Aardappel, groente, 'vlees' heb ik gisteren nog gemaakt :)) Mijn moeder had de ijskast per ongeluk laten ontdooien en de sperzieboontjes moesten op, en ik had er gisteren al een pasta ovenschotel mee gemaakt en eergisteren gewokt, dus ik was door de ideeën heen :+
Dus aardappeltjes uit eigen tuin, sperzieboontjes erboven gestoomd, een vegetarische schnitzel en zelfgemaaktje jus, dat vind ik toch ook wel eens lekker :9

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:24

Ik heb ook nooit op die manier gekookt maar vergis je niet dat half Nederland nog wel op die manier kookt. Vleesvervangers zijn (helaas) vaak duurder dan het vlees-alternatief. Ik had laatst de braadworst van de vegetarische slager, die was 3,29 oid, voor de grap even gekeken wat 2 gewone braadworstjes kosten: 1,25. Ik vind dat verschil echt enorm en ik begrijp waarom 90% dan voor de echte variant kiest, want die is gewoon goedkoper.

Op het moment dat vleesvervangers goedkoper zouden zijn dan het 'echte' vlees, dan denk ik dat er pas echt mensen voor een alternatief gaan kiezen.

Het is nu nog echt voor de mensen die er bewust mee omgaan en voor kiezen, en dat vind ik jammer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 08:32

Toch heb je ook vaak 1+1 gratis acties bij vivera bijvoorbeeld. Dan scheelt het niet veel meer.
Dan koop ik altijd een hoop in :Y)
Het mag van mij ook een flink stuk goedkoper worden inderdaad. Dat zou veel mensen over de streep trekken.