Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 20:04

Voedingscentrum kijkt ook niet naar bijvoorbeeld suikers, maar noemt op de caloriechecker maar een paar dingen op. Dan neem ik het al niet meer serieus. Alles telt mee wat dat betreft.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:09

je wilde weten Cayenne, waar je dat kunt vinden: op de website van voedingswijzer staat nadat je ingelogd hebt midden op de pagina iets van:
Welke kleur geven wij aan een product?

Maar ik begrijp dat jullie niet zo'n fan zijn van deze site?
ik vind het een geweldige site, ik hou iedere dag mijn dagboek bij, zodat ik heel bewust met mijn eten omga.
Ik vul de maaltijden 's morgens al in, zodat ik precies kan zien hoeveel ruimte er nog is voor welke tussendoortjes.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 21:19

Nee, ik heb helemaal niks met het voedingscentrum en ook niet met de schijf van vijf.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:10

Hier ook geen voedingscentrum liefhebber :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:29

ik ook niet. Ik vond die schijf van 5 vroeger altijd zo vals met de vijf voedingsregels.

Dat kregen wij met biologie. En dan vooral de zin 'eet niet teveel' .... Nergens stond 'eet niet te weinig' wat ik toendertijd wel een goede reden vond om keihard in hongerstaking te gaan :')
Zo gek vind ik dat... Dat ze het altijd alleen maar hebben over teveel eten en te dik zijn. En nóóit over de andere kant van de medaille.
En dat moet dan de algemene belangen van de gehele populatie behartigen en voorlichten :+

Verder is het allemaal heeel conservatief qua voeding wat ze zeggen. Dat snap ik ook wel opzich... Want ik snap de ballen ook niet meer van wat gezond is en wat niet (zoveel voedingsstromingen en alles). Maar wat het voedingscentrum allemaal stelt is wel heel erg gesimplificeerd vind ik :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:30

Ik ben ook geen fan. Veel van hun informatie is oud en compleet achterhaald. Verder mag je als merk volgens mij zo'n vinkje kopen. No way dat Brinta beter is dan havermout :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:07

Waar ik vooral op let is of ik voldoende groente en fruit binnen krijg, al is dat voor mij niet zo'n probleem. Verder zal het me eerlijk gezegd een worst wezen. Ik ben en blijf al jaren op gewicht, ben (bijna) nooit ziek en heb over het algemeen voldoende energie, dus ga er vanuit dat er aan mijn eetpatroon niet teveel mankeert. Je kunt er een fulltime job van maken om jezelf een gezond eetpatroon aan te meten, maar je kunt er ook in doorslaan. Zeker omdat er zoveel tegenstrijdige berichten zijn, dat ik inmiddels de weg volledig kwijt ben. Zoals voor eigenlijk alles geldt, wat voor de een goed is kan voor de ander wel helemaal verkeerd vallen, dus je moet vooral afgaan op waar jouw lichaam goed op reageert.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:09

phormicola schreef:
Ik ben ook geen fan. Veel van hun informatie is oud en compleet achterhaald. Verder mag je als merk volgens mij zo'n vinkje kopen. No way dat Brinta beter is dan havermout :+

Dat klopt inderdaad, dat je zo'n vinkje moet kopen :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:59

Eleandra schreef:
Ik lees serieus al 54 pagina's mee en verbaas mij er eigenlijk over dat ik de enige lijk te zijn die het 'rauw' eet.

Nee, ik eet het ook zo. Met vruchtenyoghurt (i know, te veel suiker) maar anders krijg ik het niet weg.
Op deze manier vind ik het lekker maar voel me absoluut niet voller dan met 2 bruine boterhammen oid. Ik heb gewoon weer trek om 10 uur, als altijd..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:00

_Tara_ schreef:
phormicola schreef:

Goh, lekker corrupt dus ook :')

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:03

Cayenne schreef:
_Tara_ schreef:

Ja nja het product moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Maar het kan dus zijn dat er een nog gezondere keus is (volgens dat vinkjes systeem) maar dat dat merk geen geld heeft om zo'n vinkje aan te schaffen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:08

Maar als mensen zich puur op dat systeem gaan baseren, zijn ze in principe dus niet de beste keuzes aan het maken. Dat is dan weer jammer.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:19

Ik heb vanochtend geprobeerd met vanilleyoghurt (en lijn en chiazaad) dat ging stukken beter moet ik zeggen. Erg goed te doen. Gisteren had ik het met vanille sojamelk, en hoewel ik het niet vies vond en het wel lekker rook, kon ik niet echt aan de smaak wennen. Misschien moet ik het gewoon nog een paar keer proberen hoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:25

De caloriechecker van voedingscentrum geeft ook geen koolhydraten aan trouwens, weird..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:23

Pak de Eetmeter, die is wel volledig :) Het irritantste vind ik dat het Voedingscentrum gewoon veel producten niet in de databse heeft. Of gewoon alleen algemene cijfers voor een product, maar niet per merk.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:27

Ik vond havermout met vanilleyoghurt eigenlijk helemaal niet zo lekker, terwijl ik vanilleyoghurt vroeger altijd heerlijk vond. Nu dus niet meer. :+

Slechte zaak eigenlijk, dat een organisatie als het Voedingscentrum geen onafhankelijke adviezen geeft, maar zich deels laat leiden door wat ze ervoor betaald krijgen. Zeker omdat er volgens mij best wat mensen zijn die de adviezen van het Voedingscentrum serieus nemen en dus eigenlijk bedrogen uitkomen. Oké, ongezond zal het vast niet zijn wat ze voorschrijven, maar of het perse gezonder is is dus ook maar zeer de vraag.

Ik kijk trouwens nog wel eens naar de voedingswaardetabel. Volgens mij is dat wel redelijk onafhankelijk.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:41

Cayenne schreef:
De caloriechecker van voedingscentrum geeft ook geen koolhydraten aan trouwens, weird..

ja wel hoor, staat gewoon in het rijtje!

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:04

Vanmiddag weer eens yoghurt met mueslie en havermout gehad, lekker!
Maar vind toch de havermout uit de magnetron lekkerder met water.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:22

ik het ook geprobeerd met yoghurt, maar nee, is ook niet mijn ding.
Vandaag voor het eerst met de banaansmaak van Alpro Soya, smaakt wel maar ik heb toch liever de vanille smaak.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:33

Cayenne schreef:
_Tara_ schreef:

Voeding en diëtiek studies.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:38

Hoeveel eiwitten en koolhydraten krijgen jullie per dag binnen?
Ik zit momenteel rond de 55 gram eiwitten en 147 gram koolhydraten en vraag me af of dit veel is := Door m'n vloeibare dieet ben ik een beetje de draad kwijt en lijk juist aan te komen :? Maar heb ook het idee dat ik door alle kwark etc veel vocht vast houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:52

F_Orumster schreef:
Cayenne schreef:

Voeding en diëtiek studies.

Het is echt afschuwelijk. Vrijwel het grootste deel van mijn voeding en diëtiek studie was gebaseerd op de richtlijnen van het voedingscentrum. Bizar, corrupt en een flinke tegenvaller als je ineens de praktijk in gaat met je advies van 6-8 boterhammen, vet is slecht, niet meer dan twee eieren per week, ontbijtkoek is gezond en drink vooral twee glazen melk per dag. En dat is dan HBO niveau. -O-
Zeg maar niet mijn ding. :+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:10

Oh serieus? Ik zat nog wel serieus over die studie na te denken.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:19

Cayenne schreef:
Hoeveel eiwitten en koolhydraten krijgen jullie per dag binnen?
Ik zit momenteel rond de 55 gram eiwitten en 147 gram koolhydraten en vraag me af of dit veel is := Door m'n vloeibare dieet ben ik een beetje de draad kwijt en lijk juist aan te komen :? Maar heb ook het idee dat ik door alle kwark etc veel vocht vast houd.

Weet je dat ik me daar helemaal niet mee bezig houd? Zijn daar ook geen richtlijnen voor die je kunt raadplegen, of zitten die net zo in elkaar als de voedingsadviezen van het Voedingscentrum?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:29

Op www.voedingswaardetabel.nl kun je van een heleboel producten zien hoeveel eiwitten, koolhydraten etc er in zitten
Je kunt ook aangeven hoeveel je van een product eet en dan krijg je dat heel mooi in een tabelletje :)