anneliesdj schreef:Vertel eens hoe je tomaten moet kweken dan? Het is mij nog nooit gelukt.
Boerenkool wil prima maar je hebt dan wel gaas nodig tegen rupsen, spuitjes lijkt mij ook leuk om te gaan proberen. En chinese kool of witte kool ben ik ook wel benieuwd naar.
En als je gaas hebt liggen dan zeker om je tuin maken, echt ingraven is denk ik niet nodig maar als je een geultje maakt en het gaas goed strak over de grond laat lopen, dat het uiteindelijk een paar cm onder staat, ben je wel het veiligste.
Nouja, qua vanuit een zaadje en buiten laten opgroeien daar heb ik dan natuurlijk geen ervaring mee (kastomaten die als plantje aangeleverd worden
) maar qua onderhoud weet ik wel wat je er af moet halen en hoe je ze moet behandelen, bij andere soorten heb ik daar geen flauw idee van.
In de kas was het vooral belangrijk dat we steeds de onderste bladeren verwijderden zodat de onderste trossen tomaten genoeg licht kregen, en de trossen deden we altijd kleiner maken. De onderste (eerste) trossen mochten slechts 4 tomaatjes overhouden, daarna 5 tomaatjes. We knepen de overige bloemetjes er dan simpelweg af zodat die geen energie uit de plant meer trokken om tomaten te worden.
Bij hobby-tomatenplanten zie ik meestal dat mensen gerust alle tomaten laten groeien (tros van 10 tomaten of meer....) en dat is natuurlijk wel erg heftig voor de plant. Ook deden we altijd goed alle dieven (zijscheuten) weghalen, wederom om de hoofd-plant gewoon sterk te houden. Uiteraard lieten we wel een dief staan als we zagen dat het kopje van de hoofd-plant raar ging doen, dan mocht een dief het overnemen 
We gingen er wekelijks langs om alle planten in te draaien zodat ze mooi recht omhoog bleven groeien, en dan ook wekelijks de dieven er uit halen en de nieuwe tros afknijpen op 5 bloemetjes. En weer een stuk of 3 bladeren onderaan weghalen en natuurlijk ook een rondje er langs maken om te controleren op ziektes, als ze bovenaan het touwtje kwamen moesten we er ook weer langs om de touwtjes een paar slagen te laten zakken zodat ze weer groeiruimte hadden, en dan natuurlijk nog het oogsten, wegen en verpakken van de rode trossen.... en op het eind van het seizoen het insmeren van de stengels om snelle rijping te stimuleren zodat de laatste trossen nog even snel rood werden 
Was allemaal nog vrij intensief