De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:30

Paarse asperges, bestaat dat? :wow:

Nooit van gehoord :))

De groene ken ik wel, maar zijn lang niet zo lekker als de witte :P

De witte vind ik eigenlijk ook alleen heerlijk met geprakt ei, fijn gesneden zalm en witte wijnsaus :~
Op andere manieren en met andere sausjes vind ik er niet veel aan :o Ben sowieso niet zo'n enorme suazenliefhebber maar die witte wijnsaus, oef jongens :Y)

Konijnen en af en toe een haas lopen hier (wild) rond, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel moeite die doen om bij een moestuintje te komen :)

Heb hier nog een aantal 50 cm hoge rolletjes fijnmazig geplastificeerd gaas liggen die ik niet heb gebruikt waar ik ze voor wilde gebruiken, heb nog steeds geen andere bestemming ervoor, echt zonde -O-

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:43

Ik meld me ook na een tijdje meelezen.
Heb een stukje tuin ter beschikking (woon zelf sinds een tijdje op een flat waar ik kruiden in de balkonbakken houd) om een grote kippenren met binnenhok heen. Daar wil ik een combinatie maken tussen sierplanten, planten die schaduw geven in het hok en kruiden. Iets verderop wat groente verbouwen en er staan 2 appelbomen op het stuk grond. Verder gras waar de mollen en woelratten aardig in huis hebben gehouden >;) :=

Ik lees eens mee om ideetjes op te doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:03

Pmarena, als de groentjes er staan zullen ze allicht een(boel) happie(s) nemen , :P
denk dat gaas wel nodig gaat zijn :j

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:37

anneliesdj schreef:
Persoonlijk zou ik er niet eens over nadenken :+
Appels en peren zijn het hele jaar door verkrijgbaar en niet duur, kersen enkel in het seizoen en zijn dan nog erg duur ook. En ik ben bovendien dol op kersen, dus was voor mij geen twijfel aan.
Let er wel op dat je een boom hebt die zichzelf bestuift, of 2 bomen neemt die elkaar kunnen bestuiven (niet alle soorten kunnen dat onderling)

Ik wil graag een (zo ver mogelijk) zelfvoorziende tuin hebben.
Ik heb net de bomen besteld bij een zeer goede kennis en die zorgt ervoor dat ik de juiste bomen krijg.
Ik heb ook een perenboompje erbij besteld :o :D
Nu is het budget voor grote aankoop op :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:46

Sonja_vR schreef:
Pmarena, als de groentjes er staan zullen ze allicht een(boel) happie(s) nemen , :P
denk dat gaas wel nodig gaat zijn :j

Ja dat denk ik ook :j

Alleen ik heb geen idee hoe graag een konijn of haas er bij wil komen, zou zo'n rolletje van 50 cm al genoeg zijn... zal vast wel een kwestie zijn van hoger moeten gaan en ook nog moeten ingraven :P

Hmm, net even het muurtje opgemeten, ik geloof dat ik daar inderdaad maar ga beginnen :j

Is een ruime meter hoog en 4 meter 60 lang.

Zit er nu aan te denken om daar dan een lange bak van 60x450 cm lang, onderverdeeld in 15x2 vierkanten van 30 cm.
Dan heb ik 30 vakken om vanalles in te zaaien en dat is toch een leuk begin lijkt me :j

Dan wil ik daar maar beginnen met groentes die we nu ook al eten:

- worteltjes
- bloemkool
- broccoli
- uien
- spinazie
- andijvie
- boerenkool (?)
- spruiten (?)
- aardappels
- verschillende soorten sla
- wat verschillende kolen, eten we nu niet eigenlijk :o
- ennehm...hoe heet dat ook alweer....Alfalfa voor op brood, is dat een raar idee om dat daar in te planten? :o
- en eens kijken naar iets van eetbare bloemetjes ofzo

Klimmers kan ik daar niet planten anders wordt het te hoog om erbij te komen, dus die zou ik dan wel richting de wei moeten verplaatsen...

Lukt het jullie om goede paprika's in de tuin te laten groeien? :)

Tomaten daar heb ik jaren in gewerkt dus daarvan weet ik wel hoe je er mee om moet gaan, maar die vind ik niet lekker :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:16

Vertel eens hoe je tomaten moet kweken dan? Het is mij nog nooit gelukt.
Boerenkool wil prima maar je hebt dan wel gaas nodig tegen rupsen, spuitjes lijkt mij ook leuk om te gaan proberen. En chinese kool of witte kool ben ik ook wel benieuwd naar.

En als je gaas hebt liggen dan zeker om je tuin maken, echt ingraven is denk ik niet nodig maar als je een geultje maakt en het gaas goed strak over de grond laat lopen, dat het uiteindelijk een paar cm onder staat, ben je wel het veiligste.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:27

anneliesdj schreef:
Kersen!!

zeker , heerlijk, moet je er alleen wel aan denken om op tijd een net erover te doen :')
alles weg :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:34

hier gaan de paprika's en de pepers grotendeels in de volle grond en een paar in de kas
tomaten ook grotendeels buiten, deels onder afdak en een paar in de kas.
boerenkool gaat prima, wel idd een kooitje omheen van insectengaas ivm koolwitjes (etterbakken :+ )
ik wil dit jaar wat meer wintergroen , dus boerenkool, spruitjes, prei...
krootjes hebben vorig seizoen ook erg lang nog in de grond gezeten de winter in (tweede zaai)

aardappels , zie het als een geinig iets voor zomaar een paar maaltjes, zo doe ik het dit jaar ook, vorig jaar had ik 6 maffe rassen gepoot, maar als je geen hele flinke tuin hebt zit je al heel snel vast kwa waar ze moeten staan (ieder jaar ander stukje) en je hebt best een oppervlakte nodig voor een substantiële oogst
ik zet nu een grote bak met een paar rosevallen , puur omdat het leuk is.

kolen hebben op Zich wel wat ruimte nodig, maar ik zet ze juist iets krapper om een paar twee persoonskolen te hebben ipv 2 heule grote .
ik zet rode, savooie, rode savooie, bloemkool , broccoli en spitskool,
en ook nog paksoi etc.
sla heb je heel veel verschillende, nu ene paar minikropsla soorten en verschillende pluksla, mosterdblad etc .
spinazie heb je trouwens ook wel wat ruimte voor nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:21

anneliesdj schreef:
Vertel eens hoe je tomaten moet kweken dan? Het is mij nog nooit gelukt.
Boerenkool wil prima maar je hebt dan wel gaas nodig tegen rupsen, spuitjes lijkt mij ook leuk om te gaan proberen. En chinese kool of witte kool ben ik ook wel benieuwd naar.

En als je gaas hebt liggen dan zeker om je tuin maken, echt ingraven is denk ik niet nodig maar als je een geultje maakt en het gaas goed strak over de grond laat lopen, dat het uiteindelijk een paar cm onder staat, ben je wel het veiligste.

Nouja, qua vanuit een zaadje en buiten laten opgroeien daar heb ik dan natuurlijk geen ervaring mee (kastomaten die als plantje aangeleverd worden :P ) maar qua onderhoud weet ik wel wat je er af moet halen en hoe je ze moet behandelen, bij andere soorten heb ik daar geen flauw idee van.

In de kas was het vooral belangrijk dat we steeds de onderste bladeren verwijderden zodat de onderste trossen tomaten genoeg licht kregen, en de trossen deden we altijd kleiner maken. De onderste (eerste) trossen mochten slechts 4 tomaatjes overhouden, daarna 5 tomaatjes. We knepen de overige bloemetjes er dan simpelweg af zodat die geen energie uit de plant meer trokken om tomaten te worden.

Bij hobby-tomatenplanten zie ik meestal dat mensen gerust alle tomaten laten groeien (tros van 10 tomaten of meer....) en dat is natuurlijk wel erg heftig voor de plant. Ook deden we altijd goed alle dieven (zijscheuten) weghalen, wederom om de hoofd-plant gewoon sterk te houden. Uiteraard lieten we wel een dief staan als we zagen dat het kopje van de hoofd-plant raar ging doen, dan mocht een dief het overnemen :j

We gingen er wekelijks langs om alle planten in te draaien zodat ze mooi recht omhoog bleven groeien, en dan ook wekelijks de dieven er uit halen en de nieuwe tros afknijpen op 5 bloemetjes. En weer een stuk of 3 bladeren onderaan weghalen en natuurlijk ook een rondje er langs maken om te controleren op ziektes, als ze bovenaan het touwtje kwamen moesten we er ook weer langs om de touwtjes een paar slagen te laten zakken zodat ze weer groeiruimte hadden, en dan natuurlijk nog het oogsten, wegen en verpakken van de rode trossen.... en op het eind van het seizoen het insmeren van de stengels om snelle rijping te stimuleren zodat de laatste trossen nog even snel rood werden :P

Was allemaal nog vrij intensief :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:39

:)* O wacht even, tomaten kun je natuurlijk wel gebruiken voor pasta-saus 8)7

Dus die dan toch ook maar doen wellicht :P

Ik zit nu vooral te dubben over van welk materiaal ik de bak(ken) moet maken.... men raadt aan van onbehandeld hout, maar dat rot natuurlijk binnen no-time weg.... aan de andere kant wil ik natuurlijk niet dat de groentes allerlei rare impreegneermiddelen enzo opnemen :=

Maar zou dat niet meevallen als je toch de hele binnenkant nog van anti-worteldoek voorziet :?

Of plastic of steen ofzo moet toch ook wel kunnen zeker :o

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:32

Chutney is nog lekkerder :9 Daar zijn half rijpe tomaten ook geschikt voor. Ik ga dit jaar trostomaatjes proberen. Ik weet nog niet of ik ga "vals spelen" (plantjes kopen) of zelf zaad win en ga planten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:51

PMarena, :ik zie heel regelmatig van die terrasplanken voorbij komen als materiaal voor bakken , ben zelf ook van plan met zoiets aan de gang te gaan :j worteldoek er in idd en gaan :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 17:52

ik ben weer op rabarberjacht :+ vorig jaar zelf vanuit zaad geprobeerd te kweken, maar dat is op niets uitgelopen...
nu wil ik natuurlijk :roll: weer soorten die niet normaal te vinden zijn, dus nu op zoek naar een rabarberfanaat die vermeerdert :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:11

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:27

ah nee....niet met pinterest gaan smijten..... -O-

nou ja...als jullie me het komende uur zoeken, weten jullie waar ik uithang :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:32

Hmmmm, kersen... alleen gaat kersenboom hier niet passen.
Appeltaart, klinkt ook goed, maar een appeltaartboom is denk ik te veel gevraagd. }>

Soldetuut, pracht tuin van je vader, heel afwissellend van alles naast en bij elkaar.

Die terasplanken ook goed idee om te gebruiken als bakken hout.

Hier ook tomaatjes poging, voor salade en pasta, en courgette uiteraard ook voor in de pasta, zou niet weten wat ik anders met
een courgette moest doen, vind het eigenlijk smakeloze dingen :+ , maar wel leuk op een composthoop.
En de zaadjes die nu uitkomen zijn leuk! Hele grote blaadjes op een steeltje.

Anneliesjdj, tomaten lukken niet, hoorde net mijn buurvrouw hetzelfde zeggen en ook aardbeien wou bij haar niet.
Hoop dat ik met mijn stukje tuin dan meer geluk heb.

Zijn ze gek bij de tuincentra? zakje aarbei zaadjes 5 euro? huh? Is dat normaal?

paarse asperges, fun! Ken wel die bonen die verkleuren als je ze kookt vind ik ook enig.
(zijn paars worden gewoon groen)

Sabelpootjes zijn wel heel schattig en is toch niet erg dat het kleine eitjes zijn?
Filmpje van die kipjes, die kippen zijn ook leuk om te zien, maar dan moet ik met 3 kippen elke week cake gaan bakken
om van al die eieren af te komen.

Hier is het idee, kippen aan zijkant van het huis en als ik thuis ben kunnen ze ook achtertuin in, of als ik niet thuis ben
en moestuinplantjes zijn niet meer TE kwetsbaar, voor die eetmonstertjes.

Anneliesdj, ik heb geluk!
Net even 1 conifeer getest, je trekt ze zo om!
Zijn al deskundig om zeep geholpen door de buren die er muurtje langs hebben gezet en hun hele tuin hebben betegeld.
Dat komt dus goed!
(meteen ook weer even samen over de schutting gehad, die zij ook willen, dus samen kosten delen en samen plaatsen
en samen 1 uitzoeken die we beiden wel leuk vinden. )

De gewraakte conifeer die slachtoffer werd van mijn test actie.
Afbeelding

Oh, oh, ben denk ik ook even kwijt.. in andere site...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:03

Ook wel een "leuke" verrassing dat je nu denkt dat ze allemaal zo om te trekken zijn, en het bij de rest dan natuurlijk ineens énorm tegenvalt :')

Gebruiken jullie geen biologische zaadjes? Dat de standaard zaadjes geen rare coatings hebben ofzo... -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:19

Noop, gebruik gewoon de Lidl zaadjes, heb me niet verdiept in biologisch dynamisch onbehandelde zaadjes of zo, slurp ook net mijn cola op met prachtige toevoegingen, let daar nooit zo op.
Maar er zullen ongetwijfeld verantwoorde zaadjes te koop zijn.

Zou inderdaad mooie verrassing zijn als de rest muurvast zou zitten, maar denk dat het wel identiek zou zijn en deze was ook wel te makkelijk, iets moeilijker dan deze kan ik ook nog wel hebben.

Wil ook zo'n bordje, met als niemand de bel beantwoord, ga maar lekker onkruid wieden.
Heb vast nog wel een plankje over en likje verf....

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:29

pmarena schreef:
Ja die planken zie ik idd. ook, staat ook wel leuk met die groeven :j

Hier staan trouwens ook gave ideeën tussen, weet niet of jullie deze al kennen? :)

http://pinterest.com/polksaladpammie/country-gardens/

Nee die kende ik nog niet... :oo
Ik zie heel veel leuke dingetjes staan.....is niet goed voor de portomnee :')

falionrule

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 19:39

Ik ben nog altijd van plan om dit mandje van pinterest te maken voor de groentes, maar ik vraag me af of het niet wat klein is?
http://pinterest.com/pin/182114378654005066/

Mijn kapucijners hebben sinds kort vlekjes op de bladeren, is dit een beginnende plantenziekte ofzoiets? Ik ben echt een leek wat dat betreft.
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:25

Aardappels gaan hier in speciale bak (was experiment, maar ding ziet er erg goedkoop uit in het echt) en paar 10 of 20L emmers. Stel 8mm gaatjes in de bodem en laagje paardencompost er in, aardappel poten en plant blijven aanaarden totdat je bovenaan de emmer bent. Na de oogst emmertje op je wei legen (kan op je gras geen kwaad) en volgend jaar met schone compost nieuwe lading poten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:48

Zo...flink bijgekletst en een hoop nieuwe erbij....welkom :)

Leuk kipjes...maar kunnen hier vrees ik geen scharrelaars worden...zit hier vol met buizerds,sperwers en valken :+
Voorlopig nog geen beessies erbij...net een pony erbij gekregen en dat is alweer werk zat.

Hier het 1e 1000L vat gehalveerd en een badkuip staat op zijn plek...nu eerst de grond egaliseren zodat de halve bakken ook op hun plek kunnen en daarna vullen maar.Kan ik mooi de mesthoop wegwerken :D ...dan zand en grond erover en dan klaar voor gebruik.

Ik zag dat het weer ging vriezen dus zaaien in de kas nog een week of 2 uitstellen...maar de tomaten gaan bijzonder goed :j Heb ze al overgezet in andere bak omdat ze te hard gingen in de kasjes.Als ik nu weer een beetje energie heb dan kan ik die weer gaan vullen met bloemzaden dit keer...
Ik heb zaad gewonnen van cyclamen en ben reuze benieuwd of die wat gaan doen...wil graag wat bakken in de tuin ermee vullen :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 21:52

Sjolvir schreef:
Zijn al deskundig om zeep geholpen door de buren die er muurtje langs hebben gezet en hun hele tuin hebben betegeld.
Dat komt dus goed!

Conifeer _/-\o_ haha, das een tuinboon voor mij :)) Die van mij zijn echt 20 keer zo dik.
pmarena schreef:
Gebruiken jullie geen biologische zaadjes? Dat de standaard zaadjes geen rare coatings hebben ofzo... -O-
Ik heb zelfgewonnen zaad van anderen, biozaad en gewoon zaad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:01

Antheman schreef:
Sjolvir schreef:
Dat komt dus goed!

Conifeer _/-\o_ haha, das een tuinboon voor mij :)) Die van mij zijn echt 20 keer zo dik.
pmarena schreef:
Ik heb zelfgewonnen zaad van anderen, biozaad en gewoon zaad.

Ik blij met die tuinbonen, anders had ik hem waarschijnlijk niet om gekregen en bedankt aan buren dat die al wortel moord aan hun
kant hadden gepleegd met gemetselde muurtje!

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:03

anneliesdj schreef:
Denk je dat sabelpootjes zich laten pakken door een havik of sperwer?
Want dat is mijn angst, ik denk dat een kip van fors formaat gewoon niet aantrekkelijk is voor een roofvogel, daar kunnen ze niet mee wegvliegen.

Helaas weet ik dat wel zeker. vroeger, op de boerderij in Drenthe, vonden we weleens een bergje veren.
En ook hier zitten roofvogels.
Er heeft er weleens 1 op het dak van de ren gezeten... zooooooo..... ik werd wakker van het gekakel van een stel paniekerende kippen!
En terecht! Gelukkig is alles overdekt met dubbeltjesgaas, dus roofvogels kunnen er echt niet 1.
Wel een troep van zo'n 50 musjes... die mogen mee eten.

Als je op een redelijk open vlakte zit... worden je kipjes weleens gepakt.
Zit je meer tussen de bebouwing, of is het kippenhok niet vrijstaand...
dan komen ze niet zo snel hoor.

Vossen en steenmarters, en hier zelfs slangen of Centopeia's (grote duizendpoten) zijn ook een bedreiging voor kippen.
Maar tot nu toe weinig problemen gehad.