Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:13

Of ik sta aan de verkeerde kant van de slaapkamer de muur te knuffelen omdat ik geen lichtknopje kan vinden

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:22

Hahaha!

Ik ben op zich wel een goede slaapster maar met volle maan is het bij mij ook vaak drama :') Ik slaap al 3 nachten onrustiger dan normaal. Ik zei voor de grap tegen mijn vriend, is het volle maan ofzo. Nou dat was het dus! Maar heb lekker aromabrandertje met lavendel aangedaan, schijnt te werken.

Dit toetje lijkt me trouwens ook wel heel erg yummie! http://kyradevreeze.nl/recipe-choco-zest-mousse/ Voornamelijk voor de chocofans onder ons.

Iemand trouwens enig idee waar ik teunisbloem olie kan halen/bestellen tegen een redelijke prijs? Niet de capsules maar gewoon de vloeibare in een fles.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:27

even googlen? Wellicht webshop?

schijnt dus echt zo te zijn volle maan? Nooit van gehoord, dan is het boven mijn huis altijd volle maan :+

;-)

Waar is teunisbloemolie voor?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:27

Door wat "gezeur" heb ik een paar dagen niet op mn eten gelet. Heb vandaag al de hele dag knallende koppijn.
Normaal gesproken is dat omdat ik te weinig heb gedronken, maar met 5 flinke koppen thee (a 250 ml, heb een quickhot waar precies die hoeveelheid uit komt) een flesje sparood (0,5 liter) en een flesje slappe aanmaaklimo (0,5 liter) weet ik zeker dat het niet te weinig is. Zit nu aan een flesje water met brufen.

Had niet verwacht dat het eten zo'n impact zou hebben...
Met "gezonder" eten ben ik me stukje bij beetje wel steeds iets beter gaan voelen. Hopelijk komt dat gevoel weer snel terug!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:30

Als ik ongezond eet word ik ook meteen opgeblazen en krijg ik buikpijn!

Teunisbloemolie is goed voor de Omega 3. Moet het eigenlijk voor mijn paard hebben maar wil het ook graag zelf gebruiken voor mijn acne huidje. Schijnt ook de hormonen iets onder controle te kunnen houden. Het is alleen erg duur!

Vanavond ga ik lekkere vegetarrische geitenkaaslasagne met gegrilde groente maken en dat toetje van hierboven!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:39

ik krijg ook een iets opgezette buik en ik word moe

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:04

Jeetje wat gaan jullie hard! Ik had vorige week nog een berichtje geplaatst en dat was nog op 29 pagina's := Ik ben ook druk bezig met gezonder eten, ik zal even mijn schema tot nu toe neerzetten, zouden jullie eens willen kijken wat jullie er van vinden? Ik vind het namelijk heel erg moeilijk om goed te bepalen wat wel, wat niet, en welke combinatie. Ik woon nog thuis dus over avondeten heb ik geen inspraak. Toevallig is vrijdag wel de 'lekkere dingen dag' :') Ook over de broodsoorten heb ik geen inspraak. Over het algemeen zijn we thuis heel erg van de Hollandse pot en zorg ik dat ik veel groente eet. Zuivel en fruit is ook nooit een probleem.

O: 6 eetlepels suikervrije muesli met fijngehakte noten (verpakking toevallig net met het oud papier mee.. de waardes van dit product waren vrijwel gelijk met de noten muesli van Zonnatura) met 3 eetlepels magere kwark
T: Volkoren boterham met anijshagel en halvarine
L: Volkoren boterham met kaas en volkorenboterham met leverpastei
T: Sinaasappel rond 2 uur en een sesamcracker met halvajam om half 4.
A: Hot dogs en ik maak een bakje met een mix van tomaat en komkommer. Beker optimel.
Ik werk straks tot 9 uur en dan ga ik nog een rondje hardlopen.
T: Daarna eet ik een bakje met magere kwark en een banaan
Over de hele dag drink ik alleen water en thee, soms Christal Clear als afwisseling (koolzuurvrij). 2 liter op een dag red ik makkelijk.

Van 2 tot 6 is mijn 'moeilijke periode'. Zeer regelmatig krijg ik rond 4 uur een niet te stillen honger. Vooral op lange schooldagen. Vandaar dat ik 's middags 2x iets tussendoor eet. Vaak is dit fruit of groente rond 2 uur en rond 4 uur iets van een cracker met mager beleg. Ik wil met het gezonde eten ook zeker afvallen, maar dit is een doel voor de langere termijn. Halve kilo per week vind ik een prima richtlijn. :)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:15

Heb vannacht heerlijk geslapen... Heb wel al 3 nachten heel heftig gedroomd.
Van een opgeblazen buik heb ik ook last als ik niet gezond eet...
Mn eetlijstje van vandaag:
O: 2 quinopannekoeken met lijnzaad en amandelschaafsel licht bestrooid met donkere palmsuiker en 1 banaan
T:1 grote kanzi appel paar amandelen
L: 1 pannekoek zoals het ontbijt,handje nootjes
T:halve avocado met zout en peper en half bakje blauwe bessen
D: Roerbakgroente met een kipcordonbleu

Morgen maar weer wat meer groenten eten, vind ik wel wat weinig zo...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:23

@ negerzoen, ik zou de crystal clear weglaten (liever dan spa rood en een beetje verse citroensap) ook de hotdog weg laten en bijvoorbeeld kipfillet gebruiken. Meer groenten eten (salade bijv. van andijvie of rauwe spinazie) Ik zou de volkoren boterham vervangen voor speltbrood.

Bij een stukje fruit ook iets vezelrijks eten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:25

Negerzoen schreef:
Jeetje wat gaan jullie hard! Ik had vorige week nog een berichtje geplaatst en dat was nog op 29 pagina's := Ik ben ook druk bezig met gezonder eten, ik zal even mijn schema tot nu toe neerzetten, zouden jullie eens willen kijken wat jullie er van vinden? Ik vind het namelijk heel erg moeilijk om goed te bepalen wat wel, wat niet, en welke combinatie. Ik woon nog thuis dus over avondeten heb ik geen inspraak. Toevallig is vrijdag wel de 'lekkere dingen dag' :') Ook over de broodsoorten heb ik geen inspraak. Over het algemeen zijn we thuis heel erg van de Hollandse pot en zorg ik dat ik veel groente eet. Zuivel en fruit is ook nooit een probleem.

O: 6 eetlepels suikervrije muesli met fijngehakte noten (verpakking toevallig net met het oud papier mee.. de waardes van dit product waren vrijwel gelijk met de noten muesli van Zonnatura) met 3 eetlepels magere kwark
T: Volkoren boterham met anijshagel en halvarine
L: Volkoren boterham met kaas en volkorenboterham met leverpastei
T: Sinaasappel rond 2 uur en een sesamcracker met halvajam om half 4.
A: Hot dogs en ik maak een bakje met een mix van tomaat en komkommer. Beker optimel.
Ik werk straks tot 9 uur en dan ga ik nog een rondje hardlopen.
T: Daarna eet ik een bakje met magere kwark en een banaan
Over de hele dag drink ik alleen water en thee, soms Christal Clear als afwisseling (koolzuurvrij). 2 liter op een dag red ik makkelijk.

Van 2 tot 6 is mijn 'moeilijke periode'. Zeer regelmatig krijg ik rond 4 uur een niet te stillen honger. Vooral op lange schooldagen. Vandaar dat ik 's middags 2x iets tussendoor eet. Vaak is dit fruit of groente rond 2 uur en rond 4 uur iets van een cracker met mager beleg. Ik wil met het gezonde eten ook zeker afvallen, maar dit is een doel voor de langere termijn. Halve kilo per week vind ik een prima richtlijn. :)

Wat me opvalt is dat je weinig rauwkost /groente eet. Probeer echte boter te eten ipv margarine.
Anijshagel is een en al suikers die zou ik niet meer eten, Als je het zoet op je brod echt niet kan laten gebruik dan palmsuiker (de strooibare versie die kan je bij de Jumbo en in toko's krijgen) Dat smaakt naar bruine basterdsuiker maar is minder geraffineerd en heeft een lage(voor suiker dan)GI waarde.
Eiwit geeft een verzadigd gevoel ,zou je niet een eitje als tussendoor kunnen eten of op brood? Op brood zou je ook nog huttekase kunnen doen (met plakjes tomaat of komkommer maakt het nog lekkerder)daar zitten veel eiwitten in en vult ook beter. Als tussen door zou je verder nog een halvee avocado,rode paprika,bakje rauwkost, handje ongezouten en ongebranden amandelen of andere noten kunnen nemen.
Kijk voor de grap een wat er in optimel zit en vraag je af of je dat echt tot je wilt nemen...
Je zou bij je ontbijt ook wat meer kwark kunnen nemen. Een stevig(goed) ontbijt werkt vaak de hele dag door.
Succes!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:50

MaartPaard schreef:
Als ik ongezond eet word ik ook meteen opgeblazen en krijg ik buikpijn!

Teunisbloemolie is goed voor de Omega 3. Moet het eigenlijk voor mijn paard hebben maar wil het ook graag zelf gebruiken voor mijn acne huidje. Schijnt ook de hormonen iets onder controle te kunnen houden. Het is alleen erg duur!

Vanavond ga ik lekkere vegetarrische geitenkaaslasagne met gegrilde groente maken en dat toetje van hierboven!

Klinkt heerlijk! Ik ben erg benieuwd naar het recept van de lasagne!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:56

Hute käse eet ik ook veel ja :j Zoals ik al zei woon ik nog thuis en heb ik niet overal invloed op. Denk hierbij aan zaken als brood en avondeten. Groentes voor tussendoor (waspenen, cherrytomaatjes, komkommer etc.) koop ik wel regelmatig zelf. Ook die muesli koop ik zelf. Een ei als tussendoortje zou inderdaad ook en goede optie kunnen zijn, ik doe het erg goed op eiwitten :j
Wat zijn de effecten als ik bijvoorbeeld tussen de middag kwark met muesli en/of fruit zou eten en 's ochtends brood of havermoutpap? Is dat een goede optie of wordt het dan te 'zwaar'?

Mijn voorbeeld van vandaag is wel een tikkie anders dan normaal. Op andere dagen eet ik én 's avonds veel groente en tussendoor ook standaard iets van waspenen, cherrytomaatjes en/of komkommer.
Wat zijn volgens jullie goede soorten broodbeleg?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:03

Hmm Hesterve, jouw menu ziet er ook heerlijk uit! Heb je die quinoapannenkoeken gebakken van quinoameel of van de korrels?

Ik heb vandaagin mijn pauze weer inkopen gedaan bij de biowinkel in de buurt van mijn werk. Heb heerlijke honing, koekjes van speltmeel zonder toegevoegde suikers en nog veel meer (mag ook wel voor 40 euro :o )

Mijn menu voor vandaag:

O: smoothie van ananas, 100 gr gemengde sla en limoen (mwahh)
T: havermouth, banaan baksel, 2 speltcrackers met paprikaspread
L: quinoasalade met harde geitenkaas en komkommer
T: Een paar net gekochte koekjes van pseltmeel
D: pastasaus van een beetje gehakt, veel wortel en bleekselderij en tomatensaus met boekweitpasta.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:38

Lees hier echt vaaaak quinoa.. Ik moet maar is gaan uitvinden wat dat is! Heb er nog nooit van gehoord voordat ik hier mee ging lezen.
Heb vandaag het boek gehaald van Amber Albarda. Ben benieuwd.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:55

@ Mrijn: Dit is het recept: http://24kitchen.nl/recepten/vegetarische-lasagne

Heb vandaag eens speltlasagne gehaald dus ik hoop dat het net zo lekker is! Normaal deed ik altijd gewone verse van de appie. Ik laat wel weten of dit ook lekker was! Simpele en heerlijke gezonde maaltijd :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:58

ik heb speltr volkoren fusilli pasta ook erg lekker, dus de lasagne zal ook lekker zijn, uiteindelijk proef je de pasta ook niet echt in lasagnes toch?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:00

dat hute kase he? Waar smaakt dat naar? Ik heb altijd weerstand ertegen gehad, nooit geproefd en besloten dat ik het niet lust :')

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:00

Dat is fijn om te horen! Dat lijkt me in ieder geval een stuk beter dan de 'gewone' lasagne.

En waar kan je hutekase mee combineren?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:20

Ik zou idd ook de crystal clear laten. Ik was er ook echt gek op en heb er flessen vol van gezopen.. Maar aspertaam is echt rotspul! :j

Zo ik heb bio+ jam meegenomen. Ben niet zo gek op vleeswaren, alleen kipfilet vind ik eigenlijk lekker.. Dus nu wat afwisselen met jam. En spelt-volkoren brood (ook bio+ geloof ik) en nog een ander half broodje.. Speltcrackers, aangezien Colway die zoveel eet (ja toch, of ben ik in de war met iemand anders) en ik er ook wel benieuwd naar ben! En lekker veel groentes.. Ohja, en bosbessen! Vanavond lekker wat aardbeitjes, bosbessen en noten. Nu al zin in :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:41

Ik ben ook dol op speltcrackers met zaden van Dr Karg :D Moet mezelf echt inhouden om dat niet dagelijks te eten! Maar anders wordt het een beetje duur :P

Vandaag bij een toko kokosvet ingeslagen *\o/* hoera! En ook eens bij de AH geweest, heb de ingredienten van de speltmuffins gekocht en hutekase. Ben echt heel benieuwd hoe dat smaakt eerlijk gezegd.

Mijn avondeten staat nu lekker in de oven :D Broccoli en prei met kipfilet en een sausje van magere yoghurt, tomatenpuree, knoflook en rozemarijn!

Oh trouwens ik las hier een pagina ofzo terug over het voeren van de peerden. Mijn manneke (veulen) krijgt podo grow :') Moet zeggen dat ik me niet echt verdiept heb in paardenvoeding, hoewel dat wel goed zou zijn om te doen wellicht :j Wat voeren jullie de paarden, als jullie die hebben? Lijkt me eigenlijk net als bij mensen dat in veel voer veel toegevoegde zooi zit. Maar ja, aan de andere kant is podo grow wel tot stand gekomen na wetenschappelijk onderzoek.

Nog een editje: de hond krijgt 's ochtends brokken van Hill's en 's avonds vers vlees, daar heb ik me dan weer wel wat meer in verdiept :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:03

@Vogeltje
Je avondeten klinkt lekker :9
Goed en onbeperkt ruwvoer vind ik het belangrijkste, als hij wat meer werkt 5 granenmix (zonder toevoeging) en aan vitamine: multivitamine van Primeval (ook zonder toevoegingen/ geef ik zolang de R in de maand is).
Inplaats van lijnzaadolie ben ik overgestapt naar Omega 3-6-9 (net iets meer uitgebalanceerd). En een goede liksteen met de mineralen (die van paardnatuurlijk is heel goed, maar wel prijzig).

- Geitenkaas lasagna klinkt heerlijk :~
- Haha Mrijn flink geshopt :):)
@Negerzoen, Misschien kan je bij je ontbijt nog een eetlepel gemalen lijnzaad toevoegen! (dat ga ik ook doen :P )
@ Hesterve, Je eten ziet er goed uit van vandaag! Heb je nu geen hongergevoel?
@Colway Wat bedoel je bij een stukje fruit ook iets vezelrijks eten?
Misschien Teunisbloem bij de Tuinen?

Weer iets voor op de boodschappenlijst:
- palmsuiker
- spelt lasagna en pasta (bij de supermarkt?)
- En speltcrackers waar kan ik die kopen?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:43

Schijnbaar speltcrackers bij sommige jumbo's :) ik heb ze van ekoplaza, en denk dat je daar ook wel speltlasagna etc kunt krijgen!

Mn veulen krijgt sowieso onbeperkt ruwvoer :) kuil kan hij niet tegen, dus zijn lichaam zorgt er zelf voor dat hij alleen het goede binnenkrijgt :P kuil is onbeperkt voor een koudbloed niet echt aan te raden namelijk. Gelukkig krijgt hij nu gewoon hooi :D

Ik ga nu die muffins bakken en daarna naar een verjaardag. In een café, dus geen verleidingen à la taart waarschijnlijk :P

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:48

Mijn paard krijgt:
Allereerst continu beweging omdat ik haar 24.7 buiten heb lopen op een paddock paradise. Daar krijgt ze goede kwaliteit ruwvoer en daarnaast een halve summerfit koek. Ik heb eeb sober paardje die dik van lucht word! Helaas :p

Ons hondje heb ik een tijdje carnibest gegeven maar dat was bijna onmogelijk om in de goede hoeveelheid te krijgen. Amy is een chihuahua. :) nu krijgt ze voer uit canada met biologische ingredienten. Ben de naam even kwijt! onze poes krijgt premium voer van de welkoop. Met name voor de hond ben ik erg lang aan het zoeken geweest wat betreft voeding.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:50

Oh ja jij was dat vogeltjem met de speltcrackers! :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:03

Ik heb speltcrackers van wasa gekocht.
En over fruit: heb ik ook hier geleerd, dat kun je t beste met noten of zuivel eten ivn de snelle koolhydraten.