Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:58

suuzepuus schreef:
Zo Ranna jij bent lief voor de koolwitjes!!! haha

*in serieuze en filosofische mode* Weet je, zoals ik in dingen sta en er tegen aankijk hebben alle aardbewoners dezelfde rechten. Wij, menselijke diersoort, zijn bijzonder arrogant en denken zooo slim te zijn maar er is geen andere diersoort die zijn leefomgeving zo om zeep helpt als wij en een ander niets gunt.
Bij ons is het meer nooit vol, we willen niet delen, denken dat we overal bovenstaan, overal recht op hebben en menen zoveel te weten terwijl we ondertussen nog steeds véél meer NIET weten dan we wél weten.
Mss tijd dus dat we niet zo hoog van de toren blazen en rekening houden met alle bewoners van deze planeet inclusief de wezentjes met witte vleugeltjes waar we anders zo ademloos van kunnen genieten als het ons voorbij fladdert behalve als ze op onze kolen zitten. Maar als we volgend jaar ook weer van die soort willen genieten moeten ze zich wel voort kunnen planten.

Dus eerlijk delen. De natuur geeft ons zoveel, laten we af en toe eens wat teruggeven.
*serieuze en filosofische mode uit*

En idd, lekker genieten van het goede stuk courgette dat extra lekker zal smaken te weten dat je er een ander wezen ook blij mee hebt gemaakt :Y)

Scubadoo

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:45

Respect voor de manier waarin je in het leven staat Ranna, ik kan me daar helemaal in vinden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:49

Scubadoo schreef:
Gewoon het aangetaste stuk weg snijden en de rest lekker opeten.

Euhm nou..... er is niet veel meer van over hoor. Ik heb een hele mooie eraf gehaald die ik op ga eten en een ander die erg aangevreten is (zeg maar meer dan de helft maar dan ook over de lengte...) ik laat m maar zitten zodat ze die op kunnen eten. Nou hoop ik dat ze die opeten en de rest met rust laten!!
Zo geef ik de slakken ook wat hoor Ranna!!! (ik doe niet aan wegspuiten en dat soort dingen. wel een netje over mn aardbeitjes zodat de vogels niet alles opeten)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:31

Dank Scuba, de meeste mensen vinden me maar een rare snuiter :x

Psies Suuz, als je er tóch al niets meer mee kan gun ze dan dat laatste beetje ook maar ;)
Als je denkt dat het slakken zijn, moet je 's avonds laat en 's morgens vroeg even checken. Kun je ze eraf pakken en mooi achter in de sloot bijv. uitzetten.
Wel even handschoenen aandoen want dat slijm krijg je bijna niet meer van je handen af.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:42

er zijn echt grote happen uit. Volgens mij doen dat slakken (lijken op kleine kinderbeten zeg maar...)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:27

Ik verzamel de slakken altijd voor de kipjes. Die zijn er dol op!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:56

Zo te zien is er door het weer niet veel activiteit in onze moestuinen :D
Ach een voordeel, water geven hoeft momenteel niet ;)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:02

Het regent of het is te nat, dus ik laat alles lekker op zijn beloop. Het is wel groeizaam weer!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:00

Pfff, en niet alleen de groenten groeien. Ben vandaag maar eens op zoek gegaan naar de rode uien en jawel, ze stonden er nog. Wel onder een dikke laag onkruid :+
Hebben jullie nog lekkere tips wat er nu nog te zaaien is? (heb nog niet rondgesnuffeld, moet ik aankomend weekend maar eens doen). Er komen wat lege plekken in de tuin en die kunnen best wel weer gevuld worden :D

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:16

Ik zou kiezen voor herfstgroente :P

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:56

Heb afgelopen zaterdag de piepkleine plantjes van spitskool en paksoy in de tuin gezet en die gaan goed. Had ook wat winterandijvie verspeend maar die vond het niet leuk. Gelukkig maar een paar plantjes de rest staat nog veilig in een klein kweekbakje. Die verpoot ik wel als ze wat groter zijn.
Heb ook geexperimenteerd met de potpers en ben zeer tevreden! Echt een handig dingetje dat volgend jaar veel gebruikt gaat worden.

Lieke: paksoy en winteradijvie zou je kunnen kiezen maar sla kan ook altijd nog.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:07

Mmmm, paksoi gaat idd voor een tweede ronde (eerste ronde is nu wel zo ongeveer uitgebloeid :oo )
Andijvie klinkt ook wel goed. Mn pluksla overtreft al mn verwachtingen, denk dat ik daar voorlopig nog wel mee vooruit kan. ga ook nog eens kijken naar winterprei?

Kweek je altijd de plantjes vooraf op in een kweekbak?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:08

Wat doe je met paksoi?? ik weet hoe het eruit ziet maar heb het nog nooit gegeten.....

Ik wil nog wat sla zaaien (tja, voor de verkoop...) en spinazie. Radijs kan denk ik ook nog wel!

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:15

Spinazie, kan dat nu ook nog dan?
Paksoi, gewoon snijden en dan kort roerbakken. Lekker met ui en paprika door de chinese mie ofzo

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:35

ik heb 2 soorten spinaziezaadjes hier. Voorjaar en najaarspinazie!!
De voorjaarsspinazie was doorgeschoten dus heb ik niet gegeten. Misschien lukt het najaars wel!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:54

suuzepuus schreef:
Wat doe je met paksoi?? ik weet hoe het eruit ziet maar heb het nog nooit gegeten.....

Ik eet het door de sla maar pers het ook voor m'n groente- en fruitsappen.

@Lieke, Ik vind het makkelijk soorten die je alleen moet planten bijv. kroppen sla, andijvie e.d. idd voor te telen zodat je geen gemier hebt met het uitdunnen van rijtjes of zo maar gewoon de plantjes direct op de goede plek kunt zetten.
Verder ben je niet zo afhankelijk van het weer omdat je binnen voor de juiste omstandigheden kunt zorgen kwa warmte en vocht.
En met die potpers hoef je niet eens echt te verpoten. Je stopt een zaadje in zo'n potje en kunt die, als ie is opgekomen met potje en al de grond in. Het potje is namelijk gewoon van aarde. Ideaal :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 05:58

potpers? Wat = dat??

paksoi roerbak ik, heerlijk

uitgeschoten spinazie doe ik in spinazietaart

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:00

Mijn paksoi word opgevreten door rupsjes, tenminste daar verdenk ik ze van....
Ach ik zie na de vakantie wel wat er over is gebleven.
Ik las laatst dat iemand een deel van zijn plantjes onder vliesdoek had staan, maar op den duur worden je planten daar toch veel te groot voor en krijgen ze onder dat doek niet te weinig licht?

Mijn komkommer heb ik gisteren bijna helemaal weggehaald, de meeldauw breidde zich ondanks het telkens weghalen van alle aangetaste stukken toch uit, ik heb nu nog 1 scheut, die nog fris groen zag, over.
In de tomatenplanten beginnen eindelijk vruchtjes te vormen, van die leuke puntige :)

Een van de paprika planten hangt vol vruchten, de andere twijfelt nog een beetje, gek is dat, ze staan vlak bij elkaar en de ene doet het prima terwijl de andere achterblijft...

Ik heb wat uien uit de grond gehaald, het stelt helaas niet veel voor, hoewel, als je het vergelijkt met de grote van de plantuitjes hebben ze toch wel hun best gedan.
De rode uien zijn amper gegroeid, ik doe iets verkeerd blijkbaar ;)

Het aardbeiennet hebben we gisteren opgeborgen, heb je gelijk weer een heel ander zicht in de tuin.
Komend weekend nog even de schoffel erdoorheen en dan zie ik half augustus wel weer hoe alles er bij staat (of juist niet meer natuurlijk hahahahhaa)

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 08:26

Bij mij groeien de uien ook minder hard dan vorig jaar.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:02

@desillies, ik heb de planten onder vliesdoek idd. Dat spul is zo licht qua gewicht dat je planten het gewoon optillen naarmate ze groeien en het is wit en waterdoorlatend dus er komt ook gewoon daglicht door. Het houdt wel de ergste brandende zon tegen en slagregen en dat is wel handig.

Heb je de juiste voeding in de bodem voor uien? Ze houden van een goeddoorlatende grond waarop geen water blijft staan en van kalium en als je echt arme grond hebt kun je wat (koe)mestkorrel toevoegen maar niet te veel. Het beste kun je ze kweken op grond waar het jaar daarvoor wortelen hebben gestaan. Kweek je ze op een stukje waar het jaar daarvoor een koolsoort stond is je oogst gedoemt te mislukken.

@zidore: https://www.vreeken.nl/2007/index1024x7 ... lpmiddelen

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:26

hebben jullie een recept voor het inmaken van augurken?

en rode bieten?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:33

Rode bieten gooi ik met een hele boel in een pan met water, lekker laten koken tot ze zacht zijn. Dan laten afkoelen, schillen (schilletje kun je er zo afvegen en dan kopje en kontje eraf) vervolgens raspen en in de diepvries!!
Ik heb botervlootjes voor 1 persoon en grotere bakjes voor 2 personen. heerlijk!! ik heb zo'n 2 weken geleden het laatste bakje van vorig jaar op gemaakt. kan niet wachten tot het nieuwe weer goed id!!

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:15

*Stille meelezen komt zich melden...*

Na lang twijfelen ben ik vandaag richting de tuinen getrokken op zoek naar een eigen plekje.
Graag wil ik een biologische groentetuin gaan starten. Heb mijn zinnen gezet op een mooi vrij stukje met een prachtig (op te knappen) huisje erop (vanavond uitsluitsel) :

Afbeelding

Zou hier graag mee komen kletsen voor tips & tricks :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:30

Hoi Fnanne, welkom hier en veel plezier.

Lijkt een mooie grote tuin in wording maar nog wel met het nodige werk :D
Maaaaarrr.... als het klaar is is het dan ook heel bevredigend om te zien hoe mooi alles is geworden.

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:50

Hoi Ranna, dank voor je welkom :)
Het wordt een hoop werk inderdaad, maar ik heb er wel veel zin in.
Doel is vooral om me de komende weken in te gaan lezen en 'm dit jaar klaar te gaan maken voor komend jaar :) én om gewoon heerlijk buiten te zijn :D