Taarten Decoreren IX

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Neela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:15

:P :P :P

imd

Re: Taarten Decoreren IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:16

Maar voor een eerste taart vind ik 'm niet gek hoor! Hij kan nog wat strakker inderdaad, maar leuke decoratie!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:16

Esgaroth schreef:
Mijn taart is af :D Het is dus mijn 2e taart ooit, dus niet te streng zijn voor me hoor, ik ben er zelf heel trots op!
Komt ie:

http://i4.photobucket.com/albums/y147/M ... C02232.jpg[

http://i4.photobucket.com/albums/y147/M ... C02231.jpg

Deze taart ga ik morgen brengen naar de organisatie van Pikpop, een besloten klein festival in de buurt waar ik woon.
Ik heb hem dubbel gesneden (die taartzaag is een BRILJANTE uitvinding!!) en de onderste laag zit de aarbei vlaaivulling uit een blik van de supermarkt, en de bovenste laag aarbeienjam. Dus lekker zoet :j

Het enige wat me op dit moment dus echt nog NIET lukt, is een stuk marsepein zo groot uitstrijken dat je de hele taart kan bedekken. Of mijn aanrecht is te klein, of ik ben te onhandig (springvorm was 26 cm.) Dus zo maar weer opgelost, is niet zo netjes, maar dat komt wel :D

Leuk!

Tipje voor het uitrollen op maat. Zet je roller op z'n kant naast je gevulde biscuit, leg je vinger op je roller ten hogte van de bovenkant van je biscuit. Hou je vinger daar, maar hou nu de roller horizontaal boven je biscuit (het eerder gemeten stuk steekt dus uit naast je biscuit), leg je vinger aan de 'overkant' ten hogte van de rand van je biscuit, vervolgens meet je nog de andere zijkant van je biscuit. Je roller is dus je meetstok, als je je roller boven je lap marsepein houdt kan je zien of je ver genoeg uitsteekt met je roller of dat je genoeg marsepein overhoudt mocht je taart groter zijn dan de lengte van je roller.

Hoop dat je het zo kan begrijpen?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:19

Ik doe het altijd met een touwtje :')

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:19

Hey Mayo, ik snap m! Dat is inderdaad een slimme truc! Ik had nu de rolmaat van mijn vriend uit zijn gereedschapskist gejat (dus daar zal ie morgen wat poedersuiker in vinden :D ) maar dat werkte niet zo goed, er zat daarna allemaal chocoladepasta aan (had ik mee afgesmeerd).

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:20

Kan heel goed dat dat ook werkt, nog nooit gedaan :D Dezelfde manier, alleen dan met het touwtje?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:22

P'sies: leg het touwtje gewoon losjes over de taart en dan knip ik de juiste lengte af en dat houd ik dan af en toe kruislings boven de lap.

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:27

Ik doe het altijd met het meetlint! :P

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:28

Ik doe dat ook inderdaad met touwtje, lekker makkelijk!
MM, slim bedacht! Ik heb ook een keer mijn handmixer omgetoverd in een 'professionele' mixer. Had erg weinig tijd en om nou 20 minuten te verspillen aan mixen.. Het werkte uitstekend! :')

Afbeelding

Leuke taarten weer voorbij zien komen! Heb zelf ook weer zin om te gaan bakken maar dat hoeft pas over 4 weken weer. Eerst paar weekjes werken op Texel :)

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:29

MamaMiesje schreef:
@Prakkie: en die wordt/is/blijft wat harder?

Ja, doordat er eiwitpoeder inzit, krijg hij een soort hard laagje. En hij is heel lekker :P
Ik gebruik hem ook om af te smeren, erg lekker.
Voordeel is dat als hij wat harder is, dat je dan een glad keukenpapier erop legt en met je hand hem glad strijkt. Werkt super!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:31

Hahaha Laura, dát is helemaal een creatieve doe-het-zelf oplossing :')

*Gaat Prakkies recept opslaan*

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:32

prakkie schreef:
ik gebruik altijd de volgende botercreme voor het spuiten van rozen:
80 gram roomboter (ongezouten)
80 gram crisco / trex
1 eetlepel eiwitpoeder
2 eetlepels melk
450 gram poedersuiker

boter, crisco en melk door elkaar mixen. Daarna beetje bij beetje de poedersuiker + eiwitpoeder er doorheen mengen.

Ik gebruik deze btw ook altijd om af te smeren.

Voor grotere hoeveelheden reken je gewoon door met die 80 gram? Dus: voor elke 80 gram 1 eetlepel eiwitpoeder en 2 eetlepels melk en 450 gr poedersuiker erbij???

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:36

Pffff... wat een hel zeg! Mijn taart is officieel niet zo heel goed gelukt. Als er dan iets fout gaat, dan gaat ook alles fout _O- Geen botercrememix, dus dan maar proberen met chocopasta. Maar moest witte hebben, want er moest witte fondant over. Maar aan 1 pot had ik dus niet genoeg (had er ook nog dijkjes van geknutseld). Maar toen was de Plus bij ons al dicht. Snel naar dichtsbijzijnde stad gereden, daar snel even twee potten gehaald. Toen maar even in de magnetron gedaan om iets zachter te worden. Dat was net iets te lang, dus kon paar stukken chocopasta weggooien, want dat was bruin _O- en toen proberen afsmeren met vloeibare chocopasta. Ging niet zo heel netjes en mijn biscuit was echt heel kruimelig op één of andere manier. Snel maar stuk witte fondant uitrollen en er op. Dat ging wel aardig, maar zitten nog heel wat hobbels in, maarja, dat is weer gerelateerd aan afsmeren. Normaal gaat dat een stuk beter. Toen moest ik ook nog het stukje maken wat na het lintje zou komen, ging niet helemaal zoals ik wou. Ik was er van overtuigd blauw lint te hebben, maar kon het natuurlijk niet vinden. Dus dan maar wat alternatiefs in elkaar knutselen.
En toen wilde ik zijn hoofd en voetjes er in zetten. De voetjes gingen super, maar opeens brak het chocostickje van het hoofdje af, en besloten zijn oren er vanaf te vallen! Tijdens reparatiesessie (die nu nog in de vriezer ligt op te drogen) werden per ongeluk zijn ogen en mond heel erg platgedrukt, dus die zijn nu heeeel lelijk breed. Blegh! Dan kan ik zo balen he! Ging alles zo goed, verprutst alles opeens!
Mam nog even tekst er op laten schrijven en nu wachten tot zijn hoofd wat gehard is, morgen er in proppen (heb geprobeerd om twee andere stickies er aan vast te maken zodat ie morgen heeeel even heel blijft) en snel naar de buren lopen om het te overhandigen nadat ik heel snel een foto voor het archief heb gemaakt. Daarna mag ie compleet instorten _O- Pffffff.... :D Heb het er warm van :D

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:46

:') Dat je het nog niet tegen de muur gegooid hebt! :))

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:48

:=

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:50

@MM: ja, gewoon doorrekenen. Voor de workshop van afgelopen zaterdag had ik de dubbele hoeveelheid gemaakt:
160 gram roomboter, 160 gram crisco, 2 eetlepels eiwitpoeder, 4 eetlepels melk en 900 (!) gram poedersuiker.

Als het erg warm weer is, doe ik er vaak een 1/2 to 1 eetlepel extra eiwitpoeder bij, voor de stevigheid.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:52

Nou, daar was ik wel bijna toe in staat Mayo! :D _O- En dan zegt mijn moeder ook nog dat ie heel mooi is. Ehm mam, zie dat dan! Wel kijken he :P _O- :D
Maar goed, heb ook geen zin om helemaal opnieuw te beginnen. En weet dat de buren alles heel mooi vinden. En is gelukkig ook geen opdracht ofzo (daar doe ik voorlopig niet aan. Moet eerst mezelf goed vinden), maar meer gewoon een felicitatie met de geboorte van hun tweede zoontje. En weet dat vooral de buuf het helemaal geweldig vindt dat gebak van mij. Had met pasen banketbakkersroom over, heb ik op wat cupcakes gekwakt, chocolade eitje er op en ze hebben zich rond gesmuld :D Met de opmerking dat als ik nog eens wat baksels kwijt moest ik maar langs moest komen :D _O-
Nu heb ik mijn banketbakkersroom blauw gemaakt. Ziet er echt eng uit _O- Maar toch even extra blauwtinten erdoor omdat het een jongetje is :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:53

@Prakkie: oké :)

Ik zat eerst te denken: 80 gram boter, dat is toch niet veel? Maar ik vergeet die halve kilo poedersuiker :')
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 09-08-10 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:54

Haha gaaf! Ben wel erg benieuwd naar de foto's :D

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:56

Maak morgen meteen foto's voor ik naar de buren ren om het snel af te leveren. O ja, moeten ook nog even paar wortels bij elkaar sprokkelen met blauwe lintjes er om, voor de paardjes.
En dan maak ik voor de buurtkraamvisitebijeenkomst wel dat kleine taartje voor zijn broer (nu 3), naast ons buurtkraamcadeau (een geboortestoeltje). Heb een leuke versie van een leeuw gezien (stoer, en ook het sterrenbeeld van zijn broertje) die ik wel kan maken van het miniblandabolletje wat ik nog in de vriezer heb liggen. .

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 22:57

haha, ja, zoet wordt het iiig wel ;-)

enne, er zit ook nog 80 gram crisco doorheen, dus dat is al weer een beetje :D :D meer

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:01

@ polivy: wat goed dat je er nog iets van hebt gemaakt! Ik had denk ik al vaak mn geduld verloren :=

@ Prakkie: Ik heb ook je recept op geslagen! Morgen even spullen fiksen (heb geen eiwitpoeder en crisco) en wilde de rozen voor vrijdag avond maken. Mocht de creme nog te dun zijn wat voeg je dan extra toe? Meer poedersuiker ofzo?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:07

als hij wat zacht is, doe ik er meestal 1/2 tot 1 eetlepel eiwitpoeder bij. Begin meestal met 1/2 el., dat is vaak genoeg als extra.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 23:14

super +:)+

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:28

Leuke taartjes weer! Ik zal vanavond de mijne plaatsen. Heb m nog op mijn fototoestel zitten die thuis ligt.

Wat voor mixer gebruiken jullie? Ik wil graag een goede mixer met kom die ik ook als keukenmachine kan gebruiken. Ben op zoek, maar kan nog niet echt wat vinden. Heb al wel wat gezien, maar kan nog niet echt mijn keus maken. Wie kan mij helpen?