Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:24

Grrrr :( Boos, boos en sjago :(
Mijn kers wil om een of andere reden geen vruchten maken.
Vorig jaar heb ik er geen vrucht aan gezien dus dit jaar 2 takken met de hand (kwastje) bestoven om te zien of het daaraan lag en nu zitten er aan die 2 takken een paar vruchtjes (lees 5) en verder is hij vruchtloos.
Wat moet ik hier nu aan doen? Het komt dus enerzijds omdat er te weinig insekten zijn om hem te bestuiven maar de bloemen die ik zelf heb bestoven maken ook lang niet allemaal een vruchtje, hoe kan dat?
Is hij dan toch niet zo zelfbestuivend als het kaartje beweerd? En hoe lok ik meer bijen ed naar mijn tuin? Er zijn maar weinig bijenlokkende planten die bloeien eind maart.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:26

Evelijn schreef:
Wennen van plantjes... een paar dagen alleen overdag naar buiten en 's avonds weer naar binnen... en als dat goed gaat dan kunnen ze buiten blijven. Niet meteen constant in volle zon... iig dat vond mijn andijvie niet grappig... binnen is het altijd donkerder als buiten.

En véél water geven!
Wat je ook kunt doen is de overgang maken als het weer wat minder goed is, dus niet denken 'nu is het lekker zonnig, ik plant de hele zooi buiten' want dat werkt dus niet. Beter eerst een paar dagen alleen de middag en avond buiten (ook om te wennen aan koudere nachten) en dan in de volle grond zetten als de weersvoorspelling een paar dagen wat minder zon aangeeft.

suuzepuus

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 15:47

onze kersenbomen krijgen al vruchtjes! (hebben we afgelopen nov gepoot) en bij m paarden naast de wei staat een hele grote kersenboom die ook al barstensvol met vruchtjes zit!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:14

Heb geen verstand van kersenbomen :n sorry!

Heb van de week nog een gele framboos gescoord :D Ben benieuwd! Hij doet het meteen goed!

In de moes komt er al zooveel uit :D Echt leuk :)) Vind vooral courgetplantjes te grappig, die komen uit het niets en zijn ineens echt al een heel plantje :))

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 16:16

anneliesdj schreef:
Is hij dan toch niet zo zelfbestuivend als het kaartje beweerd? En hoe lok ik meer bijen ed naar mijn tuin? Er zijn maar weinig bijenlokkende planten die bloeien eind maart.

Kruisbestuiving levert, ook bij zelfbestuivers, áltijd meer (en grotere!) vruchten op.
Hoe oud is je kers? Die van mij (3 soorten die elkaar bevruchten) deden vorig jaar ook nog niet zoveel, maar nu ze een jaartje ouder zijn doen ze het een stuk beter.
Dit jaar was ook wel een koud voorjaar, dan wil het wat minder met de bijen en hommels. Er zijn op zich wel genoeg vroeg bloeiende planten te vinden, maar de bijen moeten wel al uit winterslaap zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:43

De radijs staat weer in de vensterbank (met een plens water) en het zit er nu een paar uurtjes later alweer een heel stuk steviger uit allemaal. Ik denk dat ik ze lekker binnen laat staan. :D

Bedankt voor de tips iig! :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:58

Hier heb ik de eerste aardbeitjes al aan de plant hangen! Nog wel groen maar het zal met een goede week de eerste denk ik al kunnen oogsten :D

Radijsjes zijn op dus daar moet ik binnen kort weer even nieuwe voor zaaien. Sla moet ik eigenlijk oogsten maar het is een beetje té veel geworden voor 1 persoon :=

En m'n tomatenplantjes, aardbeienplantjes en peperplantjes groeien rustig verder. Hoop tomaat binnenkort uit te kunnen planten. Ook heb ik basilicum gezaaid in m'n kweekbak.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:31

In mijn vierkantemetertuintje staat nu andijvie, drie soorten sla, bieslook, peterselie. In de grote vaste bloembakken staan aardbeien (in bloei gelukkig) en ook sla. Hmm het merendeel moet nu geoogst worden. En dat alles voor mij alleen (vriend is niet van groente :( )
Dus dat is best pittig!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:37

die sla pluk ik gewoon als ik daar zin in heb en hoeveel ik nodig heb. Is hier nog geen probleem geweest. Met een salade kom je al snel een heel eind.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:07

Ik meld me ook even.

Ik heb een groententuin met:
- Rode bietjes
- Boontjes
- Lenteui
- Aardappels
- Wortels
- Bloemkool
- Selderij
- Soepgroente
- Maggieplant
- Radijs

Dan heb ik ook nog een fruittuin met:
- Aardbeien (roze en witte bloemen)
- Frambozen (roze en geel)
- Kersenbomen (Hedelfinger)
- Kruisbessen
- Witte bessen
- Rode bessen
- Zwarte bessen
- Verschillende appelbomen
- Verschillende perenbomen
- Bramen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:20

Hoi, mag ik mee kletsen, ik heb nu nog maar 2 kratjes, met 3 soorten pompoenen en zonnebloemen..:o
Vanmiddag net gezaait/gepoot... ben benieuwd of het uit gaat komen :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:07

Ibbel schreef:
Kruisbestuiving levert, ook bij zelfbestuivers, áltijd meer (en grotere!) vruchten op.
Hoe oud is je kers? Die van mij (3 soorten die elkaar bevruchten) deden vorig jaar ook nog niet zoveel, maar nu ze een jaartje ouder zijn doen ze het een stuk beter.
Dit jaar was ook wel een koud voorjaar, dan wil het wat minder met de bijen en hommels. Er zijn op zich wel genoeg vroeg bloeiende planten te vinden, maar de bijen moeten wel uit winterslaap zijn.

Dat zijn ze ook wel want ik heb ze wel heel veel bij mijn anemoontjes gezien en die bloeien begin maart al, helaas was de kers wat later en die staat aan de andere kant van het huis. Ik heb iig nu de anemonen onder de kers geplant, hopelijk helpt dat volgend jaar.
Ik heb hem in de herfst van 2008 geplant als ik het goed heb.
Dat de oogst beter is bij kruisbestuiving weet ik maar ik mag toch wel meer dan 3 vruchtjes verwachten? Hij heeft ook meer dan genoeg gebloeid...

annepanne schreef:
Heb van de week nog een gele framboos gescoord :D Ben benieuwd! Hij doet het meteen goed!

Heel voorzichtig plukken en de vruchten vooral niet te lang laten hangen, dan vallen ze uit elkaar bij het plukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 17:44

anneliesdj schreef:
Ik heb hem in de herfst van 2008 geplant als ik het goed heb.

Dan issie nog erg jong. Wordt volgend jaar wel beter. Ik had het eerste jaar ook maar een paar kersen per boompje (één had helemaal niets zelfs, terwijl hij wel goed gebloeid had)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:03

Dankjewel voor de tip :))

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:20

Zonet de eerste sla uit eigen tuin gegeten. Hmmm die was echt, echt, echt heel erg taai. Zal wel liggen aan de temperatuur.
Mijn 12 aardbeienplantjes staan al in bloei!

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:29

Hai :wave:

Ik meld me hier ook weer, na vorig jaar een paprikaplant te hebben geplant als zijnde een spaanse peper plant,
doe ik het dit jaar anders.

Een aardbeienplantje ga ik dit jaar weer doen in een bloembak, verders heb ik dit jaar een zak potgrond gehad
van mijn tante. Weet niet of het wat is maar de gebruiksaanwijzing zegt dat je er 6 plantjes in kan zetten dus heb
de zak inmiddels gevuld met een augurkplantje, cougetteplantje, paprikaplantje, surinaamsepeper en marokkaanse munt.

Ben zeer benieuwd wat het allemaal gaat doen deze zomer.. Ga niet op vakantie zelf dit jaar dus kan ze in iedergeval
goed bijhouden kwa verzorging.. daar het vorig jaar de mist in ging na 4 dagen weg voor mijn werk.

Zo'n zak is ideaal joh voor op je balkon, plankje tegen de muur en klaar is kees...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:31

Bij de Appie Heijn zag ik gisteren de zoete puntpaprika (de plant dus) voor een euro of 6-7. Misschien maar eens doen. Mijn zwager kreeg vorig jaar een paprikaplant voor zijn verjaardag en die heeft het de hele zomer geweldig goed gedaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:11

Coby schreef:
Zonet de eerste sla uit eigen tuin gegeten. Hmmm die was echt, echt, echt heel erg taai. Zal wel liggen aan de temperatuur.

Probeer anders een pluksla. die is bij ons heerlijk mals.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 22:56

pol013 schreef:
Coby schreef:

Probeer anders een pluksla. die is bij ons heerlijk mals.

Dat kan ik wel eens proberen! Ik heb nu nog twee vreemde slasoorten in mijn tuin staan (set van vier assortiment bij de Welkoop). Die zien er al iets beter uit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:39

Karin schreef:
Bij de Appie Heijn zag ik gisteren de zoete puntpaprika (de plant dus) voor een euro of 6-7. Misschien maar eens doen. Mijn zwager kreeg vorig jaar een paprikaplant voor zijn verjaardag en die heeft het de hele zomer geweldig goed gedaan.

Die heb ik vorig jaar ook gehad :)) Deed het prima! Goede oogst :D :D Jammer dat ze eenjarig zijn!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:44

Afbeelding

Fotootje van mijn twee groentebakken, met ertussen een appelboom.

In de voorste bak staat andijvie, koolsoorten, wortel en peultjes.
In de achterste staat courgette en aardbeien.

De voorste bak is afgezet ivm vraat van de duiven!
De laatste bak zal ook snel iets overheen moeten imv de aarbeien!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:45

Paprika's zijn meerjarig hoor. Je kunt ze prima in huis overhouden. Ik heb gele mini's die nu hun derde jaar ingaan, en waar dus ook al bijna rijpe nieuwe oogst aanhangt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 16:52

*ziet zichzelf straks naar huis fietsen met in linker fietstas een puntpaprika en in rechter fietstas een margriet - of andersom*

Ik kwam er nl. achter dat ik ook nog een kortingsbon van de bloemenboer heb en voor 4 euro wil ik wel een margrietenstruik. :D

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:36

Ik heb vandaag bij de welkoop nog 8 bleekselderijtjes gekocht.
Vanavond eten we al voor de 2de keer groente uit eigen tuin.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:53

:D

Afbeelding

Het is een snoeppaprika geworden, ik vind oranje leuker dan rood. :D