Maar heel veel recepten op haar Website zijn heel duidelijk! Dus zeker het bekijken waard. Ik vind zuurdesem gewoon niet lekker dus ik bak het om die reden dus niet. Wel eens gedaan (starter gekregen) en dan is er niks moeilijks aan. Zelfs m’n zusje kon het en die is best wel een drama in de keuken.
Oké help, ik ga komend weekend een brood bakken. Maar, waarmee kan ik het beste beginnen en waar koop ik dat makkelijk? Wie heeft het ultieme maar lekkere (minimaal half-volkoren) beginnersrecept?
Kijk ook even in de openingspost, daar staan veel links
Ziet er goed uit! Die pizzarolletjes en dat appel kaneel brood
Hier laatste tijd niet gebakken, of tenminste geen brood.
8nnemiek
Geplaatst: 07-09-20 21:41
Oh heerlijk zeg!
Ik bak ook nog veel. Maar wel steeds mijn saaie volkorenbroden en op de boot mijn simpele no-knead broodjes met italiaanse kruiden Deze was van vorige week:
Wat een leuk idee, die pizzarolletjes! Soort cinnamon rolls maar dan hartig.
Jouw brood ziet er ook goed uit 8nnemiek. Je hebt dus aardig ontdekt hoe je op de boot brood kunt bakken!
Ik bak meestal 1x per week een desembrood. Moet nog steeds een lamé kopen dus het insnijden is nog wat simpel, maar ach daar proef je niks van
Ik wil trouwens binnenkort eens kleinbrood (bolletjes of pisolets) bakken met desem, iemand daar ervaring mee? Hoe doe je dat bijvoorbeeld met rijzen? De grote broden doe ik in een rijsmandje, maar bij kleintjes kan dat natuurlijk niet.
Ik heb laatst desem breekbroodjes gemaakt, die heb ik de hele nacht laten rijzen in een grote ronde gietijzeren pan en er ook in gebakken, nadeel is dat de pan dan koud is maar het werkte wel. Een anders zou ik ze op een plaat of plank laten in de koelkast onder een theedoek.
Slim idee Set_Elkol, om er een breekbrood van te maken. Als je kleine broodjes zou laten rijzen op een plank, zou je dat dan tussen deegkleedjes doen (of, in mijn geval, een theedoek)? Of hebben ze die 'steun' niet nodig?
Ik niet, maar zuurdesem heeft dat ook niet nodig, blijft echt super lang goed .
8nnemiek
Geplaatst: 15-09-20 19:22
Ik werk met glutenpoeder. Daarmee krijg je echt heerlijk soepel en elastisch brood zonder dat je chemische poedertjes hoeft toe te voegen. Verder is voldoende vocht misschien nog wel de beste broodverbeteraar. Een droog deeg geeft ook een droog brood. Ik heb mijn deeg liever iets te nat en plakkerig dan te droog.
Ik weet überhaupt niet of ik het kan krijgen in canada, maar ik ga wel gewoon wat experimenteren. Uiteindelijk komt het vast goed!
Albertina71
Geplaatst: 15-09-20 21:59
Ik heb eindelijk spelt-broodverbetermiddel gevonden (speltbloem, enzymen, meelverbeteraar (E300)), van Molen de Hoop. Ik heb er nog niet veel mee gedaan, want mijn oven is echt aan vervanging toe. De hetelucht, grill en magnetron doen het nog wel, maar de boven- en onderwarmte gaan echt niet goed meer, het lijkt erop dat alleen de bovenwarmte het nog doet, dus dan krijg je heul donker brood of taart