Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:17

Voor mijn vriend had ik een bakje havervlokken met sojavla in de week gezet; was ook erg lekker (maar er zit behoorlijk wat suiker in, dus ik heb het wijselijk geskipt als ontbijt :Y) )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:17

Ik eet 40 gram havermout met ongeveer 200 gram yoghurt.
Bij mijn 50 gram Brinta doe ik iets meer als 200 gram, anders is het veel te dik.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:33

Ik ben toch eigenlijk te ongeduldig voor dit soort experimentjes, dus heb alvast een probeerseltje in de koelkast staan. 40 gram havermout met 100 ml melk en 50 ml water. Zal mij benieuwen wat voor papje dat wordt.

Voor een ander experimentje heb ik trouwens lychees in huis gehaald en nu bedacht ik mij dat het sap daarvan misschien ook wel erg lekker is door de havermout, dus dat ga ik een dezer dagen ook zeker proberen. :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:39

Chanen schreef:
Horse_xx schreef:
Vannochtend lekker voor het hardlopen havermout gegeten :D

Ga je gelijk na het eten van je bordje havermout hardlopen, of laat je het eerst even zakken? Ik heb 's ochtends namelijk geen tijd om mijn eten een halfuur te laten zakken voordat ik ga hardlopen, dus meestal ontbijt ik pas na die tijd. Maar hardlopen op een lege maag is ook niet alles.

Ik heb trouwens weer een jampotje tomorroats in mijn tas gestopt voor de lunch vanmiddag. Zit namelijk heel braaf in de bieb aan mijn schoolwerk (en dat op zondag, met dit weer).

Ik ga daarna gewoon meteen hardlopen, heb daar niet zoveel last van. Kan echt niet op een lege maag hardlopen.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:40

Ben zelf niet zo heel erg weg van lychees, en kan me er icm havermout ook niets bij voorstellen, maar ik ben benieuwd naar je experiment.

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:36

Ik lees serieus al 54 pagina's mee en verbaas mij er eigenlijk over dat ik de enige lijk te zijn die het 'rauw' eet. Ik doe zelf 2 eetlepels cruesli met havermout, chiazaad, lijnzaad, soms een notenmix en amandelmelk of normale melk. Maar dat maak ik dus klaar en eet ik een minuut later op, anders vind ik het zo'n slappe, slijmerige zooi worden. Ik heb een nachtje weken geprobeerd (zowel yoghurt als melk), verschillende combi's gekookt, maar ik vind het allemaal lang niet zo lekker als gewoon zo. Niemand die dat ook doet?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:46

fleur_yen schreef:
Voor de geinteresseerden, het was prima te doen m'n zelfgemaakte 'amandelmelk' :)
Gisteravond kon ik na 2u m'n geduld niet meer uitstellen en had ik al een bakje gegeten, alleen had dat iets te kort geweekt vond ik. Vanochtend was die nog beter ;)

Ik heb nog nooit amandelmelk gedronken, dus geen idee of het lijkt op hoe je het koopt, maar ik vond het goed smaken. De bedoeling was dat je de amandelpulp eruit moet zeven, maar die had ik laten zitten, ik vind het wel lekker om wat meer structuur in m'n papje te hebben. Verder had ik ook geen enkel idee van de verhoudingen amandelen/water, dus echt maar wat gedaan, en ik had iets teveel water geloof ik, verder zat er per bakje hooguit een halve theelepel honing door en het was voor mij zoet genoeg :) Best voor herhaling vatbaar eigenlijk, leuke afwisseling zo, en makkelijk te maken :j

Ga deze week maar is naar de tuinen om ook wat chiazaad en lijnzaad te halen, raak steeds meer geïnteresseerd in gezond eten, mede door dit topic, want hiervoor had ik nog nooit van chiazaden gehoord! :j

Moet je het topic Detox/ontgiften met Superfood maar eens doorlezen, Chiazaad valt ook onder Superfood.
ik zou trouwens niet en Lijnzaad en Chiazaad nemen, heeft een beetje dezelfde werking namelijk.
Als je toch naar De Tuinen gaat, raad ik je Gojibessen, bijenpollen en Hennepzaad aan, heerlijk en supergezond!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:48

Eleandra schreef:
Ik lees serieus al 54 pagina's mee en verbaas mij er eigenlijk over dat ik de enige lijk te zijn die het 'rauw' eet. Ik doe zelf 2 eetlepels cruesli met havermout, chiazaad, lijnzaad, soms een notenmix en amandelmelk of normale melk. Maar dat maak ik dus klaar en eet ik een minuut later op, anders vind ik het zo'n slappe, slijmerige zooi worden. Ik heb een nachtje weken geprobeerd (zowel yoghurt als melk), verschillende combi's gekookt, maar ik vind het allemaal lang niet zo lekker als gewoon zo. Niemand die dat ook doet?

nee, maar waarom zou ik het niet eens proberen?
Misschien omdat ik het wel als warm ontbijt wil eten, maar wie weet, als het 's ochtends al heel warm is, is een koud ontbijtje wel net zo lekker!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:55

Knakker schreef:
Moet je het topic Detox/ontgiften met Superfood maar eens doorlezen, Chiazaad valt ook onder Superfood.
ik zou trouwens niet en Lijnzaad en Chiazaad nemen, heeft een beetje dezelfde werking namelijk.
Als je toch naar De Tuinen gaat, raad ik je Gojibessen, bijenpollen en Hennepzaad aan, heerlijk en supergezond!

Die heb ik toevallig gister helemaal gelezen :Y) Bedankt voor de tips, ik ga maar is even kijken, ben erg benieuwd! :j

@ Eleandra, ik eet het ook wel is 'rauw' door m'n yoghurt heen, maar dan meestal als tussendoortje als ik een glas yoghurt alleen niet genoeg vind vullen gooi ik er wat havermout door ;)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:59

Leuk dat je het wel eens zou willen proberen Knakker, ik voel me bijna een vreemde eend in de bijt als ik dit topic lees :+ Zelf vind ik net dat beetje bite gewoon fijn denk ik.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:14

Ik deed dat eerst ook Eleandra, maar ik vind het na een nacht weken lekkerder. :)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:29

Ik hou ook niet van geweekte havermout, ben een rauw liefhebber en een zelfgemaakte granola fan
Of als ik zin heb gewoon de ouderwetse pap

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 21:17

Eleandra schreef:
Leuk dat je het wel eens zou willen proberen Knakker, ik voel me bijna een vreemde eend in de bijt als ik dit topic lees :+ Zelf vind ik net dat beetje bite gewoon fijn denk ik.

ik weet niet of ik nog durf.... :)
Nee, ga ik een keer doen, jullie horen van me!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:03

Eleandra, ik vind het rauw door de joghurt ook lekker, maar joghurt valt helaas slecht.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:05

Ik ben net vlak voor sluitingstijd nog de winkel binnen gerend om bananen te halen voor in mijn havermout morgen :')

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:54

Hihihi Daenerys!
Ik moet morgen een nieuwe voorraad inslaan; ik ga naar de stad en enkel daar zijn de havervlokken nog te vinden...

Alleen rijstmelk met wat water blijft toch een lekkere combi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 00:04

Ik doe dat ook wel eens hoor Miri, als ik haast heb :D Maar persoonlijk vind ik het toch lekkerder als het papperig is :+ :P Maar ik houd ook van geweekte cornflakes, dus in dat opzicht dacht ik vroeger altijd dat ik eerder een uitzondering was met die dingen en dat ik dus ook de enige was die m'n havermout al een dag van te voren weekte in de yoghurt :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:03

Mwuah, ik moet zeggen dat ik de tomorroats met melk toch minder geslaagd vind dan met yoghurt. Qua smaak is het wel oké, veel romiger dan de wat zure yoghurt, maar de structuur vind ik maar niks. Zijn er ook mensen die het wel verwarmen en vervolgens af laten koelen voor ze het opeten? Want dat maakt qua structuur denk ik wel verschil met alleen gewelde havermout? Dat wil ik namelijk nog wel eens proberen, want het koud eten van havermout bevalt me best prima.
Ik moet deze week ook restjes opmaken, omdat ik vanaf vrijdag een maand niet thuis ben en ga voor die paar dagen geen nieuw pak yoghurt kopen, want verder eet ik het niet. :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:06

mmm, word waarschijnlijk papperiger als je het eerst verwarmd en dan weer laat afkoelen denk ik .

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:35

Eer mijn vriend eindelijk opgestaan is én ontbijt, is zijn havermout al volledig afgekoeld. Qua structuur is het dan een heel stevig papje, maar als je er dan een scheutje water bij doet is het weer goed van structuur, zoals warme havermout, lekker romig :)

Ik heb 3 zakken haver ingeslagen, 1 zak speltmuesli en 1 zak boekweitvlokken, jippie!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:27

Volgens de website van het Voedingscentrum is havermout een middenweg product (blauw) en bv Brinta een betere keuze (groen).
(rood = ongezond, blauw = redelijk, groen = goede keuze)
Raar toch?

Wat ook een goede keuze is het 7 Granen ontbijt van de Aldi.
Ik ben er speciaal voor naar de Aldi gefietst, heeft iemand ervaring met dit product?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:51

Ik ken de website van Voedingscentrum, maar waar zie je of iets een middenweg product is etc?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:54

Zitten er misschien meer vezels in Brinta waardoor het gezonder is dan havermout? Ik zou juist denken dat havermout gezonder is omdat het minder bewerkt is dan Brinta of soortgelijke producten, maar niet dus. Zo onderhand begin ik een beetje sch*t te krijgen aan alle voedingsvoorschriften rondom gezond eten, want ik raak het spoor steeds meer bijster.

EDIT: Ik zie nu ook dat je in de categorie "aardappelen en knolgewassen" onder andere het beste kunt kiezen voor, let wel, RAUWE aardappel. Uhm... dat lijkt mij toch niet aan te bevelen. :?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:57

Ik begin ook een beetje moe te worden van alle regeltjes en voedingsvoorschriften. Volgens mij deugt er volgens alle 'voedselwetten' tegenwoordig niets meer :=

Maar ik eet zowel havermout als brinta, dus ach :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:58

voedingscentrum neem ik niet altijd echt serieus, heb het idee dat producenten iets te veel hun stempel er op mogen drukken...
maar brinta is volgens de producent 100% tarwe (en wat zout)
nu is voor mij tarwe niet de meest ideale keuze, dus ik ga lekker aan de havermout blijven :+
melk is trouwens ook onmisbaar voor sterke botten volgens het voedingscentrum...want sja, calcium uit melk kunnen wij mensen ook zo goed opnemen :n