Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:Australorp is echt een powerras qua leggen of niet? Zitten rond 250 eieren per jaar waar de meeste legrassen rond 190 zitten? Leggen die van jou ook echt zoveel?
Kippen los in de tuin zijn wel veruit het gezelligste inderdaad, dat is ook wat ik graag wil, maar daarom moet het wel echt een huiselijk, vriendelijk en tam ras zijn, ik heb geen zin om steeds de boel te moeten vangen enzo.
Gaan ze bij jou ook 's avonds netjes zelf op stok?
goeroe schreef:Ze leggen inderdaad ontzettend goed. Ik tel de eieren niet, maar ik denk dat ze die 250 eieren per jaar echt wel redden. Wel merk ik dat het nu ietsje minder wordt, maar ze worden dit jaar dan ook alweer 4. Deze winter hebben ze nauwelijks gelegd, maar de laatste weken raap ik elke dag wel weer een ei, soms twee. Helaas hebben we nog maar 2 hennen. Het waren er 3, maar eentje is deze winter gesneuveld. Eigenlijk wil ik er dit jaar weer 2 jonge hennen bij nemen. Bij ons gaan ze altijd zelf op stok zodra het ook maar een beetje begint te schemeren. Het hok gaat automatisch dicht, dus ik hoef er nooit achteraan, ideaal!
anneliesdj schreef:Dat is wel heel luxe, een hok wat zelf sluit!
Blijven die van jou in je eigen tuin? En kunnen ze vliegen?
anneliesdj schreef:Ik wil eigenlijk een sabelpootkrieltje in het groot, maarja.
Sodeletuut schreef:Agossie wat leuk die kippen, wat zijn dat voor kippen? Mijn vader wil ook graag kippen in zijn tuin erbij.
goeroe schreef:Wij hebben Australorp kippen en die kan ik iedereen aanraden. Die van ons zijn niet heel mak, maar ze hebben een erg rustig karakter (ook de haan doet geen vlieg kwaad) waardoor ze gemakkelijk op eigen terrein te houden zijn zonder dat je ze moet kortwieken. Ze leggen erg goed en zijn voor de liefhebber ook geschikt als slachtkip. Australorp zijn niet vaak broeds, wat erg handig is (behalve als je kuikens wilt natuurlijk). Verder zijn ze prachtig om te zien, vooral als ze lekker scharrelen geeft dat zo'n rustgevend gevoel. Ik moet daarom eerlijk zeggen dat ik kippen in een hok zonder of met een kleine ren helemaal niets vind. Als je niet minimaal ca. 15 vierkante meter ruimte voor ze hebt kun je er naar mijn mening beter niet aan beginnen.
countrygirl schreef:anneliesdj, hier sabelpootjes. Alle kleurslagen. En de eitjes, zijn idd, klein, maar echt heel erg lekker.
Laat onze papegaaien maar niet lezen wat jij hebt geschreven... een gekookt eitje staat bij hun op nr. 1!!
Gekochte eieren hoeven ze echt niet.
Deze leggen prima hoor.
En ze hebben nog 1 voordeel, ze zijn heel erg rustig, wij hebben zelfs bij de hennetjes (16) drie haantjes zitten en geen bonje! Door de voetbevedering worden het nooit graafmachines.
Buiten dit kun je ze zo tam maken dat ze uit je hand eten... en je kunt ze vaak aanhalen.
pmarena schreef:Hoi allemaal, ik ben hier in het topic wat aan het neuzen om ideeën op te doen, gaaf tuintje van je vader Tuut!
Zoiets wil ik ook gaan maken, dat Makkelijke Moestuin / Square Feet Gardening spreekt me erg aan, beter idee dan een stukje van de wei omploegen en in de grond gaan werken, lijkt mewij hebben een stuk van de tuin omgeploegd, maar achteraf had ik bakken er op plaatsen handiger gevonden
Hier we nu na ruim 3 jaar eindelijk min of meer klaar met de belangrijkste "werken" in en rond huis en stal, waardoor ik dit jaar graag wil beginnen met het kweken van eigen groente, fruit, en aan kippetjes wil beginnen.
Is alleen wel nog heel erg dubben wat handig is hoor
Dingen waar ik op dit moment nog het meest over zit te twijfelen:
- zal ik die moestuinbakken in een stuk van de wei doen of meer op het terras / in de tuin
ik zou kijken wara je de mooiste ligging hebt voor de groenten, maar tegen/bij terras is ook leuk , er zijn aardig wat groentes die een heel leuk uiterlijk hebben
- kippetjes, los laten lopen of een ren
hier gaan ze in de ren ivm hond en tuin die ik heel wil houden
Ik heb eigenlijk een stukje van de wei in gedachten om daar een moestuin van te maken, naast de compostbak die ik een paar weken geleden daar neergezet heb naast de paddock / roundpenn.
Alleen heb ik daar natuurlijk alleen zicht op als ik er echt naartoe loop, en de kans lijkt me behoorlijk aanwezig dat de konijnen en kippen daar een ravage aan gaan richten, waardoor er dan weer gaas omheen zal moeten denk ik?
als dergelijke beestjes loslopen is ene hekje er om van gaas misschien wel handig
Op het terras hebben we een half hoog muurtje waar ik denk ik eerst eens een langwerpige bak op ga maken met van die vakken van 30x30 cm, daar kan ik ook al heel wat kwijt en dat is misschien wel een leuk begin, is ook tegen het huis aan zowat dus daar zullen niet snel konijnen bij komen of de katten tegenaan piesendoor de hoogte, en is natuurlijk makkelijk te bewerken zo op die hoogte
en in delen de boel opzetten is ook wel fijn hoor, ik had vorig jaar inene een aantal meters + kas, dat was ineens best aanpoten![]()
Mijn ouders hebben al zeker 25 jaar kippen en is altijd superhandig dat je daar lekker de resten van je avondeten bij kunt gooien en oud brood enzo, allerlei dingen die niet op de composthoop mogen
Beestjes vinden het heerlijk, de grond trilt gewoon als het hele spul aan komt rennen als je ze roept voor wat overgebleven aardappeltjes of boontjes, haha.
Ik heb het MM boek besteld, ben wel benieuwd of daar nog handige tips in staan.
handige sites
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/
http://www.levenvanhetland.nl
http://www.moestuinforum.nl
Ben ook wel benieuwd of je in zo'n bak ook iets van aardappels of asperges kan kweken inderdaad, lijkt me dat je daarvoor wel meer dan 20 cm diepte nodig hebt.... of een frambozenstruik ofzo, wellicht dat die toch beter in de grond te zetten zijn?
liesjecryos schreef:anneliesdj schreef:Kersen!!
Daar zat ik ook aan te denken,twee mooie kersenbomen achter en dan voor 2 appelbomen voor de appelmoes.