De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:00

Die man deed het gratis in ruil voor de boom, hij heeft 2 coniferen, een taxus en een paar kleine dingetjes meegenomen.
Als je er vanaf wilt moet je gewoon een adv plaatsen met een paar goede foto's, er zijn best mensen die er belang bij hebben. Zet je erbij; teab, zelf uit de grond halen. Wie weet levert het je nog een paar tientjes op.

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 22:42

tuinbonen kunnen juist wel wta hebben :j

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:05

Wij hebben Australorp kippen en die kan ik iedereen aanraden. Die van ons zijn niet heel mak, maar ze hebben een erg rustig karakter (ook de haan doet geen vlieg kwaad) waardoor ze gemakkelijk op eigen terrein te houden zijn zonder dat je ze moet kortwieken. Ze leggen erg goed en zijn voor de liefhebber ook geschikt als slachtkip. Australorp zijn niet vaak broeds, wat erg handig is (behalve als je kuikens wilt natuurlijk). Verder zijn ze prachtig om te zien, vooral als ze lekker scharrelen geeft dat zo'n rustgevend gevoel. Ik moet daarom eerlijk zeggen dat ik kippen in een hok zonder of met een kleine ren helemaal niets vind. Als je niet minimaal ca. 15 vierkante meter ruimte voor ze hebt kun je er naar mijn mening beter niet aan beginnen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:07

ze moeten idd wel kunnen scharrelen... maar vandaar dat ik ook krielen wil, ik kan een hok met ren wel kwijt, maar meer dan 15 m2 zal het idd niet worden, dat vind ik voor een trio grote hoenders te klein.,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:08

Australorp is echt een powerras qua leggen of niet? Zitten rond 250 eieren per jaar waar de meeste legrassen rond 190 zitten? Leggen die van jou ook echt zoveel?
Kippen los in de tuin zijn wel veruit het gezelligste inderdaad, dat is ook wat ik graag wil, maar daarom moet het wel echt een huiselijk, vriendelijk en tam ras zijn, ik heb geen zin om steeds de boel te moeten vangen enzo.
Gaan ze bij jou ook 's avonds netjes zelf op stok?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:23

anneliesdj schreef:
Australorp is echt een powerras qua leggen of niet? Zitten rond 250 eieren per jaar waar de meeste legrassen rond 190 zitten? Leggen die van jou ook echt zoveel?
Kippen los in de tuin zijn wel veruit het gezelligste inderdaad, dat is ook wat ik graag wil, maar daarom moet het wel echt een huiselijk, vriendelijk en tam ras zijn, ik heb geen zin om steeds de boel te moeten vangen enzo.
Gaan ze bij jou ook 's avonds netjes zelf op stok?

Ze leggen inderdaad ontzettend goed. Ik tel de eieren niet, maar ik denk dat ze die 250 eieren per jaar echt wel redden. Wel merk ik dat het nu ietsje minder wordt, maar ze worden dit jaar dan ook alweer 4. Deze winter hebben ze nauwelijks gelegd, maar de laatste weken raap ik elke dag wel weer een ei, soms twee. Helaas hebben we nog maar 2 hennen. Het waren er 3, maar eentje is deze winter gesneuveld. Eigenlijk wil ik er dit jaar weer 2 jonge hennen bij nemen. Bij ons gaan ze altijd zelf op stok zodra het ook maar een beetje begint te schemeren. Het hok gaat automatisch dicht, dus ik hoef er nooit achteraan, ideaal!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 23:30

Wat leuk die inside information over kippen! Ik wil ze ook graag.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:33

Leuk topic, ik heb niet veel gelezen hoor, maar dit is de eetbare tuin van mijn vader (in de zomer, nu ziet het er heeeul anders uit haha).
Afbeelding
Dit is een deel ervan. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:36

Wow, wat mooi Sodeletuut!

Voor wie het leuk vind een filmpje van onze kippen toen we ze net hadden: klik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:39

goeroe schreef:
Ze leggen inderdaad ontzettend goed. Ik tel de eieren niet, maar ik denk dat ze die 250 eieren per jaar echt wel redden. Wel merk ik dat het nu ietsje minder wordt, maar ze worden dit jaar dan ook alweer 4. Deze winter hebben ze nauwelijks gelegd, maar de laatste weken raap ik elke dag wel weer een ei, soms twee. Helaas hebben we nog maar 2 hennen. Het waren er 3, maar eentje is deze winter gesneuveld. Eigenlijk wil ik er dit jaar weer 2 jonge hennen bij nemen. Bij ons gaan ze altijd zelf op stok zodra het ook maar een beetje begint te schemeren. Het hok gaat automatisch dicht, dus ik hoef er nooit achteraan, ideaal!

Dat is wel heel luxe, een hok wat zelf sluit!
Blijven die van jou in je eigen tuin? En kunnen ze vliegen?

Ik wil eigenlijk een sabelpootkrieltje in het groot, maarja.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:39

Dankje goeroe, ik zal het doorgeven haha. :D

Agossie wat leuk die kippen, wat zijn dat voor kippen? Mijn vader wil ook graag kippen in zijn tuin erbij. :)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:14

anneliesdj schreef:
Dat is wel heel luxe, een hok wat zelf sluit!
Blijven die van jou in je eigen tuin? En kunnen ze vliegen?

Dat is zeker een luxe en even een investering, maar wat mij betreft is dat het wel waard! Wat ze doen is meer fladderen dan vliegen, maar uit zichzelf doen ze dat nauwelijks, vandaar dat een stukje gaas van ongeveer een halve meter genoeg is om ze uit bepaalde delen van de tuin te houden. Als ze in paniek zijn kunnen ze met gemak over 3 meter en dus ook over de schutting, maar dat is nog nooit gebeurd. Wel fladderden ze op een gegeven moment aan de achterkant van onze tuin steeds over de sloot om bij de achterbuurman op bezoek te gaan, maar dat heb ik opgelost met een paar prikpaaltjes en een stuk net (wat je bijvoorbeeld kunt gebruiken om katten in (of uit) je tuin te houden, ik heb het over mijn konijnenren). Hoe zwaarder het ras, hoe minder moeite het over het algemeen kost om ze in je eigen tuin te houden.

anneliesdj schreef:
Ik wil eigenlijk een sabelpootkrieltje in het groot, maarja.

Zijn die er niet in verschillende formaten dan?

Sodeletuut schreef:
Agossie wat leuk die kippen, wat zijn dat voor kippen? Mijn vader wil ook graag kippen in zijn tuin erbij. :)

Bedankt, het zijn Australorp. Het mooist zijn ze als ze de zon erop schijnt, want dan hebben ze een groene glans die je bij kevers ook wel eens ziet. Even één fotootje spammen. :o
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:24

goeroe schreef:
Wij hebben Australorp kippen en die kan ik iedereen aanraden. Die van ons zijn niet heel mak, maar ze hebben een erg rustig karakter (ook de haan doet geen vlieg kwaad) waardoor ze gemakkelijk op eigen terrein te houden zijn zonder dat je ze moet kortwieken. Ze leggen erg goed en zijn voor de liefhebber ook geschikt als slachtkip. Australorp zijn niet vaak broeds, wat erg handig is (behalve als je kuikens wilt natuurlijk). Verder zijn ze prachtig om te zien, vooral als ze lekker scharrelen geeft dat zo'n rustgevend gevoel. Ik moet daarom eerlijk zeggen dat ik kippen in een hok zonder of met een kleine ren helemaal niets vind. Als je niet minimaal ca. 15 vierkante meter ruimte voor ze hebt kun je er naar mijn mening beter niet aan beginnen.

Ik woon niet bij de wei, vos/marter/etc. heeft de hele nacht de tijd om er bij te komen, dus goede ren is essentieël. Loslopen is zelfs met goed nachthok geen optie, dan kan ik binnen een jaar mijn paddock afgraven ivm dichtslaan bodem door niet meer kunnen verwijderen van de uit elkaar gepikte mest (en dan ga ik er van uit dat er geen buizerd of pony aan de kippen begint). Bedoeling kippentractor is om die elke dag te verplaatsen, dus zat te scharrelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:24

Nee sabelpootjes zijn er alleen in krielvorm en dat zijn ook echt heel kleine krieltjes. Is eigenlijk een echt sierkipje, ze leggen wel redelijk wat eitjes maar ze zijn zo klein dat je er nauwelijks wat aan hebt.
Maar ik vind ze zo onwijs stoer, zo mooi parmantig en die voetbevedering is echt heel gaaf.
We hebben vroeger ook altijd sabelpootjes gehad én welsumers en daarvan is de haan me echt bijgebleven. Dus ik wil sabelpootjes en een welsumer patrijs haan met enorme staart :')
Misschien moet ik ze maar kruisen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 03:03

anneliesdj, hier sabelpootjes. Alle kleurslagen. En de eitjes, zijn idd, klein, maar echt heel erg lekker.
Laat onze papegaaien maar niet lezen wat jij hebt geschreven... een gekookt eitje staat bij hun op nr. 1!!
Gekochte eieren hoeven ze echt niet.
Deze leggen prima hoor.
En ze hebben nog 1 voordeel, ze zijn heel erg rustig, wij hebben zelfs bij de hennetjes (16) drie haantjes zitten en geen bonje! Door de voetbevedering worden het nooit graafmachines.
Buiten dit kun je ze zo tam maken dat ze uit je hand eten... en je kunt ze vaak aanhalen.

Alle onkruid uit de moestuin, en wat ik verder soms nog speciaal voor ze teel, zoals sla etc.etc. krijgen ze.
Kippen zijn grote opruimers ;-))

edit: typo

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:12

Hoi allemaal, ik ben hier in het topic wat aan het neuzen om ideeën op te doen, gaaf tuintje van je vader Tuut!

Zoiets wil ik ook gaan maken, dat Makkelijke Moestuin / Square Feet Gardening spreekt me erg aan, beter idee dan een stukje van de wei omploegen en in de grond gaan werken, lijkt me :)

Hier we nu na ruim 3 jaar eindelijk min of meer klaar met de belangrijkste "werken" in en rond huis en stal, waardoor ik dit jaar graag wil beginnen met het kweken van eigen groente, fruit, en aan kippetjes wil beginnen.

Is alleen wel nog heel erg dubben wat handig is hoor :)

Dingen waar ik op dit moment nog het meest over zit te twijfelen:

- zal ik die moestuinbakken in een stuk van de wei doen of meer op het terras / in de tuin
- kippetjes, los laten lopen of een ren maken

Ik heb eigenlijk een stukje van de wei in gedachten om daar een moestuin van te maken, naast de compostbak die ik een paar weken geleden daar neergezet heb naast de paddock / roundpenn.

Alleen heb ik daar natuurlijk alleen zicht op als ik er echt naartoe loop, en de kans lijkt me behoorlijk aanwezig dat de konijnen en kippen daar een ravage aan gaan richten, waardoor er dan weer gaas omheen zal moeten denk ik?

Op het terras hebben we een half hoog muurtje waar ik denk ik eerst eens een langwerpige bak op ga maken met van die vakken van 30x30 cm, daar kan ik ook al heel wat kwijt en dat is misschien wel een leuk begin, is ook tegen het huis aan zowat dus daar zullen niet snel konijnen bij komen of de katten tegenaan piesen :P door de hoogte, en is natuurlijk makkelijk te bewerken zo op die hoogte +:)+

Mijn ouders hebben al zeker 25 jaar kippen en is altijd superhandig dat je daar lekker de resten van je avondeten bij kunt gooien en oud brood enzo, allerlei dingen die niet op de composthoop mogen :)

Beestjes vinden het heerlijk, de grond trilt gewoon als het hele spul aan komt rennen als je ze roept voor wat overgebleven aardappeltjes of boontjes, haha.

Ik heb het MM boek besteld, ben wel benieuwd of daar nog handige tips in staan.

Ben ook wel benieuwd of je in zo'n bak ook iets van aardappels of asperges kan kweken inderdaad, lijkt me dat je daarvoor wel meer dan 20 cm diepte nodig hebt.... of een frambozenstruik ofzo, wellicht dat die toch beter in de grond te zetten zijn?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 11:19

countrygirl schreef:
anneliesdj, hier sabelpootjes. Alle kleurslagen. En de eitjes, zijn idd, klein, maar echt heel erg lekker.
Laat onze papegaaien maar niet lezen wat jij hebt geschreven... een gekookt eitje staat bij hun op nr. 1!!
Gekochte eieren hoeven ze echt niet.
Deze leggen prima hoor.
En ze hebben nog 1 voordeel, ze zijn heel erg rustig, wij hebben zelfs bij de hennetjes (16) drie haantjes zitten en geen bonje! Door de voetbevedering worden het nooit graafmachines.
Buiten dit kun je ze zo tam maken dat ze uit je hand eten... en je kunt ze vaak aanhalen.

Ja daarom vind ik ze zo leuk, ze leggen idd qua aantal best redelijk, maar je hebt 3 eitjes nodig tegenover 1 groot kippenei.

Denk je dat sabelpootjes zich laten pakken door een havik of sperwer?
Want dat is mijn angst, ik denk dat een kip van fors formaat gewoon niet aantrekkelijk is voor een roofvogel, daar kunnen ze niet mee wegvliegen.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:19

Oh wat een heerlijk weer vandaag!
Ik ben nu met stokjes in mijn tuin aan het aangeven hoe ik alles ongeveer wil hebben zodra de groentes de volle grond in gaan.
En nu hebben we hier thuis een strijd om welke fruitbomen we gaan aanschaffen,perenboom of appelboom of kersen.......pff we komen er maar niet uit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:26

Kersen!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:32

pmarena schreef:
Hoi allemaal, ik ben hier in het topic wat aan het neuzen om ideeën op te doen, gaaf tuintje van je vader Tuut!

Zoiets wil ik ook gaan maken, dat Makkelijke Moestuin / Square Feet Gardening spreekt me erg aan, beter idee dan een stukje van de wei omploegen en in de grond gaan werken, lijkt me :)wij hebben een stuk van de tuin omgeploegd, maar achteraf had ik bakken er op plaatsen handiger gevonden

Hier we nu na ruim 3 jaar eindelijk min of meer klaar met de belangrijkste "werken" in en rond huis en stal, waardoor ik dit jaar graag wil beginnen met het kweken van eigen groente, fruit, en aan kippetjes wil beginnen.

Is alleen wel nog heel erg dubben wat handig is hoor :)

Dingen waar ik op dit moment nog het meest over zit te twijfelen:

- zal ik die moestuinbakken in een stuk van de wei doen of meer op het terras / in de tuin
ik zou kijken wara je de mooiste ligging hebt voor de groenten, maar tegen/bij terras is ook leuk , er zijn aardig wat groentes die een heel leuk uiterlijk hebben
- kippetjes, los laten lopen of een ren
hier gaan ze in de ren ivm hond en tuin die ik heel wil houden

Ik heb eigenlijk een stukje van de wei in gedachten om daar een moestuin van te maken, naast de compostbak die ik een paar weken geleden daar neergezet heb naast de paddock / roundpenn.

Alleen heb ik daar natuurlijk alleen zicht op als ik er echt naartoe loop, en de kans lijkt me behoorlijk aanwezig dat de konijnen en kippen daar een ravage aan gaan richten, waardoor er dan weer gaas omheen zal moeten denk ik?
als dergelijke beestjes loslopen is ene hekje er om van gaas misschien wel handig

Op het terras hebben we een half hoog muurtje waar ik denk ik eerst eens een langwerpige bak op ga maken met van die vakken van 30x30 cm, daar kan ik ook al heel wat kwijt en dat is misschien wel een leuk begin, is ook tegen het huis aan zowat dus daar zullen niet snel konijnen bij komen of de katten tegenaan piesen :P door de hoogte, en is natuurlijk makkelijk te bewerken zo op die hoogte +:)+
en in delen de boel opzetten is ook wel fijn hoor, ik had vorig jaar inene een aantal meters + kas, dat was ineens best aanpoten :+

Mijn ouders hebben al zeker 25 jaar kippen en is altijd superhandig dat je daar lekker de resten van je avondeten bij kunt gooien en oud brood enzo, allerlei dingen die niet op de composthoop mogen :)

Beestjes vinden het heerlijk, de grond trilt gewoon als het hele spul aan komt rennen als je ze roept voor wat overgebleven aardappeltjes of boontjes, haha.

Ik heb het MM boek besteld, ben wel benieuwd of daar nog handige tips in staan.
handige sites
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/
http://www.levenvanhetland.nl
http://www.moestuinforum.nl

Ben ook wel benieuwd of je in zo'n bak ook iets van aardappels of asperges kan kweken inderdaad, lijkt me dat je daarvoor wel meer dan 20 cm diepte nodig hebt.... of een frambozenstruik ofzo, wellicht dat die toch beter in de grond te zetten zijn?

ik heb een doornloze braam in de semischaduw, voor asperges is een wat verhoogd bed wel handig voor, die houden van goede drainage (zand)
daar ben ik nog steeds voor aan het bedenken welke locatie handig is hier in de tuin...
maar ik ga wel voor groene en paarse, dat is heel wat makkelijker dan witte :d

inmiddels heb ik een ibc vat (1000liter) als regenton, van het weekend aansluiten op de pijp. waardoor ik dus een stukje tuin kwijt ben, dus ga weer een stukje aan de andere kant er bij pikken :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:36

anneliesdj schreef:
Kersen!!

Daar zat ik ook aan te denken :) ,twee mooie kersenbomen achter en dan voor 2 appelbomen voor de appelmoes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 12:45

liesjecryos schreef:
anneliesdj schreef:
Kersen!!

Daar zat ik ook aan te denken :) ,twee mooie kersenbomen achter en dan voor 2 appelbomen voor de appelmoes.

Vergeet de appeltaart niet *D

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:46

Waarom lees ik toch steeds "de eetbare ruin" als ik het topic zie staan _O- Ik lees ook even mee. Helaas is mijn balkon te warm om ook maar iets eetbaars te kunnen verbouwen zonder 2 x daags water te geven...(en dat vergeet ik nog wel eens), maar ik hoop toch binnenkort een tuintje te hebben, ons appartement staat te koop. Ik heb altijd een tuin gehad en ben dol op tuinieren *\%/* Ik zou graag tomaatjes, paprika e.d. gaan kweken. O, en een flinke appelboom voor mijn paardje /3

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:53

:9 jammie ja vergeet ik de appeltaart :D
Lekker ik heb er echt zin in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:57

liesjecryos schreef:
anneliesdj schreef:
Kersen!!

Persoonlijk zou ik er niet eens over nadenken :+
Appels en peren zijn het hele jaar door verkrijgbaar en niet duur, kersen enkel in het seizoen en zijn dan nog erg duur ook. En ik ben bovendien dol op kersen, dus was voor mij geen twijfel aan.
Let er wel op dat je een boom hebt die zichzelf bestuift, of 2 bomen neemt die elkaar kunnen bestuiven (niet alle soorten kunnen dat onderling)