Heerlijk, wind!! Heb de tuindeuren openstaan, keukendeur, raam van onze slaapkamer ook dus de wind kan even van voor tot achter door de ark heen jagen. Heerlijk. Kids beneden alles open zodat het een beetje kan afkoelen. Nu in de kleren, hoefsmid komt zo. Geen taarten vandaag. Even helemaal niets in de planning. Kreeg aanvraag voor de 18e binnen maar dat gaat 'm niet worden. Dan is Wisky@bokt met haar gezin hier- en blijven hier als wij een weekje de hort op zijn.
Oke, dankjewel, en kan het zijn dat er bobbeltjes is komen aan de bovenkant?
DIVA2
Geplaatst: 06-07-12 10:27
staat ie nog in de oven? Ws zijn die bobbeltjes luchtbellen. Geeft niet want de bovenkant wordt toch de onderkant. Wat ik altijd doe is, als balpan gevuld is met beslag, deze even vastpakken en deze tussen je handen laten rollen/schuiven. En een paar keer op het aanrecht klopppen(met best wat kracht). Lucht komt dan naar boven en door het rollen gaat het beslag al een beetje naar de buitenkanten zodat het daar iets hoger is dan in het midden. Waarschijnlijk héél knullig uitgelegd maar ik hoop dat je het begrijpt
Laatst bijgewerkt door DIVA2 op 06-07-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
De cars taarten zijn ook best wel geslaagd. Zo lang was je toch nog niet aan het bakken? Ik doe het je iig niet na! Ik durf me niet eens aan 3D taarten te wagen.
@Lovehorses: ja, biscuit is erg luchtig. Dat is ook wel nodig aangezien het geheel samen met de vulling en fondant/marsepein al erg machtig wordt. Als je daar dan nog een machtige cake onder zou doen is het helemaal niet meer weg te krijgen.
@Diva: goede uitleg over hoe je biscuitbeslag te verdelen. Ik doe dat ook altijd een beetje, maar als ik jou zo hoor ben ik zoals gewoonlijk weer veel te voorzichtig. Dat gaan we de volgende keer anders doen dus!
Ik heb ook een opdrachtje binnen Heb wel bijna volledig carte blanche gekregen en met mijn weinig creatieve geest wordt dat nog een hele uitdaging. Duurt nog even dus ik heb nog de tijd om erover na te denken. Ik zie al wel dat ik vaak verkeerd te werk ga. Meestal begin ik met de taart. Bakken, vullen, bekleden, parkeer dat ding ergens en ga decoraties maken. Of gooi de decoraties meteen op de taart. Maar volgens mij moet ik beginnen met de decoraties voorbereiden zodat ik daarna alles achter elkaar door kan doen.
Ik maak zelden mij decoraties vooruit! Maak zelden een plan voor de taart . Bij Apie wist ik dat er een aap op moest komen, de rest was nog vaag. Had 'm een beetje in mijn hoofd maar leek er in de verste verte niet op toen ie af was. De enige dingen die ik vooruit maak zijn dingen die uitgehard moeten zijn voordat ze er op gaan. Zoals die bloemen van gisteren bv.
Plan maken heb ik 'opgegeven'. De ervaring heeft mij geleerd dat de taart pas taart wordt als ik er mee bezig ben. Dan rol ik van het een in het ander. Nog nooit is een taart geworden zoals ik 'm in mijn hoofd had, echt nog nooit!!!
Ik ben ook niet zo goed in vooruit werken en denken hoor. En als ik het inplan dan komt er weer niets van terecht
Vorig jaar heb ik voor mijn tante een taart gemaakt voor hun 40-jarige bruiloft. Ze wilde iets simpels. Ivoor met rode rozen. Ik dacht "dan ga ik mooi een lading rozen van te voren maken en kijk met decoreren wel waar ik uit kom", uiteindelijk heb ik de rozen de ochtend zelf pas gemaakt bij mijn schoonzusje thuis terwijl ik de taart aan het stapelen en afronden was.
Maar deze taart gaat iets omvangrijker worden. Met een beetje pech heb ik dan nog geen werk en tijd zat, maar ik ga er vanuit dat ik dan wel iets anders gevonden heb en die week ervoor een kwartaalafsluiting heb dus het het weekend ervoor moet doen. Dan is wat voorwerk wel handig.
Voorwerk is super handig. Ik doe het alleen nooit.....
Hoe handig het is bleek een paar weken geleden bij die Barbie en bij de Cars taart Voor een van de PME's moest ik een eindstuk maken en had bloemen en blaadjes over. Die hingen hier op zijn kop te hangen. De Barbie was paars, de bloemen ook. Barbie kreeg dus een bosje in haar handen en er ging wat op de taart. De blaadjes kon ik weer gebruiken voor de palmbomen bij de Cars taart. Heb er maar een paar bij hoeven maken. Scheelde echt veel tijd!!! Had natuurlijk geen groene gumpaste liggen dus moest kleuren, uitsteken, draad er in, door de veiner, drogen, dusten. En of je dat nou voor een paar moet doen of voor een heleboel, daar zit groot verschil in.
Heb er alleen niets van geleerd, das dan wel weer jammer...........
Woensdag was het(niet schrikken) half 3! Was wel iets eerder klaar hoor maar dan moet ik even in de resetstand. Even niets doen, lekker afgekoeld bij de open deuren en toen pas naar bed.
Taarten en website maken gebeurd hier in de nachtelijke uren
Als ik klaar ben dan duik ik echt meteen in bed. Ff gas eraf door een boekje of puzzeltje, maar dan ben ik echt met 5 minuten weg. De zooi komt morgen wel Maar dan ben ik ook echt dood.
Ik ben ook echt een nachtbraker als het erop aan komt. Het duurt even voor ik op gang kom, maar dan maak ik ook echt kilometers dus dan ga ik nog maar even door en wordt het soms wel diep in de nacht.
Patriciavt
Geplaatst: 06-07-12 11:23
Ik had nu wel flink voor gewerkt met de haar-taart.. met de benauwdheid van gisteren en de vulling waar slagroom inzit wilde ik hem zo kort mogelijk uit de koelkast hebben hihi! Was wel leuk, kon zo in een keer doorwerken en versieren, heerlijk!!
Ik ben helemaal geen nachtbraker, nooit geweest ook. Alleen met taarten/websites dus wel Dan hoef ik namelijk niets anders, man op bed, kids op bed, RUST!
Ruim je ook niet op???? Ik wel hoor. Moet er niet aan denken dat het er allemaal nog staat als ik de volgende dag(eigenlijk gewoon een paar uur later) de keuken in loop. De bloemen heb ik overigens wel laten staan op tafel maar de rest was allemaal weg, opgeruimd en keuken/tafel weer schoon.
Dat snap ik Patries. Die vullingen zijn ook niet blij met dit weer. Ik heb Zwolle beneden in de koelkast gezet en 'm ook deels in de koelkast gedecoreerd. En al had ik 'm er wel uit liet ik 'm wel beneden in de bak staan. Omdat dat deel van de ark voor het grootste deel onder waterniveau zit is het daar ook net iets koeler als boven.
Ik doe alles achter op de tafel, dus de keuken blijft vrij. Als het echt laat wordt en ik doodop ben stel ik de afwas en alles netjes terug op z'n plek in de kisten uit tot de volgende dag Scheelt dat ik verder alleen een vent in huis rond heb lopen.
_Loveshorses
Geplaatst: 06-07-12 14:23
Hé,Hé, wat een drama vanochtend!
Zodra ik opstond heb ik snel alle spullen uit de koelkast gehaald en op kamertemp. laten worden. Tijdens het beslag maken kwam ik er al achter dat het er niet zo super uitzag... De twijfelingen begonnen al! Toch maar in de oven gedaan, en tot m'n grootste spijt de springvorm niet ingevet. Taart bleef heel laag en was net stiek (klef dus)! Helemaal over de klos, toen een heel oud receptje tegen gekomen wat in de familie word gebruikt voor biscuits. Snel eieren gehaald, Maizena gehaald.
Hé, Hé, biscuit mag er om 14:30 uit, hij ziet er nu al prachtig uit! Over een uurtje naar de Sligro&Makro, m'n eerste fondant & andere spulletjes halen, haha. Morgen vullen/afsmeren en bekleden.. Zondag eten..
Hij is wel erg bol, haha, moet ik na of tijdens het afkoelen hem omdraaien?
DIVA2
Geplaatst: 06-07-12 14:32
Hahahahhahahaha.....aldoende leert men. Maar in een uurtje tijd krijg je niet je ingrediënten op kamertemp hoor! Eieren op temp krijgen kan ook door ze een poosje in warm water te leggen, daarna in beslag kom, even los kloppen terwijl je de kom nog in het warme water hebt staan, mix en water erbij en dan gaan mixen.
Maar gelukkig lijkt het toch nog goed te komen en niet invetten vergeet je NOOOOOOIIIITTTT meer
Uit de oven direct omdraaien en vorm nog even laten zitten.