Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:29

Is het ook een optie om bevroren bladgroenten door de smootie te doen?

Gister hielden er verschillende boerderijen open dag. We hebben nu biologische geitenkaas met kruiden en verse walnoten bij een boerderij gehaalt. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:02

Jahoor, doe ik ook, ik koop een grote zak boerenkool, verdeel dat in porties van 150gr en die vries ik in. `zelfde met de andere bladgroentes. Anders moet je dagen lang dezelfde bladgroente eten en ik denk juist dat variëren goed is daarin

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:03

Toad schreef:
doen jullie wel eens komkommer in een smoothie? dat is erg waterig dus zou je niet veel van moeten proeven denk ik.

Ik heb altijd het idee dat er echt helemaal niets aan voeding in komkommer zit, dus ik gebruik het niet

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:34

Zo ook weer boodschappen gedaan. Lekker veel fruit en groentes gehaald.
Ga vanavond quinoa maken met heel veel groentes (paprika, courgette, mais, wortel, champginons en tomaat) daar doe ik wat blokjes feta bij door (gehaald bij een turkse kraam, ben benieuwd hoe het smaakt) en ik had nog een klein lamsworstje in de vriezer.
Quinoa moet je heel goed afspoelen met koud water toch? De vorige keer bleef hij namelijk te hard bij mij..

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:12

Ik heb me ook weer vermaakt op de markt, ging dit keer later dan normaal en merkte wel dat de schappen al een stuk leger waren. Geen idee of de prijzen daarmee ook tegelijk naar beneden gingen want heb me af en toe weer verbaasd. Een stukje gember, 20 cent, keek de man vol ongeloof aan en hij met een glimlach 'kleine boodschappen, kleine bedragen hè'. Nou, bij de appie niet hoor. :P En bij de groenteboer, 2 appels, 2 peren, 4 sinaasappels en 2 limoenen, 2 euro! Heb toch het boekje 'Wat is nu gezond? Fabels en feiten over voeding' gekocht, kon het gewoon niet laten want ik ben gewoon zo benieuwd wat erin staat en de UB heeft hem helaas niet dus dan toch maar gekocht.

En jou avondeten klinkt lekker Phylos! Ben wel benieuwd hoe je smaakt! :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:22

ja ik ben ook benieuwd of het smaakt, het wordt een testertje. Ik doe er ook nog italiaanse kruiden over en de quinoa ga ik koken in bouillon

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:23

Ik heb me gister toch nog kunnen zetten tot het opruimen van mijn kamer, dus toch iets nuttigs gedaan!
Vanochtend ben ik bij de dokter geweest (eindelijk). Maarja last van mijn buikpijn en slapeloosheid kon hij niks aan doen, moest vanzelf overgaan en kwam waarschijnlijk door mijn thuissituatie. Voor mijn constante hoofdpijn en bijholtepijn heb ik een antibiotica kuur gekregen. Dus hoop dat het de komende tijd wat beter gaat worden.

Mijn lijstje van vandaag was niet zo bijzonder.
O: bakje yoghurt met muesli en een glas water:
T: 2 yoghurt biscuits
L: 2 witte bolletjes met grillworst en 1 krentenbolletje met boter.
T: 1 banaan:
D: wat de pot schaft

Dit was mijn lijstje, niet zo gezond ik weet het. Maar er was niks meer in huis dus ben na school gelijk naar de winkel gereden om volkoren brood en bio yoghurt te halen & zag toen dat de zuivelspread in de aanbieding was dus ook meegenomen!
Kom ik thuis. Had papa ook een volkorenbrood voor mij meegenomen (hoe lief) maarja nu zijn er dus 2. haha

Vanavond komt iemand iets afhalen wat ik heb verkocht op marktplaats.
En van de week ga ik waarschijnlijk een nieuw bijrijdpaard bekijken! Heb er nu al zin in, wil echt super graag weer rijden. En zaterdag ga ik voor het eerst op mijn nieuwe oppas kinderen passen, heb ik ook super veel zin in :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:33

Brood gewoon in de vriezer doen ;) En zo'n dramatisch lijstje is het nog niet ;)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:35

Brood gaat hier altijd in de vriezer, blijft het veel verser door vind ik.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:47

Toad: oké, grappig dat je dat vindt :) maar ik beweeg er niet tot nauwelijks bij vandaag, omdat ik daar echt geen tijd voor heb := en ik merk dat mijn lichaam snel aanzet, ik heb erg veel beweging nodig. Heb nu ook een kilo of 10 overgewicht nog..

Maartje: mijn smoothie was wel lekker! Maar wel een beetje bitter door de tarwezemelen, dus die laat ik voortaan weg :') Nooit gehoord van Shabu Shabu!

MightyJoe: je kan echt alles met hutekase :D Het is een erg jonge kaas. Je kan hem gebruiken in warme gerechten, of op brood, of… Ik zou hem wel combineren met minimaal peper ofzo, want op zich zit er weinig tot geen smaak aan. :) Ik vind het lekker met tomaat en peper op een cracker of boterham! En laatst had ik m ook in de lasagna, daar werd de saus wat romiger van.

Have fun in Berlijn phormicola! :D

Karin: tof dat je pa meewerkt zeg :D Idd, ik vries ook al het brood in, want ik eet maar 2 sneetjes per dag en nog niet eens elke dag :')

Mijn dagje was qua eten goed. Heb alleen een klein chocoladeschaapje op bij mn ouders :') maar verder niet gezondigd. Al zit ik nu echt overvol, echt vaag. Heb echt totaaal geen honger. I blame de koekjes van Amber Albarda, die dingen zijn zo ongelooflijk vullend. := Maar goed. Nou hopen dat de honger nog komt. :+ Voor mn vriend hoef ik ook niet te koken, eet alleen vanavond.

Ik voel me trouwens zo goed over dit eetpatroon. Gisteren had mn vriend lekkere muntthee gemaakt, en daar een steviazoetje in gedaan. En ik lustte het gewoon niet, omdat het te zoet was. :+ Ik merk dat mn smaak echt aan het veranderen is. +:)+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:58

Mm dan moet ik die koekjes misschien ook maar eens maken. Volgensmij stonden ze wel in het receptentopic..

Phormicola veel plezier in Berlijn, ben benieuwd naar je verhalen. Ik ga tijdens hemelvaart (donderdag tot zondag) naar Berlijn. Ben er nog nooit geweest

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:59

Hey, mag ik hier een vraag stellen :) ?

Ik ben 12 jr, 1.68 lang, weeg 54 kilo.
Mijn 'eetpatroon':

- 's ochtends 2 boterhammen, met kruidenboter (inplaats van nutella)
-tussen de middag op school, sultana
- 's middags 2 boterhammen met kruidenboter (inplaats van nutella)
- wat mijn vriendinnen over hebben kan chips zijn maar niet belachelijk veel 1 handje.
- 's avonds wat de pot schaft :)
- als toetje, yoghurt/(dubbel/chocolade)vla.
- daarna meestal nog een banaan, met koekje

Sporten die ik doe:
- Paardrij 1x per week
-Skeler meerdere keren per week zoiezo 1x per week. (door de polder)Ongeveer 1 uur.

Ik vroeg me af of dit een goed eetpatroon is, en ik genoeg beweeg? En of jullie nog tips hebben, en wat ik beter kan schrappen.

* als de kruidenboter op is eet ik wel 's een dagje nutella :Y)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:59

VogeltjeM schreef:
Mijn dagje was qua eten goed. Heb alleen een klein chocoladeschaapje op bij mn ouders :') maar verder niet gezondigd. Al zit ik nu echt overvol, echt vaag. Heb echt totaaal geen honger. I blame de koekjes van Amber Albarda, die dingen zijn zo ongelooflijk vullend. := Maar goed. Nou hopen dat de honger nog komt. :+ Voor mn vriend hoef ik ook niet te koken, eet alleen vanavond.

Ik voel me trouwens zo goed over dit eetpatroon. Gisteren had mn vriend lekkere muntthee gemaakt, en daar een steviazoetje in gedaan. En ik lustte het gewoon niet, omdat het te zoet was. :+ Ik merk dat mn smaak echt aan het veranderen is. +:)+

Heerlijk he dit gezonde eten! Ik merk het ook echt, gister niks gesnoept, vandaag ook nog niks, ik zorg gewoon dat ik na me lunch gewoon'vol' zit en dan ook echt vol en niet van: hmm, ik heb geen zin meer, volgens mij zit ik wel vol. En dan een uur later zitten snacken als een gek. En ook totaal geen behoefte aan zoet, ik zat op de fiets en bedacht me: hoe kan het dat ik gewoon niet uitzie naar een zak bugles of lays paprika chips? Vroeger kon ik daar echt ENORM naar uit kijken en nu heb ik er gewoon geen behoefte meer aan, zeker een goeie verandering. :) Het blijft wel dat ik rond een uur of 4 wat trek begin te krijgen maar dan eet ik een stuk fruit, of een bakje kwark of iets dat ik zelf gebakken heb, of een plakje kaas. Maar geen zakken chips meer voor het avondeten.

En veel plezier in Berlijn phor! Geniet er van!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:08

Ik snak op dit moment wel heel erg naar bugles... Maar ik ben ook nog niet zo lang bezig!

Mijn dagje is een beetje mager verlopen.. Werd opeens enorm misselijk en kreeg hoofdpijn. Dus niet zo veel gehad.

O: 2 speltboterhammen 1 kipfilet 1 bio jam
T: gekookt ei met beetje zout, paar cherrytomaatjes
L: 350ml yoghurt met banaan, lijnzaad en geroosterde amandelen
T: appel
D: witte bonen in tomatensaus(bio), bio groenteburger
T: cherrytomaatjes??

Phormicola, veel plezier in Berlijn!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:24

Ik kan ook niet meer verlangen naar een zak chips gelukkig. Ik proef nu alleen nog maar e-nummers en nadat ik de zak op heb proef ik die de rest van de avond ook.

We gaan straks wraps eten met garnalen en komkommer en gegrilde groenten + sla. Best prima :)

Ik heb n.a.v. het boek van Amber toch maar een paar potjes pillen gehaald :+ Ik denk dat ik namelijk toch een zink + zwavel tekort heb, aangezien ik een vrij slappe huid heb en last heb van acne. Ik ben benieuwd wat het gaat doen. Ook heb ik een lekkere olijfolie en een natuurlijke borstel om mijn huid mee te gaan borstelen gekocht bij Dille & Kamille. Ga vanavond denk ik weer eens detoxerende avondyoga doen, mijn huid borstelen en daarna in een bad met dode zeezout. Even volledig relaxen en mezelf verwennen :D Helemaal zin in! Ook de aromabrander maar weer eens aan met lavendel vanavond.

Oja en ik begin vanaf vandaag ook weer met de grote schoonmaak, namelijk de groene leem kuur :D

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:26

Zozo, jij gaat het groots aanpakken Maartaard! Ben benieuwd hoe het is! :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:29

Haha ach ja ik ben een beetje perfectionistisch aangelegd geloof ik :o

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:32

Niemand tips ? :)

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:46

Jeetje dat klinkt goed MaartPaard. Wat houdt die groene leemkuur in?
Ik denk dat ik straks met een boek op de bank ga na gtst.. En daarna lekker slapen.

Phor heel veel plezier in Berlijn!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:46

Whaha Maartje!! Jij wordt vast 200 met deze levensstijl :D :D

Emie99: hier op voedertijd kun je een 'gezonde receptentopic' vinden, dat hoort bij dit topic, en in de openingspost vind je allerlei informatie over gezond eten en gezonde voedingsmiddelen :)

Gezien je leeftijd is krachttraining niet echt een optie nog volgens mij, qua beweging (als je zoveel skeelert) zit het wel goed!

Probeer qua brood altijd volkorenproducten te pakken. Kruidenboter is niet heel gezond eigenlijk. Maar op je 12e ga je waarschijnlijk niet naar de winkel. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk suiker en transvetten te vermijden. Wat transvetten zijn kun je evt. in het gezonde receptentopic vinden.

Ook mis ik een beetje de groente in je eetpatroon :) Hebben jullie thuis een blender? Misschien zou je eens een smoothie kunnen maken als tussendoortje met wat groenten en fruit? Je kunt heel makkelijk groenten toevoegen aan je eetpatroon door rauwkost (sla, komkommer, tomaat) toe te voegen aan je broodbeleg. En misschien eens worteltjes/paprika als tussendoortje. Als dat een beetje ver gaat, is misschien fruit met wat onbehandelde noten (dus ongebrand en ongezouten) een goed tussendoortje. :)

Ik zou, als ik jou was, eerst het gezonde receptentopic lezen en als je dan nog vragen hebt dan helpt iedereen je hier vast graag :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:56

Haha ja dat denk ik ook! :P Nee ik heb denk ik mijn lijf zo erg vergiftigd in mijn leven dat het gewoon echt een tijd duurt voordat álles eruit is.. Heb erg slechte gewrichten/bloedvaten/zenuwbanen dus ben gewoon erg voorzichtig. Sinds dit eten voel ik me echt stukken beter! Daarnaast ben ik ook nog vrij gevoelig (emotioneel) en stress dus nogal gauw, wat echt slecht is voor je lijf natuurlijk, dus vandaar. Ik heb het nodig denk ik.

Groene leem kuur kan je wel even op internet opzoeken. Het komt er in elk geval op neer dat het alle gifstoffen uit je lijf trekt en je darmen schoon schuurt zodat al het voedsel beter in je bloed wordt opgenomen :) Had de voorjaarskuur nog niet gedaan dus vandaar. Ik hou namelijk de tijden van de klok aan, als de klok voor of achteruit gaat :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:20

Jeetje jou plannen klinken heeerlijk MaartPaart! Ik heb al die kennis en producten niet eens om mezelf zo te verwennen. Wil vrijdag wel lekker in ons bubbelbad na alle tentamenstress, maar heb geen lekkere zeepjes of olie ofzo...
Groene leemkuur klinkt interessant, zal ik eens wat over opzoeken.

Mijn eten was heerlijk. Was alleen een uitje vergeten, dat is nog wel lekker erbij en misschien wat knoflook. Ook wat pijnboompitjes had ik kunnen gebruiken. Vooral het lamsworstjes is mij zeer goed bevallen, echt heerlijk

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:35

Ik weet door mijn verschrikkelijke huid enorm veel van verzorgingsproducten :P Gebruik alleen dingen op natuurlijke basis. Mocht je dat niet doen, google je ingrediënten en je kan zo zien of het een oliebol is of niet. Na een tijdje ingrediënten van potjes googelen ga je ze herkennen en weet je dat als je de volgende keer zeep koopt SLS bijvoorbeeld echt gaat vermijden. Dode zeezout ontgift en is gewoon heel goed voor je huid. Heb het nodig want merk alweer dat de maandelijkse party eraan komt. Zie allemaal kleine bultjes weer opkomen helaas.

Zo het eten was heerlijk! Nu even met het hondje wandelen en dan even lekker thee drinken met 85% :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:40

Ik heb ook echt superlekker avondeten gemaakt :D Broccoli even gekookt en daarna in de wok met een stengel prei, pangasiusfilet, dille, en een sausje van biogarde + eetlepel paprikaspread. Lekkerrrrr :9 Echt een onverwachts goed uitgepakt experiment!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:41

Mjam dat klinkt ook lekker! Zet die maar even in het receptentopic want die ga ik dan ook eens maken!

T grillpannetje voor €10 werkt trouwens ook behoorlijk goed :D