Vegetariërs!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Vegetariërs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:00

Wij eten frittata, krieltjes, champignons en nog wat groenten.

Hoe maken jullie meestal je groenten klaar? Ik vind zo'n zakje roerbak uit de pan al snel saai en niet zo heel lekker :n wat nemen jullie meestal?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:06

Fruit eens een uitje, blus met een beetje witte wijn, roerbak hieraan mee broccoli en op het eind een scheutje ketjap. Geroosterde cashews erdoor en serveren met quinoa of rijst.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:44

Hmm klinkt lekker!

Wat ik ook lekker vind is boontjes koken in de groentebouillon, net beetgaar zegmaar (dus eigenlijk nog iets te hard) en dan een sjalotje fruiten, tomaatje in blokjes erdoor, boontjes erbij, klein beetje zout nog en dan klaar :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:49

Dat klinkt wel lekker ja :j dank jullie voor de tips .
Het wordt vooral lastig om dingen te vinden die mijn vriend en ik allebei lusten, tegen de tijd dat we samen wonen. We gaan nogal vaak apart eten vrees ik :+ hij houdt bijv heel erg van zuurkool terwijl ik daar echt van over mijn nek ga.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:06

Broccoli net beetgaar koken. Ondertussen een sausje maken van ketjap, beetje honing en verse knoflook. Broccoli afgieten en nog even kort wokken in een wokpan met daarin de zelfgemaakte woksaus. :9

Courgette of Aubergine in dunne plakken snijden en kort grillen in een grill- of koekenpan. Een tomatensaus maken van verse tomaten (in blokjes snijden en in de pan doen), verse knoflook, een uitje en paprika (beide in stukjes snijden). De saus in een ovenschaal doen, dan een laag maken met de dunne plakken courgette/aubergine, dunne plak mozzarella en dat steeds om en om doen. Geraspte kaas er bovenop en dan in de oven. :9
Laatst bijgewerkt door Suomi op 21-04-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:08

Tegenwoordig ben ik veganist... is daar een topic voor? Dat zal wel niet, paardrijdende veganisten zijn waarschijnlijk dungezaaid _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 00:41

Sorry :+
Maar wij vinden je ook nog aardig?

Ik had vandaag mijn appelmoesje weer opgewarmd. Wat blijkt, als dat te lang op de kookplaat blijft staan karamelliseert een deel van de suiker. OHM NOM NOM <3

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:22

Zojuist door mede-veganisten weer compleet de grond ingeboord omdat ik een pony heb en een uurtje per dag op haar rug ga zitten. Ik ben ook een vreselijk hypocriet iemand eigenlijk, alle dieren moeten gewoon vrij! Laat ik haar vrijlaten op het strand en hopen dat ze naar Schotland zwemt. :') Ohja, als ze het niet overleeft is dat de wet van de natuur, en ik heb absoluut het recht niet om daar iets aan te doen. Gezellig... :=

Appelmoes is lekker hé! :j

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:04

Dat is wel erg extreem. Maar vind je dat niet lastig, veganistisch eten? Ikzelf heb een b12 tekort gehad, dus zie mezelf nog niet veganistisch en gezond genoeg eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:44

Pfff wat een gedoe weer, Appelmoes. Ik vind dat zo achterlijk he, OF je doet alles OF je mag helemaal niks meer doen. Die opvatting is al zo opmerkelijk aanwezig als je vertelt dat je vegetarisch eet. Want ik draag leren schoenen, dus mag ik ook niet vegetarisch eten :? Zo zwart wit allemaal. En jij wordt aangevallen omdat je iets doet wat goed is voor jezelf, voor de dieren en voor het milieu. Wat een omgekeerde wereld!!

Ik heb trouwens wel interesse in veganistisch eten dus je lekkere recepten zijn meer dan welkom!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:20

Appelmoes_11 schreef:
Zojuist door mede-veganisten weer compleet de grond ingeboord omdat ik een pony heb en een uurtje per dag op haar rug ga zitten. Ik ben ook een vreselijk hypocriet iemand eigenlijk, alle dieren moeten gewoon vrij! Laat ik haar vrijlaten op het strand en hopen dat ze naar Schotland zwemt. :') Ohja, als ze het niet overleeft is dat de wet van de natuur, en ik heb absoluut het recht niet om daar iets aan te doen. Gezellig... :=

Appelmoes is lekker hé! :j

Tjonge jonge jonge 't moet al niet gekker worden :')

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:06

Ik ben ook wel benieuwd naar veganistische receptjes :) Niet dat ik geheel veganistisch wil gaan eten (dan krijg ik teveel tekorten, loop nu al met een ijzergebrek ;)), maar om af te wisselen lijkt me wel leuk :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:39

Oef, voor recepten zijn jullie bij de verkeerde := ik doe niet echt aan maaltijden namelijk, dat past gewoon niet bij me. Aanraders om te eten zijn wel de Spicy Bean Burger van Vivera, de yoghurtreeks van AlproSoya en de AH huismerk sojamelk! :) Ik heb wel een recept voor suikervrije veganistische ijskoffie, mag dat ook? :D

- twee koppen koffie
- twee koppen ongezoete sojamelk
- handje ijsklontjes
- één of twee scheppen soja-vanilleijs

Laat de koffie afkoelen, giet alles in een blender en drinken maar! :j Ik ben echt verslaafd aan ijskoffie, dus was erg blij toen ik deze vond :') Als ik nog een leuk recept tegenkom zal ik het doorgeven!

Er zit behoorlijk wat B12 in Red Bull, waar ik dus verslaafd aan ben :') maar om daar nou genoeg van te drinken om aan de dagelijkse behoefte te komen... dan krijg je behoorlijk wat vleugels := daar slik ik dus pillen voor. Verder, tja... als je niet aan maaltijden doet wordt alles een stuk makkelijker :')

En inderdaad ja, ik heb bijvoorbeeld ook nog leer uit mijn pre-veganistenbestaan... moet ik dat dan maar weggooien? Want dat heeft nut..? :') Het is zo'n alles-of-nietscultuur, puur omdat je de 100% niet nastreeft mag je ook geen 90% halen lijkt het wel. Zucht... leven en laten leven :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:58

Appelmoes, die alles of nietscultuur herken ik ook wel heel erg in de paardensport. Net zoals ik niet-echt vega ben ben ik ook geen die-hard natural. Maar dan lijkt het wel of je het bij beide groepen niet goed doet :') Ik rij bijv. wel met bit en een boomzadel (ook wel bitloos maar niet altijd), maar Rowan wordt wel natuurlijk bekapt, gaat straks naar een hit-actiefstal en doe ook wat parelli. Ik probeer gewoon het beste uit 2 werelden te halen, maar dan lijkt het wel alsof het helemaal niet meer goed is...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:08

Ja Nelleke, dat herken ik ook :P Ik denk altijd maar, iedere stap in de 'juiste' richting is er één. Als jij bijvoorbeeld je paard zo natuurlijk mogelijk houdt en daarbij een uurtje per dag op de zogenaamd 'verkeerde' manier op haar rug gaat zitten, ben je al 'beter' bezig dan veel mensen. Maarja, dan kunnen mensen aan allebei de kanten geen labeltje meer op je plakken, en dat is natuurlijk dramatisch :\

Voordat ik veganist werd, at ik al geen zuivel (wel vleesvervangers met ei), daarvoor al geen vis, dáárvoor geen vlees, dáárvoor zo weinig mogelijk vlees... toen vonden mensen mij een 'nepvegetariër' terwijl ik nooit had beweerd vega te zijn := da's toch behoorlijk scheef...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:11

De gebrekkige mogelijkheid tot opplakken van labels en stoppen in hokjes is volgens mij voor veel mensen hetgene wat het lastig en verwarrend maakt. Maakt mij verder niet uit maar merk wel dat ik vaak het gevoel heb 'verantwoording' te moet afleggen en als ik dat al heb gedaan dat alsnog weinig mensen het begrijpen.

Achja...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:17

Trouwens, *smeert net een boterham voor zichzelf* ik vind sommige van deze spreads echt megalekker en zijn ook veganistisch. De tomaten en biet/mierikswortel vind ik echt heul lekker (lees: ik snoep zelfs uit het potje als een zwangere vrouw die pindakaas snoept :') )

http://www.nieuweband.nl/producten/groepen/3/1250/

Ohja en tartex, vind ik alleen niet zo lekker en is op basis van gist, dus daar krijg ik nog weleens een borrelbuik van := Maar vind eigenlijk alleen de tartex groene peper lekker.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:20

Oehh, dat ziet er lekker uit! :9 bedankt voor de tip! Zodra ik mijn AH-huismerk biologische brood binnen heb, ga ik het proberen. :) Ik lust sowieso heel weinig, dus dat wordt experimenteren. :')

Ik lust eigenlijk ook geen brood. -O- :')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:26

Gelukkig zijn ze niet zo enorm duur dus je kan wel wat uitproberen. Alleen sommige vind ik ook echt niet lekker. Die bieslook had ik van verwacht dat het een beetje op petrella/roomkaas zou lijken maar dat was echt een muf smeerseltje, heel vies. De mierikswortel vind ik wel lekker maar wel echt heel scherp, dus de rode biet/mierikswortel is beter :D (ziet er ook heel gezellig uit, zo'n roze boterham).

Ik ben ook niet dol op brood hoor, mijn laag beleg is bijna net zo dik als m'n boterham. :') Ik hou niet van zoetigheid op brood en kaas wordt ook wel een beetje eentonig, dus ik was echt zoo blij toen ik deze spreads had gevonden.

(Note: lijkt totaaaaal niet op sandwichspread uit de supermarkt)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:45

Ik ben een tijdje vegetariër geweest, ik vond het zielig hoe dieren gehouden werden en om ze op te eten.
Vanaf mijn 13e werk ik op verschillende veehouderijen, waaronder ook een vleesveehouder (zoogkoeien).
Deze koeien krijgen ieder jaar een kalfje, lopen bijna jaarrond buiten (in de winter hebben ze ook de mogelijkheid, maar blijven ze zelf liever binnen)

Ieder jaar komt er nu een Fleckvieh koe die op leeftijd is, moeilijk drachtig wordt en vaak een beetje kreupel is, bij ons in de vriezer te liggen.. Ook worden er een aantal geslacht en in de boerderijwinkel verkocht..

Dit wordt in de volksmond "niet biologisch vlees" genoemd (er wordt kunstmest gestrooid) maar ik weet zeker dat deze koeien een fijn leven gehad hebben, en ben ondertussen ook geen vegetarier meer.

Verder hou ik niet van varkensvlees, kip en paard maar een stukje wild lust ik altijd wel..

Mijn ouders kookten toen ik nog vegetarier was niet speciaal voor mij, ik moest eten wat de pot schaft en bij bijvoorbeeld stamppot (met spek er al door) at ik weer eens brood, in plaats van dat ze eerst mijn bord opschepte en daarna de spekjes erdoorheen deed.. Dat maakte het vegetarier zijn wel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:49

Magrathea schreef:
Wij eten frittata, krieltjes, champignons en nog wat groenten.

Hoe maken jullie meestal je groenten klaar? Ik vind zo'n zakje roerbak uit de pan al snel saai en niet zo heel lekker :n wat nemen jullie meestal?

Frittata heb ik deze week ontdekt - dankzij de Bonus :') - heel erg lekker! Maar hoe bereid je dat het beste? Valt bij mij zo snel uit elkaar..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:50

Nelleke, ik vind het er lekker uitzien, dat is al heel wat voor mij := ik vind sandwichspread van de supermarkt ook echt niet lekker dus dat komt goed uit.

Elise, Mijn ouders koken ook niet apart voor mij, ik moet gewoon mijn eigen boodschappen doen en zelf koken. Op zo'n moment vraag ik me af waarom ik dan nog thuis woon :+ Ik kan het me wel voorstellen dat je er dan geen zin meer in hebt,

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:18

Veganistisch zijn lijkt me erg lastig, maar inderdaad, volgens mij eet je als vegetarier al snel ongemerkt veganistisch! Dat scheelt weer :')

Maarre ik zie ook niet zo in wat er mis mee is om een uurtje per dag op de rug van je paard/pony te gaan zitten? Als je dat op een vriendelijke manier doet is het toch alleen maar goed voor je paard (krijgt gezelschap en bouwt band op, wordt soepel door beweging...)?
Nou ja, sowieso slaat het inderdaad nergens op om te zeggen dat je dat niet zou mogen omdat je dan niet 'alles' goed doet. Zucht 8)7

Hier staat vanavond op het menu als voorgerecht: quornterrine met paprika, en als hoofdgerecht: tagliatelle met paddestoelen en rucola.
Uitgezocht door mijn vriend :D Ik ben heul erg benieuwd, vooral naar die quornterrine, klinkt erg apart namelijk :+

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:22

Renske_M schreef:
Veganistisch zijn lijkt me erg lastig, maar inderdaad, volgens mij eet je als vegetarier al snel ongemerkt veganistisch! Dat scheelt weer :')

Als je vleesvervangers eet niet hoor :') Dat is puur zuivel.

Mijn zus heeft het idee in d'r kop gekregen om veganist te worden, jammer genoeg voor haar kook ik meestal en mijn vader vindt het niet erg om 1 keer in de week vegetarisch te eten, maar hij wil toch ook wel zijn stukje vlees. En veganistisch koken is ontzettend moeilijk! Heb eindelijk plantaardige boter gevonden, en gister tofu gemaakt, was blij dat ik het niet op hoefde te eten :')

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:33

ik kreeg van de week commentaar; je bent vegetarisch maar ik zag dat je je paard een tik gaf (die was echt heeeeel stout) nou dat is toch ook niet diervriendelijk??? en jij wil beweren dat je zo van dieren houd?? :')