Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:07

leentje1975 schreef:
goeiemorgen,

wij hebben nog wel mooie aardbeienplanten, zijn jonge planten van vorig jaar, dus voor de liefhebber want ik heb er echt veel te veel, ook heb ik nog wel een mooie rabarberpol die een nieuwe eigenaar zoekt, hetzelfde probleem ik heb teveel en weggooien vind ik altijd zonde, en wil je jonge frambozen planten, die heb ik ook wel voor je want dat is zeker weten net onkruid! Dus wil je uitbreiden nou geef maar een gilletje hoor!

Wahahaha ik dacht ja gaaaf!! Maar jij woont net ff een stukkie heel ver weg :)) Opsturen is ook niet handig zeker (betaal ik de verzendkosten :D )

Gaaf een walnootboom! Dat doe ik later wel, als ik zeker weten niet meer ga verhuizen ofzo :P

AngelofLove

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:32

@ Leentje, jammer dat het aan de andere kant van het land is voor mij, hahaha, anders was ik wel even frambozen en aardbeien komen ophalen.

Mijn romatomaat doet het niet zo goed. Heeft hele tijd in de schuur gestaan en sinds deze week buiten maar de bladeren drogen helemaal uit :s

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:47

Oh, aardbeitjes en frambozen... :9
Ook helaas voor mij te ver uit de buurt, maar lief dat je aan ons denkt! ;)

Net zag ik ook dat opeens de selderij weer omhoog is geschoten; ik heb het gister niet eens gezien!
Groeit als onkruid dus.
Over onkruid gesproken: in de tuin heb ik hilarisch onkruid staan dat als je het vastpakt om eruit te trekken de zaadjes wegschiet. :D
Dacht eerst dat ik gek was, maar dochterlief vond er ook nog een paar en die kreeg er een slappe lach-bui van.
Geen idee wat de echte naam is, wij noemen het maar schietkruid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:20

Met kleine witte bloemetjes? Cardamine hirsuta, veldkers. Is zelfs eetbaar als sla.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:30

Ibbel schreef:
Met kleine witte bloemetjes? Cardamine hirsuta, veldkers. Is zelfs eetbaar als sla.

Jup, dat is mijn plofplantje! :D
Wat goed van jou, Ibbel.

Onkruidjes laat ik altijd staan, totdat het uitgebloeid is. Meer onder het mom van: wat bloeit,boeit.
Heb nu dus witte, blauwe en paarse bloeiers staan en het ziet er erg leuk uit zo tussen mijn nog niet bloeiende vaste tuinbewoners.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:36

Paarse zal dovenetel zijn, blauw vermoedelijk hondsdraf of anders draadereprijs.
Ik zou toch maar een beetje gaan wieden als ik jou was, anders heb je volgend jaar je hele tuin volstaan en geen 'echte' planten meer over.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:41

Zo hadden wij vroegah op de patio van mijn basisschool de springbalsemien. Vanwege zijn gedrag heb ik lang gedacht dat het een springbal-semien was. :D

Ik heb de radijzenbak weer naar buiten verplaatst. Ben benieuwd, denk toch dat ik er te veel zaad in heb uitgestort en dat ze het wat krap gaan krijgen. :=

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 15:00

Ibbel schreef:
Paarse zal dovenetel zijn, blauw vermoedelijk hondsdraf of anders draadereprijs.
Ik zou toch maar een beetje gaan wieden als ik jou was, anders heb je volgend jaar je hele tuin volstaan en geen 'echte' planten meer over.

De hondsdraf klopt, de rest is nog steeds niet nader bepaald, ook niet mbv Wikipedia.
Wel schijn ik kruipende boterbloem te hebben, heermoes en viavia kwam ik op de site van t kruidenvrouwtje met handige tips.

Mijn onkruid staat trouwens wel zwaar onder 'controle', het moet natuurlijk niet de groei belemmeren van mijn groente of fruit. ;)

En ik heb stippenmot in mijn lei appelboom...
Wie weet het verlossende antwoord hierop?
De ene site zegt: onschadelijk voor je boom en vruchten, de ander geeft gif aan (wat ik niet wil gebruiken).
Iemand ervaring hiermee?

@ karin: dat is ook een leuk springding! :D
Zou helemaal in mijn tuintje passen, maar ik wil eerst zien wat ons huidig plofplantje aanricht...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 17:44

Paars kan ook nog Robertskruid zijn, hoewel dat eigenlijk meer roze-achtig is. Kleine roze bloemetjes met 5 blaadjes, ingesneden blad in rozevorm, plat op de grond liggend. Rode bladstengels. Maakt uitlopers á la aardbeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:00

Ibbel schreef:
Paars kan ook nog Robertskruid zijn, hoewel dat eigenlijk meer roze-achtig is. Kleine roze bloemetjes met 5 blaadjes, ingesneden blad in rozevorm, plat op de grond liggend. Rode bladstengels. Maakt uitlopers á la aardbeien.

En stinkt :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:04

Robertskruid is een geraniumsoort, daar zijn er meer van met geurend blad. :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:13

Ibbel schreef:
Robertskruid is een geraniumsoort, daar zijn er meer van met geurend blad. :D

de citroengeranium ruikt heerlijk, maar st robertskruid stinkt echt als je dat aanraakt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:26

Het is niet te geloven hoe alles plots in een groeispurt lijkt te komen nu het weer wat warmer is.
Alles leek gewoon stil te staan de afgelopen 4 weken maar het krijgt er nu zin in.
De braam neemt serieuze proporties aan, voor het eerst dit jaar, de aardappels staan er boven, raapstelen groeien lekker, sla, ik kom straks om in de aarbeien, de bloemkool en rode kool gaan goed en zelfs een courgette lijkt zich bedacht te hebben.

Afgelopen vrijdag heb ik wat bloembakken ingezaaid en gisteren kon ik al zien dat er ieniemienie blaadjes groeiden!!!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 14:27

Ik heb vanochtend me maar eens even kwaad gemaakt. Had 2 enorme bakken aardbeienplanten van mijn schoonvader gehad en die moesten natuurlijk wel in de grond. Heb gelijk pluk sla, rucola en wortels gezaaid. Morgen nog 2 regels aardbeienplanten poten en dan hoop ik dat ik echt om ga komen in de aardbeien binnenkort :9
Mijn bessenstruiken hebben luis, en zien er helaas wat minder florissant uit. En ook de perzik gaat helaas maar een matige oogst geven dit jaar.
Binnen heb ik nu nog courgette, komkommer en patisson staan en een heeeeele boel tomaten van net 1 cm hoog. Die laatste moeten binnenkort dus verspeend worden, wil dat nog wat gaan worden dit jaar :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:15

Kebie, waarom heb je je nou kwaad gemaakt dan?

Mijn perzik heeft weer krulziekte, is die van jou wel goed?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 15:55

Kebie bedoeld dat ze hard aan het werk is geweest. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:25

Zo, de eerste eigenkweek salade is een feit: paar blaadjes eikenbladsla, rucola dunsel, wat paksoi blad, paar bosuitjes en wat ingemaakte paprika's.... jumm...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:41

shan schreef:

Dank voor de vertaling, ik snapte 'm ook al niet :')

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 22:18

Haha ik heb me gisteravond ook even goed kwaad gemaakt :)) Had nog zoveel staan wat de grond in moest :)) Heb nog een gele framboos op de kop getikt ( 1 euro ) en al het andere wat ik had staan gepoot ( lees tomaten, komkommer, meloen, peper, paprika, nog meer tomaten, spruitkool, bleekselderij, ijsbergsla) oke ik ben misschien een beetje enthousiast _O- Heb al twee courgetteplantjes :D Die komen ineens helemaal compleet uit de grond lijkt het wel :? Vet cool!!

Aaah lekker eigen salade gegeten! Wat leuk zeg! Mijn rucola gaat zooo hard, moet eigenlijk weer ff uitdunnen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:25

Mijn courgette staat al een maand buiten. Er zitten ook al best wat bloemen in dus ben benieuwd wat dat gaat geven.
De eerste radijsjes zijn al verorberd en weer erbij gezaaid.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 12:38

shan schreef:

_O- O prachtig! Nu snap ik hem whahaha.
Ik dacht er iets was voorgevallen waardoor ze boos was geworden maar las vervolgens geen reden :=

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 14:56

ik had laatst al eens ergens gelezen (in dit forum?) dat iemand tomatenplanten in hangende tassen had...op zijn kop, en dat dat goed werkte. Maar op de internetsite die er bij stond waren die dingen 20 euro.
Nu kwam ik ze ook tegen bij de nexpuntenshop van neckermann.
http://www.neck.nl/produkt/produkte.mb1?fh_url=fh_eds%3D%25c3%259f%26fh_start_index%3D12%26fh_secondid%3D152354779%26fh_lister_pos%3D17%26fh_location%3D%252f%252fnm%252fnl_NL%252fcategories%253c%257bnm_152287243%257d%252fcategories%253c%257bnm_152287243_152288109%257d%252fcategories%253c%257bnm_152287243_152288109_152287190%257d%26fh_refview%3Dlister&welt=default

oerlelijk, maar best grappig
ik heb er drie besteld, er vandaag tomatenplanten ingedaan, en tomatenpotgrond. Ik ben erg benieuwd.

Verder ruiken de sering en rozemarijn heerlijk!!!

ik kan niet wachten de eerste vruchten te plukken. De abrikoos zit vol met vruchten, ondanks de nachtvorst. De geënte fruitbomen lopen uit, de oudere bomen maken ook al flinke scheuten, geweldig!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:25

Gut, dat jullie niet weten wat dat ik bedoelde :D

Maar ik heb dus hard gewerkt inderdaad :D Gisteren mijn zaaisels afgemaakt met 3 rijen stamboontjes. Van de week maar eens kijken of ik nog wat aardappelen kan krijgen om te poten. Volgens mij moet dat met een laat ras nog wel lukken?

Mijn perzik heeft inderdaad krulziekte, was dit jaar helaas te laat met spuiten. Je moet tegen die schimmel spuiten op het moment dat het blad uitkomt. Maar dat heeft volgens mij geen invloed op de oogst. Wat wel invloed heeft is dat het heeft gevroren in de tijd dat er bloesem aan zat. En daarnaast doet mijn perzik aan beurtjaren. En vorig jaar was een heeel goed jaar!

Enne, hoe wennen jullie de planten van binnen naar buiten? Ik heb mijn zaaisels in de huiskamer staan, maar die moeten binnenkort toch echt naar buiten. En vorig jaar is die overgang jammerlijk mislukt -O-

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:31

Ik heb het idee dat mijn radijsplantjes slap worden in de zon, kan dat? Volgens mij doen ze het beter op mijn vensterbank achter glas, misschien kan ik ze beter weer binnenhalen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:34

Wennen van plantjes... een paar dagen alleen overdag naar buiten en 's avonds weer naar binnen... en als dat goed gaat dan kunnen ze buiten blijven. Niet meteen constant in volle zon... iig dat vond mijn andijvie niet grappig... binnen is het altijd donkerder als buiten.