de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:57

Oh wat een mooie berg prei zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:59

Buurman vast wat minder :+ , even extra bescherming aan de schutting maken voor ik boze buurman heb :')

Wow wat een prei :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 22:09

Lekker hoor en morgen wat verse prei door de macaroni. :9 :9 De rest invriezen maar kom echt wel op alles misschien dat we toch ook nog te kort gaan komen. :D :=

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 22:17

mooie oogst , lekker prei :)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:19

Wauw mooie oogst hoor Marcella, ik wil er komend jaar ook prei in, lijkt me zo leuk, en in de winkel vaak best duur. Zijn jullie al bezig met een planning maken voor volgend jaar wat je er allemaal in wil hebben en waar het komt?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:52

Ik wil iedergeval meer augurken zetten, dat was best een succes dus wil komend seizoen een grotere oogst nu was het met 1 plant lastig om steeds genoeg te krijgen om ze te kunnen inmaken. Tomaten moeten in een bak ivm tomaten ziekte. En wat bedenken voor de aardbeien en het slakken probleem. wortels komen ook niet op steeds, denk dat ze ook worden opgevreten. Bloemkool, broccoli, doperwten, radijs en komkommer zo ie zo. En verder ben ik nog aan het nadenken hoe en wat. Heb nog als vaste planten een appel en stoofperenboom, druif en 2 frambozen.

Dus genoeg plannen al := . Hopelijk word het een goed moestuin jaar en niet te nat of te droog en niet te vergeten hopelijk geen late vorst.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 01:56

ik ga in elk geval weer snijbiet zetten, dat is me heel goed bevallen, en andijvie, en de paarse boontjes, die vonden we het lekkerst, en een komkommerplant :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:28

Ga komend jaar een 0,5 kilo Victoria vroege aardappelen proberen naast de Nicola late (1 kg). Rest zo goed als hetzelfde als afgelopen jaar. O ja en in maart opzet kas neer gaan zetten zodat ik tomaten/paprika binnen kan kweken en voor het voor opkweken. Moet alleen daarvoor nog 4 hoekprofielen halen en 2 stormbanden.

Moet nog even kijken hoe ik het stuk gaat opdelen straks. Of in 3 stukken (wat wel makkelijker is met mijn loopplank) of in 2 stukken. Moet even goed kijken hoe groot het stuk is wat erbij kom, maar vermoed dat het ook ongeveer 3,5 meter is. Wel iets korter omdat daar ook nog een schuur moet komen. Eerst even randje maken waar de kas moet komen anders zak de grond eruit dat lig namelijk behoorlijk hoog.

En een iets groter koolbed wil ik komend jaar. En er komen rondom stapstenen zoveel mogelijk.

Oef gaat nog lastig worden heb er nu een stukje erbij dus iets meer ruimte. Maar ben ook bezig met op mijn eigen gaan dus de moestuin word mogelijk ook stukje levensonderhoud. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:47

Oef Volgend jaar :=

Meer frambozen , heb nu oranje en wil nog wat andere kleuren erbij . Daarnaast een mooie appelboom het liefst ,vinden de konijnen ook lekker :P . Wat bessenstruiken rondom de moestuin

En dan Komkommer voor mijn neefjes ,misschien broccoli proberen en verder geen concrete plannen .

En met mate sierkalebas naast de roos , kan ik die gecontroleerd laten groeien :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:57

Koolplanten zoals broccoli (min 40x50) zou ik niet snel zo thuis in de tuin zetten zijn planten die een hoop ruimte nodig zijn. Zou dan eerder wortels (rijen zaaien)/andijvie(min. 35x35)/bieten (5x20)/sla doen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:25

Broccoli al keer gehad ging goed tot die opgegeten werd door ik denk koolrupsen ofzo. Sla hoef ik niet eens neer te zetten dat is bij voorbaad al opgegeten := . Alleen ruccola gaat goed kwa sla soorten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:30

Ja kolen moet of iedere dag controleren of onder insectengaas houden. Rupsen zijn verzot op koolplantjes helaas.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:49

Heb voorlopig iedergeval nog genoeg tijd om te verzinnen hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:51

Zijn er geen dieren die rupsen eten ?,dan laat ik die erop los :+

Al eten ze vast alles op dan gelijk

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:54

Kippen die eten ook slakken maarja die eten dan ook mijn oogst op :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:58

Kolen idd gewoon boogjes met gaas er over
Goedkope optie ; vitrage van een paar euro van de ikeA

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:04

Zou goedkoop horgaas ook kunnen? Dat heb ik nog. Paps kan van zijn werk denk wel wat van die holle plastic buizen meebrengen. Dan zal ik is wat knutselen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:06

Afbeelding
Klein ontwerpje gemaakt. Vlinder/bijen gedeelte word iets klein en struikjes wat groter.

Ja kan ook volgens mij. :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:25

Afbeelding
Aangezien ik toch bezig was gelijk de rest gemaakt en ingedeeld. :') Sterretjes zijn plekken om water te pakken waarvan de onderste bij de buurman is.

Heb nu 2 boompjes staan, maar als er ook nog een kleine walnoot bij zou komen heb ik een oneven aantal en eigenlijk zeg ik bijna nog 1 boompje erbij. Of toch 3 houden.....

2x Peer, 1x perzik, 1x appel en 1x pruim (mogelijk 1x mini walnoot).....kom dan totaal wel op 6 uit denk dat ik toch maar zo gaat houden mits de walnoot wat gaat worden. :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 10:35

Gelukkig Nieuwjaar.

Hopelijk mag pony er weer een jaar bij krijg. Ik eindelijk een plekje om op mezelf te woon en een vruchtbaar jaar voor de moestuin. **\O/**

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:45

Gelukkig nieuw jaar

Idd hopen op een goed en vruchtbaar moestuin jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 15:00

Goh ik kijk weer een keer hier in het topic en zie dat je mini randjes en dingetjes wel aardig opgewaardeerd zijn Marcella :D Heb je nu echt een moestuintje ergens op een complex ofzo...? :) Mooie prei man +:)+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:57

Heb nu een grotere tuin ben van 6,5 roe naar 13 roe gegaan (13x16m incl. beide kant helft sloot). O:) Heb nu echt een stuk tuin gehuurd bij moestuin complex vlakbij mijn huis.

Afbeelding
Even pad doorgetrokken naar achteren en de grond wat over gelijk gebruik voor ophogen daar waar de schuur moet komen. Ben ik nu gelijk van het gezeur af dat ik mijn fiets op mijn eigen tuin moet zetten, want nu kan ik gewoon doorlopen. :+

Volgende stap aardbeien verhuizen van waar ze nu staan en dan vooral die nu in de weg staan om pad opzij te trekken wat uiteindelijk de bedoeling is. En daar ook eventueel verder opvullen/ophogen. De 30x30 stenen waar ik op staat met de foto verwijderen en ergens langs de kant opstapelen.

Fun/fruitstukje deel 1.
Afbeelding
Deel 2.
Afbeelding
Waar de stokken staan moet ongeveer de kas komen.

En aangezien het nu toch te nat is om te spitten zou ik ook de hoekpalen kunnen gaan zetten van het fun/fruitstukje. En 2 ijzeren tussenpalen de grond in slaan en dan het 1m hoog tuingaas gaan spannen. En gaat ook nog een hoop grond wat verplaatst moet worden om de boel gelijk te trekken. :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:03

Was op blz 44 gestrand, maar iets zegt me dat ik weer wat in mijn vensterbankjes moet gaan zetten.... Dus meld me hier maar weer, voor de 2 wortels die ik ga planten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:06

Wacht nog even met in mijn vensterbank zetten en als ik wat doe word het eerst prei en uien zaaien. :P

O ja en als het goed is word morgen mijn schuur geleverd hopelijk onbeschadigd anders mogen ze gelijk weer mee terug nemen. :+