Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 11:38

Vannochtend lekker voor het hardlopen havermout gegeten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:02

Judith_ schreef:
Ik kan echt met elk weer type alles eten. Doe mij maar met 25 graden een heerlijke stamppot andijvie hoor. {:}
Zo heb ik vanochtend dus ook ontbeten met een flinke kom warme havermout en een peer. Koude havermout is juist totaal niet mijn ding. Maar kan goed begrijpen dat niet iedereen met dit weer een bak dampende havermout weg krijgt.

JA dat heb ik dus ook... Snap ook nooit dat mensen salades willen eten als het warm weer is enzo :+ .

Bluh, heb de laatste tijd wel weer wat last van mijn darmen en vraag me af of dat mss komt omdat ik weer havermout ben gaan eten...
Heb altijd het idee dat mijn darmen extra hard moeten werken om al die vezels en voedingsstoffen enzo weg te krijgen :o :')
Sowieso heb ik veel meer last van mijn darmen als ik wat 'cleaner' ga eten... Dus moet toch eens achterhalen wat het nou specifiek is.
Hopelijk niet de havermout, dan moet ik weer een ander gezond voedzaam ontbijt bedenken -O- :+

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 12:12

Horse_xx schreef:
Vannochtend lekker voor het hardlopen havermout gegeten :D

Ga je gelijk na het eten van je bordje havermout hardlopen, of laat je het eerst even zakken? Ik heb 's ochtends namelijk geen tijd om mijn eten een halfuur te laten zakken voordat ik ga hardlopen, dus meestal ontbijt ik pas na die tijd. Maar hardlopen op een lege maag is ook niet alles.

Ik heb trouwens weer een jampotje tomorroats in mijn tas gestopt voor de lunch vanmiddag. Zit namelijk heel braaf in de bieb aan mijn schoolwerk (en dat op zondag, met dit weer).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:24

Menino, houd dat "last hebben van" ook echt langere tij aan?
of is het puur een periode?
als je gewoon een tijdje last hebt van, dan kan het puur zijn dat je lijf er aan moet wennen, kan heel goed als je opeens structureel meer vezels gaat eten bijvoorbeeld. en drink je wel voldoende tov de hoeveelheid vezels die je eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:51

En is het niet de melk? Probeer eens amandelmelk in dat geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:29

Ik neem het met amandelmelk meestal, maar heb het vorige week wel een paar keer met melk genomen, bij m'n ouders. Daar kan het ook door komen. Ik drink bijna nooit melk namelijk... Als kind schijn ik er allergisch voor zijn te geweest. Volgens mijn ouders ben ik er over heen gegroeid, maar ik heb het nooit een heel groot succes gevonden :+

Ik heb best wel vaak last van m'n darmen dus het houdt wel langere tijd aan... Maar het is de laatste paar weken/dagen wel weer erger geworden... Veel gas en buikkrampen enzo :\ >;)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:22

Ik ben bezig met een experimentje, na alle verhalen hier over amandelmelk etc, en mijn verdere verdieping in gezond eten kwam ik op het idee om het zelf te maken, wat letterlijk niet meer was dan amandelen platstampen in een vijzel (bleek achteraf volgens de site die ik gebruikte niet eens nodig), water en een klein beetje honing in de staafmixer. Omdat ik hier in dit topic dus ook vaak hoor dat tomorroats gegeten worden met amandelmelk dus nu 2 kleine bakjes met zelfgemaakte 'amandelmelk' en havermout staan weken. Omdat ik veel te nieuwsgierig ben naar het resultaat en om half 5 een maaltijdsalade naar binnen heb gewerkt heb maar voor kleine bakjes gekozen zodat ik het vanavond kan proeven, en meteen nog een gezonde vorm van een kleine maaltijd ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:47

Ik ben erg benieuwd hoe lekker het is Fleur.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:55

Menino schreef:
Ik neem het met amandelmelk meestal, maar heb het vorige week wel een paar keer met melk genomen, bij m'n ouders. Daar kan het ook door komen. Ik drink bijna nooit melk namelijk... Als kind schijn ik er allergisch voor zijn te geweest. Volgens mijn ouders ben ik er over heen gegroeid, maar ik heb het nooit een heel groot succes gevonden :+

Ik heb best wel vaak last van m'n darmen dus het houdt wel langere tijd aan... Maar het is de laatste paar weken/dagen wel weer erger geworden... Veel gas en buikkrampen enzo :\ >;)

heb je wel eens lijnzaad geprobeerd? Is lekker in je ontbijt en is goed voor je darmwerking!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:00

Havermout is op :(

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:35

Menino schreef:
Judith_ schreef:
Ik kan echt met elk weer type alles eten. Doe mij maar met 25 graden een heerlijke stamppot andijvie hoor. {:}
Zo heb ik vanochtend dus ook ontbeten met een flinke kom warme havermout en een peer. Koude havermout is juist totaal niet mijn ding. Maar kan goed begrijpen dat niet iedereen met dit weer een bak dampende havermout weg krijgt.

JA dat heb ik dus ook... Snap ook nooit dat mensen salades willen eten als het warm weer is enzo :+ .

Bluh, heb de laatste tijd wel weer wat last van mijn darmen en vraag me af of dat mss komt omdat ik weer havermout ben gaan eten...
Heb altijd het idee dat mijn darmen extra hard moeten werken om al die vezels en voedingsstoffen enzo weg te krijgen :o :')
Sowieso heb ik veel meer last van mijn darmen als ik wat 'cleaner' ga eten... Dus moet toch eens achterhalen wat het nou specifiek is.
Hopelijk niet de havermout, dan moet ik weer een ander gezond voedzaam ontbijt bedenken -O- :+

Ik loop helaas ook tegen hetzelfde probleem aan, hier ook vaak na de havermout erge last van mijn buik. En ben ook een darm patiënt, ik heb alleen geen idee wat ik nog anders zou kunnen doen.
En vind havermout nog wel zo lekker :\

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:45

De eerste 2 keer dat ik havermout at was ik er goed ziek van...
Echter... het was dan ook een experiment, tegen beter weten in nam ik 'gewone' havermout maar blijkbaar is de kruisbesmetting met tarwe toch behoorlijk want ik reageerde er dus heel sterk op, heb het van 2 merken geprobeerd (euroshopper en quaker) maar beide dezelfde reactie... in mijn geval puur een reactie op gluten dus (ofwel misselijk, overgeven, diarree een paar dagen lang).

De havermout van Provena is wel glutenvrij en hier reageer ik dus helemaal niet op, het is alleen wel een stuk duurder (want het wordt geïmporteerd uit Finland) en niet zo makkelijk te verkrijgen (wel online)

Meer vezels die ik binnenkrijg door de havermout merk ik wel .... op de toilet :')

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:28

Misschien zou die gluten vrije havermout wel wat voor me zijn, of iets waar ik net ineens aan denk.
Zou je de havermout ook kunnen veranderen door spelvlokken en zou dat misschien een positief effect op je darmen kunnen hebben?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:30

Menino schreef:
Judith_ schreef:

Same here. :')

Fleur: Wat leuk, ben benieuwd hoe het smaakt. :j

Gister mijn laatste bakje havermout gehad voorlopig, ga op vakantie. :P Ga het wel missen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:52

_Micha_ schreef:
Ik loop helaas ook tegen hetzelfde probleem aan, hier ook vaak na de havermout erge last van mijn buik. En ben ook een darm patiënt, ik heb alleen geen idee wat ik nog anders zou kunnen doen.
En vind havermout nog wel zo lekker :\

Quinoa
Maak je hetzelfde met amandelmelk

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:12

_Micha_ schreef:
Misschien zou die gluten vrije havermout wel wat voor me zijn, of iets waar ik net ineens aan denk.
Zou je de havermout ook kunnen veranderen door spelvlokken en zou dat misschien een positief effect op je darmen kunnen hebben?

Probeer het gewoon eens!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:15

Ik mix mijn havermoutontbijt al een tijdje met speltvlokken (momenteel heb ik ook roggevlokken), alleen speltvlokken kan ook prima.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:41

of met boekweitvlokken, kan prima, is glutenvrij

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:48

Voor de geinteresseerden, het was prima te doen m'n zelfgemaakte 'amandelmelk' :)
Gisteravond kon ik na 2u m'n geduld niet meer uitstellen en had ik al een bakje gegeten, alleen had dat iets te kort geweekt vond ik. Vanochtend was die nog beter ;)

Ik heb nog nooit amandelmelk gedronken, dus geen idee of het lijkt op hoe je het koopt, maar ik vond het goed smaken. De bedoeling was dat je de amandelpulp eruit moet zeven, maar die had ik laten zitten, ik vind het wel lekker om wat meer structuur in m'n papje te hebben. Verder had ik ook geen enkel idee van de verhoudingen amandelen/water, dus echt maar wat gedaan, en ik had iets teveel water geloof ik, verder zat er per bakje hooguit een halve theelepel honing door en het was voor mij zoet genoeg :) Best voor herhaling vatbaar eigenlijk, leuke afwisseling zo, en makkelijk te maken :j

Ga deze week maar is naar de tuinen om ook wat chiazaad en lijnzaad te halen, raak steeds meer geïnteresseerd in gezond eten, mede door dit topic, want hiervoor had ik nog nooit van chiazaden gehoord! :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:24

Klinkt goed fleur_yen! Misschien ga ik het toch maar eens proberen. Ben benieuwd.

Zo, vandaag nog geen pijnstillers genomen, ben benieuwd :D Morgen de hechtingen eruit.
Kauwen gaat alleen nog erg moeilijk en doet zeer. Morgen gaan de hechtingen er vervroegd uit. Ben benieuwd of dat scheelt.

Ik kreeg iig een tweet van Optimel dat ze me hartelijk danken voor het verhogen van de omzet :')

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:41

Zelf eet ik mijn tomorroats altijd met yoghurt, maar blijkbaar zijn er ook mensen die dit met (allerhande soorten) melk doen? Ik ben wel benieuwd wat daar de verhoudingen van zijn. Want dezelfde verhouding als voor de warme havermoutpap lijkt me een erg dun drabje worden en eerder drink- dan eetbaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:46

ik gebruik een ruime halve cup havermout en 3kwart cup melk achtig materiaal ,

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:52

Ok, die verhoudingen houd ik inderdaad ook aan als ik mijn tomorroats met yoghurt maak. Zal morgen eens een poging wagen. :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:03

Die zelfgemaakte notenmelk klinkt erg goed!

Chanen; het wordt echt een stevig papje met alleen melk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:14

Ik heb geen vaste verhoudingen, ik doe maar wat en als het te dik is voeg ik nog wat vloeistof toe.
Gisteravond had ik havermout met roggevlokken, chia lijnzaad en hennepzaad met Alpro vanilledrink in de week gezet. Daar ik een banaan in stukjes doorgedaan en vanmorgen heb ik er nog wat cacao er overheen gestrooid. Was erg lekker. :9